• 0

Penalty's op Facebook deelacties

Mijn vraag gaat niet over de nadelen van Like / Share / Win en Tag acties en ook niet om de vraag of dit wel of niet mag. De acties zijn illegaal, irritant en worden in de meeste gevallen gezien kansspel punt.

 

Toch krijg ik nog steeds regelmatig verzoeken van klanten of ik zo'n actie voor hun op wil zetten. Ze geven namelijk alsnog een enorm bereik en in bepaalde branches leidt het daadwerkelijk tot een flinke boost in het aantal verkopen (dan wel niet tijdelijk). Ik adviseer er altijd negatief over deelacties en meestal gaan we verder met een een legale variant.

 

Maar het meest gehoorde tegenargument is: Maar anderen doen het voortdurend en schijnbaar met succes.

 

Ik ben pagina's die deze acties houden in de gaten gaan houden en heb wat acties gevolgd. De berichten blijven gewoon staan, voor mij is het niet zichtbaar of er maatregelen ondernomen worden.

 

Mijn vraag: grijpt Facebook daadwerkelijk in (of wordt enkel het bereik een beetje ingeperkt)? Zijn er ondernemers in dit forum die een waarschuwing en/of een maatregel hebben meegemaakt van Facebook of de kansspel autoriteit? (of misschien dit gezien hebben bij anderen?)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je dit artikel al eens gelezen..

Het lijkt erop dat het expliciete verbod door facebook al in 2013 uit de voorwaarden is gehaald

 

https://www.anneraaymakers.nl/wat-mag-nou-wel-en-niet-bij-winacties-op-facebook/

 

kansspelbelastingregels komen ook aan de orde..

 

 

 

Elke promoties die vereisen dat iets gedeeld wordt op persoonlijke tijdlijnen zijn niet toegestaan. Dat staat ook nu nog expliciet in de regels:

 

Promoties mogen worden beheerd op pagina's of in Facebook-apps. Persoonlijke tijdlijnen en vriendschappen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties ('Deel op je tijdlijn om mee te doen', 'Deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen' en 'Tag je vrienden in dit bericht om mee te doen' zijn bijvoorbeeld niet toegestaan).

Zie: https://www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines

 

Daar staat niets in over het liken van een pagina, een pagina laten liken is wel onhandig omdat het lastig is te controleren of iemand je pagina liked indien zijn/haar privacy instellingen dat niet toestaan.

 

Ik heb daar vorig jaar een blog over geschreven en me daar behoorlijk in verdiept. Die regels zijn nog steeds niet veranderd en staan me nog vrij helder bij.

 

Mijn vraag is of ondernemers hier die dit doen / gedaan hebben daar al iets van gevolgen van hebben ondervonden.

 

Maar het uitblijven van reacties daarop is eigenlijk ook al antwoord op mijn vraag. ;)

Link naar reactie
  • 0

Dat kansspel argument lijkt me niet zo heel sterk.

 

Uiteraard heb je in nederland een vergunning nodig voor het organiseren van iets als een loterij, maar dat zijn zaken waarvoor deelnemers betalen. Bij een win-actie of op basis van likes of shares lijkt me daarvan niet direct sprake.

 

Nadeel is wellicht wat facebook er zelf mee doet: ze schijnen recentelijk alle bedrijfsmatige posts niet te tonen tenzij je betaalt.

Link naar reactie
  • 0

Dat kansspel argument lijkt me niet zo heel sterk.

 

Uiteraard heb je in nederland een vergunning nodig voor het organiseren van iets als een loterij, maar dat zijn zaken waarvoor deelnemers betalen. Bij een win-actie of op basis van likes of shares lijkt me daarvan niet direct sprake.

 

Nadeel is wellicht wat facebook er zelf mee doet: ze schijnen recentelijk alle bedrijfsmatige posts niet te tonen tenzij je betaalt.

 

Vrij sterk argument hoor, wordt letterlijk genoemd op de site van kanspelautoriteit. Zie: Kansspel autoriteit

 

Link naar reactie
  • 0

Nadeel is wellicht wat facebook er zelf mee doet: ze schijnen recentelijk alle bedrijfsmatige posts niet te tonen tenzij je betaalt.

 

Ik ben nog steeds wel heel nieuwsgierig naar je opmerking. Heb je daar een bron van Benm? Waar baseer je dit op?

 

Ik kan daar namelijk niks over vinden, hoef niet te betalen voor het plaatsen van berichten op bedrijfspagina's en zie berichten, niet gepromoot alsnog duizenden views krijgen. Natuurlijk zullen pagina berichten wat minder snel een hoog bereik krijgen als persoonlijke berichten maar dit lijkt me wel heel sterk.

Link naar reactie
  • 0

Nadeel is wellicht wat facebook er zelf mee doet: ze schijnen recentelijk alle bedrijfsmatige posts niet te tonen tenzij je betaalt.

 

Ik ben nog steeds wel heel nieuwsgierig naar je opmerking. Heb je daar een bron van Benm? Waar baseer je dit op?

 

Ik kan daar namelijk niks over vinden, hoef niet te betalen voor het plaatsen van berichten op bedrijfspagina's en zie berichten, niet gepromoot alsnog duizenden views krijgen. Natuurlijk zullen pagina berichten wat minder snel een hoog bereik krijgen als persoonlijke berichten maar dit lijkt me wel heel sterk.

 

Even op google gekeken, organisch bereik wordt steeds minder en lees gemiddeld zo'n 6% bereik. Dit hangt natuurlijk af van de interactie met je volgers.

Dat het helemaal 0% is kan ik mij niet voorstellen, maar 6% is natuurlijk ook zo goed als niks te noemen.

Ik blijf het wel apart vinden dat sommige bedrijven niet zelf een actie op facebook kunnen plaatsen maar daar iemand voor in moeten schakelen. Dat zijn goede klanten denk ik ;D

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
Ik blijf het wel apart vinden dat sommige bedrijven niet zelf een actie op facebook kunnen plaatsen maar daar iemand voor in moeten schakelen. Dat zijn goede klanten denk ik

 

Meeste bedrijven zijn inderdaad in staat zelf iets op Facebook te plaatsen en doen dit ook. Dat wil niet zeggen dat het soms beter is een professional in te schakelen voor het plaatsen van berichten die daadwerkelijk helpen je doelstellingen te bereiken.

 

Veel bedrijven kunnen zelf ook folder maken in paint, maar of het ook zorgt voor een juiste professionele uitstraling en of het ook verkoopt!?

 

Zeker voor acties die je wilt promoten, je wilt er toch het maximale uit halen wanneer je bijvoorbeeld een bankstel weggeeft. Naast een goede "verkopende" tekst (AIDA) en afbeelding komt daar heel wat bij kijken. Bijvoorbeeld betreffende doelgroepinstellingen, advertentiebudget, plaatsing, doelstellingen enz. Naar mijn mening levert een actie opzetten en promoten zonder de juiste optimalisaties en instellingen minder op onder aan de streep dan wanneer je een professional inschakelt. Facebookacties kunnen effectief zijn, mits je de juiste doelgroep bereikt. (Een bakker uit de provincie heeft niets aan likes uit de Randstad).

Link naar reactie
  • 0

(Een bakker uit de provincie heeft niets aan likes uit de Randstad).

 

Nee? En wat als die bakker het lekkerste gebak heeft en een webshop aan zijn FB-shopknop heeft gekoppeld? Heeft hij dan echt niets aan vind-ik-leuks uit andere delen van het land?

 

Ok er zijn altijd uitzonderingen op de regel, in het geval dat deze bakker een webshop heeft en landelijk kan / wil leveren wel, maar dan nog wel likes van volgers uit de juiste doelgroep. Dat is het punt wat ik probeer te maken. Maar goed in een eventueel volgend voorbeeld zal ik de bakker wat nader specificeren ;).

 

Link naar reactie
  • 0

How will this impact Pages?

 

Publishers and other businesses that use engagement bait tactics in their posts should expect their reach on these posts to decrease. Meanwhile, Pages that repeatedly share engagement bait posts will see more significant drops in reach. Page Admins should continue to focus on posting relevant and meaningful stories that do not use engagement bait tactics. Learn more about engagement bait and how to avoid using it here.

 

bron: Facebook.com

Link naar reactie
  • 0

In het artikel geven ze aan authenticity belangrijk te vinden. "Woef is weggelopen. Heb jij Woef gezien?" Dat is authentiek? Maar wat is er niet authentiek aan een tegelfabrikant die zegt "Win een nieuwe keukenvloer door dit bericht te liken en verspreiden"? Moet de laatste er per se bij zetten dat het hem alleen maar om meer winst gaat? Het lijkt me dat de reactie van degene die het bericht verspreidt en liket in elk geval authentiek is: die wil een nieuwe keukenvloer.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

In het artikel geven ze aan authenticity belangrijk te vinden. "Woef is weggelopen. Heb jij Woef gezien?" Dat is authentiek? Maar wat is er niet authentiek aan een tegelfabrikant die zegt "Win een nieuwe keukenvloer door dit bericht te liken en verspreiden"? Moet de laatste er per se bij zetten dat het hem alleen maar om meer winst gaat? Het lijkt me dat de reactie van degene die het bericht verspreidt en liket in elk geval authentiek is: die wil een nieuwe keukenvloer.

 

Facebook heeft zijn eigen interpretatie van authenticity, hier linken ze naar door.

 

Ze zijn op zoek naar nieuws feeds die entertainen of informeren.

 

AUTHENTIC COMMUNICATION

The strength of our community depends on authentic communication. The feedback we’ve gotten tells us that authentic stories are the ones that resonate most. That’s why we work hard to understand what type of stories and posts people consider genuine — so we can show more of them in News Feed. And we work to understand what kinds of stories people find misleading, sensational and spammy, to make sure people see those less.

 

Met authentiek bedoelen ze volgens mij vooral dat verhalen niet misleidend, sensationeel of spammy mogen zijn. Dan kun je nog een hele discussie voeren over wanneer een bericht spammy is of niet. Ik denk dat er een heel groot grijs gebied is. De beslissing om "click bait headlines" minder bereik te laten hebben komt al uit maart dit jaar. Ik heb nog geen gevolgen kunnen waarnemen voor like / win acties van mijn klanten want die lopen nog steeds even goed.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.