• 0

Toenemende levertijden pakketvervoerders

Next en same day delivery worden steeds belangrijker. In toenemende mate zie ik de levertijden van o.a. PostNL en met name DPD (bewijs aanwezig) toenemen. Natuurlijk begrijp ik dat dit deels door de decemberdrukte komt.

 

Als de e-commerce groei doorzet, dan zullen het aantal af te leveren pakketten per vervoerder in de toekomst gezien alleen maar toenemen.

 

Hoe denken vervoerders deze toenemende groei het hoofd te bieden en is te laat (vertraagd) leveren de nieuwe standaard?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je merkt aan de vervoerders dat er steeds meer diensten bij komen zoals bij PostNL bijvoorbeeld;

 

Dezelfde dag bezorgd

Dag en Tijdkeuze

Avondbezorging

Pakket ophalen bij een PostNL locatie

Extra vroeg ophalen

Zondagbezorging

Maandagbezorging

Op afspraak bezorgd

 

Deze diensten die er voor zorgen dat er toch op die momenten waar er eerst niet bezorgd werd nu wel bezorgd wordt waardoor de goederenstroom wat meer verdeeld wordt. Ook "Pakket ophalen bij een PostNL locatie" is een dienst waarbij ze proberen zoveel mogelijk pakjes bij het postkantoor te krijgen, voor deze dienst hanteren ze juist een goedkoper tarief zodat meer mensen voor deze dienst kiezen.

 

Ik denk persoonlijk dat het steeds belangrijker wordt voor de klanten, dat ze zelf kunnen aangeven wanneer ze het pakket precies willen hebben. In plaats van een aantal uur per dag wachten op een koerier die langskomt. Een dienst als "op afspraak bezorgd" of "Pakket ophalen bij een PostNL locatie" is dus ideaal voor de mensen die weinig thuis zijn en of weinig tijd hebben.

 

Groet,

 

Karim

 

LiveLogistics.nl -  E-Fulfilment:  Wij Slaan Goederen Op, Verpakken Ze En Regelen De Verzending  Voor Webwinkels.

Link naar reactie
  • 0

Prijs van leveringen staan al een tijdje ter discussie.

 

Eens met Live L, er zullen meer opties aangeboden worden waaruit de klant kan kiezen met bijhorend prijskaartje. Is beter voor de klant en beter voor de vervoerder. En er kan ook nog een groen tintje aan gebreid worden.

 

Ik vermoed dat er op termijn ook een prijsverschil zal zijn tussen levering in de stad en op het platteland.

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 1

 

Wat BtoC cijfers uit Engeland opgehaald, verzameld door OC&C (gerenommeerde Britse retail researchers). De UK loopt doorgaans iets vooruit in trends die we later ook in NL zien.

 

Die signaleren dat alle groei in retailomzet in webverkoop zit. Dat is geen spectaculair voorspelling. Het is eerder andersom: de verkoop in winkels zelf daalt relatief weinig (van 152 miljard in 2005 tot 138 miljard in 2025), dat is negen procent daling in twintig jaar. De pijn zit 'm in afnemende marges door hogere kosten en toenemende concurrentie van prijsvechters. Winstmarge van top-tien multichannel retailers was 6% in 2011 en 2,5% in 2015.

 

Die hogere kosten ontstaan zeker ook door de webshops met hun dure distributie en kostbare retourtjes. Klanten verlangen gratis next-day delivery en als het even kan ook gratis retourzendingen. Retailers hebben er dus alle belang bij hun klanten op te voeden met gratis click&collect, gratis meerdaagse bezorging voorbij een ondergrens aan bestedingen en betaalde next-day of same-day delivery. Als de concurrentie dat toestaat.

 

Als Zalando in je markt actief is, moet je op je tellen passen.

 

Voor bezorgdiensten ontstaan kansen doordat het volume groeit. Wat nu nog niet haalbaar is, wordt bij toenemende schaal wel mogelijk.

 

Hou ook in de gaten wat andere retailers doen. Primark en Action doen niet aan webshops. H&M zet gratis bezorging promotioneel in. IKEA experimenteert. Kruidvat bevordert afhalen.

UK_retailsales.thumb.png.0e16f343da271732b0b52a24dd0ffbdf.png

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Klantwensen worden wel steeds belangrijker.

 

Wat je standaard had was zeg maar postnl die een pakketje op een random tijdstip probeerde aan te bieden op een adres, maar daarin nogal vaak faalde gezien men dat tijdens werktijd deed en de kans fors was dat de ontvanger niet thuis was.

 

Nu hebben ze daar avondbezorging aan toegevoegd, maar dat kost de klant wel 1.95 euro extra. De andere optie is dat die bezorger de volgende dag weer komt (voor niets) en het pakket daarna op een afhaallocatie ter beschikking wordt gesteld.

 

Als je als klant al weet dat je niet thuis gaat zijn als die bezorger komt opdraven zou een optie 'stuur direct naar afhaallocatie' nutting zijn: het scheelt de postbezorger 2 nutteloze ritten, en je hebt je pakket 1 a 2 dagen eerder, zij het dat je wel naar dat afhaalpunt moet rijden.

 

Dag- en tijdkeuze zijn denk ik het prettigst voor de consument: dan kun je een moment kiezen dat je toch al thuis was, of er eventueel even voor thuis blijven als die timeslots niet al te lang zijn: tussen 1730 en 1830 is een stuk nuttiger dan 'ergens tussen 1200 en 2000').

 

Wat PostNL een beetje mist is dat je als consument die keuze niet gemakkelijk kunt maken - als een webwinkel een track/trace code verstrekt zou je feitelijk meteen de keuze willen maken. Praktisch gezien is dat wat lastig gezien de sorteer en distributieprocessen snachts plaatsvinden en de consument dan waarschijnlijk niet gaat reageren.

 

Anderzijds zou het best handig zijn als je in webshops de mogelijkheid had om aan te vinken "probeer het niet eens te bezorgen maar stuur het zo rap mogelijk naar een afhaalpunt". Dat scheelt PostNL geld en de klant ergenis.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het wel handig vinden als ik zou kunnen zien waar de bezorger op dat moment fysiek is.

Moet toch mogelijk zijn om een app te maken waar je net als Uber kan zien waar het autootje rijdt.

Is hij al vlakbij of nog 10km weg?

 

Dan kun je veel beter 'uitmikken' dat je precies op tijd thuis bent voor je pakketje.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

In België legt de post na 1 poging het pakje bij een afhaalpunt.

 

Van mij hoeven ze zelfs niet aan huis te komen want we zijn toch heel onregelmatig thuis en het afhaalpunt ligt op minder dan 1km ver. Over en weer met de fiets is heel gemakkelijk en je kan gaan wanneer het best uitkomt (en combineren met andere boodschappen).

 

Mogelijk dat die wildgroei van leveringen met (grote) bestelwagens in stadscentra zal uitmonden in een verbod.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Heeft een pakket een track & trace-code, dan kan de koper hiermee zelf al vóór de eerste bezorgpoging een andere bezorgdag, avondbezorging of bezorging op een afhaalpunt kiezen.

In theorie, tenminste. In (mijn) praktijk blijkt er te staan dat het op dat moment nog niet mogelijk is een tijd te kiezen, en daarna verandert de status naar 'Bezorger is onderweg' en dan is het te laat. Net als de bezorger, trouwens, om consequent te blijven.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit altijd een driehoeksverhouding tussen webshop, pakketdienst en ontvanger. Na de laatste twee weekenden staat die vanuit mijn perspectief als webshophouder ernstig onder druk voor wat betreft overkomstduur en verwachting. Wat dat betreft ben ik benieuwd wat komende week voor kerst brengt. De basisdienstverlening van pakketdiensten staat daarbij zonder enige discussie ernstig onder druk.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Yep. Mijn spullen uit China zijn zes weken onderweg. Maar bezorging is gratis. En alles is te koop voor 1 dollar of minder. En soms iets meer. Maar altijd de helft goedkoper.

Het lijkt allemaal vrij onschuldig, maar daarmee vergeleken begrijp ik niet goed dat er zoveel ophef over het afschaffen van de dividendbelasting wordt gemaakt.

 

Misschien komt de tijd weer eens dat er importheffingen worden verzonnen in de vorm van een arbeids-, transport- of CO2-belasting.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De levering vanuit een Nederlandse (web)winkel naar consument en levering vanuit China zijn twee verschillende dingen.

Bij de eerste mag je een korte levertijd verwachten, maar daar betaal je dan ook voor.

De tweede lijkt meer op het rechtstreeks af fabriek bestellen. Erg goedkoop maar daar staat een levertijd van weken tegenover.

Naar mijn idee zullen deze twee nooit bij elkaar komen tenzij ze ooit nog eens gaan bedenken om spullen 'overnight' vanuit China per vliegtuig hiernaartoe te racen. Maar, mijn hemeltje wat gaat dat niet voor het milieu betekenen?

 

Maar we dwalen af van de originele vraag.

Ik heb in het verleden een web2print bedrijf gehad en we leefden van de (Kerstkaarten)decemberdrukte. Was 75% van de jaaromzet. Alles valt of staat met een goede samenwerking met de verzender (PostNL in ons geval).

Het is enkele keren voorgekomen dat de hele decembermaand en dus het hele jaar in de soep is gelopen door te late bezorging.

Een jaar lag er veel sneeuw en dat is nog overmacht dus hebben we maar genoegen genomen met wat korting en excuses.

Maar er is ook een staking geweest bij PostNL in de decembermaand en dan maakt het je knettergek, want jij hebt als webwinkelier honderden boze klanten aan de lijn die je tegemoet moet komen of geld terug moet geven.

Of je rechten hebt op compensatie als de dienstverlening niet wordt gehaald weet ik eigenlijk niet. Volgens mij staat in het contract dat PostNL zijn best doet, maar niks kan garanderen.

 

Veel van de ellende komt uiteindelijk neer op het veel te hoog opvoeren van de druk op de bezorgers (in dienst of ZZP) in de decembertijd. Het is gewoon ook een ondankbaar beroep en dat nodigt weer hufterigheid bij sommige bezorgers uit.

En dan kom ik (sorry Nedzhibe) toch weer uit bij die globalisering en dividendbelasting voor multinationals...

 

Voor de lol heb ik nog even een foto opgezocht uit denk ik 2012 van onze "Zwarte Maandag". De drukste dag van het jaar met 11 postzakken vol met 50.000 kerstkaarten. Als die niet op tijd bij de klanten aankomen kun je nagaan hoeveel telefoontjes je van woedende klanten krijgt in zo'n week.

 

ext.thumb.jpg.a0a4756583735dd73bbc2b3f08abe047.jpg

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

In het kader van pakjes versturen met grotere levertijd:

 

Ik stond laatst bij een pakketpunt van post nl met een steekwagen met drie pakketten.

 

Oe, zegt de man achter de balie, even kijken of die nog meekunnen.

Rolt een container naar binnen die driekwart vol zit. Zelfs een van mijn dozen kan daar niet meer bij.

 

Tja, zegt ie, dan gaan jouw pakketten morgen weg. We krijgen maar een container per dag, daar moeten we het mee doen.

 

Weg relevantie van pakketpunt, weg relevantie van postnl.

Via fedex ben ik iets meer kwijt maar dan komen ze het nog ophalen...

 

Als ik het goed heb begrepen dan spiegelt postnl detailhandellocaties voor dat ze extra klanten de winkel in trekken met een pakketpunt.

Misschien is dat zo maar op deze manier jagen ze ook juist klanten weg...

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

De levering vanuit een Nederlandse (web)winkel naar consument en levering vanuit China zijn twee verschillende dingen.

Bij de eerste mag je een korte levertijd verwachten, maar daar betaal je dan ook voor.

De tweede lijkt meer op het rechtstreeks af fabriek bestellen. Erg goedkoop maar daar staat een levertijd van weken tegenover.

Naar mijn idee zullen deze twee nooit bij elkaar komen tenzij ze ooit nog eens gaan bedenken om spullen 'overnight' vanuit China per vliegtuig hiernaartoe te racen. Maar, mijn hemeltje wat gaat dat niet voor het milieu betekenen?

 

Maar we dwalen af van de originele vraag.

Het is nog maar de vraag of wij afdwalen.

 

Al eens nagedacht wat het nu al voor het milieu en de arbeidvoorziening betekent? Misschien beginnen de Chinezen binnenkort wel met een deur tot deur bezorgdienst. Van Post.NL zullen zij in ieder geval weinig concurrentie te duchten hebben.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn idee zullen deze twee nooit bij elkaar komen tenzij ze ooit nog eens gaan bedenken om spullen 'overnight' vanuit China per vliegtuig hiernaartoe te racen.

 

De twee zijn al akelig dicht bij elkaar. Grote Chinese webshops hebben al magazijnen in oost-europa en in de UK vanaf waar hun pakketjes verzonden worden. Er is (was?) zelfs sprake van een magazijn in Nederland. Er is dan logistiek gezien geen verschil meer tussen bestellen in China en bestellen bij een NL webshop.

Link naar reactie
  • 0

De twee zijn al akelig dicht bij elkaar. Grote Chinese webshops hebben al magazijnen in oost-europa en in de UK vanaf waar hun pakketjes verzonden worden. Er is (was?) zelfs sprake van een magazijn in Nederland. Er is dan logistiek gezien geen verschil meer tussen bestellen in China en bestellen bij een NL webshop.

Interessant. Maar wat wordt dan de prijs van het artikel plus verzendkosten voor een consument?

Een hogere prijs, vergelijkbaar met lokale webwinkels? Of die 'kost geen cent' prijs uit China?

 

Wat ik begrepen had was dat de Chinese overheid de verzendkosten nu voor zijn rekening neemt om de handel te bevorderen. Dat kunnen ze toch niet oneindig blijven doen zou ik denken.

 

Bovendien, hoe groot moet zo'n magazijn wel niet zijn als je alle courante artikelen van Alibaba op voorraad wil hebben liggen? Een paar vierkante kilometer? Tenslotte zit je nog met dat "alles onder de €22' kom je mee weg zonder invoerrechten gesjoemel. Als de artikelen hier in Nederland liggen moet er netjes betaald worden voor invoer.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Bovendien, hoe groot moet zo'n magazijn wel niet zijn als je alle courante artikelen van Alibaba op voorraad wil hebben liggen? Een paar vierkante kilometer?

Die liggen nu ook al ergens op voorraad, te wachten om ergens gedumpt te worden.

 

Manufacturing on Demand (MOD), daar hebben veel Chinezen (en anderen) nog nooit van gehoord ... of willen daar niet van horen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.