• 0

Auto import uit Japan van young timers van Europese automerken

Hoi,

 

Wil mezelf en mijn bedrijf eigenlijk even voorstellen, ben Ferry en naast mijn huidige fulltime baan kortgeleden een bedrijf begonnen genaamd Future Classics.

 

Het is meer geboren uit hobby (passie voor auto's) en na een vakantie in Japan begonnen met het uitdenken en uitzoeken van de mogelijkheden en levensvatbaarheid van het importeren van youngtimers van Japan naar NL.

Het gaat dan om de europese merken, Audi/BMW/Porsche/Lancia enz. Deze auto s zijn geleverd in Japan en veelal met het stuur links (rijden daar rechts) omdat dit een statussymbool is aldaar.

 

Japanners zijn zeer zuinig op hun spullen, het openbaar vervoer is superstrak geregeld en men houd zich strikt aan de regels. (over het algemeen dan)

Ik ben na lang zoeken bij een lokaal betrouwbaar contactpersoon uitgekomen die voor mij naar de auto s gaat en deze controleert.

 

De 1e is nu onderweg met roll on roll off transport en zal mid december in Rotterdam aankomen.

Het is een Audi RS6 uit 2004 met maar 65.000 km op de teller

 

De bedoeling is deze op nl kenteken te zetten en te verkopen. Deze 1e is echt een test om te kijken of mijn berekeningen kloppen en om te zien of ik mijn beoogde winstmarge kan halen. Hierna wil ik rustig aan meer voertuigen naar nl halen.

 

Er komen naast inkoop/transport/verzekering/fee contact japan meer kosten bij natuurlijk zoals:

Invoerrechten 10% / BTW 21% / Inklaren / BPM / RDW / aankoopkeuring / Taxatie / Handelaarskenteken /diverse zoals aanpassen koplampen naar rechtsrijdend.

 

Qua verkoop is een voordeel dat het geen marge auto hoeft te zijn maar ook als btw auto verkocht kan worden, geeft weer meer voordeel aan een ondernemer op zoek naar een mooie wagen.

 

Heb veeeeeel gelezen ook op dit forum en denk dat ik alles wel juist heb opgenomen in mijn begroting maar je weet het pas als je het echt doet.

Heb al zo vaak ideeen gehad maar dit is de eerste waar ik zo sterk in geloof en die past bij mijn huidige budget.

 

Ben benieuwd naar de reacties en eventuele tips voor import vanuit Japan.

 

Foto voordat ie op de boot ging in de bijlage;

 

 

Groeten

Ferry

009.thumb.JPG.d1974bd3268b80c9afbc0441522dd970.JPG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Deze auto s zijn geleverd in Japan en veelal met het stuur links (rijden daar rechts) omdat dit een statussymbool is aldaar.

 

Ik hoop niet dat deze auto's in Japan rechts hebben gereden :)

 

Het is een Audi RS6 uit 2004 met maar 65.000 km op de teller

 

Youngtimers moeten volgens mij toch echt 15 jaar oud zijn, volgens mij gaat dat met een auto uit 2004 niet op en valt deze nog niet in de Young timer regeling, de ondernemers zal dus over deze auto nog steeds de catalogwaarde moeten nemen als basis voor zijn bijtelling.

 

Foto voordat ie op de boot ging in de bijlage;

 

Moest even lachen, Het beeld dat ik van Japanners heb is dat ze overal foto's van maken :)

Link naar reactie
  • 0

Beste Ferry

 

Ik woon zelf in Japan (Fukuoka) en heb een tijdje terug voornamelijk autoonderdelen vanuit Japan naar Nederland gestuurd. Toendertijd woonde ik in Hiroshima en had ik toegang tot de lokale auctions. Ik was toen ook van plan Porsches uit te voeren maar dat was toen helaas niet doorgegaan omdat mijn partner het risico toch niet wilde nemen.

Bij deze heb ik interesse in je artikel.

 

mvg

 

Link naar reactie
  • 0

Het heeft even geduurd, Heb naast deze import een full time baan en moet door trial ad error leren wat ik allemaal tegenkom voordat ik de auto kan verkopen.

Heb hier veel van geleerd en heb geprobeerd onder de RDW Lelystad keuring uit te komen wat niet gelukt is.

 

Goede nieuws is; alles is er klaar voor! gaat komende week op de verschillende verkoopsites staan en ik ben zeer benieuwd hoe snel (langzaam) ik een potentiele koper heb.

 

Auto rijdt als een zonnetje en wanneer je even het gas intrapt laat je iedereen ver achter je. Verder voorzien van alle luxe en qua staat exact zoals op de veilingsite in Japan aangegeven.

 

Spannende is nu wel dat het (voor mij) om een behoorlijk groot bedrag gaat en ik benieuwd ben hoe de verkoop zal verlopen.

 

T is in ieder geval een schoonheid!

 

540.jpg

540.jpg

540.jpg

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mooi werk. En Lelystad moest vanwege ontbreken van conformiteitsverklaring?

 

Zeer mooie keuze, iets verder doorsparen dan toch :)

 

@WkHoek

Ja klopt, wel technisch datablad kunnen krijgen maar geen CVO.

Toen ik er achter kwam dat ik naar Lelystad moest (wat het 5-voudige kost tov standaard RDW) Heb ik begin januari gebeld en kon ik 15 maart! langskomen.... Dit is uiteindelijk vervroegd naar 19 februari gelukkig. Had 2 kleine APK afkeur dingen en was verder helemaal top, een kanon noemde de RDW inspecteur m.

Maar weer veel van geleerd en bij de volgende wagen maak ik de afspraak zodra die in Japan op de boot gaat zodat de snelheid er in blijft zitten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi heren,

 

Al even niet op het forum geweest en ik zie zowaar een aantal onbeantwoorde reacties op mijn topic.

 

Ja ik ben nog steeds bezig met het bedrijf en heb de auto vandaag verkocht!

Nu de betaling afwachten en vervolgens kan de auto naar zn nwe baasje:)

 

Het heeft om meerdere redenen langer geduurd dan ik dacht en ik heb hier veel van geleerd.

Ook mijn eigen initiatief had proactiever kunnen zijn en weet nu bijvoorbeeld dat ondanks 11.000 views op mp er via die site geen enkele potentiele koper is gekomen en via autoscout wel.

 

Ik heb nog geen nwe auto op het oog maar blijf zoeken. Wel ben ik bezig voor 1 persoon een Golf IV R32 met lage km stand te vinden voor import uit Japan.

Hierbij geeft hij een budget aan en zodra ik de wagen heb gevonden regel ik alles van Japan tot kenteken in NL.

 

Groeten

Ferry

Link naar reactie
  • 0

natuurlijk is het jammer, tijdens de testrit hadden de klant en ik beidde een grote glimlach op het gezicht bij het 'even enthousiast optrekken' .

Maar het is ook weer een nwe stap voor mij en een bevestiging dat het rendabel is ondanks alle handelingen om een auto uit Japan te halen.

En nu is het zaak om weer een nieuw bruut apparaat uit Japan te halen.

 

Mooi 911 993 of een M3/M5 of een renault clio V6 / Maserati coupe?

smaken zat!

 

Groeten

Ferry

Link naar reactie
  • 0

Rendabel met deze omloopsnelheid en alle bijbehorende kosten en risico's van een auto aan de andere kant van de wereld kopen zonder deze zelf gezien en gecontroleerd te hebben?

 

Ben je in dit kader klantadviseur of importeur voor de Golf?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Interessante handel. Als je het op ondernemers wilt richten zit je denk ik het beste met nette wagens met een lage kilometerstand, maar wel 15 jaar of ouder ivm de bijtelling.

 

Misschien is het voor die markt aantrekkelijk om wat minder 'racemonsters' en meer 'luxepaardjes' te importeren, voor zover die in japan te vinden zijn tegen een goede prijs en met het stuur aan de (voor ons) goede kant.

 

Zo'n bliksemschicht is natuurlijk wel cool, maar pakweg een A6 of A8 met alle features is ook wel weer een heel praktisch ding (afgezien van die verdraaid krappe parkeervakken in nederland).

Link naar reactie
  • 0

Interessante handel. Als je het op ondernemers wilt richten zit je denk ik het beste met nette wagens met een lage kilometerstand, maar wel 15 jaar of ouder ivm de bijtelling.

 

Misschien is het voor die markt aantrekkelijk om wat minder 'racemonsters' en meer 'luxepaardjes' te importeren, voor zover die in japan te vinden zijn tegen een goede prijs en met het stuur aan de (voor ons) goede kant.

 

Zo'n bliksemschicht is natuurlijk wel cool, maar pakweg een A6 of A8 met alle features is ook wel weer een heel praktisch ding (afgezien van die verdraaid krappe parkeervakken in nederland).

 

Deze zijn er ook voldoende te vinden en inderdaad opletten dat je niet het stuur rechts hebt.

Ik ben het bedrijf onder andere begonnen om de 'egoistische' reden dat ik in die bliksemschichten kon rijden :)

Maar doe ook aan importbegeleiding op verzoek dus laat de verzoeken maar komen!

Link naar reactie
  • 0

Rendabel met deze omloopsnelheid en alle bijbehorende kosten en risico's van een auto aan de andere kant van de wereld kopen zonder deze zelf gezien en gecontroleerd te hebben?

 

Ben je in dit kader klantadviseur of importeur voor de Golf?

 

Groet,

 

Highio

 

Ja is het antwoord op dit moment.

Omloopsnelheid kan bij mij nog enorm verbeterd worden maar hou je door afstand altijd.

Mijn contactpersoon gaat kijken en maakt foto's leest de rapporten en laat de auto lopen (niet rijden)

Dus veel van de risico s zijn verkleint. Blijf absoluut een risico maar ik heb veel vertrouwen in deze werkwijze vanuit Japan en prefereer deze absoluut boven een youngtimer uit bijv Duitsland qua vertrouwen in staat en km-stand.

Ik maak een gezonde marge en moet wel geld opzij zetten mocht er een keer een flinke misser zijn.

 

In het kader van de Golf ben ik beidde, klant wil in dit geval een leuke snelle auto de naar alle waarschijnlijkheid nog verder stijgt in waarde. De Golf IV R32 is dan gezien de prijs waarvoor ik m hier op kenteken kan hebben en de huidige prijzen bij de diverse aanbieders een absolute aanrader.

 

Weet niet of het mag helaas, het mag niet: maar je mag de link naar je site wel opnemen in je handtekening

 

Verder doe ik dit werk nu (nog) naast mijn huidige fulltime baan en verwacht dat dat de komende 2 jaar ook zo blijft. Op termijn moeten er op elk moment 2/3 auto s naar NL onderweg zijn, dan kan je er een 'echt' eigen bedrijf van maken.

Ook zie ik dat mijn voorbeeldbedrijven een voorraad van 15-20 auto s hebben ook minder financiele haast om van een auto af te moeten dus houden zij (op de sites) vast aan hun prijzen.

 

De Audi is bijvoorbeeld voor 10K minder verkocht dan vergelijkbare auto s qua staat en km stand. Puur omdat ik graag door wilde gaan met het bedrijf en ging rekenen op basis van inkoop + marge.

 

Groeten

Ferry

 

 

[mod edit: link naar eigen site verwijderd, verwezen naar handtekening]

 

Link naar reactie
  • 0

Hey Ferry,

 

Een vraag uit interesse: moet er veel gebeuren aan zo'n wagen om hem geschikt te krijgen voor gebruik op de Nederlandse openbare weg? Ik weet dat bijvoorbeeld de verlichting moet worden aangepast voor gebruik in rechts rijdend verkeer. Loop je tegen veel dergelijke punten aan?

 

 

Hoi,

 

Niet heel veel, alleen de koplampen inderdaad en navigatie / radio unit, werken in Japan met andere frequenties.

Hiernaast het verwijderen van de vaak ingebouwde automatische tolkastjes voor de Japanse snelwegen.

Verder zijn er geen aanpassingen nodig.

 

Groeten

Ferry

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.