• 0

technische uitvinding

Ik heb een technische uitvinding gedaan. Ik heb na lang zoeken een octrooi in Canada gevonden met een ongeveer vergelijkbare uitvinding. Zo ver als ik het kan beoordelen is het octrooi in Canada niet geldig voor Europa. Ik wil mijn product in Nederland ontwikkelen, verkopen zonder octrooi. ??? Mijn vraag mag ik dit doen in Nederland.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom twijfel je daaraan? Als een octrooi afgegeven is voor Canada dan geldt het alleen daar. Je moet wel oppassen want een Canadees octrooi kan ook onder een ander nummer elders geldig zijn. Als het goed is kan je dat zien in bijv espacenet.

Je zou ook een deskundige (bijv Kuifje hier op HL) om advies kunnen vragen. Vaak is een korte zoekactie al voldoende als je aan kan geven wat je zelf al gevonden hebt.

Link naar reactie
  • 0

Goede vraag. Jouw uitvinding is dus niet nieuw. Dit is wel een vereiste voor een octrooiregistratie.

 

Echter het octrooi is alleen in Canada geregistreerd en heeft geen bescherming in Europa. Je kan jouw vinding dus exploiteren hier. Je kan proberen om het octrooi toch te registreren, maar er wordt wel gekeken naar bestaande technieken (en dan wordt jouw octrooi afgewezen). Ik zou niet meteen oordelen dat jouw vinding niet als octrooi kan worden geregistreerd want het kan zo zijn dat het toch niet hetzelfde is en jouw vinding voortbouwt op een bestaande techniek. Dit is een beetje een technische vraag.

 

Een octrooigemachtigde kan je helpen hierbij en raad ik je aan. Let wel, zodra je je octrooi registreert komt de Canadese partij wellicht achter. Indien je gewoon gaat ondernemen en niet registreert loopt het anders en is het de vraag of de Canadese partij dit op enig moment ziet en of ze dan hun rechten kunnen uitoefenen in NL/Europa.

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer (lukt niet altijd) alleen te antwoorden op vragen waar ik verstand van heb. Dit is er zo een

 

Wat al geantwoord is klopt. Op het eerste gezicht, als het alleen een Canadees octrooi betreft, zou er weinig aan de hand moeten zijn, maar het is toch de moeite waar om het te (laten) checken.

 

Zeker omdat je zegt 'vergelijkbare' uitvinding is het inderdaad lang niet zeker dat je hem niet zou kunnen octrooieren, als je dat zou willen.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Uit interesse? Als TS nu start met leveren in Nederland, zou die Canadees zijn octrooi dan nog snel in Europa kunnen aanvragen?

 

Nee. Je kunt geen octrooi aanvragen op iets wat al openbaar gemaakt is. [Nou ja, je kunt het wel aanvragen, maar je gaat nooit een geldig octrooi krijgen, maar dat is waarschijnlijk wat je bedoelt]

 

Als TS dat Canadese octrooi heeft kunnen vinden, betekent dat per definitie dat het al openbaar is, en kan er dus nergens, wereldwijd, nog een octrooi op genomen worden.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 1

Dus als je eenmaal ergens een octrooi aanvraagt, moet je dat eigenlijk meteen wereldwijd doen, anders verlies je het recht?

 

Maar nee. Sinds de 19e eeuw bestaat al een internationaal verdrag op basis waarvan je een jaar de tijd hebt om in een ander land octrooi aan te vragen en waarbij je (om het maar even heel simpel te zeggen) fictief de originele indiendatum in het eerste land krijgt.

 

Bovendien wordt een octrooiaanvraag pas na 18 maanden door de overheid gepubliceerd. Dus als niemand (inclusief jijzelf) in die 18 maanden de uitvinding openbaar gemaakt heeft, of toevallig ook heeft uitgevonden, kun je zelfs tot 18 maanden gaan. Omdat je dat laatste echter nooit kunt weten is het zeer risicovol om daarvan uit te gaan, daarom is de simpele regel: je hebt een jaar. En geen dag meer!

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Dus als je eenmaal ergens een octrooi aanvraagt, moet je dat eigenlijk meteen wereldwijd doen, anders verlies je het recht?

 

Nee je verliest niet je recht. Indien je een octrooi aanvraagt geldt die datum als registratie. Een octrooi aanvragen in een ander land door eenderde kan wellicht maar het dan niet nieuw meer. Door jouw registratie wordt je technische vinding openbaar en veel landen vereisen dat nieuwheid noodzakelijk is om een ander octrooi te registreren.

 

Een wereldwijd octrooi bestaat niet dus je zult veel landen zelfstandige registratie moeten doen. Kost heel veel geld en de vraag is of je dat nodig hebt.

 

Weet iemand hoe het zit indien je hier een octrooi registreert (bijv EU) en je wil later uitbreiden? Kom je dan in problemen?

 

Link naar reactie
  • -1

Dus als je eenmaal ergens een octrooi aanvraagt, moet je dat eigenlijk meteen wereldwijd doen, anders verlies je het recht?

 

Nee je verliest niet je recht. Indien je een octrooi aanvraagt geldt die datum als registratie. Een octrooi aanvragen in een ander land door eenderde kan wellicht maar het dan niet nieuw meer. Door jouw registratie wordt je technische vinding openbaar en veel landen vereisen dat nieuwheid noodzakelijk is om een ander octrooi te registreren.

 

Een wereldwijd octrooi bestaat niet dus je zult veel landen zelfstandige registratie moeten doen. Kost heel veel geld en de vraag is of je dat nodig hebt.

 

Weet iemand hoe het zit indien je hier een octrooi registreert (bijv EU) en je wil later uitbreiden? Kom je dan in problemen?

 

 

Ik weet het ongetwijfeld, maar je vraag is me niet helemaal duidelijk.

 

Ik gaf eerder al aan hoe het zit. Het voor de had liggende antwoord is.... waarom zou het in Europa anders zitten dan in de rest van de wereld?

 

Maar dit is ongetwijfeld niet wat je bedoelt. Wat bedoel je wel?

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Dus als je eenmaal ergens een octrooi aanvraagt, moet je dat eigenlijk meteen wereldwijd doen, anders verlies je het recht?

 

Nee je verliest niet je recht. Indien je een octrooi aanvraagt geldt die datum als registratie. Een octrooi aanvragen in een ander land door eenderde kan wellicht maar het dan niet nieuw meer. Door jouw registratie wordt je technische vinding openbaar en veel landen vereisen dat nieuwheid noodzakelijk is om een ander octrooi te registreren.

 

Een wereldwijd octrooi bestaat niet dus je zult veel landen zelfstandige registratie moeten doen. Kost heel veel geld en de vraag is of je dat nodig hebt.

 

Weet iemand hoe het zit indien je hier een octrooi registreert (bijv EU) en je wil later uitbreiden? Kom je dan in problemen?

 

 

Ik weet het ongetwijfeld, maar je vraag is me niet helemaal duidelijk.

 

Ik gaf eerder al aan hoe het zit. Het voor de had liggende antwoord is.... waarom zou het in Europa anders zitten dan in de rest van de wereld?

 

Maar dit is ongetwijfeld niet wat je bedoelt. Wat bedoel je wel?

 

Nou even terugdenkend aan je oorspronkelijke vraag. Jij bent een derde partij die een octrooi hier wil aanvragen voor iets wat in Canada is geregistreerd. Ik vermoed dat je aanvraag gaat stranden omdat het reeds bekende technologie is. Dit is in veel landen hetzelfde wettelijk geregeld.

 

De Canadese partij hoeft geen wereldwijd octrooi aan te vragen. De registratie daar maakt zijn vinding echter wel bekend waardoor anderen geen octrooi kunnen krijgen op hetzelfde. Hierbij houdt het echter niet op.

 

Indien je in NL wilt gaan exploiteren denk ik dat dat wellicht kan nu er hier geen octrooi is aangevraagd (dus je maakt wellicht geen inbreuk). Het Canadese octrooi is in beginsel territoriaal gebonden. Check dit goed! Registers!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.