• 0

Investeerder wil 51% v/d aandelen

Beste HL-ers,

 

Met drie personen willen wij een BV oprichten.

Omdat wij niet over voldoende kapitaal beschikken om ons de eerste 2 maanden staande te kunnen houden, hebben wij een investeerder gevonden die 100K wil inleggen.

Hier tegenover stelt hij als eis dat hij 51% van de aandelen krijgt.

 

Onze vraag is, is dit reeel?

En wat zijn de consequenties voor ons in dit geval als de meerderheid van de aandelen in handen zijn van een investeerder?

 

(Het investeringsbedrag is overigens terugverdiend na 10 - 12 maanden met 15% rente.)

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

met vriendelijke groet,

 

Patrick

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste HL-ers,

 

Met drie personen willen wij een BV oprichten.

Omdat wij niet over voldoende kapitaal beschikken om ons de eerste 2 maanden staande te kunnen houden, hebben wij een investeerder gevonden die 100K wil inleggen.

Hier tegenover stelt hij als eis dat hij 51% van de aandelen krijgt.

 

Onze vraag is, is dit reeel?

En wat zijn de consequenties voor ons in dit geval als de meerderheid van de aandelen in handen zijn van een investeerder?

 

(Het investeringsbedrag is overigens terugverdiend na 10 - 12 maanden met 15% rente.)

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

met vriendelijke groet,

 

Patrick

 

 

 

Patrick,

 

De informatie is wat summier om echt specifiek te worden, maar algemeen gesteld, vind ik investeerders die een meerderheidsbelang nemen kortzichtig. Je moet een ondernemer nog voldoende incentive, in de vorm van zijn aandelenbelang, laten houden om zich met volle overgave in te zetten voor 'zijn' onderneming. Bij een minderheidsbelang, ook al is het 49%, kan dat gevoel dat het zijn onderneming is weg zijn.

De investeerder kan zijn zeggenschap op een andere manier regelen dan via een meerderheid van de aandelen bijv. door met prioriteitsaandelen te werken.

Als ik trouwens lees wat de terugverdientijd is, rekening houdend met een rentepercentage van 15, dan zou ik de 51% eis van de investeerder sowieso afwijzen.

 

Suc6

ID

Link naar reactie
  • 0

Helemaal met "ID" eens. Een rente van 15% ???. En 51% van de aandelen. Gezien jou prognose om het totale bedrag in één jaar terug te verdienen, en de behoorlijke rente die het met zich mee brengt, zou ik nog even verder zoeken. Vindt het "by the way" een verkeerde insteek om 51% van de aandelen te eisen ( vanuit investeerder begrijp ik het wel ), gezien de werkzaamheden door jou verricht worden. Als iemand bij voorbaat 51% eist, gaat hij/zij zich al indekken. Stel de onderneming wordt een groot succes, wat dan?

 

Niet doen ( mijn mening )

 

Good luck

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Patrick,

 

Leuke vraag. Denk ook dat veel ondernemers hiermee rondlopen. Ik zal je het antwoord geven geredeneerd vanuit de investeerder.

 

Ten eerste: is het reëel dat een investeerder 51% van de aandelen wil?

 

Geen idee maar als je zijn geld niet wilt zou ik proberen te onderhandelen of zelfs "nee" zeggen. Niemand dwingt je om zijn geld te accepteren. Het enige dat ik weet is dat het in de investeringswereld niet te doen gebruikelijk is. Een meerderheidsbelang geeft extra

- juridische verantwoordelijkheden

- boekhoudkundige verplichtingen

voor de betreffende aandeelhouder.

Overigens: hoeveel geld investeren jullie zelf in het bedrijf?

 

Ten tweede: wat zijn de consequenties voor het management?

 

Een van de gevolgen is dat de investeerder jullie makkelijker kan ontslaan. Dit is iets wat veel investeerders regelen in de aandeelhoudersovereenkomst. Dit gebeurt ook regelmatig bij niet of onvoldoende presteren dan wel ruzies. In de praktijk heeft het management de zeggenschap over de dagelijkse gang van zaken en controleren externe aandeelhouders het management via het vetorecht.

 

Ook wil ik het nog even hebben over de terugverdientijd inclusief 15% rendement die je noemt. Als je hierin gelooft waarom vraag dan niet andere financieringsbronnen om dit aan jullie te lenen. Besef dat niemand jullie verplicht om met deze investeerder in zee te gaan. Als je hem/haar niet vertrouwt is mijn advies niet doen! De "bottom line" van elke investering is vertrouwen.

 

Lees ook eens mijn column over business angels.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Patric,

 

Even een korte reactie,

 

- 15 % "rendement" op risicodragend vermogen is niet ongebruikelijk. 15% rente als er ook nog aandelen uitgegeven worden is "not done".

- 51% aandelen is niet gebruikelijk. Het ligt ook aan je "eigen inbreng"in materieele en immaterieele zin.

- het feit dat jij van mening bent dat je het geld "slechts" 12 maanding nodig hebt, gaat volledig voorbij een het ricicodragend karakter van het geld, tenzij je harde zekerheden biedt.

 

Mijn conclusie: je hebt waarschijnlijk een belegger getroffen i.p.v een investeerders en je bent zelf ook niet gelemaal op de hoogte van de "regels van het spel" omtrend participaties in nieuwe bedrijven. Bij elkaar een recept voor een debakel.

 

Of je de onderhandelingen moet staken kan ik niet echt beoordelen is is sterk afhankelijk van het "soort"bedrijf dat je hebt. Investeerders die een ton steken in het bedrijf van een ander zijn vrij schaars. Maar als je straks je bedrijf kwijt bent aan een ander en zelf met een privé schuld blijft zitten, wordt je ook niet blij.

 

Ik heb maar één tip: zorg dat je het spel goed snapt dat je moet spelen om een investeerder te verschalken, ander wordt je verschalkt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik vind het zelf ook behoorlijk veel, en aangezien wij het 'vuile werk' opknappen en hij alleen eenmalig een investering doet, met relatief weinig risico, staat dit niet echt in verhouding.

Inderdaad, wat Reinout zegt, stel de onderneming wordt een groot succes, dan is hij de enige die daar het meeste profijt van heeft.

 

Je hebt helemaal gelijk Ties, we hoeven ook niet perse met de investeerder in zee te gaan.

Maar op dit moment is het de enige financieringsbron die wij hebben om hiermee van start te kunnen gaan. Via FFF kunnen wij niet aan 100k komen.

 

Groeten,

 

Patrick

 

 

Link naar reactie
  • 0

en hij alleen eenmalig een investering doet, met relatief weinig risico, staat dit niet echt in verhouding.

Inderdaad, wat Reinout zegt, stel de onderneming wordt een groot succes, dan is hij de enige die daar het meeste profijt van heeft.

 

Ha Patrick,

 

Uit bovenstaande quote laat je blijken dat je het "spel" nog niet helemaal begrijpt.

 

Er bestaan geen risicoloze investeeringen of bedrijven die niet kunnen mislukken. Sterker nog, er lijkt een omgekeerd verband te zijn tussen het zelfvertrouwen van ondernemers en de succeskans van hun bedrijf.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Lees: http://www.nebib.nl/gids/uitdraai_gids_def.pdf

 

Hierin worden spelregels rond het zoeken van een investeerder duidelijk uitgelegd.En ook waarom een betrouwbare investeerder geen meerderheids belang ambieerd.

 

Mvg, Gabe

 

 

 

Ha! Dat boekje ken ik geloof ik ;)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nils,

 

Ja, dat dacht ik wel want je hebt het zelf geschreven. Ik wist niet dat je een boek over dit onderwerp hebt geschreven!

 

Heb een aantal stukken gelezen en vind het goed geschreven verhaal en is informatief.

 

Kun je wat meer vertellen over het uitgeven ervan? Mede in verband met deze eerdere discussie (misschien moet deze post daar wel aangehecht worden)

 

Alvast bedankt!

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nils,

 

Ja, dat dacht ik wel want je hebt het zelf geschreven. Ik wist niet dat je een boek over dit onderwerp hebt geschreven!

 

Heb een aantal stukken gelezen en vind het goed geschreven verhaal en is informatief.

 

Kun je wat meer vertellen over het uitgeven ervan? Mede in verband met deze eerdere discussie (misschien moet deze post daar wel aangehecht worden)

 

Alvast bedankt!

 

Ties

 

Ha Ties, de oplage was meen ik 8500 exemplaren en we zijn er helemaal doorheen. De truuk is, dat we de oplage hebben verkocht aan sponsors, bijvoorbeeld de ING heeft 500 boekjes afgenomen. Dan krijgen ze er een eigen kaft omheen en wij krijgen het recht om mistens de helft van de exemplaren weg te geven.

 

Verder was het boekje down te loaden van de site of te "bestellen" door een klein bedrag aan administratie en verzendkosten over te maken.

 

Dus van "uitgeven" was niet echt sprake. Meer van distributie zonder dat het ons wat kostte.

 

Ik ben momenteel bezig met een nieuwe versie van de gids. Moet van de zomer klaar zijn. We overwegen weer dezelfde distributie methode. Vooral aan bezoekers van events en roadshows.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nota bene dat ik hier geen kaas van gegeten heb, maar wat voor mij 'gewoon logisch nadenken' lijkt wil ik wel met je delen.

Wat ik namelijk niet begrijp is dat iemand wil investeren en meteen ook maar zeggenschap wil hebben. In gewoon Nederlands: de baas wil (kunnen) spelen.

Mijn opvatting is dat een investeerder moet investeren en een ondernemer moet ondernemen en dat een investeerder zijn geïnvesteerde geld niet als machtsmiddel moet zien of aanwenden. Je investeert omdat je gelooft in een plan en de ondernemer als bekwaam ziet EN je je eigen investering eventueel leuk wilt laten renderen. Maar ik neem aan dat investeerders weten dat dit te allen tijde een risicovolle bezigheid is en dat er een kans bestaat dat je naar je geld kan fluiten. 51% aandelen willen en flink rente vangen op je investering is wel erg veel van het goede. Ik vraag me af of de investeerder ook wel de mentaliteit van een investeerder heeft.

Ik weet niet hoe gebruikelijk het is dat investeerders ook mee(be)sturen, maar dat lijkt me wel iets om goed te bespreken, qua invloedsfeer en als jij je toko gaat runnen.

Link naar reactie
  • 0

Nee dit is natuurlijk niet reel. Als het een goed business plan is, heeft hij na korte tijd zijn geld terug. Hij kan een percentage bedingen maar dit?

 

Ik zou hier ergterughoudend mee om gaan.....

 

 

 

Tja, als je er van uit gaat dat je startende bedrijf niet kan mislukken .... :-\

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nota bene dat ik hier geen kaas van gegeten heb, maar wat voor mij 'gewoon logisch nadenken' lijkt wil ik wel met je delen.

Wat ik namelijk niet begrijp is dat iemand wil investeren en meteen ook maar zeggenschap wil hebben. In gewoon Nederlands: de baas wil (kunnen) spelen.

Mijn opvatting is dat een investeerder moet investeren en een ondernemer moet ondernemen en dat een investeerder zijn geïnvesteerde geld niet als machtsmiddel moet zien of aanwenden. Je investeert omdat je gelooft in een plan en de ondernemer als bekwaam ziet EN je je eigen investering eventueel leuk wilt laten renderen. Maar ik neem aan dat investeerders weten dat dit te allen tijde een risicovolle bezigheid is en dat er een kans bestaat dat je naar je geld kan fluiten. 51% aandelen willen en flink rente vangen op je investering is wel erg veel van het goede. Ik vraag me af of de investeerder ook wel de mentaliteit van een investeerder heeft.

Ik weet niet hoe gebruikelijk het is dat investeerders ook mee(be)sturen, maar dat lijkt me wel iets om goed te bespreken, qua invloedsfeer en als jij je toko gaat runnen.

 

Hoi Annedien,

 

Geloof dat mijn eerdere antwoord op deze post mij al twee “kneuzen” gekost heeft en verwacht dat onderstaand antwoord mij weer wat kneuzen zal opleveren. Toch wil ik reageren op je “logisch nadenken” want ik denk namelijk dat het onderlinge begrip essentieel is als je als ondernemer/management team in zee gaat met investeerders.

 

Ben het met je eens dat ondernemers moeten ondernemen en investeerders moeten investeren. Ondernemen kun je alleen zonder andere externe partijen dan je partners en klanten of met derden zoals financiers. Een van de belangrijkste verschillen is dat als je onderneemt met financiers je verantwoording moet afleggen aan derden.

 

Zo heb je ook verschillende manieren waarop je kunt investeren. Een belangrijk onderscheid is die tussen actief en passief.

Een passieve investeerder is een belegger, vaak een particulier die opereert op de openbare aandelenmarkten. Een passieve investeerder koopt aandelen en hoopt dat ze meer waard worden en verkoopt dan weer.

Investeren in niet-beursgenoteerde bedrijven is meestal een actieve vorm van investeren. Een actieve investeerder koopt aandelen, staat dicht bij het bedrijf, de ondernemer of management team om de waarde van het bedrijf te vergroten. Toch zal, in principe ook de actieve investeerder nooit de rol van de ondernemer willen of kunnen vervullen. Wel wil de actieve investeerder de mogelijkheid hebben om in te grijpen. Met de meerderheid van de aandelen is ingrijpen eenvoudiger maar de meeste actieve investeerders regelen dit soort mogelijkheden in de aandeelhoudersovereenkomst. Zie ook in deel drie van mijn column (eig. essay) over venture capitalists onder het hoofd “de transactie”.

 

Trouwens als ik, met mijn ervaring als investeerder logisch nadenk dan denk ik als ik geld in een bedrijf investeer “vertrouwen is goed, controle is beter”.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Ties,

 

We zijn het weer eens eens (zie mijn bericht bij 'hulp bij probleem') over de realiteitszin van een starter. Met je eerlijkheid verdien je in ieder geval een reusje van mij.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Ties,

 

Pfoeh...wat zijn jullie hier streng zeg ... enne die reaktie op die 51% was maar "lol"

 

Nee hoor, alle reaktie's zijn welkom en heb ik een hoop geleerd van het verleden en heb daarom hier een post geplaatst om reaktie's van andere ondernemers te krijgen op mijn verhaal.

 

Ik verdedig mij graag, maar ondertussen doe ik veel met hety commentaar dat ik krijg.

 

Ik kan het "unieke marketingsconcept" hier wel bloot geven, maar zou het zonde vinden om mijn verhaal weg te geven met al die knappe koppen hier, ik hoop dat je dat begrijpt.

 

In principe ben ik ten einde raad en daarom opzoek gegaan naar een investeerder. Het is niet leuk om al je zuur verdiende geld te verliezen en daarna niet meer verder te kunnen. Ik zie het als een zakelijk mislukt project waar ik een hoop heb geleerd.

Iedereen verdiend een tweede kans en ben ik daarom zo vastberaden dat het mij / ons nog een keer gaat lukken, maar nu goed.

 

Het concept is ook het enige wat mij nog positieve energie geeft, te bedenken dat ik er een bedrag met 4 nullen aan heb verloren aan een oplichter die geen verstand van zaken heeft.

 

ook bedank voor jou reaktie..... ik voel me alleen nu zo'n sulletje als ik de reaktie's zie.

 

Heeft er iemand nog positieve reaktie's????

 

thanks,

 

Thierry

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.