• 0

Prepaid verwerken in de boekhouding

Beste,

 

Ik heb een aantal vragen betreffende prepaid en de boekhouding.

 

1.

Bij een VOIP-provider kan ik enkel gebruik maken van een prepaid-dienst. Ik kan het tegoed (vooraf) opwaarderen maar ik krijg van deze opwaardering geen factuur. Daarentegen krijg ik wel achteraf een factuur van de verbruikskosten met BTW specificatie. Hoe verwerk ik dit in de boekhouding?

 

2.

Bij een ander bedrijf kan ik niet op rekening kopen en dien ik de openstaande post te voldoen met een saldo, waarbij ik het tegoed vooraf online moet opwaarderen. Ik krijg van deze transactie tevens geen factuur, enkel van de diensten die ik op dat moment afneem.

 

Het is voor mij onduidelijk hoe dit in zijn werk gaat.

Kunnen jullie mij helpen?

 

Bij voorbaat dank!

SSL certificaten | Server Monitoring | Serverbeheer | Installatie, Configuratie & Advies

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

'Prepaid' (dus: vooruitbetaald...) is accounting-technisch een overlopende activum op de balans.

Dus zo verwerk je dit dan ook.

 

De factuur verwerk je gewoon net als 'normale' facturen (dus: kosten/voorbelasting BTW in dit geval).

 

En omdat desbetreffende factuur al (vooruit)betaald is streep je deze dan ook meteen weg tegen de vooruitbetaling (of een deel van de vooruitbetaling eigenlijk, want je zal altijd wel een bedrag vooruitbetaald op je balans hebben in deze situatie).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

'Prepaid' (dus: vooruitbetaald...) is accounting-technisch een overlopende activum op de balans.

Dus zo verwerk je dit dan ook.

 

De factuur verwerk je gewoon net als 'normale' facturen (dus: kosten/voorbelasting BTW in dit geval).

 

En omdat desbetreffende factuur al (vooruit)betaald is streep je deze dan ook meteen weg tegen de vooruitbetaling (of een deel van de vooruitbetaling eigenlijk, want je zal altijd wel een bedrag vooruitbetaald op je balans hebben in deze situatie).

 

Bij de opwaardering krijg ik geen factuur.

SSL certificaten | Server Monitoring | Serverbeheer | Installatie, Configuratie & Advies

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat heb je al geschreven.

 

En dus verwerk je deze (de factuur dus) zoals gezegd op het moment dat je die wél ontvangt.

(De betaling verwerk je natuurlijk als een overlopende activum op het moment dat je betaalt!)

Ter aanvulling ... het zijn vooruitbetaalde kosten (waarschijnlijk via bankrekening, want anders krijg je een kassabon) die je als zodanig inboekt. Op een later tijdstip komt daar één of meerdere facturen bij. Dat betekent ook dat je de BTW pas op dat moment kunt inboeken en in de bijbehorende aangifteperiode kunt terugvorderen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

Op het moment van opwaarderen heb ik wel een afschrijving van de bank.

Ik kan deze dan niet koppelen aan een (openstaande) post in mijn boekhoudpakket.

Zoals vermeld krijg ik maandelijks wel een factuur met de verbruikskosten. Deze kan ik wel boeken maar dan zit ik nog steeds met de opwaardering die ik, naar mijn idee, nergens kwijt kan.

Ik gebruik E-boekhouden. Kan ik dit dan boeken als geld uitgegeven i.p.v. factuurbetaling verstuurd?

 

SSL certificaten | Server Monitoring | Serverbeheer | Installatie, Configuratie & Advies

Link naar reactie
  • 0
Op het moment van opwaarderen heb ik wel een afschrijving van de bank. Ik kan deze dan niet koppelen aan een (openstaande) post in mijn boekhoudpakket

Zoals al eerder is aangegeven koppel je de betaling met een post "vooruitbetaalde facturen". Dit is een balanspost en geen kostenpost. Verder doe je niets.

 

Als je de factuur krijgt boek je de factuur op kosten en de btw op te ontvangen btw en een tegenboeking op die "vooruitbetaalde facturen".

Link naar reactie
  • 0

Het moet ook niet als factuur ingegeven worden. Vooruitbetaalde "facturen" hebben (ondanks de naam) niets met facturen te maken. Het is gewoon een balanspost. Hetzelfde als privéopname. Ik neem aan dat TS bij privéopname ook niet een factuurnummer in moet geven. Voor het boeken naar een balanspost Vooruitbetaalde bedragen (noem het dan geen "Vooruitbetaalde facturen" als je wil) heb je dus echt geen factuurnummer nodig. In geen enkel boekhoudprogramma.

 

(Of het boekhoudprogramma is verkeerd ingericht)

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan ik ook een 'bankrekening' aanmaken binnen het boekhoudpakket en daar vervolgens het opgewaardeerde tegoed op boeken. Vervolgens de facturen boeken op deze 'bankrekening'?

Waarom een "bankrekening". Je kunt toch gewoon een grootboekrekening aanmaken daarvoor.

 

Van de site van E-boekhouden:

Onbeperkt aantal grootboeken

Grootboekrekeningen gebruikt u om uw kosten, inkomsten, bezittingen en schulden overzichtelijk in te delen.

Je moet dus een grootboekrekening "Vooruitbetaald" aanmaken in de categorie "bezittingen". En je boekt dan van bank naar die rekening bij betaling.

 

Uiteindelijk boek je de factuur en btw en dan dat totaalbedrag daarvan tegen op die rekening.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan ik ook een 'bankrekening' aanmaken binnen het boekhoudpakket en daar vervolgens het opgewaardeerde tegoed op boeken. Vervolgens de facturen boeken op deze 'bankrekening'?

Waarom een "bankrekening". Je kunt toch gewoon een grootboekrekening aanmaken daarvoor.

 

Van de site van E-boekhouden:

Onbeperkt aantal grootboeken

Grootboekrekeningen gebruikt u om uw kosten, inkomsten, bezittingen en schulden overzichtelijk in te delen.

Je moet dus een grootboekrekening "Vooruitbetaald" aanmaken in de categorie "bezittingen". En je boekt dan van bank naar die rekening bij betaling.

 

Uiteindelijk boek je de factuur en btw en dan dat totaalbedrag daarvan tegen op die rekening.

 

 

Bedankt voor je reactie.

Dit klinkt tevens als een tussenrekening (grootboek). Op dat moment moet ik wel werken met een memoriaal-boeking als ik het goed begrijp, om het geld van de ene naar de andere grootboek te verschuiven. Een aparte bankrekening aanmaken leek mij iets makkelijker. Weet alleen niet of dat de juiste manier is.

 

SSL certificaten | Server Monitoring | Serverbeheer | Installatie, Configuratie & Advies

Link naar reactie
  • 0

Misschien tijd om een boekhouder in te schakelen? ::)

Kan altijd nog ... eerst maar eens zelf proberen.

 

Tips voor deze zelfhulp:

(1) de handleiding lezen

(2) de helpdesk bellen of mailen

(3) de gratis online cursus boekhouden volgen ... al geeft die misschien niet direct antwoord op de gestelde vraag.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Kies bij de bank niet voor factuur betaald maar voor geld uitgegeven. Kies dan de grootboekrekening vooruitbetaalde bedragen (misschien eerst aanmaken) en boek daar de vooruitbetaling op.

 

Vervolgens krijg je een factuur met de kosten. Die boek je als factuur in. Deze blijft daarna open staan bij de nog te betalen facturen. Via het memoriaal kan je die factuur afboeken met als tegenrekening vooruitbetaalde bedragen.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.