• 0

Wonen in nederland - BVBA die reeds 5 jaar bestaat in belgie

Allen ik zoek wat antwoorden op de volgende vraagstellingen die ik niet lijk te vinden bij de overheid. + Ik zou denken dat ik niet de eerste zelfstandige Belg ooit ben die net over de grens gaat wonen ? Maar de online zoekactie zou dat tegenspreken.

 

Achtergrond info ; Ik heb reeds 5+ jaar een BVBA. Ik ben de enige aandeelhouder; BVBA is volstort; Ik oefen een vrij beroep uit als project ingenieur voor diverse multinationals; Mijn activiteiten zijn tot op dit moment beperkt gebleven tot belgische firma's ; ik heb een huis gekocht in nederland en heb mijn eigendom verkocht in belgie waar ook mijn maatschappelijke zetel gevestigd is. Het huis dat ik gekocht heb is 50meter over de grens.

 

In ieder geval hieronder mijn vragen / stellingen (Enige feedback / eerdere ervaringen zouden welkom zijn :

 

- De belastingen in Nederland & Belgie beweren dat er niets wijzigt zo lang mijn hoofdinkomen uit België blijft komen.

 

-De kruispuntbank stelt dat ik mijn maatschappelijke zetel niet in nederland kan vestigen zonder onder nederlandse rechtspraak te vallen want het belgisch standpunt = de locatie van het bedrijf bepaald onder welke rechtsvorm en wet het valt maar de nederlandse wet verwijst naar de oorsprong van het bedrijf en stelt dus dat het geen nederlandse onderneming zou zijn. Welke van de 2 is het ?

 

-Als ik mijn maatschappelijke zetel dan toch zou verhuizen naar nederland en een nederlandse bv of zzp wordt wat zijn de gevolgen? positief / negatief (kosten voor notaris sowieso al maar de rest kan ik moeilijk inschatten op dit moment).

 

-Is het interressant om mijn bvba in belgie te laten en huur te betalen ergens en te factureren als buitenlander naar een bvba? zijn er dergelijke constructies die uiteraard niet bedoelt zijn als belastingsontwijking maar eerder als optimalisering?

 

Dank bij voorbaat!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je in Nederland woont, dan ben je hier belastingplichtig (als persoon).

En ik begrijp uit je verhaal dat je inderdaad hier (intussen) woont.

 

Als je een bedrijf zou hebben in het buitenland (België bijvoorbeeld...), dan zou dat bedrijf misschien ook daar belastingplichtig kunnen zijn (in dit geval lijkt mij dat sowieso het geval: want het is een rechtspersoon, een BVBA).

 

Maar de vraag lijkt mij eigenlijk:

Heb je werkelijk een bedrijf in het buitenland?

 

Dat is mijns inziens alleen wanneer je een vaste inrichting in België hebt, dus een kantoor, een winkel of dergelijke.

(Er zijn bedrijven die "nepvestigingen" hebben in het buitenland - en zelfs hier in NL! - dus een adres in een 'verzamelbedrijfsgebouw' of zoiets, zonder dat zij daar ooit echt zijn maar dat terzijde...)

 

Ik proef een beetje uit je verhaal dat je BVBA eigenlijk met je meeverhuist naar NL.

Of? (kantoor aan huis? kantoor "op zak"?)

 

Dan zou je dit moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel (en uitschrijven in de KvK van België? - maar daar heb ik verder geen verstand van).

En jezelf ook uiteraard moeten inschrijven bij de GBA (Gemeentelijke basisadministratie in je woonplaats).

 

Vervolgens heeft je BVBA dan een Nederlands BTW nummer en kan je naar hartenlust je diensten in België verrichten (net als ik dat kan!). De BTW wordt dan (normaal gesproken) verlegd.

 

Uiteraard is het ook vast wel mogelijk om allerlei 'cosmetische constructies' te bedenken om je bedrijf elders gevestigd te hebben, maar dat zou ik hier niet zo 1-2-3 kunnen oplepelen... :)

 

Link naar reactie
  • 0

P.

 

Bedankt voor je reactie.

 

Mijn bedrijf is in belgie gebleven dus ik heb effectief een buitenlandse BVBA.

 

Waar de belastingsdienst het over eens blijkt te zijn zowel in belgie als in nederland is dat ik mijn belastingen als mijn loon vanuit belgie komt in belgie moet betalen. (wat ook logisch is)

 

Ik zoek zoals je zelf komt te vertellen idd optimalisaties en evt vragen rond het juridische gebeuren van mijn bvba over te zetten of al dan niet. Met eventuele financiele gevolgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.