• 0

ZZP en WW uitkering

Ik heb in 2016 twee maanden gewerkt als ZZP en daarmee aanzienlijk verdiend. Daarna heb ik ww aangevraagd. Ik neem aan dat ik niet in aanmerking kom voor de zelfstandigenaftrek (1125 uur)? Ik heb veel werk gedaan om aan opdrachten te komen maar indien ik deze aftrekpost opgeef krijg ik een vordering van teveel betaalde WW toch?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb in 2016 twee maanden gewerkt als ZZP en daarmee aanzienlijk verdiend. Daarna heb ik ww aangevraagd. Ik neem aan dat ik niet in aanmerking kom voor de zelfstandigenaftrek (1125 uur)?

1225 uur, en voor 2 maanden werk is dat fysiek onmogelijk (het zou neerkomen op 20,42 uur per dag werk gedurende 60 dagen) , dus nee :)

 

Ik heb veel werk gedaan om aan opdrachten te komen

Die uren mag je ook meetellen, maar of je daarmee 1225 uur ook kunt aantonen hangt af van of en hoe je deze uren hebt bijgehouden (in je agenda bijvoorbeeld) of anderszins aannemelijk kan maken. Achteraf een schatting maken is in ieder geval niet genoeg

 

maar indien ik deze aftrekpost opgeef krijg ik een vordering van teveel betaalde WW toch?
2 x Nee. Sowieso wordt er niets teruggevorderd als als jij je bedrijf na 2 maanden gestaakt hebt en daarna WW hebt aangevraagd.

Heb je je bedrijf niet gestaakt dat worden de uren die je vanaf aanvang WW nog hebt besteed aan je bedrijf gekort op je WW-uitkering. In beide gevallen staat de Zelfstandigen- en startersaftrek daar los van.

 

Het enige waarvoor je op moet passen is dat de onderbouwing van de (1225) uren voor de zelfstandigen- en startersaftrek natuurlijk wel moet kloppen met de urenopgave aan de WW: dáár zijn in het verleden (in de oude WW-startersregeling) heel wat ondernemer de mist mee in gegaan

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Die uren die ik heb gemaakt zagen op het vinden van opdrachten, loondienst dan wel opdrachtovereenkomst. Ik ben niet ineens wat anders gaan doen in mijn onderneming. Mijn oude werkgever maakte het met lastig en ben toen voor mezelf begonnen, na drie maanden zag ik het niet meer zitten en heb ik WW aangevraagd (ja dat kon nog).

 

Ik heb die uren besteed aan vinden van werk (loond cq opdracht) niet doorgegeven aan UWV behalve de sollicitatieplicht. Mag het dan nog steeds niet? Gaan ze me dan ook korten op mn WW?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb die uren besteed aan vinden van werk (loond cq opdracht) niet doorgegeven aan UWV behalve de sollicitatieplicht.

Heb je, toen je WW aanvroeg, je activiteiten als ondernemer wel of niet gestaakt?

 

Mag het dan nog steeds niet?

Het is geen kwestie van wel of niet mogen. Het is alleen een kwestie van als je tijd besteed als ondernemer, dat je die - formeel - op dient te geven

 

Gaan ze me dan ook korten op mn WW?

Als jij opgeeft dat je na ingang WW ook nog uren als ondernemer hebt gewerkt, gaan ze dat korten ja. Maar eerlijkheidshalve: hoe kun je onderscheid maken tussen het vinden van werk als ondernemer of werknemer? Die uren zou ik dus pas opgeven als ik een opdracht als ondernemer zou aannemen. Formeel is dat niet helemaal correct, maar je hoeft niet Roomser te zijn dan de Paus :)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Gaan ze me dan ook korten op mn WW?

Als jij opgeeft dat je na ingang WW ook nog uren als ondernemer hebt gewerkt, gaan ze dat korten ja. Maar eerlijkheidshalve: hoe kun je onderscheid maken tussen het vinden van werk als ondernemer of werknemer? Die uren zou ik dus pas opgeven als ik een opdracht als ondernemer zou aannemen. Formeel is dat niet helemaal correct, maar je hoeft niet Roomser te zijn dan de Paus :)

Je zou een van de weinigen zijn die de zoektocht naar werk als zelfstandige van minuut tot minuut in een agenda hebt bijgehouden.

 

Het enigste concrete wat (mee)telt is het uurtje-factuurtje als zelfstandige ... en zelfs dát is door een dichte mist omhuld als het gaat om werkzaamheden voor een vast overeengekomen bedrag en het uurtarief en de werktijd op deze facturen ontbreken. Alle (neven)werkzaamheden daaromheen zijn helemaal ondoorzichtig, zowel voor de Belastingdienst (m.b.t. de ZelfstandigenAftrek) als ook voor het UWV (m.b.t. de WW-uitkering).

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.