Wel of niet DGA en wel of niet sociaal verzekerd
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
WijnandN
WijnandN
Ik zal hoogstwaarschijnlijk volgend jaar samen met mijn zoon een werkbedrijf (b.v.) kopen. Daarvoor richten we een holding b.v. op, worden de beide ondernemingen een fiscale eenheid en wij worden beide aandeelhouder van die holding. Ook zullen wij samen op de loonlijst komen van die werkmaatschappij. Nu ben ik zelf al DGA van andere bedrijven en niet sociaal verzekerd, dus ik vind het niet erg als ik niet verzekerd ben. Heb al een eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Maar ik vind het belangrijk dat mijn zoon wat zekerheid krijgt. Is het toegestaan, als hij minder dan 50% van de aandelen in de holding bezit, dat hij geen DGA salaris krijgt, maar een markt conform salaris en dat hij sociaal verzekerd is? Dat wil zeggen, als er iets gebeurt met of in de werkmaatschappij hij een WW-uitkering krijgt of een uitkering bij arbeidsongeschiktheid? Om eerlijk te zijn, een arbeidsongeschiktheidsverzekering is duur en hij is beter af als hij sociaal verzekerd is.
Op dit moment vinden wij het minder belangrijk als hij minder aandelen bezit, maar later als ik mij minder intensief met de werkmaatschappij bezig hou, dan moet het wel eenvoudig zijn om het aandelenbelang van mijn zoon te vergroten (waardoor hij natuurlijk wel DGA wordt). Iemand vertelde mij dat ik daarvoor een stichting administratiekantoor moet oprichten.
Wat moet ik nu precies doen?
Vr.gr.
Wijnand
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag