• 0

Registratie KVK (deel) bedrijf

Beste HL'lers,

 

Ik heb ineens een probleem met mijn website Leuke Uitjes. Ik ben deze site begonnen als hobby, afgelopen september. Inmiddels heb ik, een beetje tot mijn eigen verbazing, behoorlijk wat inkomsten aan allerlei advertenties (Google en andere bedrijven). Nu stuur ik nota's van mijn bedrijf en draag natuurlijk ook netjes BTW af.

Nu kreeg ik van de week al een vraag of mijn domeinnaam te koop was. Vandaag kreeg ik ineens in de gaten dat weer een ander bedrijf de .info domein heeft gekocht. Dit is een (groot) bedrijf in dezelfde sector maar met een hele andere naam.

Heb ik nu wel rechten als "hobbysite"? Moet ik naar de KvK om deze tak apart te melden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De kvk inschrijving geeft je geen rechten op het merk "leuke uitjes". Hiervoor zou je het merk daadwerkelijk moeten registeren en deponeren bij een merkenbureau.

 

Je hoeft er in ieder geval niet bang voor te zijn dat de andere partij ineens jouw domeinnaam gaat claimen. Om problemen in de toekomst te voorkomen (verwarring) zou je natuurlijk ervoor kunnen kiezen om "leuke uitjes" als merknaam te registreren en de andere partij te vragen die naam niet langer te gebruiken.

 

Dat jouw bedrijf van origine andere activiteiten ontplooit heeft daar niets mee van doen mijns inziens.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Ik vraag me ook af of ik de .info van hen kan eisen?

 

Hiervoor geldt hetzelfde verhaal, zo lang jij geen merkrechten hebt kan een ander best met dat merk gaan werken op een ander domein.

 

Wellicht interessant voor jou om eens door te lezen;

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=4877;start=msg39870#msg39870.com

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

De kvk inschrijving geeft je geen rechten op het merk "leuke uitjes". Hiervoor zou je het merk daadwerkelijk moeten registeren en deponeren bij een merkenbureau.

 

Het klopt niet dat je helemaal geen rechten zou hebben, je hebt namelijk ook zonder inschrijving rechten volgens de handelsnamenwet. Dit staat erover op de site van de Kamer van Koophandel:

 

Het recht op een handelsnaam ontstaat wanneer u als eerste de betreffende handelsnaam gebruikt als handelsnaam voor uw onderneming. De handelsnaam wordt gebruikt zodra uw naam wordt vermeld op briefpapier, facturen, visitekaartjes, bedrijfswagens, in het telefoonboek, advertenties, etc. Kortom: wanneer u meedoet aan het economische verkeer.

 

Een registratie is niet vereist om het recht te doen ontstaan. Inschrijving van de handelsnaam in het handelsregister is dan ook geen vereiste voor het ontstaan van het handelsnaamrecht.

 

Dit betekent in ieder geval dat dat andere bedrijf niet kan gaan werken met 'leuke uitjes' als handelsnaam. dat wil echter denk ik nog niets zeggen over het gebruik van de domeinnaam. Je zou kunnen kijken of je naam al is geregistreerd als merk, en zo niet, dat zelf doen (paar honderd euro). Er is met jouw naam alleen wel een behoorlijk risico dat inschrijving als merk niet wordt geaccepteerd omdat de naam niet 'onderscheidend' genoeg is (zoals 'tomaten' geen merk kan zijn voor blikken gepelde tomaten, kan 'www.leukeuitjes.nl' waarschijnlijk geen merk zijn voor leuke uitjes)

 

Kan je je merk niet registreren, dan ben ik bang dat je het zal moeten stellen met beveiliging tegen het gebruik van je naam door een ander als handelsnaam (dus op facturen, visitekaartjes etc.)

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden, het heeft me al wat gerust gesteld.

Ik wil niet alle domeinnamen opkopen, het is meer de angst dat ik in een hoekje gedrukt zou worden. Degene die .info nu heeft is een bedrijf die wel 500 websites bezit. Ik ben dan al snel bang dat ik zomaar mijn domeinnaam af moet staan.

Ik begrijp dat het ondoenlijk is om LeukeUitjes als merk te registreren, zolang een ander het dan ook maar niet kan.

Gelukkig heb ik al honderden mailtjes verstuurd, brieven en enveloppen met logo verzonden e.d. Dan kan het al haast niet meer fout gaan!

 

Jullie verdienen natuurlijk een reus!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.