• 0

Belastingen bij verkoop van certificaten van van prive aan BV

Ik heb heel wat berichten door gelezen in dit forum en ook bij belastingsdienst en andere websites van accountants en dergelijk, echter heb ik geen sluitend antwoord kunnen vinden op mijn vraag.

 

De situatie:

- ik bezit een stamrecht BV; heb 100% van de aandelen in prive bezit

- mijn stamrecht BV heeft via een crowdfunding bij oneplanetcrowd een lening gekocht die in 2016 naar aandelen is geconverteerd; het gaat om aandelen in een BV; het bedrijf noem ik voor het gemak TEST

- na de conversie heeft de BV de aandelen verkocht aan mij prive; hierbij is gebruik gemaakt van de dividendvrijstellingsregeling en is een onderhanse akte opgesteld tussen de STAK van bedrijf TEST, mijn stamrecht BV en mijzelf

- het gaat om minder dan 0,1% van het totale uitstaande aandelenpakket van bedrijf TEST, dus box 3 in prive

- ondertussen is de boekwaarde van dat aandelenpakket van bedrijf TEST met circa een factor 4 gestegen, door de STAK van bedrijf TEST officieel aan mij gemeld

- ik zou nu de aandelen in bedrijf TEST weer aan mijn stamrecht BV willen verkopen

 

Vragen:

- omdat ik de aandelen in box 3 heb, geldt er geen dividend belasting bij verkoop aan mijn stamrecht BV, is dat correct?

- welke belastingen en vrijstelling gelden er indien op een later tijdstip de stamrecht BV de aandelen in bedrijf TEST 1) aan derde verkoopt 2) aan mij prive verkoopt (en in dat geval, verder nog dezelfde vraag wanneer ik dan weer vanuit prive de aandelen aan derde verkoop)?

- ik heb ergens gelezen dat dividendvrijstelling maar 1x zou gelden; echter lijkt me dat een vreemde regel omdat dit wel erg lastig te handhaven zal zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zit eerlijk gezegd niet zo heel goed in dat 'stamrecht-gebeuren' maar toch:

 

Je stamrecht-BV heeft dus aandelen aan jou (in privé) verkocht die je in box 3 thuis vindt horen.

Nu wil je dezelfde aandelen (maar tegen een veel hogere prijs!) terug laten kopen door dezelfde stamrecht-BV. En je vindt dat, omdat het een "box 3 ding" is, dit 'belastingvrij' is.

 

Maar dan kan je dus winsten tussen jezelf en je eigen stamrecht-BV heen-en-weer sluizen.

Vraag mij toch echt af of dit waterdicht is...

(ik ga er verder niet in duiken, maar misschien kan je hier wel iets mee.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste hggno,

 

allereerst welkom op Higherlevel.

 

Dan het minder goede nieuws: ik zie bij deze vraag geen relatie tot innovatie of ondernemerschap. Het is een stamrecht- en/of beleggingsvraag. Beide onderwerpen ondersteunt dit forum niet (meer); dit topic gaat daarom op slot.

 

Ik raad je aan je vraag te stellen op het stamrechtforum, of benader een ter zake kundige fiscalist of boekhouder

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.