Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  

Marketing met nepnieuws?

Aanbevolen berichten

De technieken van nepnieuws zijn voor sommige marketeers onweerstaanbaar. De meningen lopen waarschijnlijk uiteen: kan dat nou net wel of net niet? Of absoluut niet? Laten we eens een case bekijken.

 

Op Nu.nl draait de online recommendation engine Plista mee (dat zijn vaak motors die nepnieuws-circulatie mogelijk maken). Deze aanbevelingsmachine noemt zes andere artikels interessant en twee daarvan zijn commercieel. Vandaag stond daar een advertorial-link bij met de kopregel Nederlanders woest op energieleverancier.

 

De link leidt naar een artikel op de website van een Consumentenraad. Merk op dat de hele look een sterke gelijkenis heeft met die van de Consumentenbond, zelfs het beeldmerk vertoont overeenkomsten qua kleuren en afbeeldingen. Maar deze site is een initiatief van Ultraned in Heerhugowaard die ook Trustshop.nl beheert. Het riekt naar een affilate-opzetje.

 

De reden waarom Nederlanders woest zijn volgens Ultraned heeft iets met zonne-energie te maken. We kunnen dit jaar nog zonnepanelen aanschaffen zonder BTW te betalen. Het verkoopverhaal is evident. De redacteur citeert een 'autoriteit op het gebied van besparen met zonne-energie' namelijk L. Heerema - de Boer. Ik kan die persoon nergens vinden.

 

Wie interesse heeft wordt doorgeleid naar een aanmeldingspagina, alles binnen dezelfde site. Welke installateur erachter zit, blijft vooralsnog onduidelijk.

 

Consumentenraad heeft tevens pagina's voor zorgverzekeringen en hypotheken. Bij zorgverzekeringen wordt gesuggereerd dat de prijzen omhoog gaan op basis van citaten uit een gesprek met Chris Oomen van DSW (die net aangekondigd heeft de premie te verlagen) en bij hypotheken wordt de VEH aangehaald over energiezuinigheid en duurzaamheid van een koophuis. Het zijn tamelijk loze pagina's die vooral lijken te dienen om zoekmachines de indruk te geven dat er nieuws gepubliceerd wordt.

 

Het geheel is dus waarschijnlijk een nepopzetje voor de verkoop van zonnepanelen. Is dat een goede marketingtactiek?

Nederlanders_woest.thumb.png.1e41766151c1daf57ce1828c78c4b68d.png


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik begrijp de verwarring niet. Er staat toch netjes 'Advertentie' op de button die naar de site leidt?

Voor mij is het overduidelijk dat alles wat daarna in beeld komt een advertentie is. Weliswaar verpakt in de vorm van een onderzoekje maar door de vermelding 'Advertentie' meteen te herkennen als verkooppraat.

 

Ik zou de term nepnieuws liever bewaren voor de categorie artikelen die, bijvoorbeeld op Facebook, mensen verleiden tot klikken naar en lezen van een nep artikel. Met als enig doel een paar euro per 1000 views ontvangen.

 

Veel geniepiger vind ik deze 'advertorial' voor een huishouden zonder gas in het NOS journaal. De 'enthousiaste early adopters' bleken een stel te zijn waarvan de vrouw 'businessontwikkelaar' is bij Alliander.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Zulk nieuws overspoelt Facebook, MSN e.d. ook, de gekste gebeurtenissen worden in een nieuwsartikel beschreven, maar blijkt dan bijvoorbeeld reclame te zijn voor een online casino of een gadget waardoor je je TV-abonnement niet meer nodig zou hebben. Eerlijk is eerlijk, er staat dan ook altijd, zij het in wat kleinere letters 'gesponsord' bij. Of het goede sales is, weet ik niet, op Facebook wordt al snel gereageerd met boze emoticons en teksten die erop wijzen dat het bedrieglijk is om zo naar een online casino gelokt te worden of om een niet functionerende gadget te kopen. Ik negeer die gesponsorde berichten, maar er wordt via die kanalen wel verkocht, lees ik uit diverse reacties. Of het de meest frisse salestactiek is, ik zou het zelf niet doen, ik verkoop liever G.O.E.D. (Geïnteresseerd, Openhartig, Eerlijk, Duidelijk)


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Zulk nieuws overspoelt Facebook, MSN e.d. ook...
Ik weet, ik weet. ;)

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik begrijp de commotie niet geheel ... goedgelovigheid is (waarschijnlijk) zo oud als de mensheid zelf.

 

Een aanrader om te lezen: Het Spinoza-effect - Goedgelovigheid en de zoektocht naar de waarheid; Eric Rassin - 2013; Uitgeverij Scriptum Psychologie; ISBN 9789055947966.

 

Het gevaar bestaat dat door het overweldigend aanbod van informatie, de zoektocht naar de waarheid geheel of gedeeltelijk ondergesneeuwd raakt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gevaar bestaat dat door het overweldigend aanbod van informatie, de zoektocht naar de waarheid geheel of gedeeltelijk ondergesneeuwd raakt.

 

Als dit gedoe doorzet dan kan internet als geheel een onbetrouwbaar medium worden./witmodus>


Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gevaar bestaat dat door het overweldigend aanbod van informatie, de zoektocht naar de waarheid geheel of gedeeltelijk ondergesneeuwd raakt.

 

Als dit gedoe doorzet dan kan internet als geheel een onbetrouwbaar medium worden./witmodus>

Elke bibliotheek staat vol met fictie en non-fictie ... de kunst is om die twee van elkaar te kunnen onderscheiden.

 

Cosara_Funny_Quotes_3.thumb.png.0d818fbc0c0c40047bb4221670a8d239.png


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

In een bieb komen in het algemeen alleen mensen die al kunnen lezen.

 

Internet wordt ook bezocht door mensen die alleen maar denken dat ze kunnen lezen.


Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Als dit gedoe doorzet dan kan internet als geheel een onbetrouwbaar medium worden./witmodus>

Kijk maar eens naar de Nederlandse versie van wikipedia. Dat is te vergelijken met een moestuintjescomplex: vol hobbyisten die mekaar het leven zuur maken.

 

Wisdom of crowds?

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké