• 0

Fout van boekhouder? wat betekent dit voor mij

Een tijd geleden ben ik gestart als ondernemer. Ik heb me altijd laten sturen door mijn boekhouder, omdat ik zelf niks met cijfers had. Inmiddels heb ik me steeds meer verdiept in het boekhoudkundige gedeelte en kom ik erachter dat sommige dingen niet helemaal kloppen.

 

Het belangrijkste: Ik heb in het verleden een forse vakantiewoning in Frankrijk gekocht voor circa 300.000 euro. Hiervoor heb ik een aflossingsvrije box 3 lening in privé kunnen krijgen bij een hypotheekverstrekker op particuliere voorwaarden (het was nog in een andere tijd, toen aflossingsvrije leningen nog mogelijk waren).

Mijn boekhouder heeft de schuld van 300.000 euro bij mij op de balans gezet in de jaarcijfers van de onderneming (eenmanszaak). Er staan geen activa tegenover.

 

De vraag is nu: kan dat wel wat mijn boekhouder heeft verwerkt?

ik heb de vraag natuurlijk al aan mijn boekhouder gesteld, maar hij geeft aan dat ik eigenlijk nu al geld onttrokken heb aan het bedrijf, wat ik in de toekomst ga opbouwen. Ik heb het idee dat het antwoord niet helemaal klopt.

Ik heb gehoord dat er zoiets is als vermogensetikettering. Concreet is hier sprake van een privé bezitting wat zelfs met heel veel creativiteit niet aan mijn onderneming te relateren is.

Geldt de vermogensetikettering ookvoor de schulden?

En wat kan dat betekenen met de fiscus als correctiepost als dit ooit gecontroleerd wordt?

Kan ik een boete verwachten? Heeft iemand een idee hoe hoog die boete kan zijn.

 

Concreet is mijn vraag hoeveel geld ik moet reserveren komen jaar voor deze verwerking en hoe ik dit op een goede manier kan corrigeren met de fiscus.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De lening hoort inderdaad in box 3 thuis.

Althans als de lening feitelijk niet gebruikt is om bezit van de onderneming te financieren (zoals een hele dure auto, apparatuur, een overname of zoiets).

 

Maar dan heb je toch best veel belasting in box 3 betaald ook. Want je hebt in je aangifte (ten minste) 3 ton bezittingen zonder schulden ("op papier" dan) aangegeven. Dat zal toch snel zo'n 3.000 euro zijn (of meer). Dat heb je dus te veel betaald.

 

En dan heb je vast ook de betaalde hypotheekrente van de winst afgetrokken? Dan heb je ook te weinig belasting in box 1 betaald (want het is een eenmanszaak neem ik aan).

 

Misschien handig om het e.e.a. te laten corrigeren?

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt vermogen in Box 3 vermoed ik zo. Ik probeer mij ook wat meer belastingwijs te maken. Een boete gebeurt niet zomaar indien je je aangifte herstelt (voordat Belastingdienst doorkomt en dan ben je wel echt de lul). Er is niets aan de hand als je zelf erop terugkomt (behalve de evt extra belasting). Ze komen er op een goede dag echt achter, zal wel ff duren maar de Belastindienst wint deze strijd bijna altijd dus laat het niet aankomen op een aanslag. Neem een goede belastingadviseur en dan niet de goedkope want de dure laat zich terug betalen. Ik heb zelf die ervaring. Niet besparen op advies (kan je toch ook weer aftrekken...)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.