• 0

Te laat met MOSS aanmelding

Beste mede-forummers,

 

Ik zit in een lastig parket en zou graag advies van jullie ontvangen.

 

Ruim een half jaar geleden ben ik begonnen met het leveren van digitale diensten (online cursussen) via mijn website. Het gross van mijn klanten bevindt zich buiten Nederland. De prijs van mijn cursussen ligt rond de 20 - 25 euro, waarbij het BTW bedrag gemiddeld uitkomt op 4 a 5 euro per order.

 

Het opstarten van mijn website heb ik gecombineerd met mijn baan. Dit was een drukke periode waarbij ik mijzelf niet voldoende op de fiscale zaken van mijn onderneming heb gericht, omdat ik de tijd die ik had gebruikte om mijn website te ontwikkelen. Ondertussen kwamen de eerste orders al binnen uit Nederland, de EU en buiten de EU.

 

Inmiddels heb ik meer tijd voor mijn eenmanszaak en wil ik het fiscaal op orde brengen, maar ik heb al honderden orders ontvangen vanuit Nederland, de EU en buiten de EU.

 

Bij de belastindienst wil ik ook graag open kaart spelen en vandaag was ik van plan om mijzelf aan te melden voor de MOSS regeling vanaf de datum van mijn eerste order. Ik vrees nu alleen dat ik hier te laat voor ben en mijzelf wellicht bij ieder land apart zal moeten aanmelden om over het algemeen een klein bedrag aan belasting te betalen...

 

Zou er bijvoorbeeld een uitzondering gemaakt kunnen worden binnen de MOSS regeling om nog BTW betalingen van ruim een half jaar geleden te kunnen doen aan de EU lidstaten?

 

Ik val dit jaar volgens de Nederlandse wetgeving onder de KOR.

Is er wellicht een bepaalde drempel waar ik gebruik van zou kunnen maken, om bijvoorbeeld mijn belastingzaken voor dit jaar enkel binnen Nederland te regelen?

 

Ik weet dat ik er een zooitje van heb gemaakt, maar zou graag jullie input ontvangen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Drempel is er dit jaar niet.

 

Wellicht is een creatieve oplossing om een dagje per chat vragen van je cursisten te gaan beantwoorden.

Is het geen elektronisch geleverde dienst meer. ;)

 

Zo interpreteren de Britten de regels tenminste:

 

Examples of electronic supplies and whether or not they’re ‘digital services’

 

Service supplied | e-service | Electronically supplied | Covered by the rules

[..]

Online course consisting of pre-recorded videos and downloadable PDFs Yes Yes Yes

Online course consisting of pre-recorded videos and downloadable PDFs plus support from a live tutor Yes No No

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

Het is een online quiz/assessment omgeving waarbij cursisten vragen moeten beantwoorden en het geheel vrijwel automatisch verloopt, van inschrijving tot betaling tot het aantal dagen waarvan de cursist nog toegang heeft tot het materiaal.

 

Wel heb ik iedere aanmelding handmatig goed moeten keuren in het systeem voordat de inschrijving van de cursist voltooid was en hij/zij toegang kreeg tot het materiaal. Zou ik hier wellicht ook iets mee kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Heeft er verder iemand nog een idee of advies over hoe ik deze situatie op zou kunnen lossen?

 

Ik ben me er van bewust dat ik zelf voor deze situatie gezorgt heb, maar zijn er wellicht nog andere oplossingen buiten mijzelf aanmelden bij al die verschillende landen?

 

De FAQ van de belastingdienst zegt het volgende:

 

Dit zijn géén digitale diensten:

− onlinecursussen

 

Hoe zou ik aan een definitieve beslissing kunnen komen, over of mijn website/dienst valt onder de categorie "digitale diensten", is dit iets dat de belastingdienst op verzoek kan doen?

 

Link naar reactie
  • 0

Bij de belastindienst wil ik ook graag open kaart spelen en vandaag was ik van plan om mijzelf aan te melden voor de MOSS regeling vanaf de datum van mijn eerste order. Ik vrees nu alleen dat ik hier te laat voor ben en mijzelf wellicht bij ieder land apart zal moeten aanmelden om over het algemeen een klein bedrag aan belasting te betalen...

Het is wat lastige materie, maar op zich is de Belastingdienst wel vrij duidelijk over de materie.

 

Te laat aanmelden is op zich niet zo'n probleem, maar daar zitten grenzen aan. Ze accepteren echter alleen aanmeldingen die uiterlijk de 10e van de maand volgend op de datum van de eerste bestelling. Ben je daarvoor te laat, dan zou je dus eigenlijk contact op moeten nemen met alle individuele Belastingdiensten van de lidstaten waaraan je geleverd hebt.

 

Verder geldt er - voor zover ik kan zien - geen correctiecoulance, zoals bij binnenlandse aangiftes. Je moet dus gewoon aangeven in het kwartaal waarin de dienst is geleverd. Als er een fout is gemaakt, corrigeer je daarop het desbetreffendee kwartaal en voegt het dus niet toe aan de volgende aangifte.

 

Je zou je natuurlijk gewoon kunnen proberen aan te melden op de datum waarop je je eigenlijk had willen aanmelden. Dat kan dus op de dag van de eerste EU-levering zijn of uiterlijk de 10e van de maand erna. Vervolgens kijk je wat er gebeurt. Hoe heb je overigens alle leveringen tot nu toe behandeld? Als binnenlandse leveringen?

 

Let er trouwens ook op dat er naast andere regels omtrent aanmelden, ook andere regels gelden omtrent het moment van aangeven. De uiterlijke datum is de 20e van de maand, volgend op het kwartaal (dus niet de laatste dag van die maand). En daarbij is er ook een verschil voor wat betreft het sanctiebeleid. Als je te laat bent met aangeven, dan krijg je geen boete, maar telt dat als 'one strike'. Na de derde keer te laat aangeven, wordt je uit het systeem geknikkerd.

 

Het is geen aanbeveling, maar persoonlijk zou ik me waarschijnlijk gewoon zo snel mogelijk aanmelden en in de eerste aangifte wel gewoon alle omzet uit het verleden meenemen. Dat is niet ideaal, maar ik me ook zo voorstellen dat de 27 Belastingdiensten niet zitten te wachten op individuele aanmeldingen. Je geeft het daarmee wel te laat aan, maar je geeft het ten minste netjes aan. Zeker met de nieuwe, versimpelde regels van 2018 e.v. kan ik me niet voorstellen dat dat heel problematisch zou zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

En daarbij is er ook een verschil voor wat betreft het sanctiebeleid. Als je te laat bent met aangeven, dan krijg je geen boete, maar telt dat als 'one strike'. Na de derde keer te laat aangeven, wordt je uit het systeem geknikkerd.

 

Weet je zeker dat het één het ander uitsluit?

Zoals ik eerder vermelde, vinden bijvoorbeeld de Fransen dat ze wel boetes mogen opleggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je uitgebreide reactie prinsrachid.

 

Tot op heden reken ik voor binnenlandse bestellingen 21% btw en voor bestellingen uit de EU landen het betreffende btw percentage, omdat ik er vanuit ga dat ik onder de MOSS wet val.

 

Afgelopen weekend heb ik mijzelf voor MOSS ingeschreven en dit was enkel mogelijk vanaf 01-10-2017, dus het begin van Q4. Dit heb ik in ieder geval gedaan, dus voor Q4 hoop ik (na goedkeuring voor MOSS) mijn belasting via het MOSS systeem te doen. Het lijkt hiermee dus uitgesloten dat ik ook de belasting van de voorgaande kwartalen in mijn Q4 MOSS aangifte kan meenemen.

 

Het euvel bij mij is het feit dat ik mijn eerste EU bestelling eind Q1 heb gehad en hiermee dus meerdere kwartalen achterloop. Zoals aangegeven baal ik hier ontzettend van en wil ik graag schoon schip maken in binnen en buitenland.

 

Ik heb inmiddels alle contactgegevens verzameld van de belastingdiensten uit andere EU landen en zit er dus aan te denken om ze allemaal een e-mail te sturen met tekst en uitleg en dat ik (varierend per land) 10 tot 200 euro in totaal schuldig ben tot en met Q3 en hoe ik dit kan oplossen.

 

Ik kan mijzelf voorstellen dat een buitenlandse belastingdienst niet zit te wachten op al dat "gedoe" voor 10 tot 200 euro en verwacht zelfs dat een aantal niet zullen reageren, maar ik weet niet goed waar te beginnen. Dit lijkt mij de enige oplossing...

 

Heb jij wellicht nog advies over bovenstaande, of een andere aanpak?

 

Link naar reactie
  • 1

Ik kan mijzelf voorstellen dat een buitenlandse belastingdienst niet zit te wachten op al dat "gedoe" voor 10 tot 200 euro en verwacht zelfs dat een aantal niet zullen reageren, maar ik weet niet goed waar te beginnen. Dit lijkt mij de enige oplossing...

Zoals ik al eerder zei, zou ik persoonlijk deze 'fout' hooguit even noteren en opschrijven hoe je tot de (late) realisatie kwam dat je je wellicht moest aanmelden en welke stappen je hebt genomen om die vanaf nu wel juist te administreren. Vanaf het huidige kwartaal zal alles gewoon goed gaan.

 

Misschien is het daarbij ook goed om op te merken dat men in 'Europa' ook wel snapt dat de huidige stricte registratieregels tot dit soort problemen leidt. Daarom hebben ze nu voorgesteld om dit MOSS-systeem pas op te leggen als je meer dan vijfendertigduizend euro omzet binnen de EU hebt gedraaid (zie aanpassing op Richtlijn 2006/112/EG Artikel 58 – lid 2 – letter c). In feite lijk je dus nu te voldoen aan de regels die in de toekomst gaan gelden.

 

Heel legalistisch gesproken is het dus eigenlijk niet helemaal goed gegaan volgens de huidige regels, maar wel volgens de nieuwe regels. En die nieuwe regels zijn juist ingegeven vanwege het feit dat de huidige regels ietwat rechtlijnig en onwerkbaar zijn (zeker voor nieuwe, kleine, snel groeiende bedrijven).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Klopt het dat de 35.000 regel pas in zal gaan vanaf 1 april 2021?

 

Nee

Voor die datum staan wat andere aanpassingen uit hetzelfde voorstel op de planning.

Zoals het uitbreiden van MOSS naar goederen i.p.v. diensten.

En dat kleine zendingen uit bijv. China niet langer vrijgesteld zijn van BTW.

 

Ingangsdatum voor de 35k drempel staat nog steeds op 1-1-2018, mits het voorstel wordt goedgekeurd.

Status is "Awaiting final decision"

Link naar reactie
  • 0

Oke, in dat geval zou ik mijzelf dus uit kunnen schrijven voor de MOSS regeling aangezien ik dit jaar onder de 10.000 drempel val en de komende jaren niet boven de 35.000 drempel verwacht uit te komen?

Dit uiteraard ervan uitgaande dat de nieuwe regeling wordt goedgekeurd.

 

Ik heb de afgelopen kwartalen wel al de belastingtarieven gerekend van de betreffende landen, dus bijvoorbeeld 27% voor Hongarije en 19% voor Roemenië. Zou het nu mogelijk zijn om deze aan mijn kant te veranderen naar 21% en hiermee enkel aan de Nederlandse overheid de belasting te betalen?

Link naar reactie
  • 0

ik zie het, de drempel van 10.000 euro werd initieel ingesteld voor 2018, maar deze wordt wellicht verhoogd naar 35.000 euro.

 

Zoiets.

 

De Europese Commissie had een wetsvoorstel ingediend om vanaf 1-1-2018 een drempel van 10.000 EUR te hanteren.

Zo'n voorstel gaat vervolgens langs het Europees Parlement en de Raad.

Waarbij deze instanties niet alleen de mogelijkheid hebben om al dan niet het voorstel goed te keuren, maar ze ook aanpassingen kunnen doen.

 

Het Europees Parlement heeft het voorstel goedgekeurt met enkele aanpassingen, waaronder het verhogen van het bedrag naar 35k.

Nu moet het nog langs de Raad.

 

Er is echter nog niets ingesteld. Wordt het voorstel niet goedgekeurt dan komt er geen drempel.

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm, apart.

Vandaag hebben ze een persbericht verstuurd dat de Raad het voorstel inmiddels heeft goedgekeurt, maar daarin wordt het oude bedrag van 10k genoemd en een ingangsdatum per 2019.

 

http://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2017/12/05/vat-on-electronic-commerce-new-rules-adopted/

 

Maar even de definitieve stukken afwachten dan...

 

 

In bovenstaand artikel wordt nu het volgende genoemd:

 

"Voor start-ups en kmo’s betekenen de nieuwe regels een belangrijke vereenvoudiging. Wanneer de jaarlijkse grensoverschrijdende onlineverkoop van een onderneming minder dan € 10 000 bedraagt, zal zij de btw-regels van haar thuisland kunnen blijven toepassen."

 

Heeft iemand al meer informatie m.b.t. definitieve stukken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.