• 0

Kosten van functionele website als bijv. thuisbezorgd of justeat

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat dacht ik ook. En toch is dat niet zo. Geld dat een firma ontvangt uit de verkopen van cadeaubonnen is niet zomaar geld en ook niet zomaar een verkoop. Ook het moment van de afdracht van BTW verschilt. Soms is dat meteen na verkoop, maar soms ook pas na gebruik. Ook kan de opbrengst uit de verkopen van cadeaukaarten en winkeltegoeden de in omloop zijnde som als digitaal geld worden bezien.

 

Ik ben bezig met een project waar cadeaukaarten centraal staan, en de materie is niet zo eenvoudig als ik eerst dacht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bezig met een project waar cadeaukaarten centraal staan, en de materie is niet zo eenvoudig als ik eerst dacht.

Yep. De Nationale Restaurantbon is over de kop gegaan omdat de exploitant zich teveel vrijval (inkomsten uit kaarten die nooit gebruikt worden) toegerekend had. Die bon was niet gedekt.

 

Bij zo'n bon hoort een complex rekenstelsel, want dat ding moet eerst ingekocht worden en later afgerekend na gebruik. Dat is net als bankbiljetten.

 

Cards daarentegen worden pas 'geladen' na aanschaf door de consument, en die lading (waarde) staat in de cloud. Vandaar dat cards eigenschappen van elektronisch geld* hebben. Cards van individuele winkelketens vallen niet onder toezicht van DNB, collectieve cards meestal wel. Dan moeten ze gedekt worden door bv een derdenrekening. Daar doet DNB een beetje raar over.

 

Zoals eerder gezegd: in dit topic valt de term derdenrekening, maar dat is waarschijnlijk niet voor cadeaugebruik maar omdat bestellingen betaald worden via de intermediair.

 

Het wordt elektronisch geld genoemd, geen digitaal geld.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.