• 0

Privégebruik materiaal.

Hoi,

 

Ik ben sinds kort bezig met de opzet van een kiteschool. Nu moet ik materiaal aanschaffen om daarmee les te kunnen geven. In eerste instantie is dit een grote investering ten opzichte van de te verwachtte omzet die ik in het eerste jaar verwacht te halen.

 

Nu luidt mijn vraag: Ik heb straks materiaal aanschaft ( boards kites etc.) maar wil ik deze materialen ook gebruiken om hiermee reclame ( lees filmpjes/foto's en zelf varen) te maken. Nu vraag ik mij af of de belastingdienst dit als privégebruik ziet of dat ik het zakelijk gebruik en dus ook de KOR regeling kan toepassen op mijn aanschafte materialen.

 

Moet ik deze uren die ik in het zelf varen ter promotie en filmpjes maken verantwoorden in mijn urenregistratie?

 

Ik ben benieuwd,

 

Met vriendelijke groet,

Kitezz

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Kitezz,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

In eerste instantie is dit een grote investering ten opzichte van de te verwachtte omzet die ik in het eerste jaar verwacht te halen.
Niet zo krampachtig, dude! ;)

 

Ik zie hier voornamelijk zakelijke doelstellingen. Registreer daarom je (zakelijke) uren in een urenregistratie. Als je recreatief gaat kiten maak je privégebruik van zakelijke materialen of gebruik je in privé aangeschafte spullen. In het eerste geval is (BTW-)correctie aan de orde.

 

Zie verder het Handboek Ondernemen 2017. KOR is mogelijk helemaal niet aan de orde. Of kun je lesmateriaal anders niet huren van een andere ondernemer?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Gewoon zorgen dat je altijd recalme kan maken als je gaat eh, vliegen? varen?

Visitekaartjes mee, reclametekst op de vliegers, op je wetsuit.

 

Dan kan je elke beweging die je doet zakelijk boeken, ook als je meer plezier hebt gemaakt dan klanten hebt gewerkt.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Beste Highio,

 

Dankjewel voor je reactie/linkje;)!

 

Ik zie hier voornamelijk zakelijke doelstellingen. Registreer daarom je (zakelijke) uren in een urenregistratie. Als je recreatief gaat kiten maak je privé gebruik van zakelijke materialen of gebruik je in privé aangeschafte spullen.

 

Ik snap inderdaad dat als dit recreatief is dat dit dan als privé gebruik wordt gezien. Echter gebruik ik mijzelf als het ware als een promotiemiddel/reclamemiddel ;D. Dan neem ik aan dat ik dit toch zakelijk kan registreren?

 

Ter aanvulling: ik wil een eenmanszaak opstarten. Dan kan ik toch automatisch de KOR regeling toepassen?

 

Correct me if im wrong 8), ik zie het zo; In het begin moet ik materiaal aanschaffen waarmee ik minimaal een jaar voorruit kan. Bij de eerste aangifte verwacht ik dat mijn omzet nog niet heel erg hoog ligt. het is dan toch zo dat ik het verschil van mijn omzetbelasting en voorbelasting terug krijg van de belastingdienst?

 

@svenh,

 

ik zat inderdaad al aan iets van een banner,visitekaartjes te denken. dat moet voldoende zijn lijkt me.

 

 

Bedankt voor jullie response!

 

groeten,

Kitezz

 

Link naar reactie
  • 0

Bij kosten die (aanvankelijk) hoger liggen dan omzet heb je niks met de KOR te maken. Die gaat over af te dragen omzetbelasting op jaarbasis. En je maakt geen kosten, maar je investeert met aanschaf (van bijvoorbeeld boards, kites en wetsuits) die in basis over vijf jaar afgeschreven moeten worden (denk ik).

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een winstoogmerk is voldoende voor het begrip onderneming.
Bron?

 

 

 

 

Onder andere ECLI:NL:GHDHA:2015:1541 (punt 7) met verwijzing naar ECLI:NL:HR:1993:ZC5328

 

Mijn antwoord was misschien te ongenuanceerd, maar je hoeft in ieder geval geen winst te maken maar er moet een winstoogmerk zijn en de winst kan redelijkerwijs worden verwacht.

 

EDIT: ik citeer ook de rechtbank: ‘Van een bron van inkomen is sprake indien aan een drietal (cumulatieve) voorwaarden is voldaan: (i) deelname aan het economische verkeer, (ii) het (subjectieve) oogmerk om een voordeel te behalen en (iii) het voordeel moet redelijkerwijs te verwachten zijn.’

Link naar reactie
  • 0

Ehmm. Rederijkerwijs te verwachten betekent ook dat het tot aantoonbare winst moet leiden...

 

Je kunt wel vijf jaar aanmodderen zonder winst, maar dan is geen sprake van redelijkerwijs te verwachten winst. Enkel stellen dat het te verwachten is, is onvoldoende.

 

Het lijkt mij niet dat de Belastingdienst na 5 jaar gaat kijken of je een onderneming hebt afhankelijk van je resultaten. Als je in jaar 1 verwacht dat je winsten gaat maken en dit ook kan aantonen ben je naar mijn mening een onderneming aan het uitoefenen. Het feit dat je in de jaren daarna geen winst maakt doet niet af aan het feit dat er sprake is van een onderneming. Pas in het jaar dat het vaststaat dat er geen positieve resultaten valt te halen (kosten kunnen niet meer goed worden gemaakt) dan is er geen onderneming meer.

Link naar reactie
  • 0

Vraagsteller zoekt naar verantwoordingsmogelijkheden van privégebruik van zakelijke goederen en hikt hooguit tegen opstartkosten of investeringen aan. Commerciële lessen aanbieden met gebruikmaking van eigen middelen en dat ongetwijfeld in deeltijd klinkt als onderneming. Doe er een bescheiden verhuur bij en die winstverwachting of bron van inkomen is zonder meer reëel.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ehmm. Rederijkerwijs te verwachten betekent ook dat het tot aantoonbare winst moet leiden...

 

Volgens die redenering is Twitter ook nog geen onderneming, die hebben in 11 jaar tijd alleen nog maar verlies gedraaid ;)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, maar Twitter is dan ook geen onderneming voor de inkomstenbelasting (wel voor de vennootschapsbelasting, ergens, neem ik aan).

En dit geldt alleen voor de IB (en in NL!).

 

En het klopt zeker dat de belastingdienst soms 'ondernemerschap voor de IB' ter discussie stelt. Ook met terugwerkende kracht.

Maar je bent natuurlijk niet helemaal vogelvrij, dus je kan best argumenten aanvoeren waarom het wél een onderneming is.

Het maakt het natuurlijk echter niet beter als je nooit winst hebt gemaakt... :)

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn antwoord was misschien te ongenuanceerd,
Ongenuanceerd? Door het meest belangrijkste aspect (bron van inkomen) weg te laten in je antwoord was het dusdanig onvolledig dat de vraagsteller makkelijk op het verkeerde been kon worden gezet.

 

Het lijkt mij niet dat de Belastingdienst na 5 jaar gaat kijken of je een onderneming hebt afhankelijk van je resultaten. Als je in jaar 1 verwacht dat je winsten gaat maken en dit ook kan aantonen ben je naar mijn mening een onderneming aan het uitoefenen. Het feit dat je in de jaren daarna geen winst maakt doet niet af aan het feit dat er sprake is van een onderneming.
Zolang jij niet de aanslagen oplegt is jouw mening (of die van mij) irrelevant. Van belang is wat de fiscus doet. In nabije kring heb ik ervaren dat wanneer het gaat om ondernemerschap (met alle fiscale faciliteiten) de fiscus het hebben van een bron van inkomen belangrijker vindt dan het hebben van een winstoogmerk. Ook meerdere jaren na oprichting kan de fiscus de genoten aftrek ter discussie stellen.

 

In dit specifieke geval is het dan van belang dat die bron van inkomen gevormd wordt. Komt die er niet, dan loop je risico dat de fiscus je ondernemerschap later in twijfel trekt. Het lijkt erop dat de fiscus daarbij oa. kijkt welke andere inkomensbronnen je hebt. Heb je bijvoorbeeld een uitkering of baan waar je feitelijk van rondkomt, dan ben je minder afhankelijk van je bedrijf en trek je meer de aandacht. Ik heb wel eens gehoord dat de fiscus actief zoekt naar zgn. "windhappers", ondernemers die (volgens hun winstaangifte) van de wind lijken te leven. Jaar in jaar uit verlies lijden en ondernemersaftrek toepassen is vragen om aandacht. In zo'n situatie kun je de activiteit soms beter eerst aangeven als overige inkomsten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Allen,

 

volgens mij ben je een ondernemer voor de belastingdienst als je aan de volgende regels voldoet:

 

Om vast te stellen of je ondernemer kunt zijn voor de inkomstenbelasting, moet je een aantal belangrijke vragen voor jezelf beantwoorden. De Belastingdienst kijkt hiervoor onder meer naar de volgende zaken:

 

Maak je winst en zo ja: hoeveel?

Als je slechts een kleine winst maakt of structureel verlies lijdt, ben je volgens de fiscus geen onderneming.

 

Hoe zelfstandig is jouw onderneming?

 

Bepaal jij zelf hoe je jouw werkzaamheden uitvoert en hoe je jouw onderneming inricht? Dan word je sneller gezien als ondernemer.

 

Heb je voldoende kapitaal om een onderneming te starten?

 

Volgens de Belastingdienst dien je over kapitaal te beschikken om te kunnen investeren in bijvoorbeeld reclame, inhuur van mensen en verzekeringen. Verder moet je voor continuïteit kunnen zorgen door het bedrijf in mindere tijden een tijdje draaiende te houden.

 

Steek je voldoende tijd in jouw onderneming?

 

Ondernemers moeten een minimale hoeveelheid uren werken aan hun bedrijf om aan te tonen dat zij ondernemer voor de Belastingdienst zijn. Zo moet je aan het urencriterium van 1225 uur (per jaar) voldoen om in aanmerking te komen voor de fiscale voordelen. Verder moet jouw onderneming renderend zijn. Als dit niet het geval is, ziet de fiscus jouw werk als een hobby en val je in een andere categorie van de inkomstenbelasting (zie hieronder) .

 

Hoeveel opdrachtgevers heb je?

 

Je moet er naar streven om meerdere opdrachtgevers te hebben. Hierdoor verminder je de bedrijfsrisico's en neemt jouw onafhankelijkheid en zelfstandigheid toe.

 

Promoot je jouw bedrijf?

 

Een ondernemer moet zowel offline als online actief laten zien dat hij een bedrijf heeft en dient daarvoor promotie te maken. Dit kan bijvoorbeeld door reclame te maken, een eigen website of een logo.

 

Is er sprake van ondernemersrisico?

 

Als je het risico loopt dat opdrachtgevers niet betalen voor geleverde diensten en als je afhankelijk bent van de vraag naar en het aanbod van jouw producten of diensten loop je een ondernemersrisico. Wie risico loopt, wordt als ondernemer beschouwd.

 

Ben je aansprakelijk voor de schulden van jouw onderneming?

 

Als je een eenmanszaak, maatschap of vof hebt, ben je hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden en ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting. Is jouw onderneming een rechtspersoon, zoals een bv of nv, dan ben je níet hoofdelijk aansprakelijk voor schulden. Je bent dan geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar komt wel in aanmerking voor de vennootschapsbelasting.

 

Bron: https://www.ikgastarten.nl/belasting/soorten-belastingen/wanneer-ben-ik-ondernemer-voor-de-belastingdienst

 

 

Volgens mij als je investeert in een idee en daar ook materialen voor aanschaft dan neem je een risico toch?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij als je investeert in een idee en daar ook materialen voor aanschaft dan neem je een risico toch?

Of je probeert een hobby als onderneming te presenteren.

 

Dat mag van mij overigens best. Elke avond kitesurfen en in het weekend bovendien. Andere mensen les geven. Misschien als kleine club, met andere liefhebbers. Kan me van alles bij voorstellen.

 

Als je niet aan het urencriterium voldoet, mis je zelfstandige ondernemers-aftrek. Maar dan kun je nog steeds parttime ondernemer zijn. Het wordt een beetje eigenaardig als de inkomsten uit de onderneming structureel onvoldoende zijn om de investeringen af te betalen, die dan als aftrekpost ten laste van overige inkomsten (baan) geclaimd woren.

 

Maar dat zie je ook bij andere hobbyisten die met één voet in het ondernemerschap staan: fotografie, beauty, webshops...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi TwaBla

 

Ik wil graag naast mijn werk dit parttime opzetten.

 

echter zit ik er mee of ik mijn materiaal wat ik zelf gebruik op de onderneming moet zetten, want ik maak hier promotie mee , filmpjes foto's etc, voor mijn bedrijfje om klanten te trekken.

 

Ik vraag mij af of ik dan ook af of ik van deze spullen de btw mag terug vragen met de kleine ondernemersregeling? Op de site van de belastingdienst staat dat je de materialen die je zakelijk gebruikt niet prive mag gebruiken.

 

Dit is in dit geval lastig te beoordelen omdat ik de kites gebruik om promotie mee te maken.

 

Greetz

Kitezz

Link naar reactie
  • 0

Als je voor 'jezelf' vaart wordt dit uiteraard als privégebruik aangemerkt. Ik sta werkelijk versteld van hoe vaag je dit als vraagsteller houdt en hoe moeilijk we dit op een ondernemersforum kunnen maken...

 

...heb je ooit een ondernemende kitesurfer gesproken!? Ik mag hopen dat hij of zij zijn of haar beschikbare tijd in iets anders steekt! Koudwatervrees in de wintermaanden? Werk je inmiddels aan een ondernemingsplan?

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat het topic zwabbert, komt ook door dit soort reacties.

 

Promotie maken is toch zakelijk?

Op mijn jas staat de naam van mijn bedrijf. Is die jas aftrekbaar als marketinguitgave? Is de tijd dat ik er in rondloop marketingtijd?

 

Nee, dat zijn geen serieuze vragen. Ik hoef geen antwoord.

 

De vragensteller in dit topic heeft een hobby. Daar wil hij andere liefhebbers in onderrichten. Wanneer wordt dat een onderneming? Met eventueel bijpassende voordelen als de aftrekbaarheid van kosten en aflossingen?

 

Het antwoord had-ie zelf trouwens ook al gevonden. Je moet wel winstgevend worden en een minimale hoeveelheid uren aan de onderneming besteden. Alleen kiten met je eigen promotiezeil telt niet mee, lijkt me. ;)

 

Krijg je uiteindelijk de sutuatie dat je niet voldoet aan het urenciterium en dus als hobbyist (geen ondernemer voor de Belastingdienst) wel een onderneming runt. Of ben ik nou in de war? Citeria zijn aangepast - zie volgende post.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het beste kun je even bij de Belastingdienst kijken, want die formuleert het tegenwoordig wat anders. Het urencriterium van 1225 uur heeft betrekking op het recht op aftrek. Het telt niet meer mee als criterium waarmee bepaald wordt of je ondernemer bent, zo te zien.

 

Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?

 

Lang niet iedereen die ondernemer wil zijn, is ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en als u winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

<>

 

Onder welke bron uw inkomsten vallen, is afhankelijk van een aantal factoren. De wet en de rechtspraak stellen bepaalde eisen waaraan ondernemers moeten voldoen. Na uw aanmelding beoordelen wij aan de hand van uw omstandigheden of u aan die eisen voldoet. Wij letten bijvoorbeeld op:

 

Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?

 

Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.

 

Hoe zelfstandig is uw onderneming?

 

Als anderen bepalen hoe u uw onderneming moet inrichten en hoe u uw werkzaamheden uitvoert, ontbreekt de zelfstandigheid en is er meestal geen sprake van een onderneming.

 

Beschikt u over kapitaal?

 

Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. U moet investeren in bijvoorbeeld machines, reclame, inhuur van mensen en verzekeringen. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en enige tijd draaiende te houden, wijst erop dat u mogelijk een onderneming hebt.

 

Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?

 

Als u erg veel tijd aan een activiteit besteedt zonder dat dat rendement oplevert, is er meestal geen sprake van een onderneming. U moet daarentegen wel voldoende tijd aan uw werkzaamheden besteden om deze rendabel te maken.

 

Wie zijn uw opdrachtgevers?

 

U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers hebt, neemt uw afhankelijkheid van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe.

 

Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?

 

U bent voor uw bestaan afhankelijk van opdrachtgevers. Om ondernemer te zijn, moet u zich voldoende kenbaar maken, bijvoorbeeld door reclame, een internetsite, een uithangbord of eigen briefpapier.

 

Loopt u 'ondernemersrisico'?

 

Bestaat er een kans dat uw opdrachtgevers niet betalen? Gebruikt u uw goede naam voor de uitoefening van uw werkzaamheden? Bent u afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van uw producten en diensten? Loopt u 'ondernemersrisico', dan hebt u waarschijnlijk een onderneming.

 

Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?

 

Als u aansprakelijk bent voor de schulden van uw onderneming, dan bent u mogelijk ondernemer.

 

 

De info (17-03-2017) van Rabo ikgastarten.nl is verouderd. :P

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het beste kun je even bij de Belastingdienst kijken, want die formuleert het tegenwoordig wat anders. Het urencriterium van 1225 uur heeft betrekking op het recht op aftrek. Het telt niet meer mee als criterium waarmee bepaald wordt of je ondernemer bent, zo te zien.

 

Het heeft nooit meegeteld voor het IB ondernemerschap, je kunt ondernemer zijn voor de IB maar geen recht hebben op zelfstandigenaftrek. Niks nieuws onder de zon, dat is hier op HL ook al vele malen uitgelegd / toegelicht.

 

 

Voor wat betreft de hoofdvraag over privegebruik van kitemateriaal. De vraag blijft wat onduidelijk en ik zie een aantal verkeerde aannames cq interpretaties door de vraagsteller.

Zo heeft de kleine ondernemersregeling niets te maken met al dan niet recht op aftrek van btw voor investeringen en leidt het doen van investeringen niet automatisch tot het voldoen aan het andere criterium van het lopen van risico. Risico en investeringen zijn aparte meetpunten voor ib ondernemerschap. De term risico moet meer bezien worden vanuit de onderneming niet de prive persoon, uiteraard loop je als privepersoon meer risico als je je eigen geld erin stopt. Maar fiscaal gezien ligt risico veel meer in de sfeer van het risico niet betaald te worden door klanten, het risico aansprakelijk gesteld te worden.

 

 

De regels zijn niet zo heel ingewikkeld alleen wel vatbaar voor interpretatie.

Het is vrij simpel, jij bent als prive persoon kiter, daarvoor heb jij kitespullen nodig anders kun je niet kiten. Als je nu ondernemer wordt met een kiteschool kan het wellicht zijn dat je beter of ander materiaal koopt, wellicht laat je zelfs het materiaal bedrukken met je bedrijfsnaam. Dat laatste maakt het materiaal echter niet ongeschikt voor privegebruik. Het geeft je alleen de ruimte om 100% van de kosten van bedrukken als zakelijk aan te merken.

Voor het privegebruik van het kitemateriaal zul je een redelijk percentage moeten vinden. Je gaat niet wegkomen met "ik maak nu reclame voor mezelf dus is het (altijd) zakelijk gebruik"

De hoogte van het privegebruik moet / mag je zelf bepalen. Als jij naast je zakelijk materiaal ook nog een prive kitesurf set hebt kan dat percentage lager zijn dan wanneer je alleen maar zakelijk materiaal hebt.

 

 

Een (goed) voorbeeld waarom het bedrukken met reclame niet leidt tot 0% privegebruik zijn bedrijfsauto's. Er rijden in NL honderdduizenden bedrijfsbusjes met dikke reclame erop terwijl de bestuurder van de auto gewoon een bijtelling moet betalen. uitsluiten van de bijtelling privegebruik is alleen mogelijk als je aan zeer specifieke regels voldoet. Voor die bedrijfsauto's zijn dat vastgestelde normen. Voor kitematiaal (en meeste andere bedrijfsmiddelen) geldt geen vaste regeling en zal je dus in redelijkheid een percentage moeten vaststellen. Wat ik maar wil zeggen is dat door je bedrijfsnaam erop te plakken wordt niet opeens elk gebruik van het materiaal zakelijk.

Als ondernemer voor de IB heb je nu eenmaal een flinke groep bedrijfsmiddelen waar een bepaalde vermenging met prive ontstaat, je doet er als ondernemer verstandig aan zelf al rekening te houden met een bepaald privegebruik om verrassingen bij een controle te voorkomen. De correctie beslaat namelijk zelden maar 1 jaar en kan flink in de papieren gaan lopen als je het jarenlang fout hebt gedaan. Natuurlijk ligt het ook in de aard van de ondernemer, of ik kan wel zeggen de mens om zoveel mogelijk af te trekken van de belastingen, maar ga jezelf niet rijk rekenen met opportunistische bespiegelingen waarom jij het 100% zakelijk kan maken. Als jij zelf al met 10-20% privegebruik komt dan neem je de belastingdienst vermoedelijk voldoende wind uit de zeilen om zelf met een ander of hoger percentage te komen. Als je zelf inzet op 0% kan de belastingdienst bij controle wel eens een stuk hoger uitkomen dan je eigen inschatting en mag je daarna in het bezwaar peentjes zweten om te gaan bewijzen waarom een lager percentage veel redelijker is in jou geval.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.