• 0

nooit belasting betaald terwijl duizenden euro's verdienen?

Beste mensen,

 

Ik ben een aantal maanden geleden afgestudeerd. Ik ben een aantal jaren geld aan het verdienen met websites. Ik bouw websites waar ik advertenties van google adsense opzet. Het is eigenlijk een hobby en je verdient wat zakgeld mee. Ik denk dat ik per jaar 5/6 duizend euro verdient hebt. Ik dacht altijd dat ik dus onder de belasting limit zat en geen belasting aangifte hoefde te doen.

 

Nu ik met een echte baan gaat beginnen heb ik informatie gezocht naar belastingaangifte en ben ik erachter gekomen dat je ook belasting aanfigte moet doen bij geld die je uit het buitenland verdient, ook al is het niet veel en je kan een dikke boete krijgen.

 

Ik ben nu heel erg bang om naar de belastingdienst te gaan en dit te vragen. je kan een boete tot 5500 euro krijgen.

 

Iemand tips? hoe kan ik dit toch fixen dat ik geen boete krijg? Ik neem aan dat ik geen belasting hoeft te betalen omdat ik altijd onder 11.000 euro per jaar ben gebleven? Ze geven een boete over de belasting die je moet betalen? dus 0 euro boete?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat hangt van je exacte situatie af, en je kunt eventueel ook nog aangiftes van vorige jaren corrigeren als je vergeten bent daarin je opbrengsten uit die websites te vermelden.

 

Als je enige inkomsten 5000 euro per jaar zijn uit adwords etc en je voor de rest leeft van stufi dan lijkt het me aannemelijk dat je te betalen inkomstenbelasting op dat moment nihil was, al wil dat niet zeggen dat je het niet had moeten opgeven bij de belastingdienst.

 

Voor zover ik het verhaal volg werk je nu in loondienst en heb je die inkomsten als 'uit overige activiteiten', en moet je ze dus wel opgeven en er helaas ook inkomstenbelasting over betalen. Dat deze inkomsten in het buitenland gerealiseerd worden doet er niet zoveel toe qua inkomstenbelasting - wellicht wel qua hoe je met de BTW daarover (of het ontbreken ervan) moet omgaan.

Link naar reactie
  • 0

Het is zo dat als je van de belastingdienst nooit een aangiftebrief hebt gehad er andere regels gelden. Als je wel meer (bij)verdient en je dus weet dat je belasting (bij) moet betalen, dan ben je verplicht om de aangifte zelf te doen. Maar indien je in loondienst bent en er loonbelasting ingehouden wordt of je verdient bij maar blijft onder een bepaalde grens zitten (ik geloof €6000) dan hoef je volgens mij geen aangifte te doen. Als je dus geen aangifte-verzoek hebt gekregen van de belastingdienst, bekijk dan even of je dit wel zelf had moeten doen of niet (niet als je minder dan €45 belasting had moeten betalen).

 

https://www.consumentenbond.nl/belastingaangifte/is-belastingaangifte-verplicht

 

Zie vooral de laatste 2 zinnen hier:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/moet_ik_aangifte_doen

Geen brief gekregen? U moet dan misschien toch aangifte doen

 

Wij vragen u om dan zelf te controleren of u aangifte moet doen. En misschien kunt u zelfs belasting terugkrijgen. Bijvoorbeeld als u aftrekposten hebt. Want sommige gegevens, zoals uw ziektekosten, hebben wij niet.

 

U kunt het controleren door een aangifte voor proef in te vullen op Mijn Belastingdienst. Zolang u de gegevens niet verstuurt, doet u geen aangifte.

 

Nadat u uw aangifte hebt ingevuld, ziet u meteen de uitkomst.

 

Als na het invullen blijkt dat u € 15 of meer terugkrijgt, doe dan aangifte

 

Dat doet u door de aangifte te versturen.

 

Krijgt u € 14 of minder terug? Dan hoeft u geen aangifte te doen.

Want bedragen van € 14 of lager betalen wij niet uit.

 

Als na het invullen blijkt dat u meer dan € 45 moet betalen, dan bent u verplicht om aangifte te doen

 

Is het te betalen bedrag hoger dan € 45?

Doe dan aangifte vóór 14 juli 2017. U betaalt dan minder belastingrente.

En u kunt een boete krijgen als wij u na 14 juli moeten vragen om aangifte te doen.

 

Is het te betalen bedrag € 45 of lager?

Dan hoeft u géén aangifte te doen.

 

Ik vraag me echter af in hoeverre dit nog een ondernemersvraag is omdat het gaat om bijverdienste in een studenten-tijd.

 

Link naar reactie
  • 1
Ik vraag me echter af in hoeverre dit nog een ondernemersvraag is omdat het gaat om bijverdienste in een studenten-tijd.
Volgens mij is zulke info heel nuttig voor studenten en scholieren die bijverdienen met een kleine onderneming. Dan spelen niet alleen vragen over inkomensbelasting, maar ook BTW, aansprakelijkheid en zo voort.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het beste een ondernemersding is, ook al zijn het strict gezien verdiensten uit overige werkzaamheden.

 

Je hebt natuurlijk net zo goed gevallen waarbij de bedragen wat hoger zijn en je je onderhand wel bij de kvk moet gaat inschrijven, belasting moet betalen en dergelijke. Of waarbij je na je studie van deze bijverdienste je hoofdinkomsten gaat maken en alsnog 'volledig' ondernemer wordt.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat het een heel interessante vraag kan zijn (daarom beantwoordde ik hem ook). Maar er worden hier op HL wel meer vragen "neergeschoten" die mij soms veel interessanter lijken voor ondernemers.

 

Maar goed. Misschien vinden andere (en de moderators) hier wel "een scherpe focus op actief en innovatief ondernemerschap" in.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik belde de belastingdienst op; het was een hobby, ik maakte websites wat ik heel leuk vind. Ik had wat ernaast verdient = dus een onderneming

 

Dit is toch niet onderneming, echt vaag.

 

Hij wilde dat ik via de website aangifte doe en dat ga ik doen. Dan kon ik zien wat ik moet betalen, of juist niet

 

Belasting betalen vind ik niet erg, maar dat boete tot 5000 euro vind ik heel erg

 

Ik hem hem gevraagd om een aantekining te maken, dat ik aan het berekenen was hoeveel ik verdient had, en daarna een aangifte ga doen. Dat zou hij niet doen. Ik mocht ook niet op rekenen dat ik deze telefoontje (zelf de initatief nemen) kon gebruiken. ik wilde wat tijd, maar hij was niet echt welkom. ik moest het maar heel snel doen

 

Link naar reactie
  • 0

Goede vraag. Je hebt dus bijverdiend en geen aangifte gedaan. Verder heb je studiefinanciering gekregen. Paar zaken zijn van belang:

 

- indien je zelf je inkostenbelasting corrigeert is een boete niet direct aan de orde, indien de belastingdienst bij jou komt kan dat wel gebeuren. Je kan fouten maken en dat betekent niet meteen fraude.

 

- belangrijk hier is wel dat studiefinanciering gebonden is aan voorwaarden. Bijverdienen kan maar dat kan betekenen dat DUO/IB groep van mening is dat je geen recht meer had op studiefinanciering indien je inkomsten te hoog waren toen. Ik weet niet zeker maar de grens lag ergens bij EUR 10.000 bijverdienen geloof ik.

 

Schiet niet meteen in de stress, want als je zelf erop terugkomt is dat anders. Mijn advies is om een goede belastingadviseur (en dan niet de goedkoopste) hier naar te laten kijken. Jouw inkomsten uit eigen onderneming zal de Belastingdienst niet direct zien tenzij ze komen controleren. Het is dus een goede vraag wat je nu moet doen en wat DUO/IB kan zien en doen en evt kunnen terugvorderen. Indien je geen stress wilt maak een berekening van wat je had moeten betalen en wat de hoogte van de stufie was waarop je recht had.

 

Ik zou niet de Belastingdienst of DUO/IB gaan bellen maar eerst advies gaan inwinnen.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat ik per jaar 5/6 duizend euro verdient hebt.
Heb je daarvan dan een administratie bijgehouden (kosten en inkomsten)?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.