• 0

Wijziging verhouding vennoten

Goedenavond,

 

Graag zou ik het volgende willen voorleggen. Ik twijfel namelijk of het klopt hoe 'simpel' ik denk:

 

De situatie is als volgt;

Samen met X heb ik een VOF, beide 50%. We hebben samen een winkel die gedurende een aantal jaren heel aardig loopt. Helaas gaat de samenwerking op dit moment niet helemaal naar wens omdat ik vind dat X te weinig inzet en arbeid toont. Heeft een 9 - 5 mentaliteit etc... We zijn op zich wel ongeveer dezelfde uren op de zaak maar de aard en verantwoordelijkheden van de werkzaamheden verschilt enorm, plus het feit dat ik in mijn eigen tijd ook de webshop, inkoop, administratie, personeel etc regel.

 

Vandaag hebben we een gesprek gehad en afgesproken om eens te gaan kijken wat de mogelijkheden zijn. Nu denk ik aan de volgende oplossing:

 

Winstverdeling gaat van 50/50 naar 30/70. X komt hiervoor nog 2 dagen werken en indien nodig springt hij een keertje extra bij. Werkzaamheden etc blijven hetzelfde

 

Stel dat X hiermee akkoord gaat, hoe werkt het dan met de huidige balans? Wordt er een peildatum genomen en dan tot en met die datum alles door de helft en daarna 30/70??

 

Wat gebeurt er met het eigen vermogen? Gezien de winsten van voorgaande jaren zal X er maandelijks wat betreft voorschotopname 250 euro op achteruit gaan. Ik stel dan voor dat X dit bedrag evengoed maandelijks blijft opnemen waardoor het huidige eigen vermogen langzaam kleiner zal worden.

 

Feit is ook dat X nog ongeveer 6 jaar moet werken tot de pensioenleeftijd en ik dan de zaak volledig over wil nemen. Is dit dan een handige oplossing of kan ik bijvoorbeeld beter denken aan een CV of wat dan ook??

 

Ter info: we hebben een basis vof contract waarin dit soort zaken helaas niet geregeld zijn... :(

 

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is? Ik kijk uit naar jullie reacties!

 

Alvast bedankt,

 

Groeten,

Agnetha

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou, ik heb drie concrete vragen kunnen ontdekken:

 

 

1.) Stel dat X hiermee akkoord gaat, hoe werkt het dan met de huidige balans? Wordt er een peildatum genomen en dan tot en met die datum alles door de helft en daarna 30/70??

 

2.) Wat gebeurt er met het eigen vermogen? Gezien de winsten van voorgaande jaren zal X er maandelijks wat betreft voorschotopname 250 euro op achteruit gaan. Ik stel dan voor dat X dit bedrag evengoed maandelijks blijft opnemen waardoor het huidige eigen vermogen langzaam kleiner zal worden.

 

3.) Feit is ook dat X nog ongeveer 6 jaar moet werken tot de pensioenleeftijd en ik dan de zaak volledig over wil nemen. Is dit dan een handige oplossing of kan ik bijvoorbeeld beter denken aan een CV of wat dan ook??

 

 

En daarop dan drie concrete (maar niet zo heel nuttige, misschien) antwoorden:

 

1.) Ja, uiteraard wordt de winst ná ingang van deze afspraken anders verdeeld dan vóór dezelfde afspraken (toen alles 50/50 was). En dat komt dan natuurlijk ook bij het kapitaalaandeel van desbetreffende vennoot.

 

2.) Dat kan. Maar persoonlijk zou ik er voor proberen te zorgen dat de voorschotten niet hoger worden dan verantwoord is om ook het eigen vermogen in dezelfde verhouding te krijgen (dus bijvoorbeeld 30/70, als dat nou de afspraak wordt) als de winstverdeling.

Dat maakt het namelijk makkelijker om alles straks af te wikkelen (hoeft niemand aan de andere vennoot te betalen met alle 'gedoe' die daar uit kan vloeien).

 

3.) Ik zou het zo laten (een VOF dus).

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Agnetha

 

De winst naar 30/70 zetten doet niets voor ieders aandeel in het vermogen van de vof. Dat blijft zoals de balans telkens uitwijst: stand 1-1 plus winstdeel min privé opnames. Door een andere winstdeling zal het eigen vermogen van de ander gewoon minder snel stijgen, mits de privé opnames niet hoger zijn dat het winstdeel.

 

CV is een optie maar niet zolang X actief is in de vof. Andere opties zijn er ook maar daar valt 6 jaar voor dato weinig over te zeggen.

 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.