• 0

Zakelijk <--> Prive in boekhouding

Hoe boek ik dat in mijn boekhouding? Ik neem aan dat ik hiervoor een apart boek maken moet? Maar zit dat aan de debet (activa) of credit (passiva) zijde?

 

Ik ben niet zo'n held in boekhouding... maar ik probeer het (weer) te leren :).

 

Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven? Mijn boekhoud-boek (van de universiteit nog) geeft me over dit onderwerp eigenlijk niks.

 

P.S. ik bedoel dus dat ik prive geld inbreng of onttrek uit m'n onderneming. Ik heb een eenmanszaak.

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Rob van Tol

Aan de creditzijde onder het kapitaal(eigen vermogen) worden een prive of meerdere prive rekeningen gehangen. Bij prive opnamen boek je dan debet op de credit rekening. Vaak zie je standaard een paar prive rekeningen in de meeste boekhoudingen:

 

Prive opnamen

Prive belastingen

Prive ziektekosten en -verzekering

Prive lijfrenten

Prive gebruiken

Prive algemeen(diversen)

 

Eigenlijk heel logisch, want bij het opmaken van de eindbalans zal je kapitaal(eigen vermogen) bepaald worden door:

 

Beginstand kapitaal

Resultaat boekjaar +

Prive opnamen -/-

Prive stortingen +

--------------------------------

eindstand kapitaal(creditzijde balans)

 

Succes met je boekhouding!

Rob

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kan ik het nog wat verduidelijken voor je;

 

Stel je boekt geld over van de prive rekening naar de zakelijke rekening;

 

Bank 1000

Aan Prive 1000

 

Prive is inderdaad een onderdeel van Eigen vermogen. Door deze storting neemt het eigen vermogen dus toe met 1000.

 

Op de balans zie je dan dus

Bank 1000

Eigen vermogen 1000

 

Stel je maakt uren en boekt factuur

Debiteuren 10.000

Omzet 10.000

 

Omzet is net zoals prive een onderdeel van Eigen Vermogen (via winst en verliesrekening) Dus balans wordt dan

 

Bank 1000

Debiteuren 10000

Eigen Vermogen 11.000

 

Als je vervolgens geld terugboekt (en dat is toch de bedoeling uiteindelijk) dan werkt het precies andersom.

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Prive is inderdaad een onderdeel van Eigen vermogen. Door deze storting neemt het eigen vermogen dus toe met 1000.

 

Ok! Maar ik neem aan dat ik deze prive post (het saldo ervan) pas aan het eind van het boekjaar op het EV boek? (dat doe je met w&v ook)

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Als je dat niet direct boekt heb je toch een balansverschil? Want bank neemt wel per direct toe, wat staat er bij jou dan op de creditzijde om dit te compenseren?

 

 

 

Ehm, prive dan toch?

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0
Gast Rob van Tol

Weet niet echt of dit hele verhaal nu iets duidelijker heeft gemaakt:

 

simpel gezegd als je iets debet boekt op een balanspost dan heeft jouw bedrijf iets te vorderen, dus als je

 

prive opname 1.000

aan) bank 1.000

 

dan heb je eigenlijk geboekt:

 

een vordering op prive; en een afname bank

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok dat snap ik.

 

Nu nog het netto winst/verlies....

 

Ik heb nu een balans zo ongeveer zo:

 

activa:

bank 0

kas 0

(rest ook 0)

 

passiva

EV

prive 1000

rest ook 0

 

 

opbrengsten: 1000

inkomsten: 2000

resultaat: -1000

 

Die balans is dus niet in evenwicht.

 

ik had alle opbrengsten en inkomsten netjes op bank / kas geboekt met als tegen-boek die w&v hulprekeningen.

 

Resultaat hiervan was dat de bank en kas beiden 1000 in de min stonden. Dit heb ik aangezuiverd met prive. Die is dus 1000 hoger geworden... Maar dit is dus niet in balans :(

 

Maar hoe breng ik nu die -1000 in het EV? Ik heb in GnuCash (dat gebruik ik) geen idee wat ik dan als tegenrekening moet gebruiken...

Ik kan natuurlijk niet zomaar het EV met 1000 verminderen, er moet iets tegenover staan. Maar ik kan maar niet begrijpen wat dan precies.

 

Pfff, erg ingewikkeld dat boekhouden. Ik bedoel, ik kan prima uitleggen hoeveel ik verdiend heb en hoeveel ik uitgegeven hebt en weet dus precies wat m'n resultaat is... NU de rest nog...

 

Sorry als dit allemaal erg dom overkomt, maar ik zit hier echt al uren op te zwoegen met het boek op schoot... dit is duidelijk niet mijn sterke kant... gelukkig heb ik wel verstand van Linux en Open Source...

 

(en ja de volgende keer ga ik naar een boekhouder...)

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0
Gast Rob van Tol

Toch nog even snel een post, omdat je al uren zit :-[

 

De balans is nooit in evenwicht, er blijft zegmaar altijd een verschil X tussenzitten.

 

Je winst-en verlies is ook nooit in evenwicht, want daar is ook een verschil. Dat is je winst..of verlies

 

Nu is het mooie van boekhouden dat je verschil X in de Balans overeenkomt(als het goed is) met je resultaat in de w&v

 

Aan het eind van het jaar wordt dan ook de boeking gemaakt(in geval van winst):

 

Resultaat boekjaar(debet w&v)

a)eigen vermogen(credit balans)

 

Om het evenwicht te zien moet je als het ware de balans en w&v onder elkaar zetten, dan moet het totaal in evenwicht zijn. Dat is ook logisch omdat je bij boekhouden altijd hetzelfde debet en credit boekt(via balans of w&v) dus moeten die twee samen(onder elkaar) dezelfde totalen opleveren.

 

Succes en hoop dat je hier iets aan hebt

 

Rob

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Rob van Tol

Las net eroverheen, maar je hebt een saldo van 1.000 dat je wil verminderen op je eigen vermogen:

 

dat betekent dat je een verlies van 1.000 hebt(ga dit na)

 

klopt dit dan ben je een heel eind en kun je op een aparte rekening in de w&v boeken

 

Eigen vermogen(debet balans)

aan) verlies boekjaar(credit w&v)

 

 

Link naar reactie
  • 0

nog een keer in het kort:

balans: staat van bezittingen en schulden.

v&w: verlies en winst of resultatenrekening oftewel kosten en opbrengsten.

 

op de balans staan debet (links) de bezittingen van de firma.

op de balans staan credit (rechts) de schulden van de firma.

op de resultatenrekening staan debet (links) de kosten van de firma.

op de resultatenrekening staan credit (rechts) de opbrengsten van de firma.

 

ingewikkelder is het niet.

 

 

quote:

Resultaat hiervan was dat de bank en kas beiden 1000 in de min stonden. Dit heb ik aangezuiverd met prive. Die is dus 1000 hoger geworden... Maar dit is dus niet in balans

end quote.

 

in dat geval boek je dan:

kas 1000 (debet, want een bezitting die groter wordt debiteer je)

aan privé 1000 (credit, want de schuld van de firma aan jou neemt toe.

 

helpt dit je een beetje?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Toch nog even snel een post, omdat je al uren zit :-[

 

Om het evenwicht te zien moet je als het ware de balans en w&v onder elkaar zetten, dan moet het totaal in evenwicht zijn. Dat is ook logisch omdat je bij boekhouden altijd hetzelfde debet en credit boekt(via balans of w&v) dus moeten die twee samen(onder elkaar) dezelfde totalen opleveren.

Hmmm

Dat heb ik! :)

Ik heb nml 'links' op de balans niks nada noppes, en rechts heb ik 1000 aan prive (schuld aan prive). Dus mijn balans is niet in evenwicht.

 

Op de W&V staat 1000 verlies.

 

Kan ik dan concluderen dat het zwikkie daardoor in evenwicht is?

 

Is dit simpelweg zo voldoende?

 

Of moet ik dan bij de W&V 1000 optellen die ik in mindering breng op het EV? zodat de balans weer aan beide zijden 0 is...

 

Volgens mij kan ik beter gaan pitten en hier morgenochtend eens fris naar kijken...

 

In ieder geval heel erg bedankt mensen! Lastige materie dit, en ik waardeer jullie hulp heel erg!

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.