• 0

stoppen met bedrijf, btw en KOR

Hallo,

 

Ik heb al enkele jaren een bedrijfje in het opknappen en verkopen van auto's.

Na een lange tijd denken heb ik besloten om ermee te stoppen. De verdiensten zijn minimaal en er gaat wel erg veel tijd in zitten.

 

Ik heb nog 2 auto's op voorraad (samen ca 15000euro).

Ik begreep dat ik bij stoppen deze voorraad tegen economische waarde kan verkopen (ook evt. aan prive). Hierbij komen de inkomsten wel bij mijn winst en moet ik ook btw betalen (margeregeling in mijn geval).

 

Ik had eigenlijk het idee om alles dit jaar af te ronden. Of dit lukt is ook afhankelijk van eventuele kopers uiteraard.

 

Nu zat ik alleen te kijken naar de KOR waar ik altijd gebruik van kan maken. Als ik alles dit jaar verkoop moet ik zoveel BTW betalen dat ik de KOR misloop. Als ik een gedeelte dit jaar verkoop kom ik wel in aanmerking.

 

Zie ik dit goed? en is het dan verstandig om het stoppen van mijn zaak uit te spreiden over enkele maanden en dan bijvoorbeeld 1 feb aan te houden? Heeft dit nog andere gevolgen?

 

Nog een vraag; wanneer moet je de laatste BTW betalen bij stoppen bedrijf. Per direct of einde kwartaal?

 

Dank voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
De verdiensten zijn minimaal en er gaat wel erg veel tijd in zitten

Verdiensten heb je meestal zelf in de hand. Slimmer ondernemen misschien. Maar goed, moeilijk te beoordelen vanuit mijn positie. En tijd; uiteraard, in ondernemen gaat veel tijd zitten, gaat er juist om, hoe ga ik zo efficient mogelijk om met de tijd.

 

Als ik een gedeelte dit jaar verkoop kom ik wel in aanmerking. Zie ik dit goed? en is het dan verstandig om het stoppen van mijn zaak uit te spreiden over enkele maanden en dan bijvoorbeeld 1 feb aan te houden? Heeft dit nog andere gevolgen?

De vraag is deels onduidelijk. Je gaat toch niet op 1 dec een beetje stoppen, vervolgens op 1 jan nog een beetje stoppen en op 1 feb volledig stoppen? Je bouwt het af zoals je het wil. Je stopt op 1 dag, niet steeds een percentage stoppen. Daarna fiscale admin. updaten. En netjes afrekenen.

 

Volg deze 7 stappen: https://www.ondernemersplein.nl/ondernemen/bedrijf-stoppen-of-verkopen/bedrijf-stoppen/info-en-advies/bedrijf-stoppen-in-7-stappen/

 

En wat betreft KOR, zou ik als hoofddoel nemen: wanneer stop ik met de zaak? Niet: ik verkoop 1 auto op 31 dec. en de volgende op 1 jan (even extreem voorbeeld). Volgens mij is dat overigens niet bezwaarlijk, alleen zelf zou ik die gok niet nemen. De Belastingdienst is niet dom. Dit wordt wel geconstateerd in de cijfers en als je vervolgens KOR toepast, doet het wel een belletje rinkelen.

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag is deels onduidelijk. Je gaat toch niet op 1 dec een beetje stoppen, vervolgens op 1 jan nog een beetje stoppen en op 1 feb volledig stoppen? Je bouwt het af zoals je het wil. Je stopt op 1 dag, niet steeds een percentage stoppen.

De vraag is heel duidelijk ... bovendien geef je het goede antwoord zelf ook al ... TS 1612 wil zijn activiteiten afbouwen. Afbouwen betekent ... beetje bij beetje minder. Ik zie het vooral als slim fiscaal ondernemen.

 

Wat TS 1612 wel moet doen, is de boekhouding met een boekhouder/fiscalist nog eens goed doornemen. Wat staat er op de balans en is er in eerdere jaren gebruikt gemaakt van investeringsaftrek ... de desinvesteringsbijtelling bij staking van de onderneming. Het kan best zo zijn dat het afbouwen wat langer moet duren.

 

Met devriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de hulp

 

Sorry voor het late antwoord, ik ben nogal druk geweest en het is me gelukt om de laatste auto te verkopen. Ik ga dan toch per 31-12 stoppen.

 

Nu heb ik nog een vraag. Ik heb begin dit jaar nog een computer gekocht ook nog wat gereedschap en een telefoon. Dat zijn nu de enige zaken die misschien nog enige restwaarde hebben. Het lijkt me het handigst om deze zaken voorlopig privé te houden.

Ik las bij de belastingdienst dat ik dit dan moet onttrekken naar privé.

 

- computer was 1000 euro en ik schrijf (1/5=)200 euro per jaar af. Ik heb 2017 200 euro afgeschreven, staat er dus nog een bedrag op de balans van 800 euro. Werkelijke waarde is 700

- telefoon was 650 euro en ik schrijf (1/5=) 130 euro per jaar af. ik heb in 2017 130 euro afgeschreven, staat er dus nog en bedrag op de balans van 520 euro. Werkelijke waarde is 500

- Alle gereedschappen waren onder de 450 en heb ik in een keer ingeboekt. Ook dit jaar enkele bonnen. Ik heb mijn bedrijfje al een jaar of 5-6 en best veel gereedschap gekocht. Alles bij elkaar schat ik in dat ik er misschien nog rond de 2000 euro voor krijg op marktplaats of de tweedehands markt.

 

Als ik dit naar privé onttrek. Betekent dat dat ik dit alles tegen de economische waarde (700+500+2000) aan mezelf moet verkopen, waarbij de BTW moet afdragen (21%) en deze economische waarde op plus bij de omzet van 2017?

 

Hopelijk kunnen jullie me hiermee verder helpen. Bedankt weer.

Link naar reactie
  • 0
Als ik dit naar privé onttrek. Betekent dat dat ik dit alles tegen de economische waarde (700+500+2000) aan mezelf moet verkopen, waarbij de BTW moet afdragen (21%) en deze economische waarde op plus bij de omzet van 2017?

 

De computer en telefoon zijn investeringen. De btw die je bij aanschaf van de activa hebt teruggevorderd moet je naar rato aan de belastingdienst terugbetalen (4/5 in jouw geval).

Let ook op de mogelijke impact op de desinvesteringsaftrek.

 

De boekwinst voor jou is (700-800) + (500-520) + 2000 = 1880euro.

 

 

Met hartelijke groet,

Dennis

www.goedkopeboekhouderrotterdam.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor uw reactie. Het wordt me al duidelijker langszamerhand. Ik heb geen gebruik gemaakt van investeringsaftrek dus desinvesteringsaftrek is niet van toepassing.

 

De stakingswinst komt dan dus bij mijn resultaat voor 2017? Hoger resultaat dus een hogere ib aan het eind van het jaar?

 

Ik lees nog iets van stakingsaftrek. Is dat nog van toepassing?

 

Ingewikkelde materie maar ik hoop de boekhouding toch zelf te kunnen afronden

 

Bedankt weer

Link naar reactie
  • 0

Hebt u uw hele onderneming gestaakt, bijvoorbeeld doordat u de onderneming hebt verkocht? Dan moet u belasting betalen over de stakingswinst. U mag de stakingsaftrek aftrekken van de stakingswinst. De aftrek is gelijk aan de stakingswinst, maar is maximaal € 3.630.

 

Maakte u eerder gebruik van de stakingsaftrek? Dan wordt de stakingsaftrek beperkt door de stakingsaftrek die u eerder hebt gehad.

 

Bron: Belastingdienst.nl

Met hartelijke groet,

Dennis

www.goedkopeboekhouderrotterdam.nl

Link naar reactie
  • 1

De boekwinst is een onderdeel van de stakingswinst.

 

Zie hier een eenvoudig voorbeeld:

 

Werkelijke waarde bedrijfsmiddelen € 5.000

Fiscale waarde bedrijfsmiddelen € 3.000

Boekwinst € 2.000

Bij: Oudedagsreserve € 3.000 +

Stakingswinst € 5.000

Af: Stakingsaftrek € 3.630 -

Stakingswinst € 1.370

MKB-vrijstelling 14% € 191,80 -

Belast volgens progressief tarief € 1.178,20

Met hartelijke groet,

Dennis

www.goedkopeboekhouderrotterdam.nl

Link naar reactie
  • 0

Heel duidelijk dank u.

 

Moet ik nog wat doen voor de spullen die vervallen naar mij prive?

Ik neem aan dat ik deze; als verkoopbon naar mijzelf met de economische waarde boek en hierbij ook de btw afdraag?

 

Ik lees hier veel tegenstrijdige berichten over online, ook de belastingdienst website is niet erg duidelijk.

 

Dank u. Ik ben er bijna

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.