• 0

Wie wint? Linda of Linda.?

Op rtlz en ad wordt melding gemaakt dat Linda. niet wil dat Linda Linda als bedrijfsnaam voert voor haar autorijschool.

 

Linda. zou een gedeponeerd merk zijn.

 

Van wat ik me herinner toen ik een merknaam registreerde is een woordmerk niet zomaar te registeren, het moet qua beeldmerk onderscheidend zijn en niet te algemeen.

 

Zou Linda. een punt hebben (pun intended)?

 

Linda. had gelegenheid het beeldmerk onderscheidend te maken en heeft dat nagelaten.

Wat mij betreft heeft Linda zonder punt wel een punt en Linda. met punt geen punt, ondaks die punt.

 

https://www.rtlz.nl/algemeen/binnenland/linda-eist-dat-rijschool-linda-logo-verandert

https://www.ad.nl/nijmegen/nijmeegse-linda-mag-de-naam-linda-niet-gebruiken-vindt-linda~ac341a22/

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 1

Merkregistraties zijn te vinden bij de BOIP (Benelux Merkenregister). Daar zijn 76 merken geregistreerd met het woord Linda erin. Linda is een algemeen Spaans woord dat lieftallig of beeldig betekent. Er zijn Spaanse sinaasapppels te koop onder het merk Linda, een Frans wasmiddel en Nederlandse dierenspulletjes.

 

De uitgever Mood for Magazines heeft eerst in 2002 het woordmerk geregistreerd voor drie productgroepen en later in 2005 het beeldmerk LINDA. met punt voor dezelfde drie klassen.

 

De rijschoolhoudster maakt een goede kans om haar eigen naam te mogen blijven gebruiken. Linda is een algemeen woord (zwak woordmerk), Linda wordt door verschillende merkeigenaren gebruikt in verschillende productgroepen en tenslotte: de uitgever heeft het merk niet geregistreerd voor autorijlessen.

 

Bijdrage gereconstrueerd na abusievelijk wissen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Linda (met punt of zonder punt) is een woordmerk zonder al teveel onderscheidend vermogen.

 

Bovendien zijn de respectievelijke economische activiteiten zeer verschillend (een autorijschool en een mediaplatform), neem het veel gebruikte voorbeeld in dit soort kwesties: 'Ajax' (voetbalclub, brandveiligheidsproducten en allesreiniger), totaal verschillende activiteiten met dezelfde naam waar in het economisch verkeer geen verwarring over kan ontstaan. Mijns inziens dus onhaalbare eis die Linda met een . stelt.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Op rtlz en ad wordt melding gemaakt dat Linda. niet wil dat Linda Linda als bedrijfsnaam voert voor haar autorijschool.

 

Linda. zou een gedeponeerd merk zijn.

Dat laatste klopt, maar slechts als beeldmerk, niet als woordmerk en tevens niet voor een autorijschool.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Zie BOIP:

 

Inschrijvingsnummer: 0973287

Nummer en dagtekening (dag en uur) van het depot: 1308123 / 07-04-2015 , 15.59

Vervaldatum: 07-04-2025

 

Naam en adres van de houder: Mood For Magazines B.V.

Adriaan Dortsmanplein 3, 1411 RC Naarden, Nederland

 

Naam en adres van de gemachtigde of vermelding van het correspondentie-adres van de houder: NLO Shieldmark B.V.

New Babylon City Offices Anna van Buerenplein 21 A, 2595 DA Den Haag, Nederland

Afbeelding van het beeldmerk

 

Classificatie van de beeldelementen, type merk, kleuren, onderscheidende elementen: CFE 24.17.1;27.5.17

 

Klasse-aanduiding en opgave van de waren en diensten:

Kl 11 Verlichtings-, verwarmings-, stoomopwekkings-, kook-, koel-, droog-, ventilatie- en waterleidingsapparaten en sanitaire installaties; handdoekradiatoren; badkuipen, douchebakken, toiletten; bidets, urinoirs; kranen; douches, douchekoppen, douchesets, douchebakken, douchecabines, stoomdouches; wasbakken, wastafels; verlichting voor badkamermeubelen; verlichtingsornamenten; lampen, tafellampen, bureaulampen, booglampen, lantaarns, olielampen.

Kl 14 Edele metalen en hun legeringen en producten hieruit vervaardigd of hiermee bedekt voor zover niet begrepen in andere klassen, te weten juwelierswaren, sieraden, bijouterieën, edelstenen; juwelierswaren, sieraden en bijouterieën van glas, kunststof, onedele metalen, edelstenen (halfedelstenen), parels, rubber, edele metalen, hout, keramiek, steen, leer, titanium, ivoor, barnsteen, katoen, wol, geëmailleerd en/of van andere natuurlijke producten; magnetische sieraden; uurwerken, chronometers, tijdmeetinstrumenten en horloges, horlogebanden, horlogearmbanden; doosjes van edele metalen voor horloges en juwelierswaren; manchetknopen; dassenhouders, dassenspelden; ringen, armbanden, oorbellen, halskettingen, broches (juwelierswaren), hangers, sleutelhangers; kettingen (sieraden); edele metalen (ruw, gesmeed of halfbewerkt).

Kl 18 Leder en kunstleder; dierenhuiden; reiskoffers en koffers; paraplu's, parasols; tassen; beauty-cases [leeg]; bekledingsmaterialen van leder, voor meubelen; dozen van leder of lederkarton; gereedschapstassen van leder; portefeuilles; meubelgarnituren van leder; sleuteletuis.

Kl 24 Weefsels en textielproducten voor zover niet begrepen in andere klassen; spreien; dekens, slopen, kussenslopen en ander beddengoed; gordijnen en gordijnstoffen; tafellakens; tafellopers; servetten; placemats van textiel; handdoeken van textiel, waaronder gastenhanddoekjes; badlinnen; theedoeken, zakdoeken en servetten van textiel; plaids; bekledingsstoffen en andere textielgoederen voor woninginrichting en wandbekleding, voor zover niet begrepen in andere klassen.

Kl 27 Tapijten, vloermatten, linoleum en andere vloerbedekking; behang, niet van textielmateriaal; decoratieve randen voor muren in de vorm van behang; wandbekleding.

Kl 28 Spellen, speelgoederen, speelkaarten; gymnastiek- en sportartikelen voor zover niet begrepen in andere klassen; versierselen voor kerstbomen.

Kl 35 Advertentiebemiddeling en reclame; administratieve diensten met betrekking tot orders, geplaatst via internet; verspreiding van reclamemateriaal, reclameboodschappen en promotiemateriaal; het ter beschikking stellen van advertentieruimte op internet voor reclamedoeleinden, alle voornoemde diensten onder andere geleverd met behulp van tijdschriften en drukwerken, alsmede via kabel, ether en elektronische weg (waaronder internet); handelsinformatie; marktbewerking, marktonderzoek en marktanalyse; het houden van veilingen en openbare verkopingen, ook via internet; presentatie van waren en/of diensten op communicatiemedia voor verkoopdoeleinden; zakelijke online diensten met betrekking tot het bijeenbrengen van internetgebruikers en handelspartners voor het verkopen van waren en/of diensten; online verkoop van kledingstukken, schoeisel, hoofddeksels, lederwaren, tassen, koffers, meubelen voor binnen, meubelen voor buiten, weefsels en textielproducten, gerei en vaatwerk voor de keuken, beddengoed; online verkoop van lijsten, spiegels, kerstversieringen, speelgoed, boeken, tijdschriften, voedingsmiddelen, alcoholhoudende of alcoholvrije dranken, cosmetische middelen en voedingssupplementen, verven, lakken, bouwmaterialen en bouwonderdelen van metaal, handgereedschappen, lampen, badkamermeubilair, tapijten, matten, behang, sieraden, horloges; reproductie van documenten via telecommunicatienetwerktechnieken; systematisering en indexering van informatie via wereldwijde computernetwerken ten behoeve van het verlenen van toegang tot zoekmogelijkheden en informatie; administratieve diensten bij het samenstellen en bewaren van gegevens; administratieve diensten bij het opzoeken van informatie in gegevensbestanden; data-analyse, zijnde het in kaart brengen en systematiseren van gegevens; administratieve diensten bij het opzetten en beheren van gegevensbestanden; advisering en informatie inzake voornoemde diensten, al dan niet via internet, online of via andere (elektronische) weg; het organiseren van beurzen, tentoonstellingen, evenementen en andere activiteiten voor commerciële doeleinden.

 

Klasse-opsomming (00 = tot en met): 11 14 18 24 27 28 35

Datum inschrijving: 10-04-2015

Publicatiedatum van de inschrijving: 10-04-2015

Status: Merk ingeschreven

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Linda is een algemeen woord (zwak woordmerk), Linda wordt door verschillende merkeigenaren gebruikt in verschillende productgroepen en tenslotte: de uitgever heeft het merk niet geregistreerd voor autorijlessen.
Aha. Er zijn verschillende registraties voor het beeldmerk van dezelfde uitgever.

 

Blijft een zwak merk. En de uitgever koos voor registratie van LINDA. met punt. Dan heeft de uitgever geen zaak tegen LINDA zonder punt. Als ze sportief zijn, betalen ze de rijschoolhouder voor een ander lettertype.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het gaat meer precies om LINDA. in hoofdletters met een punt in een vergelijkbaar lettertype.

Het gebruikte lettertype (gelijkend op de veelgebruikte typeface Gotham of Myriad) van LINDA. is een zwak argument, evenals het gebruik van de "kleur" zwart en het feit dat het een andere branche betreft. Blijft over de toevoeging van de punt als dat inderdaad bij de rijschool aan de orde is.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat Linda's broer John het - waarschijnlijk tevergeefs - ook eens heeft geprobeerd met het TV-concept 'Ik hou van Holland' dat ook gretig werd - en nog steeds wordt! - gekopieerd door diverse evenementenbureaus.

 

Voor de grap even op KvK.nl 'Linda.' ingetoetst, dat is effe schrikken hoeveel kapsalons, rijscholen, kinderopvang en kledingzaken er zijn met die naam. Linda de Mol krijgt het nog druk...

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Blijft over de toevoeging van de punt als dat inderdaad bij de rijschool aan de orde is.

Geen punt!

 

Is toch eigenlijk een variant op bullying. Misbruik van recht.

Niet zozeer misbruik van recht maar eerder misbruik van macht.

 

Storm in een glas water.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De merkklasse 41 is hier relevant en die is vaak geregistreerd op zowel woord- als beeldmerk niveau.

 

Het kan wel zijn dat het om een niet zo sterk merk gaat waar het gaat om de naam zelf maar het is een ultra sterk merk door inburgering, zeker als het gaat om de naam en het beeldmerk in kapitalen.

 

Een zaak zal de rijschoolhoudster volgens mij vrijwel zeker verliezen. Het is m.i. juist erg sympathiek dat men de onderneemster niet meteen hard aanpakt maar "netjes" vraagt of ze per februari een ander logo op auto en site wil zetten.

 

De hoeveelheid free publicity die ze nu gehad heeft compenseert voldoende voor de extra kosten van een ander logo en een andere sticker. Ik zou mijn kinderen (als ze in Breda zou werken) naar haar sturen omdat ze heel degelijk en modern overkomt. Dit levert zeker klanten op. Wellicht kan ze zelfs uitbreiden naar meer auto's.

 

Link naar reactie
  • 0

De merkklasse 41 is hier relevant

 

Kan je dat toelichten?

 

Zijn de merken niet beperkt tot de waren en diensten die zijn opgegeven, zoals het publiceren van kranten en tijdschriften?

Er zijn geen class headings gebruikt die alle waren en diensten in een klasse omschrijven o.i.d.

 

Link naar reactie
  • 0

De merkklasse 41 is hier relevant en die is vaak geregistreerd op zowel woord- als beeldmerk niveau.

Ik zie dat deze klasse niet voorkomt in de registratie die Nedzhibe geplaatst heeft, maar wel een aantal keren in dat handige staatje eronder, toch zie ik de relevantie niet in relatie tot de rijschool.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Merkklasse 41 staat onder ander voor opleiding. (Klasse 41: Opvoeding; opleiding; ontspanning; sportieve en culturele activiteiten.) bron

 

Het kan zo zijn dat de aanvrager specifieker is geweest bij de omschrijving en dan zou het zo kunnen zijn dat de klasse 41 alsnog minder relevant zou kunnen zijn.

 

De nadruk bij een eventueel conflict zou ik dan ook eerder zoeken bij het beeldmerk en de inburgering hiervan van de naam LINDA in kapitalen. De punt doet volgens mij weinig ter zake als element.

 

Er zijn trouwens best andere rijscholen die Linda in de naam en of logo hebben maar daar is het meteen duidelijk dat ze niets met het tijdschrift Linda te maken hebben. Dat zou ze dus moeten doen. Afwijken zodat het meteen duidelijk is. Wel weer oppassen dat je niet te veel lijkt op een andere Linda rijschool. (niet zo sterk met een slippende auto ;-))

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat meer precies om LINDA. in hoofdletters met een punt in een vergelijkbaar lettertype.

Het gebruikte lettertype (gelijkend op de veelgebruikte typeface Gotham of Myriad) van LINDA. is een zwak argument, evenals het gebruik van de "kleur" zwart en het feit dat het een andere branche betreft. Blijft over de toevoeging van de punt als dat inderdaad bij de rijschool aan de orde is.

 

Er is geen punt te vinden in het logo van de rijschool, zie bijlage.

 

Wel is het lettertype zodanig gelijkend dat ik zou inschatten dat de gemiddelde mens het verschil tussen de twee niet ziet. Anderzijds lijken veel sans-serif fonts in kapitalen nogal op elkaar.

 

De kleur kun je weinig aan afdingen, het is een zwarte auto dus is het niet onlogisch daar witte letters op de te zetten voor maximaal contrast.

 

Maar goed, Linda-met-punt heeft gewoon veel diepere zakken en daar zal het wel op stuklopen.

 

Ik kan ook wel een 'rijschool Ben' beginnen, dat zal geen probleem zijn. Maar als ik daarvoor een specifiek lettertype gebruik en mn auto's in een specifiek tintje blauw spuit denk ik dat ik toch we een telco achter mn broek aan krijg... mogelijk omdat mijn klunzende leerlingen hun imago schaden als ze ergens tegenaan rijden (zeg een telefoonmast.. :D )

 

 

linda.thumb.jpg.f4720b59689929d8021d1dd3d41db8aa.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.