Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  

Ondernemersplan cupcake en taartenwinkel

Aanbevolen berichten

Beste (toekomstige) (mede) ondernemers,

 

Ik ben nieuw hier en druk bezig met schrijven van een ondernemersplan voor het openen van een cupcake- en taartenwinkel. Het concept draait om beleving: huiskamergrvoel, open keuken, warme en vriendelijke sfeer met goede producten. Met naast een vast assortiment wisselende producten. Naast een kopje koffie met wat lekkers is her mogelijk om taarten en/of cupcakes te bestellen. Custom made of standaard, voor elk idee een mogelijkheid. Het idee is om tevens ‘maatschappelijk’ verantwoord te ondernemen door lokale initiatieven te ondersteunen, gebruik van ingrediënten van lokale leveranciers en het indienst nemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

 

Ik heb al een aardig concept ondernemersplan, heb me flink door de eerste hoofdstukken heen geworsteld maar nu komt het op het financiële plaatje. Hoe maak ik een omzet analyse, met welke kosen dien ik rekening te houden? Welke regelingen zijn er voor startende ondernemers? En hoe kan ik sowieso een concrete inschatting maken van de verwachte omzet?

 

Heeft iemand misschien tips voor mij of weet welke websites ik hiervoor kan bekijken? Elke tip is van harte welkom!

 

Alvast heel hartelijk dank!

 

Groeten,

Patricia

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat grote winkelketens op basis van hun eigen cijfers projecties kunnen maken voor nieuwe vestigingen, verfijnd met demografische data en postcode-gegevens, kan ik me wel voorstellen. En nog wat algemeenheden: zoveel groentewinkels per x-duizend, zoveel bakkers. Maar voor de rest is het een boel bluf.

 

Bij kosten heb je vaste componenten (huur, afschrijving, etc) en variabele: ingrediënten, marketing. Dia variabelen kun je met de omzet mee of voor de omzet uit laten bewegen. Voor de feestdagen wat extra marketing....

 

Algemene ontwikkelingen vind je bij eerder genoemde Cijfers & Trends over Eetgelegenheden, maar ook bij Food en Retail. Misschien zelfs bij bakkers en oud brood.

 

Maar een serieuze omzetinschatting? Die kun je wellicht baseren op een enigszins vergelijkbare winkel in een vergelijkbaar gemaakte omgeving. Zwabber maar eens over het web op zoek naar cases en sprenkel relevante gegevens in je plan. Deze zaak wilde gaan franchisen, deze verkoopt ook thee, deze is net gestopt met de winkel, deze is net begonnen (ook met muffins). Kijk ook eens in Belgie, Duitsland en Engeland. Denemarken zelfs.

 

Trek de stoutste schoenen aan en bel collega's buiten je verzorgingsgebied. Niet om de bedrijfsgeheimen te ontfutselen, maar om te voorkomen dat je binnen een jaar ontdekt dat je prognoses verkeerd waren.

 

Voor de bank en financiers heb je een schools verhaaltje nodig; voor jezelf wil je een zo realistisch mogelijke inschatting.

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Goedemorgen Patricia,

 

nogmaals welkom op ondernemersforum Higherlevel. Wat jij winkel noemt, klinkt mij eerder als koffiebar of lunchroom. In dat kader zou ik je willen adviseren om eens bij het ondernemersloket van de gemeente langs te gaan of dit kan en mag zodra je een locatie op het oog hebt.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Kostprijzen van grondstoffen, gebouwen, apparaten, etc. zijn natuurlijk vrij simpel uit te zoeken. Verkoopprijzen van de producten kun je ter vergelijking ook simpel op het menukaartje van concurrentie vinden. Het verschil tussen omzet en kosten bepaalt de winstgevendheid, maar het realistisch bepalen van de omzet hangt van heel veel factoren af, namelijk van jouw strategie (de P's: producten, prijzen, promotie, plaats, personeel), daarmee kun je bepalen of en in hoeverre jouw idee haalbaar is. Dat is eerst het belangrijkste doel van jouw ondernemingsplan.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Vergeet niet dat je ook te maken met gebak e.d. wat wellicht niet meer te verkopen is.

Lijkt me lastig. Aan de ene kant wil je niet te veel weggooien, aan de andere kant

zal een klant niet blij zijn als hij drie keer zijn favoriete muffin niet kan krijgen.

 

Edit: ik zie dat in een van de links van twabla dit onderwerp ook al genoemd wordt.

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Kostprijzen van grondstoffen, gebouwen, apparaten, etc. zijn natuurlijk vrij simpel uit te zoeken. Verkoopprijzen van de producten kun je ter vergelijking ook simpel op het menukaartje van concurrentie vinden. Het verschil tussen omzet en kosten bepaalt de winstgevendheid, maar het realistisch bepalen van de omzet hangt van heel veel factoren af, namelijk van jouw strategie (de P's: producten, prijzen, promotie, plaats, personeel), daarmee kun je bepalen of en in hoeverre jouw idee haalbaar is. Dat is eerst het belangrijkste doel van jouw ondernemingsplan.

 

Inderdaad, de vaste kosten en marginale kosten voor een gegeven prijs of marge zijn best te berekenen, maar de daadwerkelijke omzet inschatten lijkt me voor zoiets dan weer heel lastig.

 

Als ik het verhaal zo lees zit het mogelijk dichter tegen horeca aan dan dat je het met een bakkerij zou kunnen vergelijken.

 

Anderzijds heb je natuurlijk wel mogelijkheden als cateren voor bedrijven in de buurt die wellicht 1 dag per week iets smakelijks bij de koffie willen, dat soort vaste afnemers zijn heel prettig, ook al moet je wat marge inleveren (of bijv kosten maken om het te bezorgen).

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

@Benm ik heb het niet over inschatten van de omzet, maar daar haalbaarheidsstudie naar te doen.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Businessplan, haalbaarheidstudie: je kan er verschillende etiketen op plakken. En allerlei P's in stoppen. Maar de suggestie dat je omzet kan voorspellen is in de meeste gevallen gebakken lucht. Als er kengetallen van een branche beschikbaar zijn kan je die projecteren op je verzorgingsgebied, maar dat lukt alleen met een tamelijk uniform aanbod. Is er ruimte voor een kapsalon of banketbakker?

 

Banken en gemeenten vragen er naar, en soms laten ze dat door experts doorrrekenen. Volgens mij is het natte vingerwerk. Daar n=oet je als ondernemer soms in mee. Maak er dan meteen een mooie vingerverftekening van.

 

 

Ik ben wel benieuwd hoe andere starters omzetprognoses maken, trouwens.


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

@TwaBla omzetprognoses maak je m.b.v. haalbaarheidsstudies...

 

Zo heb ik indertijd studie gedaan naar wat voor mij bij mijn doelgroepen aan omzet haalbaar was, de prognose van de eerste 12 maanden had ik al na 8 maanden bereikt... Bleek dus zeer haalbaar...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

In de B&B (trouwaccommodatie) markt kun je vergelijkingsmateriaal en marktdata verzamelen: aantal familie-events per zoveel duizend inwoners, gemiddeld bezettingsgraad in vergelijkbare accommodaties, en zo voort. Daarmee zijn scenario's te maken. Bandbreedtes: met een gemiddelde inspanning en zonder grote fouten kom ik waarschijnlijk op een omzet tussen X en Y uit.

 

Dat is in meer markten mogelijk, als je data kan vinden. Er wonen in mijn verzorgingsgebied Y huishoudens die gemiddeld Q per maand aan gebak en banket uitgeven. Speciaalzaken hebben doorgaans P% marktaandeel. Er zijn een N aantal speciaalzaken. Een omzet van Y*Q*P/N is mogelijk. Haalbaar.

 

Ik snap wel hoe het werkt en vind het prima om scenario's te maken, zeker wanneer banken of gemeenten zo'n verhaal nodig hebben. Maar de eerste maanden zit je waarschijnlijk stevig aan je verschillende marketingpees te draaien om de juiste balans te vinden. Het maken van een plan, van realistische prognoses vanuit het niks, blijft knap lastig.

 

Maar petje af als je prognoses uitkomen.

 

Nog beter is het als ze niet uitkomen omdat je beter draait dan berekend was. ;)

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hebt het concept al helemaal klaar, maar nog geen idee van kosten en opbrengsten. Met (te) veel passie voor de inhoud en (te) weinig voor het ondernemen loop je het risico dat het een hele dure hobby wordt in plaats van een onderneming. Je zou misschien moeten beginnen bij die kosten en opbrengsten en daarmee je concept opbouwen: welk concept met welke producten zorgt ervoor dat je meer opbrengsten hebt dan kosten?

 

Wat je wilt is een mooie droom, maar denk bij die kosten en opbrengsten ook over de consequenties van je concept: een winkel met uitsluitend verantwoorde producten van lokale leveranciers zal hele hoge verkoopprijzen moeten rekenen om kostendekkend te opereren en zal je markt heel erg beperken. Vergeet ook niet wat het kost om steeds van assortiment te wisselen en denk niet te licht over het bieden van de juiste begeleiding aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

 

Om winstgevend te opereren moet je daarom misschien nog eens met de stofkam door je concept, keuzes maken en concessies doen. Begrijp me niet verkeerd: ik zeg niet dat je concept niet mooi is en ik waardeer je streven naar maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik ben wel kritisch of je al die dingen als starter kunt uitvoeren. Dat financiële stukje in je plan is niet een lastig stukje waar je omheen moet werken, maar juist de kern van het hele plan waar alles om draait: hoe kan dit geld opleveren in plaats van kosten en hoe dek je de risico's zo goed mogelijk af?

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste ondernemers,

 

Heel hartelijk dank jullie reactie, tips en adviezen! Ik kan hier zeker wat mee en ga me er verder induiken mochten jullie nog andere ideeen of adviezen hebben dan verneem ik dat graag. Inmiddels weer druk aan het schrijven geslagen en een groot deel van het (concept) ondernemersplan is klaar, nu enkel bij het financiele hoofdstuk staat er nog geen letter op papier maar met jullie inbreng heb ik al wel een wat duidelijker beeld! Onderstaand reactie op jullie antwoorden. Mochten jullie zin en tijd hebben kan ik natuurlijk mijn plan versturen ;)

 

Nogmaals bedankt!

 

 

@Marco van den Maagdenberg

Hartelijk dank voor het welkom heten! Ik heb wel diverse cijfers en trends gelezen en in mijn plan verwerkt maar deze niet! Ik ga het lezen en indien toepasselijk toevoegen, dank je wel.

 

@Twabla

Dank je wel voor de tips, ik zal zeker eens gaan rondneuzen op het wereldwijde web en ook bestaande huidige winkels raadplegen, ik kan altijd een poging wagen. De kosten heb ik op een rijtje gezet, ik heb ook een indicatie van de huur en de overige vaste lasten, ingrediënten uitgezonderd. Gezien ik de huidige omzetgegevens heb van een vergelijkbare winkel die te koop staat kan ik ook een aardige inschatting maken. Ik wil inderdaad een zo realistisch mogelijk plaatje voor mezelf maar ook wat ik kan aantonen bij de bank. Zelfs de verhuurder vraagt hierom!

 

De tips voor die vingerverftekening ben ik sowieso op zoek! Ik ben creatief maar creatief met cijfers is toch een ander verhaal! 

 

Die formule kan ik wel wat mee, het aantal huishoudens heb ik gegevens van maar hoe weet ik hoeveel zij per periode gebak kopen? En hoe weet ik wat het marktaandeel is? Ik kan hier wel verder induiken want het geeft misschien wel een betere indicatie, en anders staat het wel professioneel 

@Highio

Dank je wel voor je welkom, klopt deels. Enerzijds wil ik inderdaad een soort koffiebar en daarnaast verkoop van gebak, dit is ook toegelicht in mijn ondernemersplan, daarom heb ik ook cijfers en trends van zowel horeca als bakkerij/ food toegevoegd. Maar inderdaad een hele goede tip om bij de gemeente te informeren! Ik weet dat de vastgoed beheerder van een winkelcentrum dat ik op het oog heb een horecaplein wil gaan inrichten en daar is dus een zeer geschikte locatie vrij.

 

@Hans van den Bergh

Dank je wel voor je reactie, de P’s heb ik (als concept) in het plan beschreven en ook een voorlopige indicatie van de prijzen, de grondstoffen zij inderdaad makkelijk te achterhalen en kan al een aardige inschatting mee maken. Maar wat ik lastig vind in te schatten is wat er daadwerkelijk verkocht zal worden. Op basis van een bestaand bedrijf dat te koop staat kan ik een beetje een inschatting maken maar ik vind dit erg moeilijk!

 

@Wimj

Dank je wel voor je reactie, dat is ook erg lastig. Wat wel een voordeel is is dat je een groot gedeelte kunt invriezen en er in de ochtend eigenlijk alleen te koop zet wat je verwacht te verkopen. Wellicht is het meer haalbaar om alleen een standaard assortiment te hebben van cupcakes en daarnaast taarten op bestelling.

 

@Benm

Dank je wel voor je reactie, klopt het is ook deels horeca en deels bakkerij. In mijn plan is dit ook verder toegelicht. Daarom vind ik het zo lastig om een omzet analyse te maken, verkoop ik 100 of 10000 cupcakes op een dag, en heb ik 5 bestellingen per week of misschien wel 25? Vind dit erg moeilijk. Ook het berekenen van de marginale kosten vind ik vrij lastig, maar er is vast een site te vinden waar ik dat kan berekenen. Ik heb zelf een berekening gedaan en ik kwam op een marge van 22% per cupcake maar dit leek me vrij weinig.

Ik zou inderdaad ook soortgelijke samenwerkingen willen aangaan met diverse bedrijven, is de marge misschien wel wat minder maar misschien wel vaste inkomsten en daarnaast het vergroten van de naamsbekendheid.

@Ron van der Kolk

Dank je wel voor je kritische noot, misschien is mijn droom ook iets te idealistisch en moet ik het terugbrengen naar iets minder maatschappelijk iniatieven of in ieder geval meer winstgevend maken. Wellicht moet ik ook gewoon een aantal lokale leveranciers bellen en meer vragen naar de mogelijkheden/ kosten. De vaste lasten heb ik aardig in kaart, althans grotendeels. De opbrengsten daarentegen helemaal niet. Ik vind het erg lastig! Een ondernemersplan komt een stuk meer bij kijken dan ik had verwacht! Ik zit nu al op 11 pagina’s en dan heb ik nog een heel financieel hoofdstuk te gaan!

 

 

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Een marginale marge van 22% is voor een concept als dit veel te laag.

 

Voor restaurants is de redelijke limiet aan 'food cost' ca 30%, dus iets dat voor 20 euro op de kaart staat mag niet meer dan 6 euro aan ingredienten kosten. Uiteraard is dat niet de marge, je zit met pand, personeel, energie, etc. Voor een bakkerij ligt het wellicht anders, maar dit soort marges zul je op veel producten toch echt wel halen (bijv een kop koffie verkopen waar misschien maar voor 20 cent koffie+water+stroom+slijtage in zit).

 

Ik denk dat de voornaamste focus moet liggen op het behalen van omzet, in ieder geval voor je eigen plan (wat je aan de bank presenteert is een ander verhaal).

 

Je hebt domweg een minimale hoeveelheid omzet nodig om te kunnen betalen voor de huur van je pand, energie, personeel en dergelijke. Die kosten blijven feitelijk gelijk of je nou 10 of 100 cupcakes per dag verkoopt. Er komt een punt dat je aan de productielimiet zit en meer personeel, ruimte etc nodig hebt, maar dat komt pas in beeld als het al goed loopt.

 

Daarbij komt dus vooral kijken waar je je klanten vandaan kunt halen. Zit je ergens met veel rondlopend publiek en walk-in customers dan helpt dat natuurlijk, maar die locaties zijn ook duurder. Ergens denk ik dat je dat gewoon nodig hebt als je het wilt doen zoals je het beschrijft, al weet ik niet of dat het slimste model is - je zit vaak met langjarige huurcontracten en dergelijke en hoge huurkosten.

 

Zou je het gooien op catering en afstandsverkoop dan kun je veel goedkoper huisvesten, en mogelijk ook met kortere verplichtingen.

 

Een A locatie is top qua inlopers, maar komt meestal ook met een huurcontract voor 5 of 10 jaar waar je niet onderuit komt mocht het niet blijken te werken, met alle gevolgen van dien.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank je wel voor je reactie, ik dacht al dat het erg laag was. Zeker gezien cupcakes relatief weinig ingredienten hebben.

 

Klopt, de vaste kosten blijven inderdaad gelijk maar het is ook erg lasting in te schatten hoeveel de omzet zal zijn. Ik hoop inderdaad op walk in customers maar daarnaast ook omzet door bestellingen van taarten en cupcakes.

 

In het centrum is een locatie beschikbaar waar een huidige cupcake winkel zit (die dan gekocht dient te worden en ik wil hierover in overleg ben geweest). Maar dit is een pand van 30m2 voor 1925 per maand (excl BTW en servicekosten). Dat is zo hoog waardoor het gelijk zo onwijs op de vaste lasten drukt. Er is alleen ruimte voor 2 hele kleine barretjes en er is geen ruimte voor tafels of uberhaupt ruimte om je wat makkelijker te bewegen. In een winkelcentrum in dezelfde woonplaats vind een renovatie plaats en word er een horecaplein gemaakt, hier kost een pand van 75m2 1625 ex BTW. Het huurcontract is wel gelijk 5 jaar. Voordelen zijn wel dat er aardig wat loop is, parkeren gratis is en er een plein word gerealiseerd. Ik vind een hoge huur met een lang contract ook een te groot risico, hoewel 1625 ook nog een hoop geld is!

 

 

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Daarom vind ik het zo lastig om een omzet analyse te maken, verkoop ik 100 of 10000 cupcakes op een dag, en heb ik 5 bestellingen per week of misschien wel 25? Vind dit erg moeilijk.

Hoeveel je gaat verkopen is niet te berekenen. Branchecijfers zijn gemiddelde statistieken achteraf en hebben weinig voorspellende waarde voor de toekomst van jouw winkel. Je kunt een onderbouwde schatting maken door heel specifiek te kijken naar vergelijkbare ondernemingen in een vergelijkbare buurt, door er op diverse momenten in het jaar te gaan turven. Houd er vervolgens rekening mee dat zo'n onderneming er mogelijk jaren over heeft gedaan om zoveel klanten te krijgen en dat er vele onbekende factoren meespelen. Het blijft ondernemen: een grote gok.

 

Een ondernemersplan komt een stuk meer bij kijken dan ik had verwacht! Ik zit nu al op 11 pagina’s en dan heb ik nog een heel financieel hoofdstuk te gaan!

In elk geval een pluim voor je doorzettingsvermogen. En opnieuw mijn punt: op basis van die financieen moet je misschien het hele plan nog een paar keer compleet herschrijven. In Excel kun je elk plan op papier wel dichtrekenen om huurbazen en geldverstrekkers mee te paaien, maar uiteindelijk levert dat alleen ellende op. Wat kun je uit je concept/kosten wegstrepen dat niet direct bijdraagt aan de omzet/winst?

 

Als je deze onderneming begint vanuit een droom is het misschien bijzonder lastig om dingen weg te strepen en te versimpelen. Als je deze onderneming begint vanuit streven naar winst dan is dat makkelijker. Zeker in het begin denk ik aan een start waarin je geen personeel hebt; dat betekent dat je alles zelf moet doen. Dat vraagt om taarten en cupcakes die je allemaal zelf buiten openingstijden kunt maken. Dat wil zeggen een beperkt (niet wisselend) assortiment met houdbare ingredienten omdat je geen tijd hebt om elke dag boodschappen te doen. Enzovoorts.

 

Ik hoop inderdaad op walk in customers maar daarnaast ook omzet door bestellingen van taarten en cupcakes.

Stop met hopen en maak een plan wat je gaat doen om die geschatte/gewenste aantallen te realiseren. Ondernemersplannen die alleen een statisch ideaalplaatje schetsen stuur ik retour; ik wil lezen welke acties er worden ondernomen. Welke risico's er zijn en hoe die worden ondervangen. Ga je vestigen op een plek waar veel mensen langskomen, ga je veel adverteren, heb je connecties met gerelateerde bedrijven, enzovoorts. Hoe kun je de loop er een beetje inkrijgen en zorgen voor herhaalaankopen. Reken je ook hier niet rijk met een paar acties op social media, want dat levert meestal niet zoveel op, zeker niet als je net begint.

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bak je in de winkel?


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

En daarbij op welk niveau bak je taarten en cupcakes en schenk je koffie(specialiteiten)? Heb je productie- en horeca-ervaring als resultaatverantwoordelijke?

 

In het centrum is een locatie beschikbaar waar een huidige cupcake winkel zit (die dan gekocht dient te worden en ik wil hierover in overleg ben geweest). Maar dit is een pand van 30m2 voor 1925 per maand (excl BTW en servicekosten).
Zijn hierbij geen historische omzetanalyse in productaantallen of bezoekersaantallen gepresenteerd? Is de verhuurder ook de huidige exploitant? Anders zou je die te spreken moeten zien te krijgen.

 

Bovenop de huurverplichting in het winkelcentrum komen waarschijnlijk ook nog flinke servicekosten en bijdragen aan marketing van de exploitant of de winkeliersvereniging.

 

Met de papiergebonden en theoretische onderbouwing die ik hier voorlopig teruglees, zeg ik vooral niet doen. Wordt eerst (assistent) bedrijfsleider en ga met stevige werkervaring ondernemen.

 

Heb je ooit vakcursussen gevolgd?

 

Heb je ooit een zakelijke partner met aanvullende kwaliteiten overwogen?

 

Heb je ooit een 'coffee cake catering' overwogen?

 

Wat alleen moeite en tijd kost is verder oriënteren en professionaliseren op zoek naar meer mogelijkheden. Horecapunt in ziekenhuis?

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb je er al aan gedacht om met een Minimum Viable Product te beginnen? Dus niet meteen een barretje met heel veel vaste lasten, maar eerst beginnen met de eerder gesuggereerde catering: heb je een paar bedrijven waar je in ieder geval x cupcakes langs kan brengen voor bij de koffie, dan heb je dus ook al inkomsten en sta je sterker in je business plan: je kunt dan een betere inschatting geven van de vraag, een 'garantie' (tot bepaalde hoogte) geven dat er inkomsten zijn en dat er in ieder geval vraag is naar MVO-cupcakes. Bij wijze van spreken maak je deze cupcakes nog in je eigen keuken thuis: Als je maar kunt laten zien dat er vraag naar is.

 

Dan kun je ook meteen aan die eerste afnemers vragen: Als jullie deze cupcakes in een bakkerij zouden zien staan, zou je dan binnen lopen? Hoeveel zou je in een bakkerij voor een cupcake als deze betalen? Cijfers versterken je boodschap altijd. Van de 100 ondervraagden zeggen 34 dat ze hem zouden kopen voor een gemiddelde prijs van €4,50. Dat geeft iets aan over je afzetmarkt en de relatieve waarde van je product, nog voordat je heel veel vaste lasten hebt.


www.design2gather.com

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
@Benm

Dank je wel voor je reactie, klopt het is ook deels horeca en deels bakkerij. In mijn plan is dit ook verder toegelicht. Daarom vind ik het zo lastig om een omzet analyse te maken, verkoop ik 100 of 10000 cupcakes op een dag, en heb ik 5 bestellingen per week of misschien wel 25? Vind dit erg moeilijk.

 

Reken gerust meerdere scenario's door.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb een paar keer geprobeerd om een reactie te geven die onder woorden brengt wat zie als ik een cupcakewinkel zie.

 

Dat lukt me niet, maar ik denk vooral aan "schraal"

In de zin van dat je geen cupcakes verkoopt maar de gezelligheid eromheen.

Er is alleen maar iets te vinden voor mensen die van cupcakes houden, met iets erbij te drinken.

 

Een beetje een koffie/lunchroom maar dan met een schraal aanbod...

 

Ik heb er nog geen gezien waar ik als man enthousiast van wordt. Nu zijn vrouwen best een sterke klantengroep, maar toch, je mist de helft van de rondlopende klandizie.

 

Maar dan als variant:

Moet je je winkel niet in een markt(aanhang)wagen stoppen? Dus om te beginnen geen zitplaats bieden?

 

Als dat uit zijn voegen groeit kan je altijd nog de winkel overwegen.

Bevalt het niet dan verkoop je de wagen weer.

En dan kan je ook wat makkelijker stoere cupcakes voor mannen serveren. Die hoeven dan de vrouwentent niet in... ;)

 


Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké