Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TwaBla
TwaBla
De technieken van nepnieuws zijn voor sommige marketeers onweerstaanbaar. De meningen lopen waarschijnlijk uiteen: kan dat nou net wel of net niet? Of absoluut niet? Laten we eens een case bekijken.
Op Nu.nl draait de online recommendation engine Plista mee (dat zijn vaak motors die nepnieuws-circulatie mogelijk maken). Deze aanbevelingsmachine noemt zes andere artikels interessant en twee daarvan zijn commercieel. Vandaag stond daar een advertorial-link bij met de kopregel Nederlanders woest op energieleverancier.
De link leidt naar een artikel op de website van een Consumentenraad. Merk op dat de hele look een sterke gelijkenis heeft met die van de Consumentenbond, zelfs het beeldmerk vertoont overeenkomsten qua kleuren en afbeeldingen. Maar deze site is een initiatief van Ultraned in Heerhugowaard die ook Trustshop.nl beheert. Het riekt naar een affilate-opzetje.
De reden waarom Nederlanders woest zijn volgens Ultraned heeft iets met zonne-energie te maken. We kunnen dit jaar nog zonnepanelen aanschaffen zonder BTW te betalen. Het verkoopverhaal is evident. De redacteur citeert een 'autoriteit op het gebied van besparen met zonne-energie' namelijk L. Heerema - de Boer. Ik kan die persoon nergens vinden.
Wie interesse heeft wordt doorgeleid naar een aanmeldingspagina, alles binnen dezelfde site. Welke installateur erachter zit, blijft vooralsnog onduidelijk.
Consumentenraad heeft tevens pagina's voor zorgverzekeringen en hypotheken. Bij zorgverzekeringen wordt gesuggereerd dat de prijzen omhoog gaan op basis van citaten uit een gesprek met Chris Oomen van DSW (die net aangekondigd heeft de premie te verlagen) en bij hypotheken wordt de VEH aangehaald over energiezuinigheid en duurzaamheid van een koophuis. Het zijn tamelijk loze pagina's die vooral lijken te dienen om zoekmachines de indruk te geven dat er nieuws gepubliceerd wordt.
Het geheel is dus waarschijnlijk een nepopzetje voor de verkoop van zonnepanelen. Is dat een goede marketingtactiek?
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag