• 0

Leaseconstructie van klant met verzoek aan mij

Beste Higherlevel forum-leden,

 

Kort geleden heb ik van een bedrijf (een voor mij) wat ongebruikelijk verzoek ontvangen. Één van mijn klanten heeft verzocht om een soort leaseconstructie bij deze derde partij. Die derde partij schrijft mij aan om middels de volgende procedure te werken:

 

3e partij (vanaf nu X) schrijft bedrag incl. BTW bij op mijn rekening. X verwacht daarbij dat ik een creditfactuur aanmaak voor mijn klant ter waarde van datzelfde bedrag en X verwacht dat ik een debetfactuur aanmaak voor X ter waarde van het door X bij mij bijgeschreven bedrag. Mijn klant maakt vervolgens maandelijks geld over aan X om dit bedrag af te lossen.

 

Van een dergelijke constructie heb ik nog nooit eerder gehoord of gelezen. Googlen en fora doorzoeken levert ook weinig tot niets op.

 

Heeft er iemand ervaring met een dergelijke constructie? Het komt op mij nogal vreemd over dat het betreffende bedrijf mij als een soort tussenpersoon wil laten fungeren voor wat op mij overkomt als een kortlopend of doorlopend krediet.

 

Ik heb bovenstaande gedeeld met mijn financieel adviseur en wacht daarbij op antwoord. Wellicht heeft iemand hier alvast goede raad.

 

Bedankt en groet,

 

Tweaker

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben de leverancier van de producten en diensten aan mijn klant. Mijn klant probeert op deze wijze wat extra financiële ruimte te creëren. Klant heeft mijn facturen reeds voldaan, maar wil deze nu overdragen aan X. X wil daarop het totaalbedrag van de facturen naar mij overmaken waarop ik dit als credit weer uitbetaal aan mijn klant.

 

X noemt dit een leaseconstructie.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik ben de leverancier van de producten en diensten aan mijn klant. Mijn klant probeert op deze wijze wat extra financiële ruimte te creëren. Klant heeft mijn facturen reeds voldaan, maar wil deze nu overdragen aan X. X wil daarop het totaalbedrag van de facturen naar mij overmaken waarop ik dit als credit weer uitbetaal aan mijn klant.

 

X noemt dit een leaseconstructie.

Ik zou daar niet aan meewerken, want dan ben je aan het bankieren. De klant kan zijn eigendommen toch rechtstreeks aan de financier verkopen? Dat is hoe een sale and lease back werkt.

Link naar reactie
  • 0
Ik zou daar niet aan meewerken, want dan ben je aan het bankieren. De klant kan zijn eigendommen toch rechtstreeks aan de financier verkopen? Dat is hoe een sale and lease back werkt.
Zo zie ik dat ook.

 

Onnodig ingewikkeld met een derde partij daar tussenin, afgezien van de onduidelijkheid of een dergelijke constructie überhaupt wel kan.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Op zich kan de constructie wel. Dat zou dan gewoon financial lease zijn waarbij de kredietverstrekker het bedrijfsmiddel koopt. In genoemde situatie lijkt me dat ook hier aan de hand want het is dus de bedoeling dat bedrijf X (kredietverstrekker) de factuur direct krijgt en deze betaald (en naar klant gecrediteerd en teruggeboekt moet worden).

 

Maar ook ik ben het ermee eens dat dit een onnodig ingewikkeld constructie is als het bedrijfsmiddel reeds verkocht is aan de klant. Deze kan het bedrijfsmiddel gewoon direct verkopen aan kredietverstrekker (en dus van hun het bedrag direct krijgen) en daar hoef je op dit moment dan niet als derde tussen te gaan zitten.

 

bijvoorbeeld:

financial lease

Met deze leasevorm wordt u eigenaar van het bedrijfsmiddel aan het einde van de looptijd. ING Lease koopt het middel van uw leverancier of van u als u het middel al heeft.

Link naar reactie
  • 0
Klant heeft mijn facturen reeds voldaan

Mooi toch, dan zou ik hier eventueel pas bij een volgende transactie tijd en energie in steken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.