• 0

Wat is het verschil tussen een Bezwaar en Verzoek tot Ambtshalve Herziening?

Wie het niet eens is met een beslissing van de Belastingdienst kan bezwaar maken. Dat moet binnen zes weken na dato en zo'n bezwaar wordt behandeld volgens een bepaald protocol. Een Verzoek tot Ambtshalve Herziening daarentegen lijkt wat minder gestructureerd. Wat is het wezenlijke verschil?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een bezwaar is bij wet geregeld en tegen de beslissing op bezwaar staat ook nog beroep bij de rechtbank open.

 

Omdat belastingplichtigen vaak te laat zijn met bezwaren die inhoudelijk toch steekhoudend zijn, is het beleid van de belastingdienst dat een buiten de termijn ingediend bezwaar wel in behandeling worden genomen en dat als uit de inhoud daarvan blijkt dat er een verkeerd primair besluit is genomen, dat besluit dan ambtshalve wordt herzien.

 

En wat dan dus ook krijgt is dat iemand die weet dat hij buiten de termijn is, niet een bezwaar indient, maar een verzoek om ambtshalve herziening.

Link naar reactie
  • 0

En hier een reactie meer 'uit de praktijk':

 

Als ik een bezwaar maak namens een belastingplichtige (een klant/cliënt dus), dan gaat dat bezwaar naar een soort 'collega' van hem/haar (de belastingambtenaar in kwestie dus) bij de belastingdienst.

 

M.a.w.: Iemand die daar naar de zaak (een aanslag, rapport of aankondiging bijvoorbeeld) kijkt 'met een frisse blik', een soort 'second opinion' dus.

 

Als je daar geen gehoor krijgt, dan kan je (bij de 'sectie Bestuursrecht van een rechtbank') in beroep gaan.

Maar dat komt eigenlijk nooit echt voor in 'mijn praktijk' zeg maar.

Want eigenlijk is de zaak dan al uitgevochten...

 

Link naar reactie
  • 0
Als ik een bezwaar maak namens een belastingplichtige (een klant/cliënt dus), dan gaat dat bezwaar naar een soort 'collega' van hem/haar (de belastingambtenaar in kwestie dus) bij de belastingdienst. M.a.w.: Iemand die daar naar de zaak (een aanslag, rapport of aankondiging bijvoorbeeld) kijkt 'met een frisse blik', een soort 'second opinion' dus.
En wie behandelt een Verzoek tot Ambtshalve Herziening?

 

Bovendien: wat is er niet 'uit de praktijk' in eerdere reacties?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het verzoek gaat naar ...

 

Dat weet je van tevoren niet. Maar ongetwijfeld ook naar een soort 'collega'.

 

[Let wel: ik weet ook niet van tevoren wie (qua persoon!) een bezwaarschrift gaat behandelen. Maar dat merk je vanzelf later. Een verzoekschrift is ook niet veel anders dan een bezwaar trouwens.]

 

Trouwens: Persoonlijk zou ik gewoon een bezwaar indienen (ook ben je te laat!). Dan komt het meestal goed (als je een punt hebt dan wel te verstaan...).

Of het moet om een heel apart ding gaan natuurlijk, ik weet verder niet waar je aan denkt.

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik de behandeling van bezwaarschriften en verzoekschriften vergelijk (wat daar van te vinden is) lijkt de eerste groep gericht op formaliteiten terwijl de tweede groep meer een beroep doet op redelijkheid.

 

Bijvoorbeeld: okay, de termijn was al verstreken, maar inhoudelijk klopt de redenering wel...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.