• 0

advies over geplaatst kapitaal in op te richten holding BV

Goedendag,

 

Ik ga een holding BV (NL) oprichten en daaronder (later over maand) een eerste werk-BVBA (België).

Nu is de vraag wat ik als geplaatst kapitaal ga opnemen in de stukken van de holding BV (vraag van notaris die misschien terecht aangeeft geen advies hierover te kunnen geven).

 

Ik ga geen geld lenen hiervoor bij de bank en ik ga voor nu niet op zoek naar investeerders want die heb ik niet nodig. Ik ga uit prive geld inbrengen.

 

In België is het nog verplicht om € 6.200 te storten en dat geld gaat dus volgende maand uit mijn op te richten Holding BV naar de BVBA bij oprichting.

Daarnaast zal ik zaken als telefoon, laptop en nog wat zaken (bv. oprichting holding BV) moeten regelen die geld kosten voor de Holding BV.

 

Met boerenverstand zou ik dan zeggen, ik ga zo meteen in totaal ca. € 9.000 uitgeven. Zal ik dat dan ook maar het geplaatst aandelen kapitaal maken?

Of is dat juist niet handig en hanteer ik 100 aandelen van bijvoorbeeld € 1,- en dan geef ik als prive persoon twv € 8900 een lening aan de holding BV.

 

Enfin, ik hoop dat iemand een advies heeft waarvoor mijn dank.

 

Groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eigenlijk moet een rechtspersoon (althans: om goed te kunnen functioneren en echt levensvatbaar te zijn) over genoeg eigen vermogen en liquiditeiten te beschikken. Om te kunnen opereren zoals gewenst, dus.

 

Het antwoord op je vraag is dus afhankelijk van de precieze situatie voor deze onderneming (en dat zou je toch zelf het beste moeten weten). ::)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie.

 

Die begin liquiditeiten kunnen er ook in met een lening van mij prive aan Holding BV.

Binnen holding BV voer ik vanaf januari af en toe wat klussen uit die ook geld binnen brengen in de BV dus daarvandaan kan ik mezelf eventueel wat loon toekennen en eventueel nog meer in BVBA stoppen. Vanuit de BVBA zullen er (bij ruimte) managementfees gaan komen richting Holding BV. Eerste klant verwacht ik al in jan/feb 2018 dus ook daar hoeft geen extra geld bij vanuit BV.

 

Geeft dit beter beeld?

Ga ik alles als geplaatst kapitaal inbrengen of op andere manier met een klein geplaatst kapitaal en lening van prive aan holding? Wat kan het voordeel zijn van de ene of de andere manier? Daar ben ik naar op zoek.

Link naar reactie
  • 0

Die begin liquiditeiten kunnen er ook in met een lening van mij prive aan Holding BV.

 

Een lening kost de BV geld. Is dus niet hetzelfde als voldoende eigen vermogen om goed te kunnen opereren.

 

Daarnaast moet je zelf in box 1 de (zakelijke) rente verantwoorden.

Is dus soms/vaak/zo-af-en-toe niet zo heel wenselijk allemaal.

 

(Verder niets zinnigs over te zeggen zo, althans zou ik het niet 1-2-3 weten.)

Link naar reactie
  • 0

 

Een lening kost de BV geld. Is dus niet hetzelfde als voldoende eigen vermogen om goed te kunnen opereren.

 

Daarnaast moet je zelf in box 1 de (zakelijke) rente verantwoorden.

Is dus soms/vaak/zo-af-en-toe niet zo heel wenselijk allemaal.

 

Als die managementfee vanuit de BVBA niet te gek lang op zich laat wachten, zou het ook met een RC vanuit de DGA aan de holding kunnen, zonder moeilijk rentegedoe. Wanneer het wel voor langere termijn (>1 jaar) is, zou je dit alsnog met een lening met rente kunnen oplossen.

 

Maar als je het geld kunt missen, maak het jezelf niet te ingewikkeld, en stort gewoon voldoende aandelenkapitaal in de holding om in ieder geval met die middelen de BVBA op te richten.

 

Nog een optie: Stort agio op de aandelen en betaal deze later weer terug. Maar let wel op dat hier ook weer bepaalde spelregels bij gelden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie. Los van bescheiden managementfee uit BVBA komt er met zekerheid t/m mei 2018 ca. € 20K in de holding BV door wat werkzaamheden vanuit holding BV (los van de BVBA) voor derden.

 

Kortom er komt met zekerheid geld (=kapitaal/eigen vermogen) in de Holding BV en dan zou ik mijn "lening" (RC) er weer uit willen halen. Dat geld gebruik ik ook liever voor overbruggingsperiode 1e jaar zodat ik geen tot weinig loon aan mezelf hoef uit te keren in opbouwfase als dat lastiger mocht zijn.

 

Kortom ik denk dat die optie RC DGA een goede is zodat ik binnen 4 maanden mijn prive deel voor opzet bvba etc. er weer uit kan halen. In dat geval houd ik voor opzet Holding BV een kapitaal aan gelijk aan aankoop telefoon/laptop/opzet holding bv/bufferpost.

 

Commentaar weer welkom!

Link naar reactie
  • 0
komt er met zekerheid t/m mei 2018 ca. € 20K in de holding BV door wat werkzaamheden vanuit holding BV (los van de BVBA) voor derden

 

Werkzaamheden voor derden vanuit de holding? ::) Dat lijkt me nu juist niet de bedoeling : de holding is juist bedoeld voor scheiding van risico en waarde, dus daar moet je geen activiteiten voor derden in uitvoeren

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.