• 0

Marketing met nepnieuws?

De technieken van nepnieuws zijn voor sommige marketeers onweerstaanbaar. De meningen lopen waarschijnlijk uiteen: kan dat nou net wel of net niet? Of absoluut niet? Laten we eens een case bekijken.

 

Op Nu.nl draait de online recommendation engine Plista mee (dat zijn vaak motors die nepnieuws-circulatie mogelijk maken). Deze aanbevelingsmachine noemt zes andere artikels interessant en twee daarvan zijn commercieel. Vandaag stond daar een advertorial-link bij met de kopregel Nederlanders woest op energieleverancier.

 

De link leidt naar een artikel op de website van een Consumentenraad. Merk op dat de hele look een sterke gelijkenis heeft met die van de Consumentenbond, zelfs het beeldmerk vertoont overeenkomsten qua kleuren en afbeeldingen. Maar deze site is een initiatief van Ultraned in Heerhugowaard die ook Trustshop.nl beheert. Het riekt naar een affilate-opzetje.

 

De reden waarom Nederlanders woest zijn volgens Ultraned heeft iets met zonne-energie te maken. We kunnen dit jaar nog zonnepanelen aanschaffen zonder BTW te betalen. Het verkoopverhaal is evident. De redacteur citeert een 'autoriteit op het gebied van besparen met zonne-energie' namelijk L. Heerema - de Boer. Ik kan die persoon nergens vinden.

 

Wie interesse heeft wordt doorgeleid naar een aanmeldingspagina, alles binnen dezelfde site. Welke installateur erachter zit, blijft vooralsnog onduidelijk.

 

Consumentenraad heeft tevens pagina's voor zorgverzekeringen en hypotheken. Bij zorgverzekeringen wordt gesuggereerd dat de prijzen omhoog gaan op basis van citaten uit een gesprek met Chris Oomen van DSW (die net aangekondigd heeft de premie te verlagen) en bij hypotheken wordt de VEH aangehaald over energiezuinigheid en duurzaamheid van een koophuis. Het zijn tamelijk loze pagina's die vooral lijken te dienen om zoekmachines de indruk te geven dat er nieuws gepubliceerd wordt.

 

Het geheel is dus waarschijnlijk een nepopzetje voor de verkoop van zonnepanelen. Is dat een goede marketingtactiek?

Nederlanders_woest.thumb.png.1e41766151c1daf57ce1828c78c4b68d.png

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik begrijp de verwarring niet. Er staat toch netjes 'Advertentie' op de button die naar de site leidt?

Voor mij is het overduidelijk dat alles wat daarna in beeld komt een advertentie is. Weliswaar verpakt in de vorm van een onderzoekje maar door de vermelding 'Advertentie' meteen te herkennen als verkooppraat.

 

Ik zou de term nepnieuws liever bewaren voor de categorie artikelen die, bijvoorbeeld op Facebook, mensen verleiden tot klikken naar en lezen van een nep artikel. Met als enig doel een paar euro per 1000 views ontvangen.

 

Veel geniepiger vind ik deze 'advertorial' voor een huishouden zonder gas in het NOS journaal. De 'enthousiaste early adopters' bleken een stel te zijn waarvan de vrouw 'businessontwikkelaar' is bij Alliander.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Zulk nieuws overspoelt Facebook, MSN e.d. ook, de gekste gebeurtenissen worden in een nieuwsartikel beschreven, maar blijkt dan bijvoorbeeld reclame te zijn voor een online casino of een gadget waardoor je je TV-abonnement niet meer nodig zou hebben. Eerlijk is eerlijk, er staat dan ook altijd, zij het in wat kleinere letters 'gesponsord' bij. Of het goede sales is, weet ik niet, op Facebook wordt al snel gereageerd met boze emoticons en teksten die erop wijzen dat het bedrieglijk is om zo naar een online casino gelokt te worden of om een niet functionerende gadget te kopen. Ik negeer die gesponsorde berichten, maar er wordt via die kanalen wel verkocht, lees ik uit diverse reacties. Of het de meest frisse salestactiek is, ik zou het zelf niet doen, ik verkoop liever G.O.E.D. (Geïnteresseerd, Openhartig, Eerlijk, Duidelijk)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp de commotie niet geheel ... goedgelovigheid is (waarschijnlijk) zo oud als de mensheid zelf.

 

Een aanrader om te lezen: Het Spinoza-effect - Goedgelovigheid en de zoektocht naar de waarheid; Eric Rassin - 2013; Uitgeverij Scriptum Psychologie; ISBN 9789055947966.

 

Het gevaar bestaat dat door het overweldigend aanbod van informatie, de zoektocht naar de waarheid geheel of gedeeltelijk ondergesneeuwd raakt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het gevaar bestaat dat door het overweldigend aanbod van informatie, de zoektocht naar de waarheid geheel of gedeeltelijk ondergesneeuwd raakt.

 

Als dit gedoe doorzet dan kan internet als geheel een onbetrouwbaar medium worden./witmodus>

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Het gevaar bestaat dat door het overweldigend aanbod van informatie, de zoektocht naar de waarheid geheel of gedeeltelijk ondergesneeuwd raakt.

 

Als dit gedoe doorzet dan kan internet als geheel een onbetrouwbaar medium worden./witmodus>

Elke bibliotheek staat vol met fictie en non-fictie ... de kunst is om die twee van elkaar te kunnen onderscheiden.

 

Cosara_Funny_Quotes_3.thumb.png.0d818fbc0c0c40047bb4221670a8d239.png

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als dit gedoe doorzet dan kan internet als geheel een onbetrouwbaar medium worden./witmodus>

Kijk maar eens naar de Nederlandse versie van wikipedia. Dat is te vergelijken met een moestuintjescomplex: vol hobbyisten die mekaar het leven zuur maken.

 

Wisdom of crowds?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.