• 0

Teruggaaf BTW 'versnellen'

Beste forumleden, na dromen om de horeca in te gaan vorig jaar ben ik toch maar in transport gebleven.

Dit gaat best goed en groei gematigd door.

 

Alleen remt de belastingdienst mij. De teruggaaf van de is omzetbelasting oktober is in de wacht gezet. Door flinke investering heb ik recht op een teruggaaf van > 10000 euro.

Nu krijg een standaard brief of ik de 10 grootste facturen etc wil aanleveren.

Dit is al de tweede keer dat dat ze dit doen, is daar een grensbedrag voor? Alles boven de 10k ofzo?

 

De vorige keer dat ik deze brief kreeg duurde het ook bijna 6 week voordat ik eindelijk het geld op mijn rekening stond. Dat betekend dat de teruggaaf van oktober nu niet deze maand november is, maar ergens januari...

Oftewel van mijn begroting en prognoses klopt niks meer en zit ik even 1,5 maand met een financieel gaatje daarin.

 

Aangezien ik voor deze maand weer een investering van plan was, vroeg ik mij af hoe ik kan voorkomen dat ik straks weer een onderzoek krijg naar de rechtmatigheid van de teruggaaf van de omzebelasting van december, zodat ik het netjes in januari op mijn rekening krijg in plaats van ergens in maart.

 

Voor de duidelijkheid, ik doe per maand aangifte omzetbelasting.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De teruggaaf van de is omzetbelasting oktober is in de wacht gezet. Door flinke investering heb ik recht op een teruggaaf van > 10000 euro. Nu krijg een standaard brief of ik de 10 grootste facturen etc wil aanleveren. Dit is al de tweede keer dat dat ze dit doen, is daar een grensbedrag voor? Alles boven de 10k ofzo?

Over de redenen kunnen wij speculeren, maar er bestaat geen grensbedrag voor. Het is "gewoon" een controle vooraf of u wel recht op enige teruggave van BTW hebt.

 

Aangezien ik voor deze maand weer een investering van plan was, vroeg ik mij af hoe ik kan voorkomen dat ik straks weer een onderzoek krijg naar de rechtmatigheid van de teruggaaf van de omzebelasting van december, zodat ik het netjes in januari op mijn rekening krijg in plaats van ergens in maart.
Als u haast hebt met het ontvangen van enige BTW dan is het misschien voor u ook mogelijk om uw aankopen in een andere land van de Europese Unie te doen. Intracommunautaire leveringen gaan zonder BTW de grens over.

 

Voor de duidelijkheid, ik doe per maand aangifte omzetbelasting.
Sneller dan een maand gaat niet. De meeste ondernemingen doen per kwartaal BTW-aangifte ... en daarmee duurt het nog langer.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je uitgaven liggen dus ruim €50.000 boven je omzet? In één maand. Ja, dat willen ze natuurlijk wel even controleren. Sinds 2014 is de belastingdienst strenger op controle bij BTW-teruggaven. Ik weet niet wat de grenzen hiervan zijn.

 

Mijn advies is om je BTW-aangifte dan zo vroeg mogelijk te doen en zo snel mogelijk te reageren op hun verzoeken.

 

Tevens lijkt mij dat je met zulke investeringen een omzet (en winst) moet hebben waarbij je dan zelf wel een buffer op moet kunnen bouwen (of reeds zou moeten hebben) om dit zelf voor te kunnen schieten. Dat zou een begroting en prognose niet in de weg mogen zitten.

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn advies is om je BTW-aangifte dan zo vroeg mogelijk te doen en zo snel mogelijk te reageren op hun verzoeken.

 

Even nieuwsgierig: kun je de gevraagde 10 grootste facturen digitaal insturen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is simpel, ze kijken naar afwijkend gedrag. En daar willen ze vaak iets over weten. Een nieuw bedrijf dat veel terugvraagt de eerste keren. Een bestaand bedrijf dat ineens gaat investeren. dit zijn cases voor extra aandacht voor de BD

Link naar reactie
  • 0
Even nieuwsgierig: kun je de gevraagde 10 grootste facturen digitaal insturen?
Uit ervaring ... soms wel, soms niet ... dat hangt er vanaf met welke Belastinginspecteur je te maken krijgt en/of hoe hoog de investeringen zijn. Als de belangstelling groot genoeg is, willen zij de originele facturen zien ... en die worden soms wel, soms niet gecontroleerd met de originele facturen bij de verkopende partij.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om lease van een vrchtwagen, dus veel kapitaal daarvoor hoef ik zelf niet te hebben.

In transport zijn de betalingstermijnen lang. 4 tot 6 weken en dan afhankelijk of dat gerekend wordt vanaf dag 1, dag 8 of zelfs dag 11 (bij mij zwerft het ergens in het midden). Rekende dat maandag, begin van de week dag 1 is.

Behalve die periode die je moet overbruggen aan kosten, komt daar dus de omzetbelasting over je facturen heen. Fijn is het als je dan vlot de teruggaaf hebt. Nu komt de teruggaaf ongeveer gelijk met de eerste betaling van de opdrachtgever en mis je deze financiele buffer.

 

Ik kon ze de vorige keer digitaal indienen, ik wacht nog op telefoon of deze inspecteur ook zo modern is.

Telefonisch uitleggen helpt in iedergeval niet. Ook alleen een factuur van de vrachtwagen helpt ook niet.

 

Vrachtwagen kopen in buitenland is een optie, maar wel verwegshow. Ik heb nu een goede band opgebouwt met een nederlandsbedrijf dat ik de laatste 2 blind heb gekocht.

 

Had gehoopt dat er iets was waarmee je op voorhand al een seintje kon geven. Een aankoopfactuur sturen vooraf bijvoorbeeld.

Link naar reactie
  • 0
Ik kon ze de vorige keer digitaal indienen, ik wacht nog op telefoon of deze inspecteur ook zo modern is.

Telefonisch uitleggen helpt in iedergeval niet. Ook alleen een factuur van de vrachtwagen helpt ook niet.

Dan begrijp ik eigenlijk dat we vier dagen verder zijn en dat je nog geen facturen overlegd hebt. Vanaf 1 november gerekend zijn we dan dertigplus dagen verder.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.