• 0

bedrijfsruimte huren van zus

Hallo,

 

Samen met mijn zus bezit ik een verhard terrein met een kleine loods, zijn beiden 50% eigenaar en is onverdeeld..

Beiden voeren de WOZ waarde voor 50% op in box 3 voor de IB.

 

Er staan prive spullen van mij gestald/ opgeslagen zoals een caravan etc. op mijn 50%.

 

De andere 50%, de 50% van mijn zus, word door haar niet gebruikt.

 

Als ik de 50% van mijn zus huur voor mijn onderneming.....

 

- is de huur voor mij Zus onbelast, zij moet wel die 50% van de WOZ waarde af blijven dragen (event.

ook nog wat lager dat het nu dan in verhuurde staat is..)

 

- Ik maak de huur aan haar over en dit zijn voor mij huisvestingskosten.

 

- Uiteraard een reële/ marktconforme huurprijs

 

Volgens mij klopt het tot hier ?!??

 

Maar hoe zit het met BTW ?? huur ik BTW-vrij ?? en maakt het nog een verschil dat mijn zus ook ondernemer is ??

 

Alvast bedank!

 

vr.gr. Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Begrijp ik het goed ... uw deel van de loods staat vol met uw privé-spullen en nu wilt u voor uw zakelijke spullen het gedeelte van uw zuster huren? ... en dat in plaats van uw privé-spullen naar het deel van uw zuster over te hevelen en de vrijgekomen eigen ruimte voor uw zaak te benutten?

 

Als ik de 50% van mijn zus huur voor mijn onderneming.....

- is de huur voor mij Zus onbelast, zij moet wel die 50% van de WOZ waarde af blijven dragen (event.

ook nog wat lager dat het nu dan in verhuurde staat is..)

- Ik maak de huur aan haar over en dit zijn voor mij huisvestingskosten.

Sinds wanneer zijn huurinkomsten onbelast?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nedzhibe,

 

Wat een vreemde reactie; .. en dat in plaats van uw privé-spullen naar het deel van uw zuster over te hevelen en de vrijgekomen eigen ruimte voor uw zaak te benutten?

 

Van u mag ik dus geen kosten voor de zaak maken ! Ik moet de ruimte die ik prive in box 3 heb gaan benutten voor mijn zaak .... en dan voor mijn prive spullen die daar staan gaan huren (huur betalen) en dat dan uiteraard zonder enige vorm van aftrek .... Vreemd advies.

 

Dus als uw hypotheek van uw woning volledig heb afgelost gaat u proberen er een zakelijke bestemming op te krijgen en mag uw zaak er voor niks inzitten (en dan moet het ook op de balans overwaarde bij verkoop belast etc....) en vervolgens gaat u prive een huis huren ??!!

 

Sinds wanneer zijn huurinkomsten onbelast? >>> Box 3 !?

 

Wist je dat je flink kunt besparen met een verhuurde woning in box 3? Je hoeft over de huur namelijk geen belasting te betalen. Wel moet je dus 1,2% vermogensrendementsheffing over de WOZ-waarde van de woning betalen.

 

vrgr. Peter

Link naar reactie
  • 0

Beste Ward,

 

Inderdaad en dat gebruik ik grotendeels prive...

 

Maar dit wist je dan waarschijnlijk ook niet terwijl dat toch op de site van de belastingdienst te lezen valt: Anders had je dat wel gemeld toch??

 

Gebruikt u in uw onderneming goederen die u moet aangeven in box 3? Dan mag u de kosten van het zakelijke gebruik van de winst aftrekken. U mag maximaal het bedrag aftrekken dat in box 3 is belast. U hoeft daarbij geen rekening te houden met het heffingvrij vermogen. Dit geldt niet voor vervoermiddelen (zie Gebruik privévervoermiddel).

Voorbeeld

U had vanaf 1 juli een deel uw privépand, dat al in box 3 hoorde, in gebruik bij uw onderneming. De gemiddelde waarde van dat deel was het jaar hiervoor € 50.000. Het voordeel uit sparen en beleggen van dat deel is dan 4% x € 50.000 = € 2.000. Op jaarbasis mag u dan maximaal € 2.000 als kosten van de winst aftrekken. Voor een half jaar is dit dus maximaal € 1.000.

 

vrgr. Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Je bezit 50% prive en je zus ook 50% prive? Dan snap ik dat dit wellicht onder box 3 valt.

 

Je wil de huurruimte van je zus dus huren door jouw onderneming (al zit ik wel even te denken dat er sprake is van een gemeenschap/boedel)?

 

Ik weet niet zeker maar het lijkt er ook op dat je prive goederen dan zakelijk gebruikt (nu er gemeenschappelijke boedel is onder Boek 3 BW onverdeeld).

 

Gebruik van prive goederen zakelijk heeft gevolgen. Weet niet zeker of dit nou handig is...fiscaal advies nodig. Anyone?

 

Zij kan geen BTW in rekening brengen als prive persoon.

 

Link naar reactie
  • 0

Adviezen vragen opmerkingen zijn tot nu toe mijn inziens weinig zinvol...

 

Ben mij (nog-) verder in gaan lezen, wat overigens een vereiste is hier op het forum!..

 

Kwam deze "zaak" tegen op Higherlevel;

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/prive-bedrijfspand-gedeeltelijk-zakelijk-huren-165677?start=msg275216#msg275216

 

Inzicht en opmerkingen van Joost (sorry Dhr. Joost Rietveld) spraken mij wel aan ..... Zou jij je mening over willen geven ????

 

vr.gr. Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe zit het met BTW ?? huur ik BTW-vrij ??

De vraag is eigenlijk niet of jij BTW vrij huurt, maar of zijn BTW vrij kan verhuren.

 

Zij kan geen BTW in rekening brengen als prive persoon.

Tenzij zij in privé als BTW-ondernemer kan worden gezien door verhuur van een loods.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe zit het met BTW ?? huur ik BTW-vrij ??

De vraag is eigenlijk niet of jij BTW vrij huurt, maar of zijn BTW vrij kan verhuren.

 

Zij kan geen BTW in rekening brengen als prive persoon.

Tenzij zij in privé als BTW-ondernemer kan worden gezien door verhuur van een loods.

 

 

Kan je als particulier BTW in rekening brengen? Het lijkt erop dat zij wel kan verhuren maar geen ondernemer is nu. Geen inschrijving KvK en Belastingdienst?

 

Link naar reactie
  • 0

Adviezen vragen opmerkingen zijn tot nu toe mijn inziens weinig zinvol...

 

Ben mij (nog-) verder in gaan lezen, wat overigens een vereiste is hier op het forum!..

 

Kwam deze "zaak" tegen op Higherlevel;

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/prive-bedrijfspand-gedeeltelijk-zakelijk-huren-165677?start=msg275216#msg275216

 

Inzicht en opmerkingen van Joost (sorry Dhr. Joost Rietveld) spraken mij wel aan ..... Zou jij je mening over willen geven ????

 

vr.gr. Peter

 

 

Een gepast advies kan alleen indien alle feiten hier worden gezet. Willing to help maar meer info nodig.Het lijkt mij nu dat jij 50% prive eigendom wil huren. Fiscaal kan dat issue zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Adviezen vragen opmerkingen zijn tot nu toe mijn inziens weinig zinvol...

 

Ben mij (nog-) verder in gaan lezen, wat overigens een vereiste is hier op het forum

 

.......

 

Inzicht en opmerkingen van Joost (sorry Dhr. Joost Rietveld) spraken mij wel aan ..... Zou jij je mening over willen geven ????

 

 

Het is maar hoe je zinvol interpreteert. Zo vind ik de reactie van Nedzhibe niet verkeerd. Mits je het anders leest. Je gaf aan dat de loods onverdeeld gezamenlijk eigendom is met je zus. Hoe ga je dan aantonen op welke 50% van de loods jouw privé spullen staan en welke andere 50% door jou zakelijk in gebruik is?

 

De fiscus zou best kunnen redeneren dat jouw 50% verplicht ondernemingsvermogen is en dat je voor privé de andere helft kennelijk huurt van je zus.

 

Het gaat er dus om hoe je aan kunt tonen dat de ene helft inderdaad privé van jou is en dat je de andere helft zakelijk huurt van je zus. Lastige is dat de loods onverdeeld gezamenlijk eigendom is. En als je de rangorde van de wet IB aanhoudt (eerst box 1, dan box 3) zou je bij een controle wel eens het deksel op de neus kunnen krijgen.

 

Qua BTW: als aantoonbaar is dat jij zakelijk de helft van je zus huurt en jij bent voor minstens 90% van je omzet btw-plichtig, dan zouden je zus en jij in de huurovereenkomst kunnen opteren voor btw belaste verhuur.

 

Maar het staat of valt dus met de manier waarop jij kunt aantonen dat je privé spullen op jouw helft staan en je zakelijke spullen op haar helft. Lijkt mij lastig te bewijzen bij onverdeeld gezamenlijk eigendom.

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost bedankt voor je reactie !

 

Mijn 50% gebruik ik prive en blijf ik ook prive gebruiken.

 

De andere helft, de 50% van mijn zus wil ik van haar huren om te gebruiken voor opslag van voorraad van mijn onderneming. Ik wil haar een marktconforme/ reële huur betalen en dat als kosten opvoeren ten laste van mijn onderneming.

 

Uiteraard kan ik ook elders huren maar ook daar zou ik moeten betalen, en zou het opvoeren van deze kosten geen enkel probleem zijn..

 

Het 2e gedeelte van mijn vraag was en is; mijn zus betaald over de huur toch geen inkomstenbelasting

daar het een vermogensbestanddeel betreft wat in box 3 valt en zij er niet actief mee is behoudens geld ontvangen ;) Uiteraard blijft ze wel vermogensbelasting betalen over de waarde..

 

vr.gr. Peter

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Had je laatste bericht nog niet gelezen en al een volgende geplaatst ... was te ongedurig denk ik..

 

Het probleem zit/zou kunnen zitten in wat is van mij en wat is van mijn zus...

 

Oké van ieder is 50% maar welke helft is van wie!

 

Dat kan toch op een stukje papier verdeeld worden ??

 

Nu is het eigenlijk niet anders ik gebruik de kleine loods voor mijn prive spulletjes en het buitenterrein is voor mijn zus.

 

Mijn zus zou daar wat caravans kunnen laten stallen of aan mij verhuren..

 

Als ik samen met mijn zus de verdeling op papier (en ondertekend) maak dat de kleine loods van mij is en het buitenterrein van haar dan zijn we er toch??!!

 

En zijn de inkomsten voor haar onbelast toch? (zie verdere redenering mijn voorgaande bericht)

 

vr.gr. Peter

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Wederom bedankt voor je reactie..

 

Lijkt mij wel om het kadastraal te splitsen moeten mijn zus en ik het toch ook eerst eens zijn... :) kunnen we het net zo goed op een stukje papier zetten...

 

Of een hek om haar stuk heen met een bordje erop "dit is van mijn zus" :)

 

en wat is jouw mening over; (met andere woorden is dit wat)

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/gebruik_privegoederen

 

Gebruik privégoederen

Lees voor

Gebruikt u in uw onderneming goederen die u moet aangeven in box 3? Dan mag u de kosten van het zakelijke gebruik van de winst aftrekken. U mag maximaal het bedrag aftrekken dat in box 3 is belast. U hoeft daarbij geen rekening te houden met het heffingvrij vermogen. Dit geldt niet voor vervoermiddelen (zie Gebruik privévervoermiddel).

Voorbeeld

U had vanaf 1 juli een deel uw privépand, dat al in box 3 hoorde, in gebruik bij uw onderneming. De gemiddelde waarde van dat deel was het jaar hiervoor € 50.000. Het voordeel uit sparen en beleggen van dat deel is dan 4% x € 50.000 = € 2.000. Op jaarbasis mag u dan maximaal € 2.000 als kosten van de winst aftrekken. Voor een half jaar is dit dus maximaal € 1.000.

 

 

vrgr.

Link naar reactie
  • 0

Over wat voor metrage spreken we? Of wat is de ruimte behoefte?

 

En eist/wenst jouw zus huur of wil jij die juist betalen? Is ze accoord met het zakelijk/bedrijfsmatige gebruik van deze loods?

 

Hoe wil je of willen jullie dit verzekeringstechnisch afdekken?

 

Praktisch gezien zou ik willen zeggen: timmer een luifel en zet de caravan daaronder of vraag zus of je de caravan op het lege deel mag stallen o.i.d. Verhaal roept bij mij een beetje de associatie met Left Twix and Right Twix op.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Over wat voor metrage spreken we? Of wat is de ruimte behoefte?

 

En eist/wenst jouw zus huur of wil jij die juist betalen? Is ze accoord met het zakelijk/bedrijfsmatige gebruik van deze loods?

 

Hoe wil je of willen jullie dit verzekeringstechnisch afdekken?

 

Praktisch gezien zou ik willen zeggen: timmer een luifel en zet de caravan daaronder of vraag zus of je de caravan op het lege deel mag stallen o.i.d. Verhaal roept bij mij een beetje de associatie met Left Twix and Right Twix op.

 

Groet,

 

Highio

 

 

een fysieke scheiding van het stuk zou zeker helpen. Denk ook aan bodembeslag.

Link naar reactie
  • 1

Misschien kunnen wij kijken naar een enigszins vergelijkbare situatie ...

 

Stel ... u heeft een woning dat gezamenlijk eigendom is van u en uw (inmiddels) ex-echtgenote, elk voor de onverdeelde helft. Uw ex-echtgenote woont nog steeds in de woning, maar u niet meer. In beginsel is het dan redelijk dat uw ex-echtgenote aan u een gebruiksvergoeding betaalt voor uw onverdeelde deel van de woning. Hierbij is niet aan de orde welk deel van het geheel (tuin, zolder, schuur, slaapkamer(s) er nu wel of niet door uw ex-echtgenote gebruikt worden ... zij heeft de beschikking daarover. Verhuren van het onverdeelde is iets anders want je kunt een gezamenlijk en onverdeeld bezit niet aan jezelf verhuren.

 

Wat vinden anderen hiervan?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Denk ook aan bodembeslag.

Pardon? Waarom zou er beslag gelegd moeten/kunnen worden?

 

@Cosara: een gebruiksvergoeding is een prima oplossing voor deze kwestie.

 

 

de ruimte is niet gescheiden door een duidelijke afscheiding (huurovereenkomst met tekening helpt wel0, bodembeslag (geen gebruikelijke) treft hele perceel. Waarom? De ontvanger.

 

Link naar reactie
  • 0

.....................

Samen met mijn zus bezit ik een verhard terrein met een kleine loods, zijn beiden 50% eigenaar en is onverdeeld..

Beiden voeren de WOZ waarde voor 50% op in box 3 voor de IB.

 

Er staan prive spullen van mij gestald/ opgeslagen zoals een caravan etc. op mijn 50%.

.......................

 

......................

 

Het probleem zit/zou kunnen zitten in wat is van mij en wat is van mijn zus...

 

Oké van ieder is 50% maar welke helft is van wie!

 

Dat kan toch op een stukje papier verdeeld worden ??

 

Nu is het eigenlijk niet anders ik gebruik de kleine loods voor mijn prive spulletjes en het buitenterrein is voor mijn zus.

.....................

 

Vraag mij geen fiscale dingen, maar:

- Als jij de loods bezit en jouw zus het buitenterrein: is dat dan inderdaad 50/50? Of is 50/50 een fictieve afspiegeling van de verdeling?

- Waar staat jouw caravan? Binnen of buiten?

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

- Als jij de loods bezit en jouw zus het buitenterrein: is dat dan inderdaad 50/50?

Het is een onverdeeld eigendom. Beiden zijn gezamenlijk eigenaar van het terrein én de loods.

 

Of is 50/50 een fictieve afspiegeling van de verdeling?
Niet relevant. Het blijft een onverdeeld eigendom.

 

- Waar staat jouw caravan? Binnen of buiten?

Ook niet relevant. Kan vandaag buiten staan en morgen binnen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil de pret zeker niet bederven (de pret is: “onbelaste opbrengsten in box 3”, “aftrekbare kosten in box 1, want bedrijfskosten” enz.).

Maar volgens mij (althans zo lees ik het) is elke millimeter van de betrokken ‘bedrijfsruimte’ voor 50% van de ondernemer in kwestie en voor 50% van de zus (gedeelde eigendom namelijk).

 

En omdat alles in box 3 zit, kan je dat (lijkt mij) niet aan elkaar (= jezelf) verhuren. Want dan wordt het (nogmaals: lijkt mij) een soort ‘onderneming’ in box 1 met bijbehorende belastingplicht.

 

M.a.w.: Ik geloof hier niet in, qua constructie.

Maar ieder zijn eigen visie natuurlijk!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.