• 0

Coulance regeling belastingdienst

Ik heb een vraagje over de Coulance regeling van de belastingdienst.

 

Door een fout van mijzelf heb ik in een kwartaal te weinig BTW afgedragen. Toen ik hier achter kwam heb ik dit meteen corrigeert. Helaas wel een dag telaat.

 

Dus ik kreeg een verzuimboete.

 

Maar volgens deze link zou dit nog in de coulance regeling vallen:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/boetes/u_betaalt_niet_te_laat_of_te_weinig

 

Nu zegt de ene telefoniste dat ik er recht op heb en dat ik bezwaar moet maken en zegt de andere dat de inspecteur dit per zaak bekijkt en zelf mag bepalen wie hij het wel en niet gunt.

 

Ik heb nooit eerder te laat betaald.

 

Mijn bezwaar is zonder duidelijke toelichting afgewezen en als ik bel om een toelichting dan kan men dit niet geven.

 

In de uitspraak bezwaarschrift staat nu:

 

Geen vermindering

U heeft bij de belastingdienst een bezwaarschrift ingedient tegen de naheffingsaanslag met het nummer ***

 

De inspecteur komt niet aan het bezwaar tegenoet. De naheffingsaanslag is terecht opgelegd omdat u (gedeeltelijk0 niet binnen de daarvoor gestelde termijn aan de verplichtingen heeft voldaan.

 

 

Verder nog een uitleg dat ik bij de rechtbank in beroep kan gaan.

 

Heeft het nut om dit te doen of wint de overheid te toch altijd? En mag een inspecteur zelf bepalen wie er in aanmerking komt voor de coulance regeling.

 

De belastingdienst heeft toegegeven dat het bedrag op de eerste (dus 1 dag te laat) is binnen gekomen en dat ik nooit eerder te laat heb betaald.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat zou dan vallen onder "U betaalde de vorige aangifte op tijd en volledig. Dan krijgt u geen betaalverzuimboete. U krijgt wel een verzuimmededeling."

 

Ik zou ze even wijzen op dat zinnetje en vragen waarom daarvan, schijnbaar onterecht, af geweken wordt.

 

Tenzij de boete die minimale 50 euro is, dan zou ik in plaats van dat gedoe dit weekend wat leuks gaan doen. :)

Link naar reactie
  • 0

Nee dan had ik hem allan betaald en niet eens een bezwaar ingedient.

 

Maar omdat die ene telefoniste zei dat de inspecteur zelf mag bepalen wie er wel en niet van de regeling gebruik mag maken, leek het me een beetje hopeloos. Vooral omdat ik niet weet hoe ik in contact met hem kan komen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dit bij jou geldt, de verschuldigde BTW is opgegeven en het betaalde bedrag komt niet overeen met het verwachte bedrag.

 

U betaalt niet of te weinig

 

Hebt u op het moment waarop wij controleren (een deel van) uw aangifte niet betaald? Dan krijgt u een naheffingsaanslag met een betaalverzuimboete van 3% van het niet-betaalde bedrag met een minimum van € 50 en een maximum van € 5.278. Hebt u ook een gedeelte te laat betaald? Dan berekenen wij de boete over het totaal van het niet-betaalde en het te laat betaalde bedrag.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Door een fout van mijzelf heb ik in een kwartaal te weinig BTW afgedragen. Toen ik hier achter kwam heb ik dit meteen corrigeert. Helaas wel een dag telaat.

 

Dus ik kreeg een verzuimboete.

 

 

Kun je dit wat toelichten? Je hebt in een kwartaal te weinig afgedragen. Hoe en wat is gecorrigeerd. Een correctie in de vorm van een suppletie, kan toch nooit te laat komen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had het verkeerde bedrag overgemaakt, toen ik dat ontdekte heb ik het restant overgemaakt, dit was echter 1 dag te laat.

 

Maar ik denk dat ik het er beter bij kan laten en mijn verlies kan pakken, want om nou de belastingdienst tegen me in hett harnas te jagen lijkt me niet heel verstandig.

Link naar reactie
  • 0

Ik had het verkeerde bedrag overgemaakt, toen ik dat ontdekte heb ik het restant overgemaakt, dit was echter 1 dag te laat.

 

Maar ik denk dat ik het er beter bij kan laten en mijn verlies kan pakken, want om nou de belastingdienst tegen me in hett harnas te jagen lijkt me niet heel verstandig.

Een rechtzaak zou voor u helemaal niets oplossen en dus is er van 'in het harnas jagen' geen enkele sprake.

 

Het is zoals RiVe al eerder schrijft ... U heeft niet het hele bedrag betaald en het resterende deel te laat betaald en dus treedt de tweede regel in werking.

 

"U betaalt niet of te weinig

Hebt u op het moment waarop wij controleren (een deel van) uw aangifte niet betaald? Dan krijgt u een naheffingsaanslag met een betaalverzuimboete van 3% van het niet-betaalde bedrag met een minimum van € 50 en een maximum van € 5.278. Hebt u ook een gedeelte te laat betaald? Dan berekenen wij de boete over het totaal van het niet-betaalde en het te laat betaalde bedrag."

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Het was dus beter geweest als je het hele bedrag van de aangifte (één dag) te laat betaald zou hebben. Want dan schijn je wel onder de coulance-regeling te vallen. Alleen wel een gedeelte op tijd betalen en dan de rest te laat valt daar niet onder.

 

Ik blijf het echter wel een onduidelijke pagina vinden.

Link naar reactie
  • 0

Je had dus blijkbaar in je aangifte omzetbelasting aangegeven dat je BTW moest afdragen. Dan komt er een aanslag van de Belastingdienst en die heb je niet tijdig betaald. Begrijp ik het zo goed? Je hebt toen een boete gekregen.

 

Mijn ervaring is dat je onder de verplichtingen van de Belastingdienst niet uitkomt, zelfs als je in coma ligt moeten de zaken worden afgehandeld. Een bezwaar kan je proberen maar als je daarna naar de rechter gaat komen er kosten bij indien je verliest. Ik heb meer info nodig om te beoordelen of dit zinvol is. Een hoger beroep bij de rechter kosten al snel EUR 100/200 en ik weet niet hoe dit zich tot de boete verhoudt?

Link naar reactie
  • 0

Je had dus blijkbaar in je aangifte omzetbelasting aangegeven dat je BTW moest afdragen. Dan komt er een aanslag van de Belastingdienst en die heb je niet tijdig betaald. Begrijp ik het zo goed? Je hebt toen een boete gekregen.

Goed lezen ... Quote : Jasper S. op 19 november 2017, 23:29

Ik had het verkeerde bedrag overgemaakt, toen ik dat ontdekte heb ik het restant overgemaakt, dit was echter 1 dag te laat.

 

Welke relevante informatie zou daar iets aan toe kunnen voegen?

 

Met 1 uurtje (misschien 2 uurtjes) extra werken en je hebt die boete weer terugverdiend. Dat ga je met een rechtzaak niet verdienen ... Niet in tijd en ook niet in geld.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.