• 0

VOF starten met collega's

Hoi,

 

Ik speel samen met 4 andere collega's met idee een VOF te beginnen. We werken nu alle 4 als uitzendkracht bij hetzelfde bedrijf. Na een gesprek met de eigenaar en zijn compagnon is mij duidelijk geworden dat de rek wbt de hoogte van mijn (ons) salaris eruit is. De opdrachtgever betaald ommenabij €30 pp per uur aan het uitzendbureau en een salarisverhoging zou de opdrachtgever teveel geld gaan kosten.

 

Dus opperde dezelde man met het idee om met andere collega's een VOF op te zetten. De 4 andere collega's hebben daar ook wel oren naar.

We blijven hetzelfde werk doen, voor dezelfde opdrachtgever en het uurtarief dat ze nu per persoon betalen aan het uitzendbureau betalen ze straks aan de leden van de VOF.

 

Het starten van een VOF is voor mij echter pas interessant als ik er aan het eind van de maand meer geld aan overhoud dan nu.

 

Heb deze (eerste) berekening gemaakt:

https://www.berekenhet.nl/ondernemen/netto-inkomen-zzp-er.html?berekening

 

Dat zou betekenen dat ik er netto bijna 2x zoveel aan aan over hou als nu? (€1750 nu, met VOF €3200)

 

Groet, Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Jeroen,

 

Ik zie dat we beide nieuw zijn op het forum.

Het is aannemelijke dat je er financieel op vooruit gaat. Controleer op de site van de belastingdienst of de belastingdienst je zit als ondernemer voor de inkomstenbelasting. https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/

Aan je vraag zitten nog al wat (juridische) aspecten. Mijn eerste vraag waarom een VOF en niet vier keer een eenmanszaak (=zzp-er). Waarschijnlijk is een eenmanszaak minder complex dan een VOF.

Staan er in jouw contract welke jij hebt met uitzendbureau en contract dat je opdrachtgever met het uitzendbureau heeft niet allerlei voorwaarden die de constructie verbied.

mvg

Nico

Link naar reactie
  • 0

Dat was inderdaad wat ik in gedachten had. Geld komt niet uit de lucht vallen, dus als je bijna het dubbele overhoudt moet er iets aan de hand zijn.

 

 

Als je baas dan echt de marge voor het uitzendburo wil weghebben, waarom neemt hij jullie dan niet in dienst?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik speel samen met 4 andere collega's met idee een VOF te beginnen. We werken nu alle 4 als uitzendkracht bij hetzelfde bedrijf.

 

Als ik jou was, zou ik me eerst eens verdiepen in de risico's doe je loopt in een VOF, wil je die risico's .

Hoe goed ken je die collega's?

 

Zoek eens op dit forum naar andere problemen die kunnen optreden.

 

Wat gebeurt er als 1 collega langdurig ziek wordt?

 

Link naar reactie
  • 0

Mooi tegenvoorstel zou zijn om in te kopen in de onderneming die nu het uitzendbureau betaalt. ;D

 

Ik zie in bovenstaande geen reden om een verbintenis met jouw huidige uitzendcollega's aan te gaan. En is dat contractueel ook niet uitgesloten of zwaar voorwaardelijk mochten jullie dat alle vier al willen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp niet helemaal wie nu met het idee van de vof is gekomen, de opdrachtgever of jullie uitzendbureau?

 

Op het eerste gezicht is het misschien aanlokkelijk omdat je meer lijkt te gaan verdienen. Er zijn alleen wel echte risico's aan verbonden.

 

Bij een vof zijn de vennoten ieder persoonlijk aansprakelijk voor de schulden. Als een van jullie een fout maakt in de uitvoering van de werkzaamheden van de vof, is de vof (en jullie) daarmee aansprakelijk voor de schade. De vertegenwoordigingsbevoegdheid kan je aan meerdere personen toebedelen, hebben jullie al nagedacht wie dat worden?

 

Ik vermoed dat jullie een concurrentiebeding hebben bij de huidige werkgever, die waarschijnlijk niet zonder meer zal toestaan dat jullie voor de ander gaan werken. Als hij wel toestemming geeft, moet je je afvragen waarom.

 

Als ondernemer heb je geen ontslagbescherming, in je huidige functie waarschijnlijk wel (of meer).

 

Als jullie de vof beginnen, is er in feite maar 1 contractspartij (waar jullie nu ook werken)? Hebben jullie ervaring in het maken van contractuele afspraken? Welke tarieven gaan gehanteerd worden en hoe lang loopt de overeenkomst? Wat gebeurt er als die contractspartij wegvalt, hoe gaan jullie dan je brood verdienen?

 

 

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

Het starten van een VOF is voor mij echter pas interessant als ik er aan het eind van de maand meer geld aan overhoud dan nu.

Dat is denken op de korte termijn zonder de consequenties te overzien. Dit gaat over risico en lange termijn.

 

Zolang je niet ziek wordt, niet met pensioen gaat en de opdrachten doorlopen is een hoger netto inkomen geweldig. Zakkenvullen!

 

Maar denk je eens in wat het betekent:

 

[*]Volgende maand krijgt die opdrachtgever een goedkoper aanbod en staan jullie opeens op straat. Geen werk, geen inkomen, want: geen recht meer op een werkloosheidsuitkering.

[*]Opeens wordt je ziek. Twee weekjes flinke griep. Geen werk, geen inkomen, want: geen recht meer op doorbetaling tijdens ziekte.

[*]Je collega breekt zijn been op wintersport. Zes weken uit de running. Geen inkomsten voor hem en ruzie in de VOF, want hij wil natuurlijk gewoon zijn deel van de winst.

[*]Een andere collega wordt hierdoor toch een beetje overspannen. Jaar thuis. Geen werk, geen inkomen, ook geen recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

[*]Over veel jaar ga je met pensioen. Oeps, vergeten te sparen voor pensioen want je extra inkomen ging op aan bovenstaande dingen en bedrijfskosten. Alleen een WAO uitkering en verder op een houtje bijten.

 

Kortom, pas aan ondernemen beginnen als je echt het idee hebt dat je op de langere termijn meerdere opdrachtgevers zult hebben die gemiddeld (inclusief de werkloosheid tussen opdrachtgevers door) voor voldoende inkomen zorgen om de risico's af te dekken. Kijk welke risico's je wilt verzekeren (arbeidsongeschiktheid), wat dat kost (veel) en of je überhaupt door een verzekeraar wordt geaccepteerd.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.