• 0

Naam van zaak registeren, Internationaal. (Merknaam?)

Hallo Ondernemers,

 

Ik zal me eerst even voorstellen, Ik ben nieuw op deze forum.

Mijn naam is Massoud 21 jaar, heb sinds mijn 18e een eigen cafetaria.

Het loopt gelukkig goed en ben vorig jaar verhuisd naar een grotere pand.

En vandaag heb ik getekend voor mij Hypotheek op het Pand waar ik in zit.

En kan ik nu me focussen op wat ik graag zou willen, van mij cafetaria een "Kleine" Franchise maken

 

Iedereen die nieuw mij zaak betreedt, vraagt zich nou af als dit een Franchise merk is of niet.

Ik zie altijd dat veel mensen heel enthousiast worden van mij concept en de uitstraling van mij zaak.

( vooral omdat ik zo jong ben waarschijnlijk)

 

Maar Ik zou graag willen weten hoe veilig is mijn naam die ik heb geregistreed heb bij KVK

want als ik bijvoorbeeld op andere restaurant namen zoek zie ik vaker een naam die bij verschillende steden worden gebruikt zoals, : " Pizzeria Napoli, of Oase en andere merknamen"

 

Hoe veilig is mijn naam bij de KVK en nog belangrijker indien ik ooit wel internationaal wil uitbreiden

hoe kan ik mijn naam registeren.

 

Met vriendelijke groet,

Massoud Mahboebi

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik zal me eerst even voorstellen, Ik ben nieuw op deze forum.

Mijn naam is Massoud 21 jaar, heb sinds mijn 18e een eigen cafetaria.

Beste Massoud, allereerst van harte welkom op Higherlevel!

 

hoe kan ik mijn naam registeren.

 

Registratie van een woordmerk kan bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE)

Zie www.boip.int

 

Maar Ik zou graag willen weten hoe veilig is mijn naam die ik heb geregistreerd heb bij KVK

Dat hangt af van meer dan alleen van het inschrijven van een handelsnaam en het deponeren van een merknaam. Zo is ook het moment van daadwerkelijk gebruik bepalend.

 

Ben jij bijvoorbeeld de enige of eerste die die naam gebruikt voor jouw soort bedrijf (cafetaria), of gebruiken anderen die naam ook, en al langer. En lijkt jouw naam niet te veel op andere namen (die eerder waren) en kan daardoor wellicht verwarring ontstaan?

 

Is het een unieke naam die jij als eerst gebruikt, en je het woordmerk ook nog gedeponeerd hebt, dan is je naam behoorlijk veilig, maar alleen voor de regio waar je het merk gedeponeerd hebt (meestal BeNeLux)

 

 

Edit 16:38: welkom toegevoegd

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Je huidige handelsnaam geeft een beperke regionale bescherming. Een concurrent in een andere stad kan die naam ook gebruiken.
Vaak gebruikte voorbeelden zijn Chinees-Indisch restaurant De Chinese Muur, Cafe De Markt en Schildersbedrijf De Vries en Zn. Wel geaccepteerd als handelsnaam, maar beperkt beschermbaar. Zulke namen zijn ook niet te registreren als merk.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zo is bijvoorbeeld Döner Company sinds 2005 geregistreerd als beeldmerk, maar ook nog eens sinds 2007 in een afwijkende kleur en toen bovendien als Europees merk.

 

Tegelijk zien we The Döner Company opduiken als merkregistratie in 2011. Waarom heeft Döner Company geen bezwaar gemaakt tegen The Döner Company? Omdat beide beeldmerken van dezelfde eigenaar zijn.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mijn naam is Massoud 21 jaar, heb sinds mijn 18e een eigen cafetaria.

Je hebt dan al een jaar of drie je aanpak kunnen verbeteren en reacties op je naam en beeldmerk verwerkt. Dat is toch wel een kip-ei kwestie. Eerst een sterke naam en logo om dan pas te registreren, of die leuke vondst en dat aardige ontwerpje van een bekende gewoon meteen vastleggen?

 

Kijk eens goed om je heen naar vergelijkbare namen. Die van jou is via je familienaam snel te vinden, maar ik zal 'm niet noemen. Dan leidt Google immers verkeer naar dit forum en niet naar jouw bestel- en bezorgdienst.

 

Iets vergelijkbaar zie je hier. En dan kom je ook dit tegen, in een heel andere productgroep. De kwaliteit van de beeldmerken verschilt. Jouw naam is een beetje snel geassocieerd (bediening en bezorging zijn niet hetzelfde) maar wel redelijk uniek en bovendien makkelijk te onthouden. Je beeldmerk is herkenbaar, maar wat wollig en waarschijnlijk in één kleur* niet goed te gebruiken.

 

Suggestie: zet wat hapjes op tafel, nodig wat bekenden en collega's en mensen die je respecteert uit om te bespreken of je deze 'identiteit' gaat registreren of dat je alsnog beter een stapje extra moet doen door naar naam- en beeldalternatieven te kijken.

 

 

* Maakt verpakkingen een stukje goedkoper...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Massoud,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Je hebt als jonge ondernemer in korte tijd dan mooie stappen weten te maken. Ik denk dat je het beste eens contact kunt zoeken met een merkendeskundige voor praktisch advies. Daarnaast heb je nog de leeftijd om te studeren als je werkelijk grote plannen hebt.

 

Van een vestiging in eigen (gefinancierd) pand naar kleine franchise (eerste en tweede franchisenemer) is ook al weer een flinke stap. Over internationale merkbescherming zou ik me in dit stadium niet teveel zorgen maken. Internationale groei in deze branche gebeurt ook lang niet altijd onder een en hetzelfde merk of door organische groei. Heel vaak zijn dit overnames.

 

Wat je wél voor de prijs van een paar menu's zou kunnen doen is .com en .eu registreren plus de extensies van de landen rondom ons heen. Je wordt dan direct een stuk interessanter/serieuzer voor investeerders of internationale partners.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens goed om je heen naar vergelijkbare namen. Die van jou is via je familienaam snel te vinden, maar ik zal 'm niet noemen. Dan leidt Google immers verkeer naar dit forum en niet naar jouw bestel- en bezorgdienst.

 

Iets vergelijkbaar zie je hier. En dan kom je ook dit tegen, in een heel andere productgroep.

Die in Rogersville, Alabama bedoel je? Of die in Peoria, Illinois?

LinkedIn legt soms rare verbanden, bijvoorbeeld door woorden te verwisselen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet helemaal eens met mijn (gerespecteerde) medeforumleden. Een merknaam moet onderscheidend vermogen hebben (en vooral niet beschrivend zijn ten aanzien van je product). Een merknaam moet voorts worden gebruikt als merk. Indien je bijvoorbeeld een fysiek product maakt zet je je merk erop. Bij een restaurant kan het wel maar moet je iets meer moeite doen om het merk echt te exploiteren, denk dan aan folders en ander materiaal. Een Chinees restaurant of een keten met titel "De Muur" lijkt mij prima en niet beschrijvend ten aanzien van een Chinees restaurant. Vrees wel dat dergelijke namen al geregistreerd zijn door velen. Check www.boipt.int en www.tmdn.org)

 

Een sterk merk heeft onderscheidend vermogen, is niet beschrijvend (van wat je verkoopt, Fiets voor een fietsenwinkel is kansloos). Indien je wel enig beschrijvend merk hebt zie ik veel dat dergelijke namen opgenomen worden in een beeldmerk. Het helpt een beetje maar liever niet doen. Beetje zonde vind ik. Kijkt naar supermarkt Marqt, die q doet het hem maar verder niks en google geeft er ook geen resultaat op. Ik zou adviseren niet te investeren in een zwak merk. Het kost veel en een ander kan ermee aan de haal (dat mag wettelijk ook nog). Just my opinion. Kijk naar de markt en je ziet toch bekende clubs die het wel hebben gedaan....PostNL, Telefoongids, uhm verder kom ik even niet. Graag respons!

Link naar reactie
  • 0

indien je later internationaal uitbreidt heb je je Benelux datum als bewijs, die blijft staan. Wereldwijd registreren nu is beetje duur denk ik maar zorg dat je een officiele registratie hebt, en dan bij www.boipt.int en niet KvK die telt niet dat is een handelsnaam....(je hebt wel rechten maar je staat 1-0 achter indien de wederpatij wel een officielen registratie heeft).

 

Merkregistratie is een ingewikkeld iets en zit wat strategie achter. Indien je weet wat je businessplan is kan een merkgemachtigde je zo vertellen waar je moet registreren om de concurrentie uit te schakelen. Een voorbeeld is dat een product wat in de haven van Rotterdam aankomt al inbreuk maakt indien er hier een vergelijkbaar merk is (kan zelfs conservatoir beslag op worden gelegd). Dit is wat ik bedoel met strategie. Je hebt niet de hele wereld nodig maar alleen de landen van belang.

Link naar reactie
  • 0

oh ja verder ga nou niet alle domeinnamen registreren. een .nl en .com volstaat. Het gaat om je merkrechten uiteindelijk. Ik adviseer mijn clienten niet om alle mogelijke domeinen te claimen maar om je merk goed vast te leggen dat is veel sterker dan een domeinnaam. Excuses voor mijn directe comments en respect voor andere meningen.

Link naar reactie
  • 1

Je handelsnaam is volgens mij geschikt om in ieder geval als merk te registreren. Het is geen heel sterke naam omdat een deel beschrijvend is en het andere deel ook synoniemen heeft maar het geeft op zijn minst een betere bescherming dan de op zich prima handelsnaam die zoals Twabla uitlegt alleen regionale bescherming heeft. Feitelijk alleen onder je huidige klantenkring.

 

Zou de handelsnaam dus meteen als merk registreren. Het ergste wat je kan gebeuren is dat hij geweigerd wordt of dat er oppositie gevoerd gaat worden. Heb even in het register gekeken en voor het 2e deel (zelf zoeken kan ook even met woord met een ster er voor of er achter (*woord of woord*) je zou ook even op synoniemen kunnen zoeken met daarbij het eerste (generieke) woord. Hier kan dat. Ik zie na even zoeken geen belemmeringen.

 

Aanvragen online (is voordeliger en gemakkelijker dan papier) voor de merkenklassen 29,30 en 43. Drie stuks is inbegrepen bij voor een registratie van €240,- die geldig is voor 10 jaar.

 

Je kan vooraf ook even bellen met BBIE om je handelsnaam voor te leggen als je nog minder risico wil lopen. (070 349 12 42) Daarna een account aanmaken en merk aanvragen.

 

Later kan je ook je beeldmerk beschermen, bijvoorbeeld als het woordmerk geweigerd wordt, maar dat is nu minder van belang omdat daar ook auteursrecht op zal zitten.

 

En voor een paar euro de relevante domeinen aanvragen zou ik zeker ook doen. Later kijken of je een en ander kan verbeteren is natuurlijk ook een prima advies. Zeker als je verder wil gaan groeien.

 

Link naar reactie
  • 0

Phileine, je plaatst vier puur theoretische berichten direct na elkaar. Met tot twee keer toe een niet-werkende belangrijkste verwijzing, die bovendien eerder in dit draadje al juist geplaatst wordt. Wat bedoel je met 240 per jaar...? Groet, Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Burgerking, Pizza Hut, Bakker Bart, Toys'R Us, Computerworld: er zijn veel merknamen die bestaan uit een combinatie van beschrijvend+synoniemabel. Het is bijna de succesformule van duidelijkheid + onderscheid.

 

Worstenkoning, Frikandellenvlaai, Choco Circus, Spermabank, Kaasland, Beddenberg, Enzovoort.

 

Ben wel benieuwd naar de reactie van vraagsteller...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Massoud is ongetwijfeld lekker verder aan het ondernemen.

 

Zie eens NFV.nl/formules op (sub)sector en branche. Daar vind je onder kleine ketens wat het eerste richtpunt zo ongeveer zou kunnen zijn.

 

Hoe gaan jouw 'gelijken' om met handelsnamen of merken en merkbescherming?

 

Heb je al eens een beurs bezocht waar franchiseformules zich presenteren?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is wel handig wanneer er naast de handelsnaam nog andere elementen zijn waarmee jouw 'formule' onderscheidend is. Op prijs of snelheid concurreren is in de afhaal- en bezorg-sector niet zo slim. Dan kom je al snel bij product uit.

 

Is het halal? Kosher? Duurzaam verpakt? Langer warm? Extra lekker? Of is het gewoon de volle breedte van de cafetaria-groothandel zonder enige eigen receptuur / signatuur?

 

Bij The Döner Company zie je dat zowel de aanpak als de look zijn opgestrakt. Niet meer de klassieke kebab-shop. Kijk ook eens naar Broodje Mario en Broodje Gerry waar de versheid van de broodjes een uniek aanbod opleveren. Dat wel makkelijk te kopiëren is... ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Beste Highio, ik heb inderdaad vier berichten geplaatst want ik kon niet vinden hoe ik mijn eerdere bericht aanvul. Waren mijn links al eerder vermeld? Mijn excuses.

 

het gaat om www.boip.int welke het Benelux merkenbureau is

 

verder is dit een goede site om wereldwijd te zoeken naar merken:

 

https://www.tmdn.org/tmview/welcome

 

Een registratie van je merk bij het Benelux merkenbureau kost EUR 240 en geldt tien jaar en ongeacht hoeveel klasses je aanmerkt (dus welke producten je je merk voor wilt registreren). Verder is het voordeel om bij BOIP te beginnen dat het prioriteit geeft indien je later wenst uit te breiden internationaal de BOIP inschrijving geeft dan aan dat je dit merk al gebruikte. Indien je binnen zes maanden na je eerste depot (bijvoorbeeld in de Benelux) bescherming wilt in andere landen, kun je zgn. prioriteit (of voorrang) inroepen. Dit houdt in dat latere depots (of het nu om een depot van een nationaal merk, een Internationaal merk of een Uniemerk gaat) dezelfde beschermingsdatum krijgen als uw eerste depot.

 

Dank voor alle bijdragen en comments altijd welkom!

 

Link naar reactie
  • 0

#offtopic Phileine: Je kan tot 2 uur na een post deze nog aanpassen of aanvullen. Klik dan (op tijd) op het blokje "verander" rechts boven de post.

 

Kleine correctie. Je kan voor 240 Euro tot 3 merkklassen registeren. Dat is doorgaans voldoende. Ook vermeldenswaardig wellicht dat je bij weigering of een geslaagde oppositie dit geld niet terug krijgt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.