• 0

NVWA - klacht indienen

Wij hebben problemen met de NVWA, Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit: we hebben een 'Free Sale Certificate' nodig voor internationaal zaken doen: gaat om een 'simpel' product in de groep 'voedingssupplement'.

We lopen 'dood' in de communicatie met personeel: geven geen naam, geven antwoorden op een 'niet gestelde vraag' en/of ze begrijpen onze vraag niet, ze verwijzen 'naar de wet' zonder uit te leggen 'welke wet dat is' of ze verwijzen naar een 'expertgroep' waar de naam, noch telefoonnummers noch emailadressen van krijgen...

 

Hoe dienen wij een klacht in, hoe komen wij aan een 'higher level' dan de medewerker die ons steeds 'het bos instuurt'...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tjonge. Je moet zelf wat uitzoeken en dan wil je een klacht indienen tegen een instantie die er bij betrokken is. 5 minuten zoeken ik heb het gevonden. Vooruit ik zal het delen. :)

 

Volgens mij moet je hier een Eherkenning aanvragen (minimaal 2 plus). Vervolgens hier inloggen en het certificaat aanvragen.

 

De scheidrechter (nVWA) ziet toe op het spel maar gaat niet de regels uitleggen. Een klacht indienen heeft weinig nut.

 

Link naar reactie
  • 0

Allen die al gereageerd hebben

 

Ik/wij zijn al verschillende keren per mail/telefonisch in contact getreden met de ANVW, loopt steeds stuk op de medewerker:

- ze nemen niet met een naam op, willen hun naam niet vertellen;

- mailen terug zonder naam;

- 'erkennen' ons product niet, komen dus niet in 'hun systeem';

- leggen niet uit 'waarom niet': verwijzen naar een 'expert groep', willen niet vertellen wie dat zijn noch

aangeven of we 'op gesprek kunnen komen' of verwijzen 'naar de wet';

- heb aangegeven dat ik van 'fair play' houd, niet personen wil 'bypassen' en gewoon antwoord wil

hebben op een simpele vraag: 'Free Sale Certificate' :'FSC'), hoe komen wij aan een registratie.

Zeggen/mailen 'botweg' dat er een 'discussie' is over 'ons product' en dat ze die FSC niet kunnen

afgeven.

- FSC hebbn wij nodig omdat potentiële afnemers uit Rusland, China, Japan, India erom vragen: buiten

EU dus: krijgen antwoord 'voor klanten binnen EU geven wij geen FSC af'...

 

Hoe nu verder? We willen 'in gesprek' blijven met de ANVW, anders dus 'higher level': wie zijn dat?

Link naar reactie
  • 0

Heb even geduld als je iets wilt bereiken wat haalbaar is, totdat voldoende kennis aangesloten is op dit topic...

 

Higherlevel is een adviesforum voor en door ondernemers, geen klachtensite. :)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je kan dus wel in het systeem om een FSC aan te vragen maar men wil dat niet geven omdat het product niet voorkomt in de lijst met producten die daarvoor in aanmerking komen volgens de wet?

 

De meest logische verklaring zou dan zijn dat je ook geen FSC nodig hebt voor het betreffende product. Om welk product gaat het?

 

Wellicht kan je hier meer informatie krijgen over het betreffende product:

 

THE

NETHERLANDS

Ministerie van Volksgezondheid,

Welzijn en Sport

Directie Voeding,

Gezondheidsbescherming en

Preventie

Postbus 20350

2500 EJ Den Haag

Ms Anneke SELLIS

Tel: +31.70.340.5916

Fax: +31.70.340.5554

E-mail: a.sellis@minvws.nl

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed lees dan staat jouw product niet in het onderliggende E-CertNL systeem/database , waarin alle eisen zijn vastgelegd per product/landcombinatie in geval van export, en wil jij weten hoe jij jouw producten met bijbehorende voorschriften voor export in die database krijgt.

 

 

Klopt dat?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste meneer Valenbrede,

 

Ik heb zojuist navraag gedaan bij de betreffende medewerker/afdeling. Men is van mening dat e.e.a. voldoende duidelijk aan u is uitgelegd. Daarom ga ik inhoudelijk niet verder in op de kwestie.

 

Bent u ontevreden over het werk van de NVWA of over het optreden van een NVWA-medewerker? Vul dan het formulier in:

 

https://formdesk.minlnv.nl/kcdv/A_Klachten_eigen_werk_v1

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben problemen met de NVWA, Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit: we hebben een 'Free Sale Certificate' nodig voor internationaal zaken doen: gaat om een 'simpel' product in de groep 'voedingssupplement'.

We lopen 'dood' in de communicatie met personeel: geven geen naam, geven antwoorden op een 'niet gestelde vraag' en/of ze begrijpen onze vraag niet, ze verwijzen 'naar de wet' zonder uit te leggen 'welke wet dat is' of ze verwijzen naar een 'expertgroep' waar de naam, noch telefoonnummers noch emailadressen van krijgen...

 

Hoe dienen wij een klacht in, hoe komen wij aan een 'higher level' dan de medewerker die ons steeds 'het bos instuurt'...

Helpt een klacht je om het doel op korte termijn te bereiken? En volgens mij speelt er meer dan wat jij hier vertelt.

 

Link naar reactie
  • 0

Een korte zoekactie laat zien dat er bij voedingssupplementen producten/ingrediënten zijn aangetroffen die nader onderzocht moeten of gaan worden. Met name, maar niet alleen, producten die bij sport, bijvoorbeeld volleybal (voor of na) genomen kunnen worden.

 

Als ze momenteel aan de geldende EU wetgeving voldoen kan het voorkomen dat lopende het onderzoek een verbod nog niet aan de orde is maar mogelijk wel gaat gelden in de (nabije) toekomst. Dat de nVWA dan niet wenst mee te werken aan een Free Sale Certificate is dan natuurlijk te billijken.

 

Om dan een klacht in te dienen en daar openbaar melding van te maken, kennelijk om druk uit te oefenen lijkt mij het paard achter de wagen spannen. Normaal gesproken is het geen partij waar je mee moet "dollen".

 

Uit het recente rapport:

 

Bij 13 bemonsterde producten is wel een farmacologisch actieve stof aangetroffen, maar kon de NVWA niet vaststellen of er sprake was van een overtreding. Dit heeft te maken met de vigerende wet- en regelgeving. In sommige gevallen wordt een farmacologisch actieve stof aangetroffen die niet verwacht wordt in voedingssupplementen. Als zo’n stof buiten het wettelijke kader valt kan de NVWA geen maatregel opleggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Een korte zoekactie laat zien dat er bij voedingssupplementen producten/ingrediënten zijn aangetroffen die nader onderzocht moeten of gaan worden.

Dat is een beetje vreemd persbericht.

 

Er zijn farmacologisch actieve stoffen* aangetroffen in voedingssupplementen: libidoverhogers, afslankpreparaten en fitnessverbeteraars. Wanneer het verboden stoffen betrof heeft de NVWA de supplementen van de markt gehaald. Van de 160 monsters bleken er 98 positief, wat leidde tot 40 boeterapporten.

 

Blijkbaar is er ook een categorie twijfelgevallen (98-40=58). De NVWA waarschuwt geen overdosis te nemen en weet ook niet hoe de stoffen in combinatie werken. Zie ook het AD.

 

Dat laatste was deze week ook het geval met vergif op aardbeien.

 

Bij eieren is ingegrepen. Bij aardbeien niet. Voor voedingssupplementen geldt blijkbaar het nadeel van de twijfel.

 

Kun je niet in een ander land zo'n label krijgen?

 

 

* Cafeïne is zo'n stof. Zit in koffie, thee en energydrinks.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hier is het hele rapport/onderzoek.

 

TS meldt dat er een discussie is over het betreffende product. Dit kan zijn naar aanleiding van bovenstaand onderzoek maar ook een heel andere reden hebben die we niet kennen.

 

Of hij van een buitenlandse instantie een Free Sale Certificate kan krijgen is een legitieme vraag, zeker als je weet dat veel van de wetgeving Europees is.

 

Is there any difference in the CFS issued by different Member States?

 

No, the CFS document may have variation in format, text, style and the issuing body, but the fundamental certification, that the product complies with the EURegulation and may be freely sold throughout the EU, is the same.

 

Antwoord is dus in pricipe "ja" maar het zou zomaar kunnen dat men daar ook vragen stelt en de afgifte uitstelt of weigert.

 

De discussie over gif in aardbeien of eieren is van een heel andere orde. Dat cafeïne ook in koffie zit zegt helemaal niets over de toxiciteit van een hoge dosering in combinatie met andere geneesmiddelen. Laat de beoordeling maar over aan deskundigen, die hebben het al moeilijk genoeg om het eens te worden. Niemand is dood gegaan aan Fipronil of bestrijdingsmiddel op aardbeien maar er zijn wel diverse doden gevallen door ge- of misbruik van bepaalde supplementen.

 

Link naar reactie
  • 0

Laat de beoordeling maar over aan deskundigen...

Was er een oordeel dan?

 

Uit de vraag maak ik op dat er juist geen oordeel gegeven wordt. Dat wordt versterkt door het persbericht van de NVWA waarin ook sprake is van een categorie twijfelgevallen.

 

Je zou iets verwachten in de geest: als we niet weten uit welke bestanddelen een supplement bestaat, wordt het niet toegelaten op de markt. Dat is toch gewoon basis Warenwet?

 

Nu lijkt het erop dat NVWA better safe than sorry is en importeurs laat bungelen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

wat ik mis in je vraag, gaat het om een eigen in NL ontwikkeld product of importeer je een halffabrikaat (wel/niet EU) en wordt het eindproduct in NL gemaakt of is het import van een (wel/niet EU) eindproduct?

 

betreft het een regulier voedingssupplement zoals een multivitamine of een sportsupplement?

zijn er wel of geen kruiden gebruikt?

 

Er is nogal wat historie in bepaalde supplementen waardoor daar extra aandacht voor is van de VWA ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.