• 0

Bill of loading betaald maar toch is mijn bill of loading geblokkeerd

Wij hebben een opdracht uitgevoerd voor een van onze klanten

 

Wij hebben de goederen geboekt met een tussen persoon

 

Na betaling hebben we gevraagd om de bill of loading op te sturen enkele dag later krijgen wij bericht dat de bill of loading geblokkeerd staat omdat de Consignee (ontvanger ) een betaling heeft openstaan bij de tussenpersoon.

 

Wij zijn de boekende partij en dus niet de Consignee

 

Wij hebben als shipper wel de Consignee opgegeven

 

In hoeverre heeft de tussen persoon het recht om de bill of loading vast te houden?

 

Factuur is wel betaald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo daar hebben we een lastige vraag!

 

Bill of lading is bevestiging dat goederen zijn ontvangen/overgedragen aan shipper en dat er betaald is. Een belangrijk document...

 

Wat heb je afgesproken als tussenpersoon?

 

"Simply, the bill of lading confers prima facie title over the goods to the named consignee or lawful holder. Under the "nemo dat quod non habet" rule ("no one gives what he doesn't have"), a seller cannot pass better title than he himself has; so if the goods are subject to an encumbrance (such as a mortgage, charge or hypothec), or even stolen, the bill of lading will not grant full title to the holder."

 

Er kan iets aan de hand zijn hier met beslag op de goederen. Ik denk dat de tussenpersoon de goederen niet aan shipper heeft overgedragen (eigendom blijft meestal bij verkoper dan) en daarom er geen bill of lading komt. Deze partij houdt de goederen wellicht vast. Deze goederen zijn echter niet zijn eigendom (maar van verkoper) en vraag me af of hij dit kan doen. Dit lijkt me een wanprestatie van deze tussenpersoon want die hoort de goederen aan shipper over te dragen. Zijn vordering is niet jouw probleem lijkt me.

 

Initiele gedachte...kun je iets meer toelichten over de contractuele partijen welke betrokken zijn?

 

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn expediteur

Wij hebben een boeking geplaats bij een andere expediteur

 

Na betaling krijgen wij onze documenten. Dit hebben wij dus gedaan.

 

Het blijkt dus dat volgens de expediteur ( waar wij hebben geboekt) de Consignee nog een betaling heeft openstaan bij hun , waar wij dus niets mee te maken hebben . Wij zijn de boekende partij Die onze facturen netjes hebben betaald.

 

In hoeverre heeft de expediteur( de partij bij wie ik heb geboekt ) het recht om de bl vast te houden?

 

Volgens de expediteur mag dit omdat wij de Consignee ook als shipper hebben vermeld

 

Link naar reactie
  • 0

Nou ik denk dat de blokkerende expediteur redeneert dat de shipper een vordering heeft op deze blokkerende expediteur (ontvangst van de goederen). Dat lijkt me niet helemaal kloppen want deze expediteur heeft een overeenkomst met jullie toch?

 

Hij houdt jullie goederen vast om de shipper te dwingen te betalen toch? Dit is wel een ingewikkeld juridisch geval....ik zit nu even weer te denken aan het vervoersrecht en de tussenpersonen (vrij complex).

 

Betalen jullie deze expediteur (als in hebben jullie overeenkomst met deze partij?)

 

Jullie zouden deze expediteur in gebreke moeten stellen lijkt me. Hij veroorzaakt schade aan jullie door zijn handelingen. Eerste gedachte

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.