• 0

Cryptocurrency betalingen die in waarde zijn gestegen, en hoe dit te boeken?

Hoi allemaal, ik heb een aantal vragen waar ik het antwoord nog niet heb op kunnen vinden, is hier misschien iemand die verstand heeft van zaken over cryptocurrency betalingen en hoe dit het beste te boeken?

 

 

Ik ben begin dit jaar begonnen met een eenmanszaak, en heb al een hele reeks projecten afgerond voor diverse klanten met facturen die betaald zijn.

Tussen dat door heb ik ook nog andere klanten gehad om advertenties op me goedlopende website te plaatsen, dit is altijd mondeling overeen gekomen en heb hier dus geen facturen of een papier winkel van. (behalve chatlogs)

 

De betalingen van ongeveer 30000 euro per stuk die ik heb ontvangen via de mondelinge overeenkomsten zijn altijd via cryptocurrency betaald.

Ik heb dit nooit terug naar euros laten uitbetalen/converteren, en al die tijd laten staan en dat is nu dus even wat meer waard geworden dan toen.

 

 

Vragen:

 

[*] - Is het aan te raden om facturen te maken, of is het beter om deze betalingen als 'persoonlijke' inkomsten op te geven voor de inkomsten belasting. (dus geen mkb-winstvrijstelling etc mogelijk?)

 

[*] - Kan ik alsnog facturen maken, en deze als betaald markeren met een betaal datum die voor de laatste facturen zit? of op een andere manier te boeken? (FactuurNr10 datum 2017-12-13, FactuurNr11 datum 2017-05-05)

 

[*] - Ik ben toen overeen gekomen met 30000 euro voor een dienst, dit is dus het bedrag waar ik me inkomsten belasting over dien te betalen?

 

[*] - Stel de betaling van 30000 euro (100 ETH) is nu 60000 euro waard, in theorie moet ik dus alleen over die 30000 euro inkomsten belasting te betalen, is dat correct?

 

[*] - Ik weet dat ik vermogensbelasting moet betalen, wat kan ik verwachten van de belastingdienst als ik zoveel extra vermogen erbij heb, moet ik nog dingen documenteren of laten zien? of is een transactie ID van de blockchain genoeg? (cryptocurrencies zijn dit jaar enorm gestegen)

 

 

Alvast hartelijk bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Sommige beroepsgroepen zijn verplicht verdachte transacties te melden. Doen ze dat niet, dan staat ze een gevangenisstraf van maximaal 8 jaar te wachten.

 

De verkoop van advertenties heb ik daar niet tussen zien staan, maar ik heb de lijst dan ook niet uitgebreid gelezen.

 

Handelaren staan daar wel tussen. En als verkoper van advertenties ben je handelaar. Het moet echter wel om contant geld gaan boven de 25000 euro. En cryptomunten zijn ...?

Link naar reactie
  • 0
Handelaren staan daar wel tussen.

 

Dat gaat om handel in goederen, niet diensten. De meldingsplicht gaat daarnaast ook nog eens om specifieke categorieën goederen.

 

(Het cliëntenonderzoek is verplicht voor verkopers van goederen bij transacties vanaf 15.000 euro.)

 

Om heel eerlijk te zijn, als iemand mij cash 10.000 euro of meer zou betalen, ongeacht voor wat, dan zou ik sowieso gaan uitzoeken of ik nog ergens op moet letten. En als ik in een soort business zat waar dat soort transacties gebruikelijk was, dan zou ik weten wat mijn plichten waren.

 

Dus weliswaar denk ik dat de TS (= topic starter) geen meldplicht heeft, maar als ik de TS was, dan had ik het al lang mijn dringende zorg gemaakt dat uit te zoeken.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.