• 0

Achteraf 0% tarief toepassen (intracommunautaire)

Goedenavond allen,

 

een klant vraagt mij om achteraf het 0% tarief toe te passen op een aankoop (intracommunautaire verwerving).

Ik heb het BTW nummer gecontroleerd en een Track & Trace om levering in het buitenland aan te tonen.

 

Hoe verwerk ik dit nu in mijn administratie?

Mijn eerste factuur heeft 21% btw en het bedrag hiervan is binnengekomen.

Nu zou ik

1) een creditfactuur moeten maken voor die 21% btw? Maar dan pas ik nergens het 0% tarief toe

2) Mijn eerste factuur zetten op 0% BTW, maar dan staat de terugbetaling nergens verwerkt.

 

Wat is de juiste manier van handelen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. De eerste factuur met 21% btw crediteren (ook met 21% btw). Deze credit-factuur neem je in de boekhouding op. De bedragen van factuur en credit-factuur vallen tegen elkaar weg.

2. Maak een nieuwe factuur met huidige datum waarbij de btw wordt verlegd naar de buitenlandse afnemer. Neem de nieuwe factuur in je boekhouding op.

3. Als de factuurdatum van de nieuwe factuur voorbij de aangifteperiode van de ICP-leveringen valt, corrigeer de ICP-aangifte dan.

 

Voor de goede orde ... Facturen en credit-facturen volgen dezelfde opeenvolgende factuurnummering die u gebruikt ... en de factuurdatum op het moment van aanmaak.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.