• 0

Rekening Courant verhouding eenmanszaak - BV

Goedenmiddag,

 

Ik heb een vraag over de inbreng van mijn eenmanszaak in de nieuwe BV,

 

Op 1 mei 2017 is mijn eenmanszaak overgegaan in een BV. Uiteraard liepen een aantal uitgaven en inkomsten na deze datum die nog betrekking hadden o de eenmanszaak gewoon door.

 

Binnen de BV heb ik een balans grootboek rekening aangemaakt die ik “Rekening-Courant Eenmanszaak” heb genoemd. Inmiddels staat hier een aanzienlijk bedrag op. Nu het eind van het jaar eraan komt en de boel dus moet worden afgesloten vraag ik mij af wat ik hiermee aan moet. Kan ik dit bijvoorbeeld volledig op de Winst en Verlies rekening zetten? Of werkt dit anders? Wie kan mij hierover adviseren? Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

En inderdaad, alle kosten en opbrengsten gemaakt na de overname datum die betrekking hebben op de EMZ zijn geboekt op de balansrekening "rekening courant eenmanszaak" en niet op de W&V.

 

Dat klopt natuurlijk niet.

 

Ná de overgang naar een BV ga je op dezelfde voet verder als daarvoor.

Behalve dat alle opbrengsten en kosten nu voor de BV zijn en dus de winst niet meer in de IB sfeer ligt, maar met VPB belast wordt.

En alles wat je zelf qua geld erin pompt c.q. eruit plukt, dat komt op je rek.courant.

 

En de overgenomen activa/passiva kwamen meteen al op je rek.courant (minus datgene je als aandelenkapitaal hebt dan natuurlijk).

 

Zo simpel is het.

 

(behalve dan natuurlijk dat je jezelf ook een salaris moet toekennen en dat sommige andere zaken ook anders worden in een BV)

Link naar reactie
  • 0

Binnen de BV heb ik een balans grootboek rekening aangemaakt die ik “Rekening-Courant Eenmanszaak” heb genoemd. Inmiddels staat hier een aanzienlijk bedrag op.

Ergens wel ja. Mijn opvatting was dat de BV alles heeft overgenomen van de EMZ. Het zijn immers betalingen van facturen die voor overname bij de EMZ horen en nu dus aan de BV. Dus normale winst die er anders ook zou zijn.

Ergens heb ik hier toch een raar gevoel bij? Facturen voor de EMZ behoren NA een activa/pasiva overname niet tot de BV !!

 

Facturen die je in de EMZ hebt gekregen, die behoor je ook netjes in de EMZ betaald te hebben. De factuur zelf zul je immers ook in de EMZ geboekt hebben (met BTW, kosten e.d.) En dan boek je dus niets op de rekening courant van de BV.

 

Alleen indien je de facturen op/in de BV geboekt hebt, EN NIET IN DE EMZ (wat dubieus is voor facturen die wel gericht zijn aan de EMZ) en privé betaald hebt, bouw je een rekening courant positie op, die je terug moet betalen vanuit de BV.

 

Inderdaad, dat probeerde ik 5 dagen geleden al aan te geven door iemand even snel de boekhouding te laten controleren.

 

Het lijkt me handig dat je dit even door iemand laat kijken die daar verstand van heeft.

Ik neem aan dat je al een boekhouder hebt, laat hem even meekijken. Zonder verder gedetailleerde informatie lijkt me niet dat we je hier zo even snel mee kunnen helpen.

 

 

Klaarblijkelijk cursus volgen begrijpelijk Nederlands

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ah oke dat maakt het eigenlijk nog eenvoudiger.

 

Alles moet dus geboekt worden op de juiste kosten of opbrengsten rekening in de W&V.

Hier betaal ik VPB over en geen IB meer.

 

Wellicht blijft er daarna nog een klein bedrag staan in rekening courant en daar ga ik dan weer wel rente over betalen.

Link naar reactie
  • 0

Binnen de BV heb ik een balans grootboek rekening aangemaakt die ik “Rekening-Courant Eenmanszaak” heb genoemd. Inmiddels staat hier een aanzienlijk bedrag op.

Ergens wel ja. Mijn opvatting was dat de BV alles heeft overgenomen van de EMZ. Het zijn immers betalingen van facturen die voor overname bij de EMZ horen en nu dus aan de BV. Dus normale winst die er anders ook zou zijn.

Ergens heb ik hier toch een raar gevoel bij? Facturen voor de EMZ behoren NA een activa/pasiva overname niet tot de BV !!

 

Facturen die je in de EMZ hebt gekregen, die behoor je ook netjes in de EMZ betaald te hebben. De factuur zelf zul je immers ook in de EMZ geboekt hebben (met BTW, kosten e.d.) En dan boek je dus niets op de rekening courant van de BV.

 

Alleen indien je de facturen op/in de BV geboekt hebt, EN NIET IN DE EMZ (wat dubieus is voor facturen die wel gericht zijn aan de EMZ) en privé betaald hebt, bouw je een rekening courant positie op, die je terug moet betalen vanuit de BV.

 

Inderdaad, dat probeerde ik 5 dagen geleden al aan te geven door iemand even snel de boekhouding te laten controleren.

 

Het lijkt me handig dat je dit even door iemand laat kijken die daar verstand van heeft.

Ik neem aan dat je al een boekhouder hebt, laat hem even meekijken. Zonder verder gedetailleerde informatie lijkt me niet dat we je hier zo even snel mee kunnen helpen.

 

 

Klaarblijkelijk cursus volgen begrijpelijk Nederlands

 

Ga even naar een boekhouder vind ik raar advies en kan ik zelf ook wel bedenken. Maar ik wil het gewoon zelf doen/kunnen oke? En tijdens de rit ervan leren voor de toekomst. Vandaar dat ik dit forum mijn vragen stel.

 

Daar is dit forum toch voor?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een verwijzing is ook een advies. En er zit een verschil tussen alles zelf willen doen en kunnen.

 

Wat voor aangiften omzetbelasting heb je voor kwartaal 2, 3 en 4 gedaan of in gedachte? Ik voorspel je grote problemen als je hierover niet 100% zeker bent.

 

Groet, Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ga even naar een boekhouder vind ik raar advies en kan ik zelf ook wel bedenken. Maar ik wil het gewoon zelf doen/kunnen oke? En tijdens de rit ervan leren voor de toekomst. Vandaar dat ik dit forum mijn vragen stel.

 

Daar is dit forum toch voor?

Volgens mij is dit forum een samenwerking van geven en nemen van informatie.

Blijkbaar zijn er veel ondernemers die denken dat ze zelf de boekhouding wel er even bij kunnen doen. Op zich is dat mijn motto ook, aangezien je zelf al een groot deel zelf moet doen doe het dan ook op een efficiënte manier. Vandaar dat ik altijd pleit om als je het zelf doet, het met een pakket doen waarbij een deskundige in staat is om makkelijk mee te kijken.

 

Met een aantal van die pakketten werk ik ook en als jij aangeeft met welk pakket jij werkt, zal er vast wel iemand zijn die in staat is om (even tijdelijk) te koppelen met jouw administratie om snel te checken of dat het goed gaat.

 

Jij verwacht van ons (vrijwilligers op een forum) jou deskundig te kunnen adviseren obv enkele kreten waarvan jij veronderstelt dat het de waarheid is. Over het algemeen kan dat prima, maar echter elke zaak is een geval apart en het leek mij dat de jouwe ook een geval apart is.

 

En ja, als een eenmanszaak omgezet wordt naar een BV verwacht ik niet dat jij geen administratiekantoor hebt die jou ondersteunt.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.