• 0

BBZ voorschotten worden verrekend

Mijn bedrijf is niet levensvatbaar bevonden, nu is er een aanvraag voor een uitkering beëindigde zelfstandige ingediend.

 

De sociale dienst gaat echter de voorschotten (3) die de afgelopen maanden zijn verstrekt, direct verrekenen met de te ontvangen uitkering beeindigde zelfstandigen. Hierdoor kom ik acuut probleem te zitten. Doordat verrekening zal plaatsvinden, is de hoogte van de uitkering 0.

 

Hoe kan dit, wettelijk gezien? Hoe kan het beleid zijn dat je in dit specifieke geval zonder inkomen komt te zitten. Juridisch gezien zou dit toch niet moeten kloppen voor een ondernemer die in nood verkeert? (financiele nood is immers de aanleiding voor/van een aanvraag BBZ en een regeling voor beëndigde zelfstandigen lijkt me tenslotte ook niet voor niets).

 

Een zelfstandige die zijn bedrijf gaat beëindigen zal toch in zijn levensonderhoud moeten kunnen blijven voorzien, totdat er zicht is op een bijstandsuitkering participatiewet?

 

Mijn vraag is of dit juridisch mogelijk is. (gezocht via Google, geen informatie over deze specifieke case)

 

Het is logisch dat de sociale dienst een voorschot verrekend met een te ontvangen uitkering. Het is minder logisch dat dit voorschot wordt verrekend met een te ontvangen bedrijfsbeëindigde uitkering voor een zelfstandige. Zou dan voor de voorschotten, eerder een "om niet" regeling toepassen aan het eind van het jaar. Nietwaar?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Inderdaad maar snel verkopen, schorsen is maar één jaar geldig, als je dat laat verlopen, kom je ook daar weer voor onverwachte kosten te staan. https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/tijdelijk-niet-gebruiken/schorsing-onli...

 

Er is geen limiet hoe vaak een schorsing verlengd kan worden. Dus ik ben inmiddels vaste klant. Geen onverwachtse kosten, maar een korting! Dat zou redelijker zijn, denk ik. (zonder gekheid, snel verkopen = volledig mee eens.)

 

De (BBZ) problematiek loopt al sinds augustus 2014... Lijkt mij dat TS meer hulp nodig heeft dan alleen advies over al dan niet rechtmatig verrekenen van voorschotten BBZ. Al eens aan de hulp van maatschappelijk werk gedacht?

 

Zoals gezegd, het ziet ernaar uit dat er toch een uitkering zal worden verstrekt. Voor 2 maanden. Nu dus wel precies volgens advies van adviseur die levensvatbaarheid onderzocht (hij zei ook; geef 'm 2 maanden). Dus deze discussie kunnen we vooralsnog sluiten. Als de uitkering onverhoopt niet verstrekt wordt (ze hebben zich vaker niet aan de afspraken gehouden), zal ik hier een post alsnog over plaatsen.

 

Goed, en dan nu maatschappelijk werk. Ja, inderdaad. Er speelt inderdaad een hele hoop. En juist maatschappelijk werk (waar ik sinds juni/juli 2017) al door wordt begeleid, heeft gezorgd voor enig zicht op een uitkering.

 

Dus volgens mij hebben we het belangrijkste behandeld nu. Ik heb nu geen tijd om in te gaan op alle reacties. Er is alweer een dag voorbij aan een deurwaardersoorlog en het onprofessioneel handelen van een rechtbank. Dit terwijl ik had moeten focussen op het werk vandaag en een paar andere spoedeisende taken. Ik vraag me serieus af of ik geen posttraumatische stressstoornis ga overhouden aan dit alles! Ben ik vervloekt of zo?

 

Wie het weet, mag het zeggen. Ik ga in ieder geval even verder; gegroet.

 

Link naar reactie
  • 2

Zo te lezen is er heel wat aan de hand Hoofdgebruiker, heel veel succes daarmee.

 

Ik zou je mee willen geven om te proberen zoveel mogelijk rust te brengen in de situatie waar je jezelf bevindt; probeer focus te houden op waardevolle zaken met rendement en probeer waar mogelijk afleidingen (zoals bloggen, maar bijvoorbeeld ook dit forum) links te laten liggen.

 

Nogmaals, veel succes.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Dank hiervoor! Beste advies van de laatste 24 uur. Ik kan maar 1 reus geven, helaas. Anders had ik er wat meer bijgeplust. Anderen mogen gerust meehelpen plussen.

 

---

 

Als ik als hoofdgebruiker, mijn hoofd nog meer ga gebruiken, ontstaat overbelasting, en word ik misschien wel drugsgebruiker. Hetgeen ik probeer te voorkomen. Ik moet handgebruiker worden, zoals twabla eerder vermeldde. Dan zal de stress vanzelf afnemen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.