Ga naar inhoud

Zakelijke voorraad aan privé, wat zijn de spelregels?

Aanbevolen berichten

Omdat ik een bedrijfsonderdeel beëindig, een vraag over mijn restvoorraad. Wat zijn de spelregels voor het overhevelen van zakelijke voorraad naar privé?

Voorraad heeft:

[*]verkoopwaarde van 50.000 euro

[*]inkoopwaarde van 25.000 euro

[*]opkopers bieden tussen de 2.500 - 3.000 euro (10% - 12% van de inkoopwaarde)

Mag ik deze voorraad aan mezelf (privé) verkopen? Zo ja, wat moet ik op de verkoopfactuur zetten? De (gemiddeld) geboden waarde door inkopers, mijn inkoopwaarde of is er een derde mogelijkheid?

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is goed koopmansgebruik om de voorraad af te waarderen tot marktwaarde, dus zoiets als (een kleine) 3.000,- euro in dit geval.

En als het vervolgens naar privé gaat dan ben je BTW verschuldigd over deze waarde.

(En je hoeft geen factuur aan jezelf te maken - de transactie gewoon in je administratie verwerken.)

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank voor de uitleg P.

Is het voldoende als bewijslast dat ik de verschillende biedingen van de opkopers (e-mail) bewaar?

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, lijkt mij wel. Meer kan je toch niet echt doen (behalve ook daadwerkelijk te verkopen aan hen).

Overigens: Persoonlijk zou ik iets hoger gaan zitten als de hoogste bieder, denk ik. Om mogelijk 'gezeur' achteraf uit te sluiten. En anders toch gewoon verkopen aan de hoogste bieder.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

Meer informatie   Oké