• 0

Eigen vermogen icm lease auto

Hallo allemaal,

 

Volgend jaar ga ik een hypotheek afsluiten. Mijn huidige autolening heeft een negatieve invloed op het eigen vermogen, maar bovenal is de bijtelling enorm. De eerste jaren reed ik alleen zakelijk, maar tegenwoordig ook privé en de bijtelling hakt er best in. Om deze reden ga ik mijn auto verkopen en de lening aflossen zodat de lening niet meer terugkomt in de jaarcijfers van 2017. Er is nog een restbedrag wat ik overhoud en kan investeren in een tweedehands auto totdat de nieuwe hypotheek is geregeld.

 

Operationele- en private lease wordt bij het BKR geregistreerd, maar heeft de lease ook invloed op je eigen vermogen, dus wordt het gezien als een lening en afgetrokken van je eigen vermogen? De autokosten worden gewoon meegenomen in de jaarcijfers en dat is voor de bank meestal voldoende om de lening niet mee te nemen in de berekening voor de hypotheek, maar als het wel invloed heeft op mijn eigen vermogen en die daardoor misschien wel negatief wordt dan is het wel van belang.

 

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Financier zal jouw balansen met W&V alsmede aangifte IB van de afgelopen 3 jaar willen zien.

Van belang zijn gezonde balansverhoudingen en voldoende rentabiliteit om die hypotheeklasten te dragen én goede vooruitzichten !

 

Een autofinanciering zal niet op jouw Eigen Vermogen in mindering worden gebracht. Gekeken wordt wel naar het percentage EV tov balanstotaal. Daaruit zal moeten blijken dat je een financiele tegenvaller kan opvangen.

Je kunt dat wel beinvloeden door huidige auto met financiering uit de balans te halen.

 

Verwacht jij een probleem met jouw eigen vermogen?

 

Heb jij je accountant/boekhouder hierbij betrokken?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Doordat mijn stamrecht BV invloed heeft op mijn eigen vermogen was deze behoorlijk negatief, maar elk jaar minder en in 2017 voor het eerst positief dus met een stijgende lijn. Een goede hypotheekbeoordeler weet dat je de stamrecht eigenlijk maar voor ongeveer 50% kan meetellen, maar de gemiddelde bankemployé zal aangeven dat een negatief eigen vermogen niet kan. In de jaarcijfers staan deze cijfers nu eenmaal en wordt niet altijd goed beoordeeld.

 

Mijn boekhoudster heeft de lening voor de auto bij de lening van de Stamrecht opgeteld waardoor het eigen vermogen altijd negatief was. Had ze dat dus niet mogen doen? In 2017 is mij eigen vermogen waarschijnlijk van een klein negatief bedrag naar 25.000 plus gegaan.

 

Als zij iets verkeerd heeft gedaan moet ik haar er toch op aanspreken.

 

Zelf heb ik weinig verstand van zulke zaken vandaar dat ik het uitbesteed en vragen stel in dit forum wanneer ik mijn twijfels heb.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.