• 0

Toenemende levertijden pakketvervoerders

Next en same day delivery worden steeds belangrijker. In toenemende mate zie ik de levertijden van o.a. PostNL en met name DPD (bewijs aanwezig) toenemen. Natuurlijk begrijp ik dat dit deels door de decemberdrukte komt.

 

Als de e-commerce groei doorzet, dan zullen het aantal af te leveren pakketten per vervoerder in de toekomst gezien alleen maar toenemen.

 

Hoe denken vervoerders deze toenemende groei het hoofd te bieden en is te laat (vertraagd) leveren de nieuwe standaard?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Naar mijn idee zullen deze twee nooit bij elkaar komen tenzij ze ooit nog eens gaan bedenken om spullen 'overnight' vanuit China per vliegtuig hiernaartoe te racen.

 

De twee zijn al akelig dicht bij elkaar. Grote Chinese webshops hebben al magazijnen in oost-europa en in de UK vanaf waar hun pakketjes verzonden worden. Er is (was?) zelfs sprake van een magazijn in Nederland. Er is dan logistiek gezien geen verschil meer tussen bestellen in China en bestellen bij een NL webshop.

 

Dat komt inderdaad meer voor, DX heeft ook een europees warenhuis waardoor verzending een stuk sneller kan gaan. Maar vaak stocken ze niet het complete assortiment maar slechts een deel van de meest gekochte artikelen.

Link naar reactie
  • 0

De twee zijn al akelig dicht bij elkaar. Grote Chinese webshops hebben al magazijnen in oost-europa en in de UK vanaf waar hun pakketjes verzonden worden. Er is (was?) zelfs sprake van een magazijn in Nederland. Er is dan logistiek gezien geen verschil meer tussen bestellen in China en bestellen bij een NL webshop.

Daar kijk ik ook af-en-toe met een schuin oog naar. Dankzij postafspraken op het niveau van de UN maakt China Mail aanspraak op bezorgdiensten in Europa en Noord-Amerika die ze op nultarief doorrekenen aan Chinese leveranciers die direct aan de consument leveren. Ik koop dus hetzelfde spul dat Action en Blokker containergewijs uit China laten overvaren 'direct' bij de leverancier voor een fractie van de Nederlandse consumentenprijs. Met gratis bezorging.

 

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

 

Uiteraard is dat geen houdbaar model. Noordzeegarnalen laten pellen in Marokko is ook krankzinnig. Dat is best een interessante discussie. Maar een ander topic.

 

Als ik in Nederland kabeltjes zou verkopen, zou ik dat Chinese gedoe ook goed in de gaten houden. Voor je het weet staat er een DC in Roosendaal dat heel Europa belevert tegen Chinese tarieven.

 

Oeps, 20 hectare opslag voor Alibaba en Heylen in Weert. Meisje Loods! :P

 

Nedzhibe weet hoe dat gaat. In Prato (Italië) zaten een tijdje geleden een slordige veertigduizend Chinezen in lokale ateliers mode te maken, Made in Italy voor Chinese tarieven.

 

Terug naar bezorging. Als ervaren webwinkelier kun je een beetje voorspellen hoe bezorging zich gaat ontwikkelen en je tactiek (strategie) daarop aanpassen door je klanten op te voeden. Er zijn klanten die bereid zijn om te betalen voor nextday en er zijn andere klanten die geen probleem hebben met wachten op goedkope levering. Promotiejagers maak je blij met aanbiedingen (gratis levering in dalweken) of vouchers (actiecode voor gratis bezorging). Roei om de problemen heen!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Heeft een pakket een track & trace-code, dan kan de koper hiermee zelf al vóór de eerste bezorgpoging een andere bezorgdag, avondbezorging of bezorging op een afhaalpunt kiezen.

In theorie, tenminste. In (mijn) praktijk blijkt er te staan dat het op dat moment nog niet mogelijk is een tijd te kiezen, en daarna verandert de status naar 'Bezorger is onderweg' en dan is het te laat. Net als de bezorger, trouwens, om consequent te blijven.

 

In theorie inderdaad - ik weet niet op welk tijdstip dat dan mogelijk is, maar als ik NU iets bestel en meteen de barcode krijg, is de mededeling meestal dat het pakket nog niet bij postnl is (logisch, dat halen ze laat in de avond een keer op), en tegen de tijd dat ze het binnen hebben is het te laat om nog iets te veranderen.

 

Misschien dat er een piepklein stukje tijd is is waarin dat wel mogelijk is (bijv tussen 23:30 en 00:30 oid), maar ik heb het nog nooit gevonden.

 

Maar er is ook niet zoveel te kiezen: een tijdslot op iedere weekdag dat meestal ongeveer hetzelfde is, of bijbetalen voor avondbezorging, maar dat kan meestal pas de volgende avond.

 

Uiteindelijk gaan die dingen meestal naar het afhaalpunt, wat uitgerekend een sigarenzaak is die om 18:00 dicht gaat, ipv pakweg 1 van de 2 supermarkten ernaast die tot 22:00 open zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Bottleneck van het systeem is niet de totale opslagcapaciteit, maar de piekbelasting* in order-/pakketverwerking en fijndistributie, stadslogistiek of de zogenaamde 'last mile'. Dat laatste lijkt me nu eens een aardig onderwerp voor van die innovatieprogramma's, pakketvervoerders en webshops.

 

Ik dacht inderdaad dat het onderwerp bedoeld was als 'langere overkomstduur'.

 

Bestaat er nog zoiets als een vak- of bedrijfsopleiding voor pakketbezorgers?

 

Groet,

 

Highio

 

*gisteravond laat nog bezorgdiensten zien rijden en vanochtend om zeven uur vroeg ook al (dat systeem piept en kraakt en barst uiteindelijk uit z'n voegen, misschien a.s. of volgend weekend al!?)

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In theorie inderdaad - ik weet niet op welk tijdstip dat dan mogelijk is, maar als ik NU iets bestel en meteen de barcode krijg, is de mededeling meestal dat het pakket nog niet bij postnl is (logisch, dat halen ze laat in de avond een keer op), en tegen de tijd dat ze het binnen hebben is het te laat om nog iets te veranderen.

Klopt, dat is een oud probleem dat tot op de dag van vandaag nog niet is opgelost: hoewel de 3S-barcode direct bekend is, laat de track & trace enkele uren op zich wachten.

 

Aanvankelijk had ik dat voor onze webwinkels "opgelost" door de e-mail met de verzendinformatie pas rond 20:00 uur 's avonds te mailen, wanneer de track & trace zeker online beschikbaar is. Dat werkte niet optimaal, omdat we voor die tijd al e-mail en telefoon kregen: "Is mijn pakket al verzonden?", "Waar blijft mijn bestelling?", enzovoort.

 

Het compromis werd daarna de track & trace-code direct e-mailen, maar er in koeienletters bij vermelden dat die pas in de loop van de avond kan worden gebruikt. Probleem opgelost. Tenminste, er werd daarna niet meer geklaagd bij ons.

 

We knutselen nu aan same day delivery, maar dat heeft een vergelijkbaar probleem. Afhankelijk van de vervoerder waarmee je in zee gaat, moet je al aanleveren of laten ophalen tussen 11:00 en 13:00 uur — waardoor je een deel van de bestelpiek rond lunchtijd mist. Aansluitend kan, ook afhankelijk van de vervoerder, het pakket in de loop van de avond worden bezorgd, tot circa 23:00 uur. Dan liggen veel mensen al op bed en hoef je bij een gemiddeld bedrijfspand niet aan te bellen.

 

Same day delivery wordt op dit moment meer gebruikt voor iets anders: het oprekken van een "vandaag besteld, morgen in huis" tot in de nacht. Je kunt immers veel gemakkelijker tot 23:59 uur bestellingen voor morgen accepteren als de pakketten toch pas de ochtend erop rond 11:00 uur in de rolcontainer hoeven te liggen.

 

Dat je met verzamelen, bundelen en groeperen op verzendkosten kunt besparen, is niet nieuw. Er zijn alleen niet veel webwinkels die een "vandaag besteld, over een week gratis in huis" aandurven. In Nederland is gratis bezorging binnen een werkdag, vaak vanaf een bepaald drempelbedrag, min of meer de norm.

Link naar reactie
  • 0

Bottleneck van het systeem is niet de totale opslagcapaciteit ...

Nee, aan de opslagcapaciteit zal het niet liggen ... zolang er nog kuubsdozen als omverpakking worden gebruikt om slechts één klein pakje te vervoeren.

 

Een kleinere omverpakking zal de doorstroming op de weg bevorderen, domweg omdat er daarmee minder bestelauto's in de weg zitten. Het zal ook al een hele verbetering zijn als deelleveringen tot het verleden gaan behoren.

 

Blijkbaar volgt niemand tegenwoordig nog een opleiding voor logistiek medewerker ... in antwoord op de vraag "Bestaat er nog zoiets als een vak- of bedrijfsopleiding voor pakketbezorgers?"

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

In theorie inderdaad - ik weet niet op welk tijdstip dat dan mogelijk is, maar als ik NU iets bestel en meteen de barcode krijg, is de mededeling meestal dat het pakket nog niet bij postnl is (logisch, dat halen ze laat in de avond een keer op), en tegen de tijd dat ze het binnen hebben is het te laat om nog iets te veranderen.

Klopt, dat is een oud probleem dat tot op de dag van vandaag nog niet is opgelost: hoewel de 3S-barcode direct bekend is, laat de track & trace enkele uren op zich wachten.

 

 

S3 code die direct na uitgifte door bv. een webwinkel nog niet traceerbaar is, is geen oud probleem. De barcode kan pas een status geven op het moment dat deze door PostNL is toegekend. Deze aanvullende toekenning/koppeling kan nu pas plaatsvinden bij de eerste scan in het distributiecentrum)

 

Het is een bewuste keuze geweest om eerder in het proces geen status toe te wijzen met bijvoorbeeld "in Warehouse" "transport naar distributiecentrum etc. Praktisch uitvoerbaar, over het nut valt te discussiëren.

 

Link naar reactie
  • 0

Bottleneck van het systeem is niet de totale opslagcapaciteit, maar de piekbelasting*

 

*gisteravond laat nog bezorgdiensten zien rijden en vanochtend om zeven uur vroeg ook al (dat systeem piept en kraakt en barst uiteindelijk uit z'n voegen, misschien a.s. of volgend weekend al!?)

 

Het zijn twee zaken die een beetje los van elkaar staan: De normale gang van zaken, en wat er zo rond de kerstdagen gebeurd.

 

Rond deze dagen rijden inderdaad busjes af en aan, het volume is zoveel groter dan normaal dat het gewoon niet te bolwerken is. Op zich is dat logisch, je kunt niet alle materieel hebben om die 1 of 2 weken per jaar vlekkeloos te kunnen werken. Ik heb ook wel eens een bezorger gehad die op 24 december om 10 uur savonds nog aan kwam zetten - en het was niet eens zijn laatste pakketje.

 

Wat die 3S codes betreft: ik herken het, als je ze direct naar de klant mailt kan de klant er op dat moment niets mee. Overigens is dat ergens vreemd, postnl weet waar het pakket vandaan gaat komen en waar het heen moet, dus feitelijk zou men dan al een keuze voor een tijdstip kunnen aanbieden.

 

Uiteraard is niet 100% zeker dat het pakket ook echt in de collo van die dag zal zitten, maar voor de overgrote meerderheid is dat wel het geval. Zo niet is het de fout van de verzender.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is gewoon gekte, omdat kosten niet doorberekend worden. Bestel of laat bezorgen op een adres waar doorgaans iemand aanwezig is (zoals een zakelijk adres of afhaallocatie) of hang anders een pakketbox aan de muur. Gratis verzenden en retourneren vanaf en naar een centrale locatie nog geen eens meegenomen. Dat is nog geen netwerkeconomie. En dat is naar mijn mening wel een (deel)oplossing voor dit probleem.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.