• 0

ZZP werk verrichten in Zwitserland

Ik werk momenteel voor een bedrijf in Nederland maar heb een lucratief werkaanbod ontvangen om voor een Zwitsers bedrijf te gaan werken. Het is een tijdelijke job voor 12 maanden waarbij ik elke maand een week op locatie zal werken (in Zwitserland) en drie weken vanuit huis zal werken (in Nederland) - wat dus neerkomt op een 25/75 buitenland/thuis balans neerkomt.

 

Nu vraagt de recruiter in Zwitserland mij of ik me liever als ZZP'er in Nederland wil inschrijven, of dat ik als het ware onder een "umbrella / payroll" entiteit in Zwitserland wil registreren. Nu vraag ik me af of er mensen zijn die soortgelijke ervaringen hebben gehad, en welke optie fiscaal voordeliger is?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik werk momenteel voor een bedrijf in Nederland

(...)

Nu vraagt de recruiter in Zwitserland mij of ik me liever als ZZP'er in Nederland wil inschrijven

Werk je nu in loondienst en ben je dus geen ondernemer?

 

heb een lucratief werkaanbod ontvangen om voor een Zwitsers bedrijf te gaan werken

(...)

welke optie fiscaal voordeliger is?

Het gaat niet alleen om fiscaal voordeliger, maar ook om het risico van ondernemerschap, zo lees ik. Als dat bedrijf na een paar maanden genoeg van je heeft, of je wordt ziek, dan wordt je door niets of niemand betaald want je hebt dan ook geen recht meer op een uitkering. Als je nu in loondienst werkt is dat wel iets om rekening mee te houden.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

1. Klopt, ik werk momenteel in loondienst. Maar overweeg in te gaan op het aanbod van de recruiter aangezien ik in Zwitserland het drie-dubbele kan verdienen.

 

2. Daar ben ik het geheel met je mee eens, en ik ben bereid om dat risico te nemen. Mijn vraag is echter of het verstandiger is om als ZZP'er daar aan de slag te gaan, of me te laten in schrijven bij de recruiter's umbrella / payroll entiteit. De recruiter geeft geen aanbevelingen wat betreft optie 1 of 2, en zegt dat de keus volledig bij mij ligt.

 

Link naar reactie
  • 0

1. Klopt, ik werk momenteel in loondienst. Maar overweeg in te gaan op het aanbod van de recruiter aangezien ik in Zwitserland het drie-dubbele kan verdienen.

Op korte termijn kun je misschien netto drie keer zoveel overhouden, maar of dat op langere termijn goed gaat valt te bezien. Denk daar niet te licht over. Maar soit, je bent bereid het risico te nemen.

 

Mijn vraag is echter of het verstandiger is om als ZZP'er daar aan de slag te gaan, of me te laten in schrijven bij de recruiter's umbrella / payroll entiteit. De recruiter geeft geen aanbevelingen wat betreft optie 1 of 2, en zegt dat de keus volledig bij mij ligt.

Heel verstandig van die recruiter om daar zijn/haar vingers niet aan te branden.

 

Zonder uurtarief als ZZP'er en uurloon als payroller valt er uberhaupt niet te rekenen. Als dit je enige opdrachtgever is, dan voldoe je al niet aan de criteria van ondernemerschap op een aantal fronten, dus daar wordt de rekensom alweer anders van. Door alle factoren in het spel is het lastig aan te geven wat "voordeliger" is. En de definitie: is "voordeliger" voor jou puur gebaseerd op wat je op korte termijn netto overhoudt?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

2. Daar ben ik het geheel met je mee eens, en ik ben bereid om dat risico te nemen.

Om risico's weloverwogen te kunnen "nemen" zul je ze eerst moeten kennen en begrijpen :)

 

Los van ziekte en langdurige arbeidsongeschiktheid lijkt me hier vooral het contractuele aansprakelijkheidsrisico relevant,en wellicht ook bepalend voor de keuze voor optie 1, 2 of wellichts zelfs géén beiden.

Heb je de voorwaarde van beide opties al bekeken en besproken met een jurist? Vooral als de overeenkomsten naar Zwitsers recht zijn zou ik hier niet doe het zelven: procedures naar Zwitsers recht zijn duur, complex en de uitkomst onvoorspelbaar.

Als payrolling voor jou de grootste contractuele aansprakelijkheidsrisico's beperkt en niet al te veel extra's kost, zou ik dat zeker overwegen

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Op korte termijn kun je misschien netto drie keer zoveel overhouden, maar of dat op langere termijn goed gaat valt te bezien. Denk daar niet te licht over. Maar soit, je bent bereid het risico te nemen.

Dat is waar, en daar ben ik me ook zeker van bewust. Mijn functie is heel specifiek en er is op de markt heel veel vraag naar. Natuurlijk weet je nooit wat de toekomst brengt, maar gezien de huidige markt maak ik me er niet druk om.

 

Zonder uurtarief als ZZP'er en uurloon als payroller valt er uberhaupt niet te rekenen. Als dit je enige opdrachtgever is, dan voldoe je al niet aan de criteria van ondernemerschap op een aantal fronten, dus daar wordt de rekensom alweer anders van. Door alle factoren in het spel is het lastig aan te geven wat "voordeliger" is. En de definitie: is "voordeliger" voor jou puur gebaseerd op wat je op korte termijn netto overhoudt?

Mee eens. Ik denk het netto voordeliger is om als ZZP'er aan te slag te gaan. Dit brengt natuurlijk wel meer administratie en dergelijke met zich mee. Natuurlijk zijn er ook andere variabelen die spelen (verlof, ziekte) die een umbrella / payroll entiteit weer aantrekkelijker maken, hier wordt echter wel een X percentage van je loon op ingehouden. Ik was meer op zoek naar ervaringen van andere die in het soortgelijke situatie terecht zijn gekomen.

 

Link naar reactie
  • 0

2. Daar ben ik het geheel met je mee eens, en ik ben bereid om dat risico te nemen.

Om risico's weloverwogen te kunnen "nemen" zul je ze eerst moeten kennen en begrijpen :)

 

Los van ziekte en langdurige arbeidsongeschiktheid lijkt me hier vooral het contractuele aansprakelijkheidsrisico relevant,en wellicht ook bepalend voor de keuze voor optie 1, 2 of wellichts zelfs géén beiden.

Heb je de voorwaarde van beide opties al bekeken en besproken met een jurist? Vooral als de overeenkomsten naar Zwitsers recht zijn zou ik hier niet doe het zelven: procedures naar Zwitsers recht zijn duur, complex en de uitkomst onvoorspelbaar.

Als payrolling voor jou de grootste contractuele aansprakelijkheidsrisico's beperkt en niet al te veel extra's kost, zou ik dat zeker overwegen

 

 

Bedankt voor jouw advies Norbert.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.