• 0

KVK inschrijving en briefadres

Hoi,

 

Ik ga vanaf volgend jaar 6 maanden per jaar reizen en werken in het buitenland. Ik ben dus 50% van het jaar in NL en 50% van het jaar in het buitenland.

 

Mijn huur zeg ik voor die periode op in Nederland en dat betekent dat ik voor die periode een briefadres aanvraag, dat wordt geaccepteerd door de overheidsdiensten. Let op: het gaat om een officieel briefadres, dus GEEN postadres of postbus.

 

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb

 

Ik ben freelancer en sta inschreven bij de kvk op mijn huidige woonadres. Nu zegt de kvk dat zij het tijdelijke briefadres niet accepteren als inschrijfadres, terwijl ik op verschillende fora lees dat dit gewoon kan. Zoals hier: https://www.zzp-forum.nl/forum/167/Informatie-voor-ondernemers/Starten/ondernemen-zonder-priv-adres-mogelijk

 

Yyz9tfQ.png?1

 

Ik vind het zonde om een kantoorpand te huren (heb ik nu ook niet) voor 6 maanden waar ik toch geen gebruik van maak.

 

Mijn vragen:

 

 

[*]Klopt het dat de kvk mijn officiële briefadres mag weigeren? (Zelf zeggen ze dus van wel, maar het lijkt gezien de tegenstrijdige berichten of het sommigen wel lukt)

[*]En als dit zo is, wat zijn mijn mogelijkheden om toch inschreven te blijven staan bij de kvk voor de 6 maanden per jaar dat ik niet in Nederland woon?

 

 

Belangrijk: Ik blijf gewoon ingeschreven bij mijn gemeente omdat ik niet langer dan 8 maanden in het buitenland verblijf en dus dat briefadres heb. Ik wil ook gewoon belasting blijven betalen in NL, zolang ik 6 maanden per jaar profiteer van de voorzieningen.

 

Ik vind de regels die ik tegenkom trouwens hopeloos achterhaald nu ik dit zo allemaal aan het uitzoeken ben en kom erachter dat NL enorm achterloopt wanneer het gaat om freelancers die locatie onafhankelijk willen/kunnen werken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind de regels die ik tegenkom trouwens hopeloos achterhaald nu ik dit zo allemaal aan het uitzoeken ben en kom erachter dat NL enorm achterloopt wanneer het gaat om freelancers die locatie onafhankelijk willen/kunnen werken.
Wat doen andere landen?

 

Start-ups in the European Union

 

Points of single contacts - Get the information you need and complete your formalities online.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga vanaf volgend jaar 6 maanden per jaar reizen en werken in het buitenland.

(...)

Mijn huur zeg ik voor die periode op in Nederland en dat betekent dat ik voor die periode een briefadres aanvraag, dat wordt geaccepteerd door de overheidsdiensten.

(...)

Klopt het dat de kvk mijn officiële briefadres mag weigeren?

(...)

Ik vind de regels die ik tegenkom trouwens hopeloos achterhaald nu ik dit zo allemaal aan het uitzoeken ben en kom erachter dat NL enorm achterloopt wanneer het gaat om freelancers die locatie onafhankelijk willen/kunnen werken.

Het vestigingadres is het adres waar de werkzaamheden worden uitgevoerd. Dat staat los van een briefadres. Dus ja, een briefadres kan worden geweigerd als vestigingsadres. Er is op dat briefadres immers geen bedrijf en niemand van dat bedrijf aanwezig want jij zit op Bali. Leveranciers, klanten en andere belanghebbenden kunnen op het briefadres dus niet terecht om hun recht te halen, waardoor dit niet is toegestaan. Juist in een moderne online maatschappij is het zaak daarop scherp te zijn, anders is iedere ondernemer straks anoniem en onvindbaar omdat hij aan de andere kant van de wereld zit, waardoor de rechtszekerheid ver te zoeken is.

 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de regels die ik tegenkom trouwens hopeloos achterhaald nu ik dit zo allemaal aan het uitzoeken ben en kom erachter dat NL enorm achterloopt wanneer het gaat om freelancers die locatie onafhankelijk willen/kunnen werken.
Wat doen andere landen?

 

Dit misschien wel het beste voorbeeld: https://e-resident.gov.ee/

 

Frankrijk heeft ook aangegeven hiermee bezig te zijn.

 

Ik ga vanaf volgend jaar 6 maanden per jaar reizen en werken in het buitenland.

(...)

Mijn huur zeg ik voor die periode op in Nederland en dat betekent dat ik voor die periode een briefadres aanvraag, dat wordt geaccepteerd door de overheidsdiensten.

(...)

Klopt het dat de kvk mijn officiële briefadres mag weigeren?

(...)

Ik vind de regels die ik tegenkom trouwens hopeloos achterhaald nu ik dit zo allemaal aan het uitzoeken ben en kom erachter dat NL enorm achterloopt wanneer het gaat om freelancers die locatie onafhankelijk willen/kunnen werken.

Het vestigingadres is het adres waar de werkzaamheden worden uitgevoerd. Dat staat los van een briefadres. Dus ja, een briefadres kan worden geweigerd als vestigingsadres. Er is op dat briefadres immers geen bedrijf en niemand van dat bedrijf aanwezig want jij zit op Bali. Leveranciers, klanten en andere belanghebbenden kunnen op het briefadres dus niet terecht om hun recht te halen, waardoor dit niet is toegestaan. Juist in een moderne online maatschappij is het zaak daarop scherp te zijn, anders is iedere ondernemer straks anoniem en onvindbaar omdat hij aan de andere kant van de wereld zit, waardoor de rechtszekerheid ver te zoeken is.

 

Bedankt voor je reactie, maar ook dit geeft weer aan hoe achterhaald er gedacht wordt over digitaal en locatie onafhankelijk werken. Ik werk uitsluitend op basis van no cure no pay, dus als ik niet lever krijg ik ook niet betaald. Ook de zaken die ik afneem om mijn werkzaamheden uit te kunnen voeren, zoals webhosting, advertentie campagnes etc. betaal ik vooraf, waardoor er 0 risico is voor de leverancier.

 

Dat ik anoniem en onvindbaar zou zijn slaat natuurlijk nergens op. Ik heb een officieel briefadres dat door de belastingdienst, mijn bank, creditcard maatschappij, gemeente waar ik ingeschreven sta, zorgverzekering etc. gewoon geaccepteerd wordt. Alleen de KVK doet moeilijk. :)

 

Stel dat ik toch kwaad zou willen (anoniem en onvindbaar zijn) dan zijn er veel eenvoudiger manieren om dat te doen, zonder Nederland te hoeven verlaten.

 

Er staan in Nederland duizenden bedrijven (en personen) inschreven op zogenaamde brievenbusadressen in bedrijfsverzamelpanden of via katvangers, waarvan er genoeg te vinden zijn op Marktplaats.

 

Wat ik probeer te doen (en velen met mij) is netjes belasting blijven betalen in NL en proberen aan de regels te voldoen. Dit wordt helaas nodeloos ingewikkeld gemaakt door achterhaalde regelgeving, waardoor er naar mijn mening ongewenste situaties ontstaan.

 

er komt nog wel wat meer bij kijken...

neem eens een kijkje op https://estherjacobs.info/ , en lees haar "Handboek Wereldburgers".

succes!

Bedankt Edo, ik heb haar een mail gestuurd.

 

 

 

 

UPDATE: Via een ander ZZP forum heb ik inmiddels deze reactie binnen:

Het handigste is om je bedrijf te vestigen op een adres van een vriend of familielid. Dat moet met toestemming (zie eerdere reactie), maar deze persoon hoeft formeel helemaal niets te maken te hebben met je bedrijf. Wel iemand die je zelf vertrouwt natuurlijk, want bedrijfspost en zo blijft op dit adres komen.

Een optie is ook om je boekhouder (als je die hebt) te vragen, of een bedrijf betalen om hun adres te mogen gebruiken. Dat laatste zou voor mezelf echt de laatste optie zijn.

Ik ga er even vanuit dat je elke keer als je weer in NL terug komt ergens anders gaat wonen? Anders zou je je adres kunnen handhaven in overleg met tijdelijke huurders (heb ik zelf zo gedaan).

 

Het lijkt erop of dit mijn enige optie is als ik geen geld wil verspillen aan leegstaande kantoorruimte of een schimmig postbusadres.

 

 

Mochten er nog mensen zijn die in een soortgelijke situatie zitten en praktische tips hebben, dan neem ik ze graag mee.

 

P.S. Reacties over waarom en of de regelgeving wel of niet goed is omtrent dit soort gevallen heb ik niet zoveel aan.

Link naar reactie
  • 0

Via de rechtswinkel heb ik inmiddels een bevredigend antwoord ontvangen:

 

http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/59311/hallo-mijn-situatie-ik-ga-vanaf-volgend-jaar-6-maanden-per-jaar-reizen-en-werken-in-het.html

 

Een briefadres dient als tijdelijke oplossing om enkel uw post etc. te mogen ontvangen op dat adres, maar is dus in feite geen vestigingsadres wat vereist is volgens de kvk. Als de familielid of persoon geen bezwaar daartegen heeft dan kunt u zich officieel als freelancer inschrijven op dat adres. Houdt u er wel rekening mee dat bij eventuele schulden of faillissement van die persoon u ook verantwoordelijk zult worden gehouden en andersom.

 

In aanvulling op het bovenstaande: met een briefadres schrijft u zich tijdelijk in op het adres van een bekende. Deze wijziging van de BAG (Basisadministratie) wordt automatisch gedeeld met de KvK. Als u ná deze wijziging een simpele adreswijziging naar de KvK stuurt zal uw vestigingsadres gewijzigd worden naar het inschrijfadres, uw briefadres dus.

Het hebben van een gelijkluidend (brief)adres houdt bij mijn weten geen automatische vermogensrechtelijke vermenging in, het zal wel zaak zijn om de scheiding van eigendommen en verplichtingen aan te kunnen blijven tonen.

 


 

Zo werkt het dus niet op een forum.

Je geeft in je bericht aan dat administratieve fraude (je door een familielid laten afvangen) de beste oplossing is. Ik zie niet in waarom wij je daar niet op mogen aanspreken.

Bedankt Hans, nuttige info daar kunnen we wat mee! :) Het was slechts een verzoek om de discussie niet daarover te laten gaan, maar als jij vindt dat ik fraude pleeg en me laat afvangen (al dan niet onderbouwd) en je denkt dat het bijdraagt aan dit topic om dat te roepen, be my guest. Het is een vrij land, maar het draagt niet echt bij aan een oplossing voor mijn situatie.

 

Ik zie dat jij ook een klein kantoortje huurt van 20m3. Dat zou ik ook kunnen doen, maar ik vind het een beetje zonde als ik er toch geen gebruik van maak.

 

Als dat de enige optie zou zijn om aan de regels te voldoen dan zou ik wel moeten, maar het lijkt erop dat het niet hoeft. Ik denk ook dat we over een paar jaar lachen om deze situatie en hoe ingewikkeld we er over deden gezien de ontwikkelingen op dit gebied.

 

Hierbij wil ik nogmaals opmerken dat ik deze vragen heb gesteld om alles netjes volgens de regels te doen. En nogmaals: als ik zou willen frauderen, dan zijn er veel makkelijker manieren om dat te doen en zou ik dat zeker niet bespreken in een forum als dit.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie, maar ook dit geeft weer aan hoe achterhaald er gedacht wordt over digitaal en locatie onafhankelijk werken. Ik werk uitsluitend op basis van no cure no pay, dus als ik niet lever krijg ik ook niet betaald. Ook de zaken die ik afneem om mijn werkzaamheden uit te kunnen voeren, zoals webhosting, advertentie campagnes etc. betaal ik vooraf, waardoor er 0 risico is voor de leverancier.

Bedankt voor je reactie, maar ook dit geeft weer aan hoe eenzijdig er over gedacht wordt. ;) Omdat jij in jouw kokertje denkt dat niemand risico loopt geldt de wet dus niet voor jou en is het allemaal maar achterhaald? Er zijn veel meer belanghebbenden... Wat mij betreft zou het dan ook nog wel een tandje strenger mogen en niet losser.

 

Ik heb een officieel briefadres dat door de belastingdienst, mijn bank, creditcard maatschappij, gemeente waar ik ingeschreven sta, zorgverzekering etc. gewoon geaccepteerd wordt. Alleen de KVK doet moeilijk.

Appels en peren. Die andere partijen accepteren dat inderdaad als postadres , maar dat doet de KvK ook. De KvK wil daarnaast echter een vestigingsadres; niet om moeilijk te doen, maar om uitvoering te geven aan wetgeving waar een reeds genoemde bedoeling achter zit. Het is wel heel makkelijk om uitvoeringsorganisaties weg te zetten als achterhaald en moeilijk. Er is nog heel wat te verbeteren aan de overheid, dat geef ik toe, maar niet elke drempel is een paarse krokodil.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk lijkt mij dit allemaal gebaseerd te zijn op spraakverwarring:

 

Op het moment dat je een eigen huurwoning opzegt en je intrek neemt bij een kennis/vriend/familielid of dergelijke (als ik het goed begrijp is dit wat je van plan bent!), dan is dat nieuwe adres toch gewoon je woonadres. Waar je dus ook ingeschreven staat.

 

Het feit dat je daarna meteen 6 maanden op reis gaat, heeft daar toch niets mee te maken volgens mij.

Dat betekent dan gewoon dat je tijdelijk in het buitenland verblijft. Dat doen veel mensen.

 

Als je terugkomt dan kan je ook gewoon een nieuwe woning gaan zoeken. Of op het bestaande adres blijven.

 

Dus volgens mij is dit helemaal geen "briefadres". Het is gewoon je woonadres. En dus ook je vestigingsadres als ondernemer (zoals in de registers van de KvK).

 

Maar ik ben zeker geen expert op het gebied van 'nomadisme'...

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat niet om de kosten. Het gaat er om dat je aan te spreken bent bij eventuele problemen.

Als je geen adres hebt kan een deurwaarder je ook geen gerechtelijke mededeling, bv. een aanzegging overhandigen. Op dat argument ga je steeds maar niet in.

Pfff als je echt wilt dat ik daar antwoord op geef, vooruit dan maar:

 

Je komt niet in aanmerking voor een briefadres als je problemen hebt met schuldeisers (tenzij je een instelling of gevangenis gaat, waar je ook een briefadres voor nodig hebt), omdat deurwaarders geen beslag mogen leggen bij een briefadres. De gemeente dat het briefadres moet goedkeuren controleert hier op.

 

Ik heb nog steeds bankrekeningen in NL waar deurwaarders beslag op zouden kunnen leggen als ik schulden zou maken.

 

Als je schulden maakt of gedagvaard wordt dan ben je snel te vinden als je zoals ik elk half jaar terugkomt in naar NL en je weer inschrijft op een woonadres. Sterker nog als het om belastingschulden gaat word je op Schiphol al gegijzeld

 

Als ik een kantoorpandje huur en ik ben er niet valt er ook niet veel te halen

 

Ik zie je vervolgvraag al aankomen dus die beantwoord ik ook gelijk:

 

Maar wat als je nu nog geen schulden of problemen hebt, maar die pas maakt als je een briefadres hebt gekregen en lekker in het buitenland zit?

 

Dat zou ik kunnen doen, maar dan ik:

 

[*]Niet meer terugkomen naar NL zonder gepakt te worden

[*]Waarschijnlijk nooit meer in aanmerking komen voor een briefadres

[*]Dus niet het leven (6 maanden per jaar overwinteren) leiden dat ik in mijn openingspost schets

 

Ik zeg het nog een keer: Als ik fraude zou willen plegen dan zijn er veel makkelijker manieren, waarbij ik bovenstaande risico's niet loop.

 


 

Bedankt voor je reactie, maar ook dit geeft weer aan hoe eenzijdig er over gedacht wordt. ;) Omdat jij in jouw kokertje denkt dat niemand risico loopt geldt de wet dus niet voor jou en is het allemaal maar achterhaald? Er zijn veel meer belanghebbenden...

 

Wie dan?

 

Appels en peren. Die andere partijen accepteren dat inderdaad als postadres , maar dat doet de KvK ook. De KvK wil daarnaast echter een vestigingsadres; niet om moeilijk te doen, maar om uitvoering te geven aan wetgeving waar een reeds genoemde bedoeling achter zit.

 

Dan huur ik toch een kantoortje? Maar als ik er niet ben heeft de KVK of een schuldeiser er niks aan.

 


 

Persoonlijk lijkt mij dit allemaal gebaseerd te zijn op spraakverwarring:

 

Op het moment dat je een eigen huurwoning opzegt en je intrek neemt bij een kennis/vriend/familielid of dergelijke (als ik het goed begrijp is dit wat je van plan bent!), dan is dat nieuwe adres toch gewoon je woonadres. Waar je dus ook ingeschreven staat.

 

Het feit dat je daarna meteen 6 maanden op reis gaat, heeft daar toch niets mee te maken volgens mij.

Dat betekent dan gewoon dat je tijdelijk in het buitenland verblijft. Dat doen veel mensen.

 

Als je terugkomt dan kan je ook gewoon een nieuwe woning gaan zoeken. Of op het bestaande adres blijven.

 

Dus volgens mij is dit helemaal geen "briefadres". Het is gewoon je woonadres. En dus ook je vestigingsadres als ondernemer (zoals in de registers van de KvK).

 

Maar ik ben zeker geen expert op het gebied van 'nomadisme'...

 

 

Dat kan, maar mag officieel niet. Als jij je ergens inschrijft maar er niet woont kun je een boete krijgen. Vandaar het briefadres.

 


 

Update: Ik heb inmiddels een persoonlijk gesprek gehad met de KVK en zij bevestigen het verhaal van de rechtswinkel. Wat ik wil kan dus prima, als ik het allemaal maar netjes doorgeef. De reactie die ik per email had ontvangen van de KVK was dus te kort door de bocht.

 

Bedankt voor de reacties (ook de zure over fraude etc. ;))

 

Ik heb nog eens verder op dit forum rond gekeken en ik denk dat ik best wel wat kan bijdragen, door mijn kennis te delen. Dus wellicht komen we elkaar nog eens tegen in een ander topic. Goede zaken!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.