• 0

Sterft de computermuis uit?

Beste medeleden,

 

Mijn idee is om een webshop te beginnen waar computermuizen met verschillende printjes worden verkocht. De muizen hebben een strak design met vrolijke kleurtjes. De vraag is alleen of computermuizen niet aan het uitsterven zijn.

 

Online worden er veel muizen aangeboden, maar niet met leuke printjes. In de winkels liggen echter bijna geen muizen meer. Ik ben een paar winkels afgegaan en het aanbod is minimaal. Bij de HEMA en de Action hebben ze één normale zwarte muis liggen. Bij de Blokker, Big Bazar en de Xenos liggen ze niet in de schappen.

 

Ik heb op internet gezocht naar verkoopcijfers, maar kan deze niet vinden.

 

Het gaat om computermuizen voor thuisgebruik en de doelgroep is vrouwen van middelbare leeftijd. De vraag is of hier een markt voor is. Worden er nog genoeg computermuizen gekocht of wordt deze ingehaald door touchpads en andere innovaties? Wat is jullie kijk hierop?

 

Met vriendelijke groet,

Melanie de Vries

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zolang laptops worden gebruikt, is er een doelgroep voor computermuizen. Niet iedereen zal een touchpad gebruiken. Alleen, hoe vaak koop je zoiets. 1x per jaar? Ja, zal vast een doelgroep zijn voor dames die de boel willen opfleuren, alleen is die groep groot genoeg? Misschien een onderzoek starten, binnenin je doelgroep? Misschien op damesforum.nl?

 

Link naar reactie
  • 0
Zolang laptops worden gebruikt, is er een doelgroep voor computermuizen.
Ja, want met desktop computers gebruik je geen muis :D

 

Maar het is inderdaad maar de vraag hoe groot die markt is. Zeker als je die doelgroep gaat beperken tot vrouwen van middelbare leeftijd. Ik val niet in die doelgroep en heb drie computers tot mijn beschikking maar heb sinds 2012 geen nieuwe muis gekocht.

 

Dat er in fysieke winkels minder muizen aangeboden worden kan ook komen omdat ze online overal te krijgen zijn (of direct bij aanschaf van een nieuwe computer).

 

Ook kan ik wel webshops vinden waar je je muis kunt laten bedrukken. Dus onderzoek of er voldoende vraag binnen een (beperkte) doelgroep is naar bedrukte muizen, of dat je die doelgroep misschien wat groter moet maken, lijkt mij een goed advies.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de goede antwoorden!

 

Ik zal inderdaad nog meer onderzoek doen en berichten plaatsen op andere fora is een goede tip.

 

Naar mijn idee nemen mannen al genoegen met een standaard muis die werkt en is een gaaf printje geen toegevoegde waarde voor hen. Kinderen daarentegen zijn misschien wel een interessante doelgroep. Zij zullen misschien ook wel vaker van muis willen wisselen. Ik ga maar eens in de omgeving en op internet vragen wat men van het idee vindt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is dit de verkeerde vraag en doelstelling. Probeer eens te denken aan de veelal onbekende mogelijkheden die Android i.c.m. Bluetooth biedt aan gebruikers.

 

De genoemde doelgroep vindt het dan misschien zelfs nog wel prachtig een standaard, toetsenbord en muis te kopen en koppelen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Voorlopig niet ... maar waarom alleen muizen?

 

Het idee - customizing (decoration) van muis, toetsenbord, monitor en computer case - is al zo oud als de computer zelf.

 

Niet vragen of er een markt voor bestaat, omdat voor al het denkbare reeds een markt bestaat ... De vraag is hoe creatief en hoe zakelijk ben je?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat de muis als zodanig heel snel uitgestorven zal zijn.

 

Uiteraard zijn er veel mensen die een laptop hebben en geen desktop, maar dat sluit ze niet uit van muisgebruik. Voor mijn werkzaamheden gebruik ik mijn laptop als computer, dezelfde die ik overal mee neem, maar heb wel een set-up staan met een fatsoenlijk bureau, monitor, full size toetsenbord, en uiteraard ook een muis. En zullen meer mensen op die manier werken - laptop als desktop replacement met een usb en hdmi kabeltje erin en gewoon werken in een normale, meer ergonomische, omgeving.

 

Maar de vraag is denk ik wel hoe groot de markt voor 'bijzondere' muizen nou eigenlijk is. Je hebt uiteraard muizen voor gaming met betere technische specificaties, maar het aandeel waarbij het puur om het uiterlijk gaat is misschien wel heel beperkt.

 

Zelf gebruik ik normaliter gewoon een simpele Logitech bedrade muis - geen geemmer met leeglopende batterijen en die dingen gaan jaren mee voor ca 20 euro per stuk. Daar wordt dus niemand rijk van, en ik vraag me af of ik significant meer zou betalen voor een customized versie. Misschien in bedrijfskleuren met een logo erop, als dat ergens voor publiek zichtbaar gebruikt gaat worden.

 

Ik heb er wel teflon voetjes onder zitten om het nog prettiger te laten werken, maar dat is ook zo'n ding dat eigenlijk niets kost ($5 voor 2 setjes oid) en vooral past op standaard muizen. En dat komt nog omdat ik een tamelijk intensieve gebruiker ben die anders de voetjes van zo'n muis er in een half jaar vanaf slijt en geen zin heb om te klooien met muismatten etc.

 

 

Link naar reactie
  • 1

In de winkels liggen echter bijna geen muizen meer. Ik ben een paar winkels afgegaan en het aanbod is minimaal. Bij de HEMA en de Action hebben ze één normale zwarte muis liggen. Bij de Blokker, Big Bazar en de Xenos liggen ze niet in de schappen.

Dat zijn dan ook typisch niet de winkels waar ik naartoe zou gaan voor een computermuis ...

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je de doelgroep vrouwen en middelbare leeftijd ook opgedeeld in thuis- en zakelijk gebruik? Voor dat laatste kan ik mij voorstellen dat bij de bedrijfsmatige aanschaf van hardware een muis reeds bijgeleverd is. Voor thuis zal dit percentage enigszins anders liggen, een deel hardware is uit de doos compleet en operationeel, een andere deel is custom (zelfbouw binnen de doelgroep?) en weer een ander deel gebruikt een laptop of tablet. Hoor ik niche? Wellicht en met welke omvang?

 

Daarbij komt nog dat de verkoop van computers mondiaal gezien al jaren daalt. (bron Gartner)

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik 3 muizen, allemaal zonder staart.

Voor mijn desktop heb ik de combi toetsenbord + muis (met 1 usb ontvanger) en voor beide laptops ieder een losse draadloze muis.

Ik ben wel merk gebonden (slechte ervaring met een eerder gebruit merk en goede ervaringen met het huidige merk).

Uit mijn eigen ervaring denk ik dat de bedrade muizen wel met uitsterving bedreigd worden.

Link naar reactie
  • 0

Daarbij komt nog dat de verkoop van computers mondiaal gezien al jaren daalt.

 

Deze cijfers zijn waarschijnlijk berekend op de verkoop van nieuwe computers. De verkoop van gebruikt/exrental/refurbished (en alle andere benamingen) schijnt momenteel behoorlijk in te zijn. Zelf heb ik eerder dit jaar een volledig nagekeken ex-bedrijfscomputer (wat de verkopende zaak een mooiere titel vond dan gewoon 2ehands) met garantie gekocht. €250,00 (inclusief btw) voor een elitebook met een i7 en 8gb ram blijft natuurlijk een koopje.

De hoeveelheid aan webshops die dit spul aan bied geeft aan dat hier voldoende markt voor is.

De laptop is verder zonder muis geleverd.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Zien er leuk uit, maar ik denk niet direct voor vrouwen van middelbare leeftijd.

Tsja ... mannen weten niet wat vrouwen willen ... Worlds top 10 most expensive mouse. ... en dan natuurlijk wel echt en geen goedkoop bling-bling.

 

 

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

computer-mouse-1.thumb.jpg.7ade6d78deee0dc96171d8e322e34c22.jpg

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees dat aan hardware verkoop van randapparatuur bijster weinig te verdienen valt. Je zult dan echt meer op lifestyle of heel sterk op special interest moeten positioneren en aanbieden of affilieren.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de verschillende antwoorden. Ik heb een enquête gemaakt en zal deze vandaag publiceren. Ik ben benieuwd wat de uitkomst hiervan is. Anders moet ik toch nog even verder brainstormen.

 

Zelf geloof ik er in dat het wel loopt als je het goed aanpakt. Er moet natuurlijk wel interesse naar zijn, maar wanneer je het goed aan de man brengt dan komen de verkopen vanzelf.

Link naar reactie
  • 0

Misschien zijn vrouwen van middelbare leeftijd niet de juiste doelgroep om een muis aan te verkopen. Dit is nu net de doelgroep die mijns inziens steeds vaker op de bank zit met tablet of mobiel om Facebook door te scrollen en nog maar zelden achter een pc / laptop zit.

 

Diegenen die een muis gebruiken zijn vooral de pc gamers en werknemers die achter een bureau zitten. Muis is echter zeker niet uitgestorven. Ik moet er niet aan denken dat ik alles met touchpad moet doen.

 

Mijn persoonlijke ervaring, doe mij maar een goede muis "met" bedrading. Qua precisie ben ik nog erg tevreden met mijn Logitech MX518. Daar kan draadloos niet tegenop.

 

Ontwerp vind ik niet zo belangrijk zolang het maar strak is en niet te veel afleidt. Ik heb het liefste al mijn apparatuur zo onopvallend mogelijk (op twee grote van beeldschermen na). Maar er zijn vast kantoormedewerkers die graag een onderscheidende muis of toetsenbord hebben. Mocht ik de muis zelf kunnen vormgeven, dan wordt het voor mij een stuk interessanter.

 

Link naar reactie
  • 0

Transparante/neon of medische computermuizen kunnen ook allemaal leuke niches zijn, totdat meerdere partijen die gaan importeren en verkopen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

bron over "middelbare leeftijd"

 

De fase tussen volwassen en oud zijn; bij mensen valt dit meestal tussen 45 en 65.

 

Middelbare leeftijd is een leeftijdscategorie tussen die van jonge volwassene en bejaarde. De exacte minimum- en maximumleeftijd voor de categorie zijn niet gedefinieerd, maar vaak wordt uitgegaan van de periode op driekwart van de gemiddelde levensverwachting van mensen. In Westerse landen komt dat neer op een leeftijd tussen de 40 en 60 jaar oud...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.