• 0

Klant betaalt niet.

Beste leden,

 

Ik heb een klant die een beetje (Maf) doet.

 

Ik heb de opdracht gekregen van de manager van de zaak, daar mee heb ik een deal gesloten over de prijs en de opdracht zelf. Ik ben altijd netjes en vraag achteraf pas waar ik de factuur heen mag sturen na de eerste opdracht, de manager geeft aan dat ik het naar hem mag sturen.

 

2 weken later kom ik terug op betaling en vertelt hij mij dat hij niet over de betaling gaat. Vervolgens komt hij met een verhaal dat hij ook niet betaalt is en dat hij nog op geld wacht. Dit doet bij mij belletjes rinkelen dat hier iets niet klopt, vervolgens vraag ik wie er wel over gaat en word ik naar een ander persoon verwezen (zogenaamd de eigenaar)

 

Ik ga met die man in gesprek en hij geeft aan dat hij geen facturen van de manager heeft gekregen. (Natuurlijk had ik dit al een beetje verwacht) Maar hij geeft aan dat ik de facturen maar naar hem moet sturen dat doe ik dus ook, vervolgens wacht ik nog 1 week en krijg ik geen gehoor maar ik moet wel weer werken bij hun, mensen om mij heen raden aan dat ik pas moet werken als er facturen betaalt zijn. Dus dat doe ik ook en vertel de beste man dat ik niet kom tenzij er facturen betaalt worden want ik heb al reis en verblijf kosten betaalt dat 250 euro koste voor 3 keer werken bij hun en dat ga ik nu niet weer doen tenzij ik betaalt krijg.

 

Hij reageert hier niet op dus besluit ik de manager te vertellen dat ik niet kom, die geeft aan dat hij ook nog steeds niet betaalt is en dat hij nog (Vrijwilliger) is daar. Hij geeft mij ook groot gelijk dat ik niet kom. Ik app de beste man nog 1 keer en vraag hem hoe het er mee zit, hij geeft aan.... {Ja nu komt het} Dat hij niet over de facturen gaat en dat hij het zal doorgeven aan de persoon die er wel over gaat, dus ik vraag aan hem. Wie gaat er wel over, vervolgens zegt hij.

 

Onze algemene directeur (......).

 

Dus ik vraag aan hem wie dat is en/of hij al bericht heeft gekregen van hem.

 

(en ik heb nog steeds geen bericht van de beste man ontvangen)

 

Het komt erop neer dat ik 33% weet dat ik niet betaalt ga krijgen.

 

Is het veroorlooft dat ik voor een bedrag van 300 euro inc btw een incassobureau inschakel en wat doe ik met de BTW ik heb de facturen nog niet naar de boekhouder gestuurt.

 

Truly Yours

 

Question Asker

 

(P.S ik hoop dat ik in de goede categorie zit, ik zat eerst te denken aan herrie in de zaak.)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nee maar het gaat inderdaad om foto's die zij wel nog steeds gebruiken daarom wil/wilde ik hun logo op mijn website neer zetten als reverentie.

Zij gebruiken jouw foto's?

 

Weet je hoe je die 300 euro alsnog kan opeisen....

 

 

Ik fluister het....

 

 

...auteursrecht ;D

 

 

HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHA

 

 

heb ik niet eens aan gedacht! hahahahahah

 

Link naar reactie
  • 0

Nee maar het gaat inderdaad om foto's die zij wel nog steeds gebruiken daarom wil/wilde ik hun logo op mijn website neer zetten als reverentie.

Zij gebruiken jouw foto's?

 

Weet je hoe je die 300 euro alsnog kan opeisen....

 

 

Ik fluister het....

 

 

...auteursrecht ;D

 

 

Maar mochten zij als nog niet betalen. Kan ik dan als nog hun logo als reverentie gebruiken?

Link naar reactie
  • 0

Laat je hier dit weekend dan beter eerst even informeren over de gepaste vorm. Wie gaat jouw zakelijke belangen in bredere zin behartigen? Je hebt dat zoals ik dat proef voorlopig dringend nodig!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Manneke toch. Je bent, naar ik hoop een proffesionele, fotograaf en je staat niet stil bij de rechten die je hebt als je foto's maakt en hoe je die rechten kunt uitoefenen? Sorry hoor, zoek voordat je weer een klus aanneemt even naar a)auteursrecht, b) portretrecht, c) tarieven die je zou kunnen vragen en die betaald worden. En verdiep je daarin. Voor info over de rechten heb ik een tip: zoek eens naar Arnoud Engelfriet.

Link naar reactie
  • 0

Laat je hier dit weekend dan beter eerst even informeren over de gepaste vorm. Wie gaat jouw zakelijke belangen in bredere zin behartigen? Je hebt dat zoals ik dat proef voorlopig dringend nodig!

 

Groet,

 

Highio

 

 

Inderdaad die heb ik echt nodig, zal ik doen! Ik ga ook dit in mijn kring zoeken wie mij hierbij kan helpen.

Link naar reactie
  • 0

Manneke toch. Je bent, naar ik hoop een proffesionele, fotograaf en je staat niet stil bij de rechten die je hebt als je foto's maakt en hoe je die rechten kunt uitoefenen? Sorry hoor, zoek voordat je weer een klus aanneemt even naar a)auteursrecht, b) portretrecht, c) tarieven die je zou kunnen vragen en die betaald worden. En verdiep je daarin. Voor info over de rechten heb ik een tip: zoek eens naar Arnoud Engelfriet.

 

Bedankt voor het informatie, ik ben gewoon goed in het uitvoeren van mijn opdracht maar ik struikel elke keer over het zakelijke stuk. Ik zal de ABC zoeken op het internet en bij Arnoud.

 

Nogmaals bedankt.

Link naar reactie
  • 0
ik ben gewoon goed in het uitvoeren van mijn opdracht maar ik struikel elke keer over het zakelijke stuk

 

Zolang jij ijzersterke redenen / drijfveren hebt om ondernemer te blijven, zijn dit juist de redenen om dankbaar te zijn: telkens struikelen. En misschien wel 10x over dezelfde stoeptegel. Denk jij dat je de 11e keer nogmaals over die stoeptegel zal struikelen? Anders verwoord: leer, leer, leer, mijn jongen. Leer! Niemand is succesvol geboren. Je komt alleen vooruit door te leren. Het prettige is dat alles wat je wilt weten, een Google-zoekopdracht van je vandaan is. 'Alles' is slechts 1 klik van je vandaan.

Link naar reactie
  • 0

.......Het is waarschijnlijk een violist. Of een huurmoordenaar.

 

 

......................

 

Nee ik ben een fotograaf.

 

Oh, ik hoopte op el Mariachi :p

 

Maar even serieus: creatief zijn is geen reden om je uit te laten buiten.

Jouw werk leuk vinden is geen reden om slecht of niet betaald te hoeven worden.

 

Stap 1: maak screenshots van de webpagina's met jouw werk. Nu.

Dan heb je in ieder geval beeld dat ze jouw werk gebruiken.

Ik hoop dat je RAW schiet, zodat jij als enige de 'digitale negatieven' kunt laten zien, mocht het zover komen.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • -1
Stap 1: maak screenshots van de webpagina's met jouw werk. Nu.

Dan heb je in ieder geval beeld dat ze jouw werk gebruiken.

Onvoldoende. Het werk moet een datumstempel o.i.d. hebben waaruit kan worden opgemaakt dat hij als eerst de eigenaar was van dit werk. Een onafhankelijke bron, moet geregistreerd hebben, dat hij op xx datum en xxx tijdstip eigenaar was. En de tegenpartij moet daar niets tegenin te brengen hebben, dan pas staat e.e.a. vast. Want als zijn (klant? was het volgens mij) nou precies hetzelfde screenshot maakt, hoe sterk is zijn bewijspositie dan nog? Precies.

Link naar reactie
  • 0

.......Het is waarschijnlijk een violist. Of een huurmoordenaar.

 

 

......................

 

Nee ik ben een fotograaf.

 

Oh, ik hoopte op el Mariachi :p

 

Maar even serieus: creatief zijn is geen reden om je uit te laten buiten.

Jouw werk leuk vinden is geen reden om slecht of niet betaald te hoeven worden.

 

Stap 1: maak screenshots van de webpagina's met jouw werk. Nu.

Dan heb je in ieder geval beeld dat ze jouw werk gebruiken.

Ik hoop dat je RAW schiet, zodat jij als enige de 'digitale negatieven' kunt laten zien, mocht het zover komen.

 

Gedaan, printscreen is gemaakt.

 

Nee ik schiet geen RAW, ik shoot wel raw. Reden: Omdat altijd als ik de perfecte plaatje schiet, Lightroom mijn instellingen - kleur totaal anders maak dan wat ik schiet. Met Jpeg is het vastgebrand.

 

Misschien heb jij een tip dat lightroom dit niet meer doet?

Link naar reactie
  • 0

 

Inderdaad die heb ik echt nodig, zal ik doen! Ik ga ook dit in mijn kring zoeken wie mij hierbij kan helpen.

 

Wanneer ga dat doen? Dit onderwerp is bijna twee weken oud.

 

Morgen vrijdag dus met je vriendin rond de tafel gaan zitten, alle namen opschrijven die je te binnen schiet.

 

Elke naam afstrepen die het minst geschikt is.

 

Dan van de overgebleven namen bepalen wie het meest geschikt is om voor jouw zakelijke belangen op te komen.

 

Ga je weer strepen.

 

Dan houd je een paar namen over en die gaan jullie benaderen.

 

En zolang het in je vrienden- of familiekring zit, hoeft het niet allemaal dik betaald te worden, het hoeft ook niet helemaal voor niets, maar zorg ervoor dat je in de loop van volgende week 1 of 2 personen hebt op wie je een beroep kunt doen, die de mailtjes voor je wil afhandelen, je zakelijke belangen wil behartigen.

 

Iemand die er op toe ziet, dat alvorens je kosten of inspanningen gaat verrichten je ook een zeer reële kans hebt dat je betaald wordt.

:)

 

Link naar reactie
  • 0

ik ben gewoon goed in het uitvoeren van mijn opdracht maar ik struikel elke keer over het zakelijke stuk

 

Zolang jij ijzersterke redenen / drijfveren hebt om ondernemer te blijven, zijn dit juist de redenen om dankbaar te zijn: telkens struikelen. En misschien wel 10x over dezelfde stoeptegel. Denk jij dat je de 11e keer nogmaals over die stoeptegel zal struikelen? Anders verwoord: leer, leer, leer, mijn jongen. Leer! Niemand is succesvol geboren. Je komt alleen vooruit door te leren. Het prettige is dat alles wat je wilt weten, een Google-zoekopdracht van je vandaan is. 'Alles' is slechts 1 klik van je vandaan.

 

Hartstikke bedankt voor het hartverwarmende woorden. Ik heb inderdaad de echte hart om een ondernemer te blijven.

 

Ik krijg soms ook het gevoel dat andere opdrachtgevers juist misschien hier door sneller mij op het verkeerd been zetten of uit te buiten omdat ik niet zakelijke kennis precies weet, maar ik moet nog veel leren inderdaad en ik vind het niet erg want ik doe dit vak met plezier.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zal wel mee vallen, de meeste mensen zijn geen klootzakken.

 

Maar als ze nog steeds fotos gebruik die jij hebt gemaakt maar waar niet voor betaald is, heb je zeker een rechtsgrond om te eisen dat er alsnog betaald wordt, en zo niet het gebruik van die fotos onmiddelijk gestaakt wordt. En zelfs als ze het gebruik staken vervalt je recht op een vergoeding niet, ze hebben ze enige tijd gebruikt en daar hoort een passende vergoeding bij.

 

Dit staat verder los van de kwaliteit van de foto's: zelfs als ze heel slecht zouden zijn dan heeft de afnemer de keuze om ze niet te gebruiken en niet te betalen (wanprestatie van jouw kan), of wel te gebruiken en er dan ook voor te betalen. Gebruiken wil in die zin zeggen dat men ze -blijkbaar- goed genoeg vind voor gebruik.

 

Of het de moeite is hier juridisch iets aan te doen weet ik niet, maar zoals je het hier voorstelt heb je die mogelijkheid wel. Uiteraard ken ik het verhaal van de tegenpartij niet en zou ik je daarom nooit adviseren zomaar te gaan procederen.

Link naar reactie
  • 0

.........................

 

Nee ik schiet geen RAW, ik shoot wel raw. Reden: Omdat altijd als ik de perfecte plaatje schiet, Lightroom mijn instellingen - kleur totaal anders maak dan wat ik schiet. Met Jpeg is het vastgebrand.

 

Misschien heb jij een tip dat lightroom dit niet meer doet?

 

???

Dit is een vraag die ik niet zou willen horen van een fotograaf die ik inhuur.

Naast zakelijke kennis is technische vakkennis ook onmisbaar.

De vraag die je stelt ontbeert ook heel veel informatie: hoe is de kleur totaal anders? (Warmer/kouder/groener/te magenta? Of bedoel je eigenlijk het contrast of de verzadiging?) Je weet dat RAW vlak is en er anders uitziet dan wat je op jouw camera schermpje te zien krijgt, omdat dat gebruik maakt van de kleurprofielen op de camera?

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Stap 1: maak screenshots van de webpagina's met jouw werk. Nu.

Dan heb je in ieder geval beeld dat ze jouw werk gebruiken.

Onvoldoende. Het werk moet een datumstempel o.i.d. hebben waaruit kan worden opgemaakt dat hij als eerst de eigenaar was van dit werk. Een onafhankelijke bron, moet geregistreerd hebben, dat hij op xx datum en xxx tijdstip eigenaar was...

 

Gebruik je hoofd (en ogen) ;)

Daarom noem ik in dezelfde alinea RAW files. Dat is de onafhankelijke bron met datum en tijdstip van het maken van de foto. In de metadata staat zelfs met welk type camera, welke brandpuntsafstand, sluitertijd, etc de foto gemaakt is. In een beetje fatsoenlijke camera kun je ook de eigen of bedrijfsnaam als copyrighthouder direct in de metadata meegeven.

Als je als fotograaf zorgt dat je als enige die files hebt, dan is elke .jpg/.pdf daar een afgeleid werk van met een later tijdstip van creatie. Je kunt een RAW-file niet teruggenereren uit een jpg.

Technisch gezien kun je een jpg wel opnieuw verpakken in een .dng, maar dan ontbreken nog steeds de bijbehorende bitdiepte en datagrootte. Bovendien komt er uit een Canon .cr2, uit een Nikon .nef, Sony .arw, etc: elk merk heeft een eigen RAW formaat dat je niet kunt recreëren. (Maar wel kunt omzetten naar DNG: de globale standaard voor Digital NeGative.)

Dus bewijstechnisch is het dan slim om, als je raw-files moet overhandigen, maar niet ook het auteursrecht overdraagt, de RAW-files uit de camera om te zetten naar DNG. Dan heb je zelf nog steeds de originele negatieven.

In ieder geval de RAW files goed bewaren: of je nu jpg of dng, pdf, psd, whatever levert aan de klant. (En dan niet alleen omdat je dan als een paranoïde beeldschepper jouw auteursrecht kunt bewaken, maar ook omdat je de klant dan in de toekomst ook kunt helpen met andere versies/formaten van de gemaakte foto's, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit.)

 

En de tegenpartij moet daar niets tegenin te brengen hebben, dan pas staat e.e.a. vast. Want als zijn (klant? was het volgens mij) nou precies hetzelfde screenshot maakt, hoe sterk is zijn bewijspositie dan nog? Precies.

Dan geeft de tegenpartij toe dat ze de foto's inderdaad op hun website hadden. :p

En dan heeft de klant net zo goed niets bewezen omtrent eigenaarschap.

Net zomin als wanneer ik dat screenshot zou maken. (Als non-partij in het conflict.)

Het toont dus slechts het gebruik aan.

Het screenshot dient dus alleen maar als bewijs dat de foto inderdaad gebruikt is, voor het geval de foto's snel verwijderd worden na de notificatie dat er inbreuk gepleegd wordt.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

De toelichting op RAW en de bewijskracht van beeldformats is behoorlijk on-topic, met wat extra service aan de vraagsteller!

 

Dus bewijstechnisch is het dan slim om, als je raw-files moet overhandigen, maar niet ook het auteursrecht overdraagt, de RAW-files uit de camera om te zetten naar DNG. Dan heb je zelf nog steeds de originele negatieven.

 

Leerzaam bovendien!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.