• 0

BTW machine op nultarief

Goedemorgen,

Als ik een machine heb met Btw en deze vekoop aan een ondernemer in het buitenland (we nemen even binnen de eu) en deze wil de machine graag op nul tarief geleverd hebben ?

wat zijn dan de voorwaarden die ik moet voldoen

- controle BTW nummer (geen probleem)

- aantonen dat het daadwerkelijk het land verlaten heeft ?

- ICP opgave door fiscalist

 

Ik moet er nog bij zeggen dat ik geen vervoer of transport voor de ondernmer regel dus haalt de machine zelf op of laat het ophalen.

Hoe kan ik dat dan aantonen dat de machine het land verlaten heeft, is een vervoersverklaring die ik opstel en laat ondertekenen etc voldoende (volgens belastingsdienst niet )

Graag zou ik wat meer informatie hier over hebben ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe kan ik dat dan aantonen dat de machine het land verlaten heeft, is een vervoersverklaring die ik opstel en laat ondertekenen etc voldoende (volgens belastingsdienst niet)

Een eigen verklaring geeft geen garantie dat de machine inderdaad het land heeft verlaten. Vervoer door een derde partij heeft dan ook de voorkeur.

 

Ik weet niet over wat voor soort machine het gaat maar het helpt wel als de machine in het land van aankomst door een derde partij wordt geïnstalleerd en/of wordt onderhouden. Dat toont aan dat de machine inderdaad is aangekomen en wordt gebruikt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om b.v losse motoren, generatoren, compressoren,bobcat,etc

De verkoper haalt de machine dus bij ons weg uit nederland met eigen vervoer of laat het door iemand vervoeren.

Als ik zelf niets opstel kan ik dus niet aantonen dat hij daadwerkelijk is opgehaald door dat bedrijf ik heb een model van een vervoerverklaring op internet opgezocht daar staat op voor wie bestemt is,btw nummer,factuurnummer,adressen,vervoermiddeltype,kenteken,etc zou eventueel ook nog foto van voertuig kunnen maken anders zou ik niet weten op wat voor manier je het anders zou kunnen doen ?

 

Link naar reactie
  • 0

Vervoersverklaring volgens de belastingdienst.

Welbekend, maar de crux zit 'm in het aanhangsel van deze verklaring ...

 

"Is de klant betrouwbaar?

Als u bij controle niet kunt aantonen dat uw goederen Nederland hebben verlaten, moet u alsnog btw betalen. Zorg er daarom voor dat u kunt aantonen dat u te goeder trouw hebt gehandeld. Lever bijvoorbeeld alleen met 0% aan vaste klanten die al vaker zonder problemen bij u hebben gekocht. In andere gevallen kunt u de klant beter Nederlandse btw in rekening brengen."

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als ik vorige reactie lees en een vervoersverklaring opstel en btw controle dat is toch het enige wat ik kan doen? Maar mischien is er ook wel een andere manier graag hier antwoord op ?

Ja hoor, dat kan ... Laat de goederen door een externe pakketdienst afleveren.

 

BTW-fraude is een zeer lucratieve bezigheid. Daarom geniet transport door een extern pakket-/postbedrijf de voorkeur.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dit is mogelijk een interessant artikel. (2015)

 

Ik vraag me ook af of het zinvol is om naar het adres van de klant te reizen en daar foto's van de gearriveerde machines te maken, en die foto's vervolgens aan je administratie toe te voegen.

 

Het door mij gelinkte artikel zegt het heel cru: "De staatssecretaris van Financiën heeft zelfs aangegeven dat bij afhaaltransacties met nieuwe klanten, ongeacht de bewijslast, Nederlandse BTW moet worden berekend."

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Is de klant een productiebedrijf? Of anders? Gaat deze zelf vervoeren of dit uitbesteden?

 

Dan kun je toch een gefundeerde risico-inschatting maken?

 

Het gaat om b.v losse motoren, generatoren, compressoren,bobcat,etc

 

Dat is vrij breed, daar komen ongetwijfeld ook handelaren op af...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Maar deze machines zijn te zwaar en te kostbaar om zelf te vervoeren ook heb ik daar de tijd niet voor.

Meestal is het voordelig voor de klant om het zelf te regelen.

Zelf afhalen betekent 21% btw in rekening brengen. Zo moeilijk is het toch niet om wetsregels te begrijpen en toe te passen?

 

Zelf regelen mag als dat zich beperkt tot een zelf gekozen professionele vervoerder.

 

Vraagje hierbij ... Wie regelt en betaalt nu de transportverzekering ... of betekent zelf afhalen een onverzekerd vervoer?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben hier ook veel mee te maken, met dit verschil dat we het altijd zelf wegbrengen. Als een klant in het buitenland een demo wil, en daarna besluit te kopen leveren we meestal direct af. Ik kan dan bewijzen (hotel, tol, tanken, foto's etc dat ik of mijn werkers daar geweest zijn. Een afgetekende pakbon met adres en klant erop vermeld toont aan dat de machine daar is gebleven. Meestal een uitgebreide mailwisseling vooraf en uiteraard een VIES controle.

Verder hebben onze machines een uniek machinenummer en een QR code op de machineplaat die in het land van aflevering een GPS plek aangeeft als hij wordt gescand. Wij zien dit in een online database.

Waterdicht is het natuurlijk niet, maar wel zoveel mogelijk bewijs verzameld.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is momenteel gangbaar als betaalmiddel in deze branche? Is dat ook nog altijd veel contant? Een bancaire transactie geeft natuurlijk ook altijd meer duidelijkheid over de locatie van de koper ter ondersteuning van de fysieke verplaatsing.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
dus mischien verstandig eerst btw berekenen en na opsturen paieren etc btw terugstorten.
De Nederlandse en Europese (EU) BTW-wetgeving staan geen creditering van BTW toe. De koper kan, terug in eigen land, de BTW terugvorderen.

 

Zie ook de Nederlandse regels ... Btw terugvragen uit andere EU-landen. In andere EU-landen bestaan soortgelijke mogelijkheden van terugvordering.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
De koper kan, terug in eigen land, de BTW terugvorderen.

Grote kans dat de fiscus aldaar geen Btw terugbetaalt. Het elektronisch teruggaafverzoek is gebaseerd op Richtlijn 2008/9 waarin staat (artikel 4, onder b) dat deze niet bedoeld is voor "gefactureerde btw-bedragen voor goederenleveringen die krachtens artikel 138 ... van Richtlijn 2006/112/EG van Btw vrijgesteld zijn of kunnen worden".

Link naar reactie
  • 0

Ok bedankt voor reacties maar begrijp dat het niet mogelijk is om bij een afhaaltransactie het btw tarief op nul te zetten.

Ik dacht dat de afnemer eerst de btw laten betalen dan contole btw nr en goede factuur met btw uitschrijven en als deze dan bij land van aankomst ducumenten verstuurd dat het daarwerkelijk daar en dit dmv aantonen dat het verstuurd is uit dat land een goede vereiste was en daarna factuur opstellen met de teruggave btw. (net zoals ze in duitsland eisen ) is een 0 % regeling.

Link naar reactie
  • 0

ik snap wel dat er 21 % gerekend moet worden en doe dat tot op heden nog wel, maar woon vlak aan de grens van duitsland en de eerste vraag die altijd krijg van de ondernemers uit duitsland graag op nul tarief regeling omdat dat altijd zo gedaan wordt (ik wil niet zeggen dat ze het altijd op een goede manier doen)

Kom bij veel bedrijven die verschillende branche zitten en gaat wel op nul tarief ook bij ophaaltransacties b.v nieuwe tractor onderdelen en dan wordt alleen het btw controle gedaan en dit zijn gewoon grote bedrijven geen kleine handelaartjes !

Ik stel deze vraag ook niet voor niets omdat ik weet dat er ook veel fout kan gaan, maar er staan zoveel antwoorden op.

 

Link naar reactie
  • 0

De regel is gewoon zo dat als de afnemer het transport regelt dat jij dan btw in rekening brengt. Wil je die btw verleggen dan moet jij voor het transport zorgen. Dat kun je zelf doen of uitbesteden.

 

Tot slot is er nog 1 uitzondering en dat is dat btw verleggen mogelijk is als jouw producten in het buitenland gemonteerd worden aan een groter geheel. Weet niet of dat hier speelt...

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.