Jump to content
Garalan
Verberg

Rekening Courant verhouding eenmanszaak - BV

vraag

Goedenmiddag,

 

Ik heb een vraag over de inbreng van mijn eenmanszaak in de nieuwe BV,

 

Op 1 mei 2017 is mijn eenmanszaak overgegaan in een BV. Uiteraard liepen een aantal uitgaven en inkomsten na deze datum die nog betrekking hadden o de eenmanszaak gewoon door.

 

Binnen de BV heb ik een balans grootboek rekening aangemaakt die ik “Rekening-Courant Eenmanszaak” heb genoemd. Inmiddels staat hier een aanzienlijk bedrag op. Nu het eind van het jaar eraan komt en de boel dus moet worden afgesloten vraag ik mij af wat ik hiermee aan moet. Kan ik dit bijvoorbeeld volledig op de Winst en Verlies rekening zetten? Of werkt dit anders? Wie kan mij hierover adviseren? Alvast bedankt!

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hoi Garalan,

 

Hoe is destijds de overgang van de eenmanszaak naar BV verlopen? Heb je gekozen voor een geruisloze inbreng van eenmanszaak in BV? Een activa-passiva transactie? Of een ruisende inbreng van eenmanszaak in BV?


Met hartelijke groet,

Dennis

www.goedkopeboekhouderrotterdam.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Inmiddels staat hier een aanzienlijk bedrag op.

 

Als je administratie klopt, dan blijkt hieruit dan dus het bedrag van je rekening-courant vordering/schuld op/aan de BV.

 

Daar moet je een zakelijke rente over berekenen en dat is gewoon een balanspost (in de jaarstukken). En voor je IB aangifte moet je die dat ook gewoon meenemen (in box 1).

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dag Garalan,

 

Bezit en schulden zijn van EMZ verkocht aan de BV. Ik neem aan dat de activiteiten ook overgegaan zijn. Alsdan horen al die kosten en omzet die zijn ontvangen na datum activa-passiva transactie tot de BV. In de BV zul je die dus ook moeten aangeven op de W&V, aannemende dat de gehele EMZ verkocht is aan de BV.

 

Je eenmanszaak is dan feitelijk gestaakt op de datum activa-passiva transactie. Dat betekent dat wat jouw “eenmanszaak” te vorderen heeft op of schuldig is aan de BV een privé kwestie is geworden.

 

Dus jij hebt óf een schuld aan je BV (box 3) of een vordering op je BV (terbeschikkingstelling, box 1).

 

Welke van de twee is het?

 

Groet

Joost


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dag Garalan,

 

Bezit en schulden zijn van EMZ verkocht aan de BV. Ik neem aan dat de activiteiten ook overgegaan zijn. Alsdan horen al die kosten en omzet die zijn ontvangen na datum activa-passiva transactie tot de BV. In de BV zul je die dus ook moeten aangeven op de W&V, aannemende dat de gehele EMZ verkocht is aan de BV.

 

Je eenmanszaak is dan feitelijk gestaakt op de datum activa-passiva transactie. Dat betekent dat wat jouw “eenmanszaak” te vorderen heeft op of schuldig is aan de BV een privé kwestie is geworden.

 

Dus jij hebt óf een schuld aan je BV (box 3) of een vordering op je BV (terbeschikkingstelling, box 1).

 

Welke van de twee is het?

 

Groet

Joost

 

Dank je wel Joost voor de heldere uitleg. Ik heb een vordering op de BV. Dat moet ik dus in mijn IB gaan verwerken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dank je wel voor je antwoord maar ergens is het me toch nog niet helder.

 

Het gaat om bijna 50.000 euro schuld van de BV of Vordering van de EMZ die niet meer bestaat. Ik kan me niet voorstellen dat deze balans post tot in lengte van dagen of tot liquidatie van de BV blijft staan en de BV er ieder jaar rente over moet betalen. Ergens moet je toch je schulden kunnen gaan afbetalen? Hoe werkt dat dan?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Natuurlijk blijft dat openstaan!

 

Totdat het afgelost is. Zo werkt het met schulden.

 

Wat had jij verwacht dan? Dat de BV het geld 'geschonken' krijgt en ineens 50.000 extra winst gemaakt heeft?

Dat zou misschien kunnen, maar dat zo toch erg onhandig zijn. Den je 10.000 extra kwijt aan belasting (VPB).

En straks als je het geld weer wil uitkeren (dividend, bijvoorbeeld) ben je zelf nog eens een keer 25% (en dat wordt later iets verhoogd) kwijt.

 

Je zou het ook als agio kunnen storten misschien, maar of dat nou zo handig is...

Dan wordt het eigen vermogen 50.000 hoger (en de schuld verdwijnt).

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ergens wel ja. Mijn opvatting was dat de BV alles heeft overgenomen van de EMZ. Het zijn immers betalingen van facturen die voor overname bij de EMZ horen en nu dus aan de BV. Dus normale winst die er anders ook zou zijn.

 

Nu zeg je mij dat ik dit moet gaan aflossen, maar aflossen aan wie dan? De EMZ bestaat niet meer, dus daar kan ik niet aan aflossen.

 

Ik snap ook je punt van belastingen. Dat is ook zeker niet de bedoeling.

Maar ik ben toch niet de eerste die met dit bijltje hakt. Ergens moet hier toch een eenvoudige oplossing voor zijn anders dan tot in lengte van dagen met een schuld blijven zitten. Wat op zich natuurlijk ook weer geen probleem is.

 

Redelijk complex allemaal, maar wel bedankt voor je hulp :)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nu zeg je mij dat ik dit moet gaan aflossen, maar aflossen aan wie dan?

 

Aan jezelf natuurlijk! Als privépersoon (eigenaar van de BV). Helemaal belastingvrij.

 

(Je doet net alsof je een probleem hebt...

Wees blij! Maar eerst winst in de BV maken natuurlijk.)

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

In theorie eenvoudig als je de 'knik' op 1 mei strikt ziet, in praktijk natuurlijk altijd lastiger. Ik neem voorlopig aan dat je zelf de administratie voert...

 

...dat is bij gebrek aan kennis en ervaring het probleem. 1 mei ligt inmiddels ruim 7½ maand achter ons.

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

...dat is bij gebrek aan kennis en ervaring het probleem.

 

Inderdaad.

 

En mijn uitspraken zijn natuurlijk gebaseerd op de aanname dat je administratie klopt en dat je dus werkelijk 50.000,- (bijna) tegoed hebt van je eigen BV (m.a.w: de BV heeft een rekeningcourant-schuld van dat bedrag aan de DGA).

 

Die aanname hoeft natuurlijk helemaal niet te kloppen verder. Dat valt hier vandaan verder niet te 'ruiken'.

(Maar dat is wel wat je schrijft, dus dat zal dan wel zo zijn hoop ik.)

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als de facturen voldaan zijn, dan zou mijn gevoel persoonlijk zijn om dit dit aangifte- of boekjaar helemaal te willen regelen. Zelf lijk je dat op basis van de verstrekte informatie alhier niet te kunnen verwerken dus besteed dat uit.

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Aha, ik geloof dat het kwartje valt :)

 

Even opsommen :

 

- Op de balans van de BV staat deze schuld aan mijzelf.

- Hier betaal ik rente over van de BV aan mijzelf.

- Bij voldoende financiële middelen in de BV los ik (een deel) af aan mijzelf. Belastingvrij. Totdat schuld nul is.

-Straks bij mijn IB moet ik er rekening mee houden en het aangeven in box 1 (terbeschikkingstelling)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Binnen de BV heb ik een balans grootboek rekening aangemaakt die ik “Rekening-Courant Eenmanszaak” heb genoemd. Inmiddels staat hier een aanzienlijk bedrag op.

Ergens wel ja. Mijn opvatting was dat de BV alles heeft overgenomen van de EMZ. Het zijn immers betalingen van facturen die voor overname bij de EMZ horen en nu dus aan de BV. Dus normale winst die er anders ook zou zijn.

Ergens heb ik hier toch een raar gevoel bij? Facturen voor de EMZ behoren NA een activa/pasiva overname niet tot de BV !!

 

Facturen die je in de EMZ hebt gekregen, die behoor je ook netjes in de EMZ betaald te hebben. De factuur zelf zul je immers ook in de EMZ geboekt hebben (met BTW, kosten e.d.) En dan boek je dus niets op de rekening courant van de BV.

 

Alleen indien je de facturen op/in de BV geboekt hebt, EN NIET IN DE EMZ (wat dubieus is voor facturen die wel gericht zijn aan de EMZ) en privé betaald hebt, bouw je een rekening courant positie op, die je terug moet betalen vanuit de BV.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De eenmanszaak is een BV geworden, met alle vorderingen en schulden... :'(

Ja, dat zijn de balansposten. (activa/passiva overname)

 

En alle kosten en baten ook?? (dat is toch geen activa/passiva)

Die behoren dan niet meer in de EMZ? Want ik lees dat topicstarter het heeft over dat de facturen van de EMZ nu in één keer in de BV behoren.

 

Zoals ik het altijd begrepen heb behoor je de W&V rekening van de EMZ netjes af te handelen tot moment van transactie. Tenzij je dit allemaal met terugwerkende kracht aan het begin van het boekjaar doet natuurlijk.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Uiteraard zijn de opbrengsten en kosten (de winst dus!) in de periode van vóór dat de BV bestond niet van de BV.

 

Dat is in de IB sfeer natuurlijk. Waarschijnlijk 'winst uit onderneming'.

 

Maar de facturen die op het moment van overname door de BV nog niet betaald waren wél.

En daar praten wij hier over.

 

En nogmaals: Het is overigens helemaal niet zeker dat de administratie werkelijk klopt en dat er een rekening-courantschuld van 50.000,- is (maar daar ga ik wel van uit, anders wordt het een erg wazig verhaal).

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dank jullie wel weer voor de toelichting.

 

En inderdaad, alle kosten en opbrengsten gemaakt na de overname datum die betrekking hebben op de EMZ zijn geboekt op de balansrekening "rekening courant eenmanszaak" en niet op de W&V.

 

Voor deze balanspost wil ik nu een lening maken met een rente en een aflossing aan mijzelf in 5 jaar af te lossen. Maandelijks ga ik een bedrag betalen vanuit de BV aan mijzelf. Uiteraard met terugwerkende kracht vanaf start datum.

 

En bij mijn IB hou ik rekening met een ter beschikking stelling.

 

 

Als dit niet de juiste manier is dan zou ik fijn vinden op nadere toelichting zodat ik gelijk juist kan doen.

 

Alvast bedankt weer!

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 18 leden online en 204 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept