• 0

Klant betaalt niet.

Beste leden,

 

Ik heb een klant die een beetje (Maf) doet.

 

Ik heb de opdracht gekregen van de manager van de zaak, daar mee heb ik een deal gesloten over de prijs en de opdracht zelf. Ik ben altijd netjes en vraag achteraf pas waar ik de factuur heen mag sturen na de eerste opdracht, de manager geeft aan dat ik het naar hem mag sturen.

 

2 weken later kom ik terug op betaling en vertelt hij mij dat hij niet over de betaling gaat. Vervolgens komt hij met een verhaal dat hij ook niet betaalt is en dat hij nog op geld wacht. Dit doet bij mij belletjes rinkelen dat hier iets niet klopt, vervolgens vraag ik wie er wel over gaat en word ik naar een ander persoon verwezen (zogenaamd de eigenaar)

 

Ik ga met die man in gesprek en hij geeft aan dat hij geen facturen van de manager heeft gekregen. (Natuurlijk had ik dit al een beetje verwacht) Maar hij geeft aan dat ik de facturen maar naar hem moet sturen dat doe ik dus ook, vervolgens wacht ik nog 1 week en krijg ik geen gehoor maar ik moet wel weer werken bij hun, mensen om mij heen raden aan dat ik pas moet werken als er facturen betaalt zijn. Dus dat doe ik ook en vertel de beste man dat ik niet kom tenzij er facturen betaalt worden want ik heb al reis en verblijf kosten betaalt dat 250 euro koste voor 3 keer werken bij hun en dat ga ik nu niet weer doen tenzij ik betaalt krijg.

 

Hij reageert hier niet op dus besluit ik de manager te vertellen dat ik niet kom, die geeft aan dat hij ook nog steeds niet betaalt is en dat hij nog (Vrijwilliger) is daar. Hij geeft mij ook groot gelijk dat ik niet kom. Ik app de beste man nog 1 keer en vraag hem hoe het er mee zit, hij geeft aan.... {Ja nu komt het} Dat hij niet over de facturen gaat en dat hij het zal doorgeven aan de persoon die er wel over gaat, dus ik vraag aan hem. Wie gaat er wel over, vervolgens zegt hij.

 

Onze algemene directeur (......).

 

Dus ik vraag aan hem wie dat is en/of hij al bericht heeft gekregen van hem.

 

(en ik heb nog steeds geen bericht van de beste man ontvangen)

 

Het komt erop neer dat ik 33% weet dat ik niet betaalt ga krijgen.

 

Is het veroorlooft dat ik voor een bedrag van 300 euro inc btw een incassobureau inschakel en wat doe ik met de BTW ik heb de facturen nog niet naar de boekhouder gestuurt.

 

Truly Yours

 

Question Asker

 

(P.S ik hoop dat ik in de goede categorie zit, ik zat eerst te denken aan herrie in de zaak.)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste questionasker,

 

kun je de situatie iets concreter beschrijven?

 

Je moet meer op papier of via de mail handelen. Eenvoudigweg afspraken voorstellen of maken en stappen bevestigen. Nu heb je geen schriftelijke overeenkomst en dossier.

 

Modgroet,

 

Highio

 

Mod comment: topic verplaatst naar Contracten en aanverwante onderwerpen

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Ik heb een klant die een beetje (Maf) doet.

 

Ik heb de opdracht gekregen van de manager van de zaak, daar mee heb ik een deal gesloten over de prijs en de opdracht zelf. Ik ben altijd netjes en vraag achteraf pas waar ik de factuur heen mag sturen na de eerste opdracht, de manager geeft aan dat ik het naar hem mag sturen.

 

2 weken later kom ik terug op betaling en vertelt hij mij dat hij niet over de betaling gaat. Vervolgens komt hij met een verhaal dat hij ook niet betaalt is en dat hij nog op geld wacht. Dit doet bij mij belletjes rinkelen dat hier iets niet klopt, vervolgens vraag ik wie er wel over gaat en word ik naar een ander persoon verwezen (zogenaamd de eigenaar)

 

Ik ga met die man in gesprek en hij geeft aan dat hij geen facturen van de manager heeft gekregen. (Natuurlijk had ik dit al een beetje verwacht) Maar hij geeft aan dat ik de facturen maar naar hem moet sturen dat doe ik dus ook, vervolgens wacht ik nog 1 week en krijg ik geen gehoor maar ik moet wel weer werken bij hun, mensen om mij heen raden aan dat ik pas moet werken als er facturen betaalt zijn. Dus dat doe ik ook en vertel de beste man dat ik niet kom tenzij er facturen betaalt worden want ik heb al reis en verblijf kosten betaalt dat 250 euro koste voor 3 keer werken bij hun en dat ga ik nu niet weer doen tenzij ik betaalt krijg.

 

Hij reageert hier niet op dus besluit ik de manager te vertellen dat ik niet kom, die geeft aan dat hij ook nog steeds niet betaalt is en dat hij nog (Vrijwilliger) is daar. Hij geeft mij ook groot gelijk dat ik niet kom. Ik app de beste man nog 1 keer en vraag hem hoe het er mee zit, hij geeft aan.... {Ja nu komt het} Dat hij niet over de facturen gaat en dat hij het zal doorgeven aan de persoon die er wel over gaat, dus ik vraag aan hem. Wie gaat er wel over, vervolgens zegt hij.

 

Onze algemene directeur (......).

 

Dus ik vraag aan hem wie dat is en/of hij al bericht heeft gekregen van hem.

 

(en ik heb nog steeds geen bericht van de beste man ontvangen)

 

Het komt erop neer dat ik 33% weet dat ik niet betaalt ga krijgen.

 

Is het veroorlooft dat ik voor een bedrag van 300 euro inc btw een incassobureau inschakel en wat doe ik met de BTW ik heb de facturen nog niet naar de boekhouder gestuurt.

 

Truly Yours

 

Question Asker

 

(P.S ik hoop dat ik in de goede categorie zit, ik zat eerst te denken aan herrie in de zaak.)

 

 

Misschien is het beter niet de gehele vraag te citeren, maar er staat zoveel onduidelijkheid in, voor het belang van het antwoord alles maar geciteerd.

 

Gezien je eerdere vragen, ben je wel makkelijk erg met je opdrachten en de afspraken daaruit volgend, geen AV?, en strikt op de betalingstermijnen.

 

Wat heb je nu afgesproken? Is er een schriftelijke overeenkomst met de manager?

Zijn er betalingstermijnen afgesproken?

 

Je vraagt na uitvoering van werkzaamheden pas naar een factuur adres of afdeling en de manager is daar naar eigen zeggen werkzaam als vrijwilliger, dat zal toch niet waar zijn.

Je weet niet wie de algemeen directeur is, je bent wel erg makkelijk in zakelijke afspraken. ???

 

Uiteraard ben je vrij een incassobureau in te schakelen, of het iets oplevert ligt hem geheel aan jouw bewijsvoering, een incassobureau gaat liever ook geen zaak beginnen zonder iets tastbaars als een schriftelijke overeenkomst.

 

BTW moet je gewoon afdragen, je hebt een factuur uitgebracht en als er niet betaald wordt, kun je de BTW in een later stadium terugvorderen bij de belastingdienst, maar je zal m.i. wel aan moeten tonen dat je er alles aan gedaan hebt om je factuur betaald te krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0

RiVe:

 

ja daar baal ik zelf ook van, ik heb geen contract opgestelt maar wel dat er op de facturen een betalingstermijn staan van 14 dagen. Maar er is niets schriftelijk vast gezet alleen via social media en whatsapp, ik heb ook gevraagt wie de algemene directeur is en dat is mij wel vertelt maar heb nog geen telefoon nummer ontvangen die ik ook heb gevraagt.

 

Ik ben wel makkerlijk met zakelijke afspraken omdat ik me meer hecht aan de opdracht zelf dan de strikte regels want ik wil de klant ook niet te moeilijk maken en ik krijg soms het gevoel dat klanten juist weg lopen van algemene voorwaarden.

 

Ja ik vond het ook vaag dat de manager dat aan mij vertelt.

 

Nog een andere vraag, stel je voor als ik mijn algemene voorwaarden op de website zet is dat dan ook geldig voor elke opdracht want ik heb ze wel.

 

Wat heeft een incassobureau allemaal nodig voor bewijs ?

 

Link naar reactie
  • 1

Beste questionasker,

 

In eerdere draadjes, topics heb je al veel verteld over jezelf, en dat komt nu ook weer terug.

 

Je bent een vreselijke angsthaas, recht toe recht aan. ;)

 

Ik heb je voormalige vragen doorgelezen, je vraagt niet door bij een boekhouder omdat je bang bent dat je de boekhouder in het harnas jaagt.

Je laat de Algemene voorwaarden achterwege omdat je bang bent dat je klanten gaat verliezen.

Als een klant te laat betaalt, weet je niet hoe je een klant aan moet spreken.

Als een klant je 10 euro te weinig betaalt, ben je al in paniek en weet je niet of je ooit nog met deze klant verder moet gaan of niet.

 

Bij het stellen en afhandelen van zakelijke overeenkomsten heb je een begeleider nodig, je boekhouder b.v. die de contracten voor je nakijkt of je vriendin of iemand anders uit je kennissenkring of uit je familie die wat zakelijker en kundiger is ingesteld. Niets meer in je eentje doen.

Anders kom je binnen 4 weken weer binnen met het volgende probleem.

 

Je Algemene voorwaarden moet je overhandigen bij de overeenkomst, deze op je website zetten is niet genoeg.

 

Overeenkomsten sluit je niet met whattsappjes, daar heeft een incassobureau niets aan.

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens ben je deze klant kwijt als je nu een incassobureau inschakelt, dat is zeker.

 

Hoelang wacht je nu op geld? 3 tot 4 weken, dat is nog niet verontrustend, het gaat om 300 euro incl. BTW.

 

Bel maandag je boekhouder op of zoals hierboven genoemd iemand uit je netwerk, familie vriend en vraag een gesprek aan met de directeur van het bedrijf of beter nog, laat je vriend, vriendin, boekhouder dat dat gesprek aanvragen, en bespreek het allemaal redelijk en rustig, en vraag om meer helderheid over de manier van werken en manier van factureren.

 

Leg de situatie uit, dat je nog niet zakelijk genoeg bent geweest maar wel graag voor deze opdrachtgever wil werken maar ook betaald wil krijgen. Dat snapt een directeur ook.

 

Link naar reactie
  • 0

Rive,

 

hartstikke bedankt voor het advies, ik ga hier zeker mee aan de slag. Het klopt inderdaad dat ik soms bang ben terwijl dat niet hoeft en het klopt dat ik niet zo zakelijk ben ingestelt. Maar waar ik wel in goed ben is het werk wat ik doe, maar nogmaals bedankt voor het moeite en tijd nemen om dit aan mij te vertellen.

 

Link naar reactie
  • 0

Questionasker, ik snap het verhaal gewoon niet zo goed.

 

Hoeveel uren werk/verblijf je voor wat voor vergoeding? Het komt mij over dat je die reis- en verblijfskosten (potentiële wervings-/werktijd) beter niet zelf als investering of risico kunt nemen bij dit soort opdrachtgever.

 

Als je goed bent in je vak, verdien je beter. Je moet je alleen wat zakelijker of professioneler opstellen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

wimj:

 

Ik wist niet dat je iemand kon inhuren voor dit :O

Hoef je ook niet letterlijk te nemen, je boekhouder betaal je vaak voor extra handelingen, vriend, vriendin, familie zullen het vaak kosteloos doen, zoek in ieder geval iemand die het voor je wil doen, iemand die opkomt voor jouw belangen en je kan ondersteunen bij het aangaan van zakelijke kwesties. :)

Link naar reactie
  • 0

Highio:

 

Ik werk ongeveer 1 uur +- en ik krijg er 100 euro ex btw voor (later zou ik nog meer kunnen krijgen was de afspraak), ja klopt ik heb niet goed over na gedacht met het reis-en verblijf kosten. Omdat ik nog geen auto heb moet ik met de NS en het is snachts werken dus heb ik een goed koop B&B in de buurt van de zaak waar ik dan werkte (het is nu nog kijken hoe het afloopt). Maar de totale Reis&Verblijf kosten is 42 euro dus ik hou 57 euro over van het totale bedrag.

(de locatie waar ik werk is niet in de buurt van de stad waar ik woon)

 

Ik moet mij inderdaad wat zakelijker en professioneler opstellen daar heb je zeker een punt in.

 

Ik denk dat dit echt een wijze les is geweest voor mij.

 

Link naar reactie
  • 0

Een andere vraag, mag ik de logo van het bedrijf die mij nog steeds niet heeft betaald onder mijn website-reverentie's neer zetten ? of kan het bedrijf dan moeilijk doen. Want op dit moment heb ik zo iets van ze bekijken het maar want ik krijg toch niet betaalt wat ik vanuit het laatste bericht heb begrepen want er was geen cashflow maar mijn werk staat wel op hun website en hun facebook.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Even samenvatten. Je bent inmiddels drie keer ingehuurd door een bedrijf (club, vereniging) die verwachten dat jij een uur-ennogwat werkt voor elke keer 100 euro, ex BTW. Om dat werk te doen, reis je met de trein en slaap je in een B&B voor eigen rekening. De opdracht is afkomstig van verschillende mensen met uiteenlopende jasjes.

 

Eerste reactie is: word eens wakker! Maar ik snap ook wel dat een beginnende fotograaf, partyfilmer, danser, goochelaar, troebadoer, et cetera door zo'n valley of death moet om bij wereldfaam te arriveren. Dus voortaan: duidelijk vaststellen van wie de opdracht afkomstig is, schriftelijk vastleggen (bevestigen, mag ook per mail) inclusief afspraken over betaling.

 

Als een verwijzing naar de opdracht bijdraagt aan jouw presentatie, zou ik het gewoon opnemen op je website. Je bent daar immers op hun uitnodiging actief geweest? Een financieel conflict berekent niet perse dat je werk waardeloos was. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Een andere vraag, mag ik de logo van het bedrijf die mij nog steeds niet heeft betaald onder mijn website-reverentie's neer zetten

Nee, want deze uiting is auteursrechterlijk beschermd. Zeker nu zou ik oppassen, nu al die advocaten een lucratief businessmodel hebben gevonden. Je wordt zó aansprakelijk gesteld. Dus: niets zonder gearchiveerde, gekopieerde, in een kluis met 16+ cijferige unlock-code bewaarde, toestemming van de auteur!

 

Je kunt je energie beter steken in blijere klanten; daar word je zelf ook vrolijker van.

Precies dit. En voorkom inderdaad dat het nogmaals gebeurd. En wees blij dat het is gebeurd, zonder deze ervaringen kan je niet groeien, als mens, evenmin als ondernemer. Bedank god.

 

Link naar reactie
  • 0

Is dat werk wat je hebt geleverd het logo?

Dan mag je dat zeker plaatsen.

Ook screenshots van jouw werk op hun facebook zou gewoon moeten kunnen.

 

En buiten dat: ik zie heel veel website die volgestouwd zijn met logo's van bedrijven waar men iets voor gedaan heeft.

De bescherming van logo's bestaat oa om bedriegelijk gebruik tegen te gaan. Je mag geen blikjes volpissen en daar een pepsi/coca cola logo opplakken en dat dan verkopen. Behalve een rotstreek is dat namelijk inbreuk maken op een merk. Hetzelfde geldt voor nepkleding: een traininspak voor weinig kopen en daar een Nike/Adidas/Puma logo op naaien en vervolgens als zijnde merkkleding verkopen is verboden.

Je mag daarom ook geen logo maken dat heel erg lijkt op dat van een (al dan niet gerenomeerde) concurrent.

Suggereren dmv een logo dat een merk iets 'endorsed', wordt ook niet gewaardeerd.

 

Maar als jij echt werk voor hen gedaan hebt en het logo niet gebruikt om hun identiteit aan te nemen, is de kans op vervolging volgens mij niet heel groot.

NB. ik ben geen jurist!

Ik zie slechts een subtiel verschil tussen een logo toe eigenen, kopiëren of tbv bedrog inzetten en een logo publiceren als zijnde opdrachtgever. Ik kan er naast zitten en dan hoor ik dat graag, maar de weaarschuwing voor het 'nieuwe verdienmodel van advocaten*' komt op mij wat overdreven over.

 

*) Dat draadje gaat over het gebruik van foto's zonder toestemming (wat weer net iets anders is dan een logo plaatsen van een klant) en een pare louche rogue advocaten die geld roken.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Questionasker, volgens mij heb je hier het advies gekregen om jouw belangen door iemand anders te laten vertegenwoordigen. Ik zou op Facebook anders lekker plaatsen dat je graag in contact komt met de crediteurenadministratie om administratieve redenen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Thimk!

 

Een bedrijf dat zó (on)tevreden is dat ze je niet eens betalen, wil je nu als referentie gebruiken?!

 

Je kunt je energie beter steken in blijere klanten; daar word je zelf ook vrolijker van.

 

Dat inderdaad... stel dat iemand die referentie gaat checken en contact krijgt met de directeur van dat bedrijf: die gaat echt niets positiefs over je zeggen.

 

Als het om een door jou ontworpen logo gaat, en ze er niet voor hebben betaald is het wellicht een ander verhaal, gezien je dan de rechten van dat logo niet hoeft over te dragen wegens wanprestatie (dwz niet-betalen) van de tegenpartij.

 

Of het zin heeft om alsnog betaling te krijgen voor een klein bedrag hangt van veel factoren af. Allereerst moet je bewijzen dat er een overeenkomst was en je de prestatie geleverd hebt. Op zich kan een log van een chat op facebook, whatshapp of iets dergelijks best bewijs van een overeenkomst zijn, zelfs mondelinge overeenkomsten zijn gewoon bindend maar meestal zeer lastig te bewijzen (tenzij je geluidsopnames hebt, of betrouwbare onpartijdige getuigen etc).

 

Een incassobureau kan -niets- meer doen dan je zelf kunt doen. Volharden ze in hun weigering te betalen kun je ermee naar de kantonrechter, maar dan moet je wel verdomd zeker zijn dan je wint gezien de griffiekosten en dergelijke. Bij een vordering van tigduizend euro zijn die wel te dragen, maar je gaat nu wellicht 600 euro riskeren om 100 euro te verkrijgen. Bij een principekwestie kan ik me daar wel wat bij voorstellen, maar praktisch gezien kun je denk ik beter je energie besteden aan iets productievers.

Link naar reactie
  • 0

Is dat werk wat je hebt geleverd het logo?

Dan mag je dat zeker plaatsen.

Ook screenshots van jouw werk op hun facebook zou gewoon moeten kunnen.

 

En buiten dat: ik zie heel veel website die volgestouwd zijn met logo's van bedrijven waar men iets voor gedaan heeft.

De bescherming van logo's bestaat oa om bedriegelijk gebruik tegen te gaan. Je mag geen blikjes volpissen en daar een pepsi/coca cola logo opplakken en dat dan verkopen. Behalve een rotstreek is dat namelijk inbreuk maken op een merk. Hetzelfde geldt voor nepkleding: een traininspak voor weinig kopen en daar een Nike/Adidas/Puma logo op naaien en vervolgens als zijnde merkkleding verkopen is verboden.

Je mag daarom ook geen logo maken dat heel erg lijkt op dat van een (al dan niet gerenomeerde) concurrent.

Suggereren dmv een logo dat een merk iets 'endorsed', wordt ook niet gewaardeerd.

 

Maar als jij echt werk voor hen gedaan hebt en het logo niet gebruikt om hun identiteit aan te nemen, is de kans op vervolging volgens mij niet heel groot.

NB. ik ben geen jurist!

Ik zie slechts een subtiel verschil tussen een logo toe eigenen, kopiëren of tbv bedrog inzetten en een logo publiceren als zijnde opdrachtgever. Ik kan er naast zitten en dan hoor ik dat graag, maar de weaarschuwing voor het 'nieuwe verdienmodel van advocaten*' komt op mij wat overdreven over.

 

*) Dat draadje gaat over het gebruik van foto's zonder toestemming (wat weer net iets anders is dan een logo plaatsen van een klant) en een pare louche rogue advocaten die geld roken.

 

 

Nee het is niet de logo die ik heb geleverd, ik wil het logo gebruiken van het bedrijf waar ik de opdracht heb gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Questionasker, volgens mij heb je hier het advies gekregen om jouw belangen door iemand anders te laten vertegenwoordigen. Ik zou op Facebook anders lekker plaatsen dat je graag in contact komt met de crediteurenadministratie om administratieve redenen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Ja bedankt !,

 

(Excuus alvast dat ik mijn topic voor 2 verschillende onderwerpen gebruik, ik wilde niet het hele verhaal opnieuw vertellen)

 

Groeten

 

Question Asker

 

Link naar reactie
  • 0

Als het om een door jou ontworpen logo gaat...

Dat is nou niet het type opdracht waarvoor je een uur en iets meer moet opdraven op duistere avonden. Het is waarschijnlijk een violist. Of een huurmoordenaar.

 

 

Precies haha

 

Nee maar het gaat inderdaad om foto's die zij wel nog steeds gebruiken daarom wil/wilde ik hun logo op mijn website neer zetten als reverentie.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.