Jump to content
Sjaakie123
Verberg

Administratie eigen groentewinkel in B.V. vorm

vraag

Dag allen,

 

Ik ben nieuw op dit forum, dus zal mij even voorstellen. Ik ben Job de Vries, 26 jaar en ga in maart 2018 een eigen groentewinkel openen. Deze onderneming is een BV, omdat ik privé niet aansprakelijk wil zijn voor de financiële resultaten.

 

Intotaal heeft de onderneming 3 werknemers die salaris krijgen, waaronder ikzelf, mijn moeder (algemeen directeur) en een bekende die ook gaat meehelpen in de winkel. Ik wil graag zelf de administratie bijhouden, omdat dit geld bespaart. Ik heb HBO Bedrijfseconomie gestudeerd, dus er is wel enige kennis m.b.t. boekhouden.

 

Mijn vraag is welk softwarepakket is de beste om te gebruiken? Ik heb zelf ook wat proberen uit te vogelen, en zit eraan te denken om het zo te gaan doen:

 

- kas- en bankmutaties (boekhouding) met de software 'snelstart'.

- loonadministratie met de software 'loon basis'

 

Dan heb ik de volgende vragen:

1. Mis ik nog iets dat ik moet gaan bijhouden m.b.t. de administratie?

2. kan ik met de gegevens uit deze administratiesoftware de omzetbelasting, inkomstenbelasting en de jaarrekening/publicatiestukken opstellen/invoeren?

 

Thanks in advance!

 

Groet,

 

Job de Vries

 

 

Link to post
Share on other sites

19 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Sjoerd of Job,

 

wat wil je precies gaan ondernemen met één BV, een bedrijfseconoom plus een algemeen directeur zoals ik het lees?

 

Heb je of hebben jullie een ondernemingsplan geschreven en fiscaal advies ingewonnen?

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Job,

 

Hier kan ik eindeloos over losgaan, maar ik beperk me even tot het meest opvallende:

 

1. Privé niet aansprakelijk willen zijn voor de financiële resultaten.

 

Wat je waarschijnlijk bedoelt, is privé niet aansprakelijk zijn voor schulden van de BV bij failliessement. Wat heb je aan kennis opgedaan over bestuurdersaansprakelijkheid?

 

2. Loonadministratie zelf doen met Loon basis.

 

Dit wil je echt zelf doen? Heb je de CAO “groenten en fruit detailhandel” al eens doorgenomen? Als je dit zelf gaat doen wordt ook van jou verwacht dat je die CAO compleet en correct toepast.

 

3. Kan ik met de gegevens uit deze administratiesoftware....

 

Ik mis de vennootschapsbelasting! Inkomstenbelasting kent nauwelijks vragen die verband houden met de administratie van de BV (hooguit salaris en eventuele schuld aan/vordering op de BV).

 

4. Moeder wordt algemeen directeur.

 

Heb je enig idee welke risico’s jullie je op de hals halen? Moeder is als bestuurder aansprakelijk voor besluiten/nalaten die leiden tot faillissement. Jij geeft haar (zonder nadere afspraken) de dagelijkse leiding over jouw BV.

 

5. Heeft er überhaupt iemand met verstand van zaken gekeken naar de fiscale impact van de keuze voor een BV? Je bent 26. Welk privévermogen probeer je ten koste van wellicht fors fiscaal nadeel te beschermen? Welke jaarwinst verwacht je en is al uitgerekend hoeveel meer of minder belasting je dan betaalt in een BV versus een eenmanszaak?

 

Ik kom vaker dit soort verhalen tegen op HL, maar van deze fronsen mijn wenkbrauwen zich echt in alle richtingen. Het komt op mij over alsof je denkt dat een BV een simpel alternatief is voor een eenmanszaak. Guess again.

 

Sterkte en wijsheid gewenst

Joost

 

 

 

 

 

 

 


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Job/Sjoerd, ook mijn welkomstwoord aan jou is wegge-edit, dus bij dezen nogmaals: welkom op HL!

 

Evenals Joost vraag ik mij af waarom je de toko zo zwaar wilt optuigen met een BV en waarom de eenmanszaak niet zou kunnen voldoen, mede gelet op de fiscale voordelen die dit een starter de eerste drie jaar biedt.

 

Over je vraag naar softwarepakket: élk pakket is voor zoiets als een groentezaak op te zetten en in te richten (je zou eens bij een andere groenteman kunnen vragen wat hij gebruikt, maar wees eerlijk: iemand met HBO BE moet dat zelf ook heel goed kunnen, die hoort toch wel over iets meer dan 'enige kennis' van boekhouden te beschikken ;) ), want waar gaat het hier nu helemaal over: inkopen van aardappeltjes, groenten en fruit e.d. en deze weer aan de man brengen, dat is zo oud als de weg naar Rome...

 

Welk softwareprogramma daarvoor het beste is, is eerder een persoonlijke afweging (gebruiksvriendelijkheid, prijs) dan iets waar je op een forum advies over kunt krijgen. Je kunt eerst de eisen en wensen die jij aan zo'n pakket stelt op een rijtje zetten en daarmee de diverse pakketten in de markt vergelijken, maar ik vermoed dat je in jouw geval met Excel en al een heel eind komt.

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Job,

 

Hier kan ik eindeloos over losgaan, maar ik beperk me even tot het meest opvallende:

 

1. Privé niet aansprakelijk willen zijn voor de financiële resultaten.

 

Wat je waarschijnlijk bedoelt, is privé niet aansprakelijk zijn voor schulden van de BV bij failliessement. Wat heb je aan kennis opgedaan over bestuurdersaansprakelijkheid?

 

2. Loonadministratie zelf doen met Loon basis.

 

Dit wil je echt zelf doen? Heb je de CAO “groenten en fruit detailhandel” al eens doorgenomen? Als je dit zelf gaat doen wordt ook van jou verwacht dat je die CAO compleet en correct toepast.

 

3. Kan ik met de gegevens uit deze administratiesoftware....

 

Ik mis de vennootschapsbelasting! Inkomstenbelasting kent nauwelijks vragen die verband houden met de administratie van de BV (hooguit salaris en eventuele schuld aan/vordering op de BV).

 

4. Moeder wordt algemeen directeur.

 

Heb je enig idee welke risico’s jullie je op de hals halen? Moeder is als bestuurder aansprakelijk voor besluiten/nalaten die leiden tot faillissement. Jij geeft haar (zonder nadere afspraken) de dagelijkse leiding over jouw BV.

 

5. Heeft er überhaupt iemand met verstand van zaken gekeken naar de fiscale impact van de keuze voor een BV? Je bent 26. Welk privévermogen probeer je ten koste van wellicht fors fiscaal nadeel te beschermen? Welke jaarwinst verwacht je en is al uitgerekend hoeveel meer of minder belasting je dan betaalt in een BV versus een eenmanszaak?

 

Ik kom vaker dit soort verhalen tegen op HL, maar van deze fronsen mijn wenkbrauwen zich echt in alle richtingen. Het komt op mij over alsof je denkt dat een BV een simpel alternatief is voor een eenmanszaak. Guess again.

 

Sterkte en wijsheid gewenst

Joost

 

Bedankt voor je reactie!

 

1. Ik wil inderdaad niet privé aansprakelijk kunnen worden gesteld bij eventueel faillissement. Verder heb ik niet veel kennis opgedaan aan bestuurdersaansprakelijkheid, maar weet toch bijna zeker dat je met een BV niet privé aansprakelijk gesteld kunt worden, en met een eenmanszaak wel. Of zit ik hier verkeerd?

 

2. Bij de software 'loon' zitten de regelingen, percentages en premies van 200 beroepsgroepen in. Ik ga binnenkort de software installeren voor 3 maanden gratis en dan zal ik even kijken hoe dat zit. Daarnaast nemen we 1 iemand in dienst die een kennis van ons is. Natuurlijk moet alles goed geregeld zijn, maar indien dit niet het geval is, zal dat niet leiden tot een grote ramp. Maar dit moet allemaal goed komen. CAO zal ik correct en compleet toepassen.

 

3. Wat is jou tip om ervoor te zorgen dat de vpb aan het einde van het jaar correct ingevuld wordt? Wellicht hulp inschakelen van een boekhouder als het zover is.

 

4. Klopt. De investeerders wilden dat me moeder algemeen directeur zou worden, zodat ik niet alleen de beslissingen kan maken. Dit komt omdat ik geen ervaring heb met een eigen winkel, en me moeder haar hele leven in de detailhandel heeft gezeten (geen eigen winkel). De bedoeling is dat mijn moeder na een tweetal jaar wegvalt, en ik zelf de beslissingen kan maken.

 

5. Ik verwacht ongeveer 30k winst in het eerste jaar. Ik heb niet brekend wat het verschil is kwa belastingkosten tussen een BV en een eenmanszaak. Ik ben mij er van bewust dat ik met een BV meer belasting betaal. Toch kies ik voor een BV, omdat ik dan niet aansprakelijk ben voor eventueel faillissement en dergelijke.

 

Ik heb ook van een boekhouder te horen gekregen dat een BV niet slim was. Ook hier in dit topic/forum lees ik dat het totaal niet slim is. Maar het is toch een goede keuze als je ervoor kiest geen risico te willen lopen privé? Of mis ik hier iets? Ja ik heb dit ook gegoogeld, en kom toch echt tot de conclusie dat je met een BV niet privé aansprakelijk bent en bij een eenmanszaak wel.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Job/Sjoerd, ook mijn welkomstwoord aan jou is wegge-edit, dus bij dezen nogmaals: welkom op HL!

 

Evenals Joost vraag ik mij af waarom je de toko zo zwaar wilt optuigen met een BV en waarom de eenmanszaak niet zou kunnen voldoen, mede gelet op de fiscale voordelen die dit een starter de eerste drie jaar biedt.

 

Over je vraag naar softwarepakket: élk pakket is voor zoiets als een groentezaak op te zetten en in te richten (je zou eens bij een andere groenteman kunnen vragen wat hij gebruikt, maar wees eerlijk: iemand met HBO BE moet dat zelf ook heel goed kunnen, die hoort toch wel over iets meer dan 'enige kennis' van boekhouden te beschikken ;) ), want waar gaat het hier nu helemaal over: inkopen van aardappeltjes, groenten en fruit e.d. en deze weer aan de man brengen, dat is zo oud als de weg naar Rome...

 

Welk softwareprogramma daarvoor het beste is, is eerder een persoonlijke afweging (gebruiksvriendelijkheid, prijs) dan iets waar je op een forum advies over kunt krijgen. Je kunt eerst de eisen en wensen die jij aan zo'n pakket stelt op een rijtje zetten en daarmee de diverse pakketten in de markt vergelijken, maar ik vermoed dat je in jouw geval met Excel en al een heel eind komt.

 

Bedankt. Inderdaad, het maakt denk ik niet zoveel uit welk softwarepakket. Ik ga voor 'loon' voor de loonadministratie en 'snelstart' voor als factuur- en boekhoudprogramma.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Sjoerd of Job,

 

wat wil je precies gaan ondernemen met één BV, een bedrijfseconoom plus een algemeen directeur zoals ik het lees?

 

Heb je of hebben jullie een ondernemingsplan geschreven en fiscaal advies ingewonnen?

 

Groet,

 

Highio

 

Ondernemingsplan is gemaakt ja. Officieel fiscaal advies is niet ingewonnen, maar wel het advies gekregen om als BV te opereren. Puur voor de privé aansprakelijkheid. Ik heb namelijk nog geen ervaring met een eigen winkel, en omdat ik het samen met mijn moeder doe, willen we niet privé aansprakelijk gesteld kunnen worden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Ja ik heb dit ook gegoogeld, en kom toch echt tot de conclusie dat je met een BV niet privé aansprakelijk bent en bij een eenmanszaak wel.

Totdat je financieel in een wat lastiger periode terecht komt, en wat bochtjes afsnijdt om alles net even wat draaglijker te maken, en de kreet 'wanbestuur' zomaar opeens van toepassing blijkt te zijn.

 

En natuurlijk ga je alles netjes doen en is er geen enkele reden om aan te nemen dat je in finaciele problemen zal komen, maar dan kun je dus net zo goed voor die (veel goedkopere) eenmanszaak kiezen - zeker met maar 30K winst is een BV echt niet slim.

 

edit: en het is "mijn" of "m'n", niet "me". Yep, ik ben een taalnazi. Sue me.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ter aanvulling ...

 

Aansprakelijkheid

 

Met een bv bent u in principe niet persoonlijk aansprakelijk voor schulden van uw bedrijf. Maar als u directeur-grootaandeelhouder (dga) bent, laten de banken u vaak ook privé meetekenen voor leningen. Hierdoor wordt u alsnog persoonlijk aansprakelijk voor de terugbetaling van die leningen. Ook kunt u persoonlijk aansprakelijk zijn als:

 

u te zware contracten bent aangegaan en wist (of kon voorzien) dat de bv hieraan niet kon voldoen.

u de Belastingdienst niet op tijd meldt dat u de belastingen en premies niet kunt betalen.

u de belastingen en premies niet kunt betalen door onbehoorlijk bestuur in de 3 jaar voor de melding aan de Belastingdienst.

de bv failliet gaat door onbehoorlijk bestuur in de 3 voorgaande jaren. Onbehoorlijk bestuur is bijvoorbeeld het niet deponeren van jaarstukken.

als u uitkeringen doet waarvan u kon weten dat deze de bv in gevaar konden brengen (uitkeringstoets).

Als u alleen aandeelhouder bent, dan is uw aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag waarmee u deelneemt in de bv.

 

Eenmanszaak of bv kiezen?

Als u twijfelt tussen een eenmanszaak of een bv, zet dan de verschillen op een rij en bepaal wat voor u belangrijk is. De belastingtarieven voor de bv zijn bijvoorbeeld iets lager, maar de jaarlijkse kosten zijn weer wat hoger. Ook het verschil in de aansprakelijkheid speelt voor veel ondernemers een rol. Meer over de keuze tussen de eenmanszaak en bv.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Ik heb namelijk nog geen ervaring met een eigen winkel,

Daarom ben (was) ik juist benieuwd naar het concept wat jullie voor ogen hebben. Hebben jullie al een huurcontract afgesloten?

en omdat ik het samen met mijn moeder doe,

Jullie moeten voor oprichting samen even fiscaal/juridisch advies inwinnen en niet op Google en eigen kennis en kunde vertrouwen.

 

Wie investeert of financiert? Mams of familie soms? Voor wie heb je (hebben jullie) een ondernemingsplan gemaakt? Wie heeft dat plan beoordeeld? Hebben jullie branche-kennis en ervaring? De bekende als enige missschien? Jij zou m.i. beter eerst een jaar als (assistent)filiaalmanager kunnen werken. Trek een oud-groentemedewerker of ex-ondernemer uit deze sector aan (als meewerkend adviseur of compagnon).

 

Bedoel je met BV ook een holdingstructuur en worden jullie beide aandeelhouder/vennoot? Aan een moeder op de loonlijst zou ik niet moeten denken. Hoe zie je dit verder met de drie genoemde werknemers voor je?

 

Wat voor contract bied je de bekende in bedoeling aan?

 

30k winst na uitbetaling van drie salarissen volgens de CAO of als jouw totale ondernemersinkomen? Onvoorzien buffer?

 

Ik vrees dat jullie de duurste groentespeciaalzaak in de regio gaan worden op deze manier. Keuze van een (loon)administratiepakket is wel de laatste vraag in prioriteit in dit geheel, dus je lijkt dit als bedrijfseconoom niet in de vingers te hebben. Althans zo komt dat hier op mij over.

 

Lees de berichten voor jouw nieuwe reactie nog eens goed door samen met moeder.

 

Hier ga je spijt van krijgen. Reken de opties die je hebt maar eens door. En als je dat niet kunt, dan zou je dat toch echt moeten uitbesteden. Of dit plan alsnog staken of drastisch wijzigen, hier krijg je op deze manier echt spijt van.

 

Kunnen we dit topic trouwens hier niet beter verplaatsen naar ondernemingsplan en businessplanning of wil je het echt een administratie-onderwerp laten?

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Vanuit risicotechnische optiek ik de keuze voor een BV voor een retailer met - vermoedelijk - een duur huurcontract en personeel helemaal niet zo vreemd.

 

Dan maar iets minder IB-voordeel, zolang het maar een bewuste keuze is

 

De toekomst voor de food-retail is onzeker : o.a. convenience-stores, maaltijdboxen en online supermarkten nemen een hap uit de ruif, en de traditionele groenteman wordt ook nog "op rechts ingehaald" door de natuurvoedingswinkels.

Voor de echte vakman is op een goede plek een prima boterham te verdienen, maar het blijft hard werken en gevaar ligt altijd op de loer: loopt de rest van de winkelstraat of winkelcentrum leeg dan heb je daar net zo hard last van, idem als er in je buurt een grote Jumbo, Lidl of AH opent.

 

Dus ja: als de verhuurder en de financier niet vereisen dat er ook privé wordt meegetekend, kan ik me best voorstellen dat een retailer kiest voor een BV.

 

 

(kleinzoon, schoonzoon en vader van groentemannen, en de werkgever van mijn zoon is ook een kleine zelfstandige groenteman met een BV)

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Vanuit risicotechnische optiek is de keuze voor een BV voor een retailer met - vermoedelijk - een duur huurcontract en personeel helemaal niet zo vreemd.
Eens hoor, maar oprichting en huur-, inkoop- of arbeidscontracten moeten wél direct goed zijn zoals in bovenstaand opgemerkt om voordelen niet tegelijkertijd om zeep te helpen. Sluit de CAO tijdelijke contracten, leerwerken, payrolling of uitzendkracht(en) inhuren uit? Wat is de omzet-, product- en klantenbasis?

 

Pennywise poundfoolish zonder degelijke kosten/risico-analyse dreigt m.i. uit onervarenheid of gebrek aan bewustzijn. Dat zou bij aanvang gewoon zonde en onnodig zijn.

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Sluit de CAO tijdelijke contracten, leerwerken, payrolling of uitzendkracht(en) inhuren uit?

 

Nee (zie CAO AGF)

 

Er wordt - bij de werkgever van mijn zoon althans - veel gewerkt met jongeren met tijdelijke contracten en op oproepbasis naast een kleine kern van vast personeel. Payrolling of uitzenden vond hij te duur, en niet nodig. Hoofdreden van de BV was de 5-jarige huurovereenkomst en de financiering van de apparatuur (koelvakken met glasdeuren en machines om verse maaltijden en salades mee te bereiden: alles bij elkaar bijna 50.000 Euro aan apparatuur en meubilair )

 

Pennywise poundfoolish zonder degelijke kosten/risico-analyse dreigt m.i. uit onervarenheid of gebrek aan bewustzijn. Dat zou bij aanvang gewoon zonde en onnodig zijn.

 

Dat zou kunnen inderdaad. Uiteindelijk komt een goede afweging neer op dezelfde 4 vragen:

[*]Welk risico ga je lopen

[*]Welk risico wil je lopen

[*]Wat kun je daar aan doen

[*]Wat ga je daar aan doen

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Daarom ben (was) ik juist benieuwd naar het concept wat jullie voor ogen hebben. Hebben jullie al een huurcontract afgesloten?

 

Het pand hebben we gehuurd van een bekende van ons. Dezelfde persoon heeft ons geld geleend om de onderneming op te starten/te runnen.

 

Jullie moeten voor oprichting samen even fiscaal/juridisch advies inwinnen en niet op Google en eigen kennis en kunde vertrouwen.

 

BV is al een feit. Samen met mensen die ons geld hebben geleend, en een oom, hebben we besloten om het zo te doen. Deze mensen hebben genoeg ervaring met het runnen van een bedrijf. Zelf hebben ze ook meerdere BV's. En het zijn allemaal mensen die wij al goed kennen, dus ze hebben het beste met ons voor.

 

Wie investeert of financiert? Mams of familie soms? Voor wie heb je (hebben jullie) een ondernemingsplan gemaakt? Wie heeft dat plan beoordeeld? Hebben jullie branche-kennis en ervaring? De bekende als enige missschien? Jij zou m.i. beter eerst een jaar als (assistent)filiaalmanager kunnen werken. Trek een oud-groentemedewerker of ex-ondernemer uit deze sector aan (als meewerkend adviseur of compagnon).

 

Bekende mensen lenen ons geld. Voor dezelfde mensen hebben we een ondernemingsplan gemaakt. Hier is verder niet heel veel aandacht aan gegeven, mede omdat de gene die ons geld lenen, zelf juist willen dat er een groenteboer komt in het dorp.

 

De winkel komt in een redelijk 'rijk' dorp met 10k inwoners, waarbij de enige concurrent de Albert Heijn is. We horen heel veel om ons heen dat de groentewinkel het goed gaat doen. Het zou inderdaad beter zijn om eerst een jaar ervaring op te doen in de sector. Hier is ook over besproken, maar hebben toch de keuze gemaakt om het te doen. We hebben nu de kans om een winkel te beginnen, over een jaar wellicht niet meer.

 

Bedoel je met BV ook een holdingstructuur en worden jullie beide aandeelhouder/vennoot? Aan een moeder op de loonlijst zou ik niet moeten denken. Hoe zie je dit verder met de drie genoemde werknemers voor je?

Inderdaad een holdingsstructuur. Mijn moeder bezit de holding. Mijn moeder bezit 51% van de aandelen van de BV en ik 49%. Wij worden dan DGA-werknemers en daarbij gaan we 2 mensen parttime aannemen. 1 iemand is een nichtje van ons die paar uur per week helpt en een wat ouder iemand die ongeveer 24 uur zal maken per week.

 

 

Wat voor contract bied je de bekende in bedoeling aan?

 

Hier moet ik nog goed naar kijken. Hebben onlangs ons aangemeld bij de belastingdienst voor loonheffing. Als ik loonheffingsnummer heb, dan kan ik via de loonadministratiesoftware een contract vandaan halen.

 

30k winst na uitbetaling van drie salarissen volgens de CAO of als jouw totale ondernemersinkomen?

Nadat alles eraf is. Dus na het DGA-loon en loon aan de 2 parttime werknemers.

 

 

Kunnen we dit topic trouwens hier niet beter verplaatsen naar ondernemingsplan en businessplanning of wil je het echt een administratie-onderwerp laten?

 

Ik wil graag het als een administratie-onderwerp laten. De structuur staat al vast. Aangezien ik van jullie hier op het forum veel negatieve dingen lees, en veel punten waar je op moet letten met een BV, wil ik deze topic graag behouden voor eventuele vragen in de toekomst op dit gebied. Waar ik nu voornamelijk mee zit is wat voor soort arbeidscontracten ik kan en moet geven aan de werknemers. Als de aanmelding voor loonheffing bij de belastingdienst rond is, ga ik hier goed naar kijken met o.a. de hulp van de loonsoftware.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Sluit de CAO tijdelijke contracten, leerwerken, payrolling of uitzendkracht(en) inhuren uit?

 

Nee (zie CAO AGF)

 

Er wordt - bij de werkgever van mijn zoon althans - veel gewerkt met jongeren met tijdelijke contracten en op oproepbasis naast een kleine kern van vast personeel. Payrolling of uitzenden vond hij te duur, en niet nodig. Hoofdreden van de BV was de 5-jarige huurovereenkomst en de financiering van de apparatuur (koelvakken met glasdeuren en machines om verse maaltijden en salades mee te bereiden: alles bij elkaar bijna 50.000 Euro aan apparatuur en meubilair )

 

 

Voor me nichtje die een paar uur per week komt helpen, zal dus waarschijnlijk een contract op oproepbasis worden. Voor de oudere werknemer die ongeveer 24 uur komt werken, zal een tijdelijk contract worden. Hierbij natuurlijk in de gaten houden dat we niet zomaar aan een vast contract komen te zitten.

 

Tijdelijk contract verlengen: https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/solliciteren/contract-en-loon/tijdelijk-en-vast-contract

Bij verlenging van een tijdelijk contract gelden de volgende wettelijke regels:

 

Uw werkgever mag een tijdelijk contract maximaal 2 keer verlengen binnen 2 jaar.

 

Heeft u één tijdelijk contract van 2 jaar of langer, dan mag uw werkgever dit eenmalig verlengen met een contract van 3 maanden.

 

Werkt u tijdens het 2e of volgende contract langer dan 2 jaar voor uw werkgever? Dan krijgt u automatisch een vast contract. Tenzij de periode tussen de voorgaande contracten langer dan 6 maanden is.

 

U heeft recht op een vast contract na 3 tijdelijke contracten die telkens direct (of binnen 6 maanden) na elkaar zijn afgesloten.

 

Doet uw werkgever na de einddatum van een contract niets en blijft u bij hem werken? Dan wordt het contract stilzwijgend met dezelfde voorwaarden verlengd (tot maximaal 1 jaar), zolang u nog geen recht had op een vast contract

 

Voor de gene die 24 uur komt werken denk ik dat het beste voor ons is om twee keer een jaar contract te geven. Daarna zal ze in vaste dienst komen. Theoretisch gezien zou je dan 6 maanden moeten wachten, om dan een nieuw tijdelijk contract aan te kunnen bieden zonder verplicht een vast contract te moeten geven. Of lees ik dit nu verkeerd?

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je leest het niet verkeerd, maar in de praktijk ben je een foute werkgever als je zo (6 maanden uit dienst en dan weer op tijdelijk contract) met je personeel omgaat; en iedere werkgever krijgt het personeel dat het verdient.

 

Los daarvan: staar je niet blind op de wet, de CAO gaat voor (en kan soms ook ruimer zijn dan de wet)


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Loonsoftware zorgt voor de uitvoering van de loonadministratie en past daarbij de regels toe. Maar software bepaalt niet of er sprake is van een juiste toepassing van het arbeidsrecht. De berekeningen zullen ongetwijfeld correct zijn, maar alleen als de juiste gegevens worden ingevoerd (juiste sector, Whk, toepassing werkkostenregeling etc.).

Zeker bij het in dienst nemen van oproepkrachten, tijdelijke werknemers etc. komt meer kijken dan het werken met salarissoftware. Ook allerhande CAO bepalingen staan los van de salarissoftware. De software zorgt er alleen voor dat de ingevoerde componenten goed verwerkt worden.

Lees ook op de website van de belastingdienst "de nieuwsbrief loonheffingen",die geeft een aardige indruk van wat er komt kijken bij het voeren van een loonadministratie.

 

 

 


Administratiekantoor Frelo

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik snap nog even niet hoe je zelf 49% in de BV houdt of ben je slechts werknemer...

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Loonsoftware zorgt voor de uitvoering van de loonadministratie en past daarbij de regels toe. Maar software bepaalt niet of er sprake is van een juiste toepassing van het arbeidsrecht. De berekeningen zullen ongetwijfeld correct zijn, maar alleen als de juiste gegevens worden ingevoerd (juiste sector, Whk, toepassing werkkostenregeling etc.).

Zeker bij het in dienst nemen van oproepkrachten, tijdelijke werknemers etc. komt meer kijken dan het werken met salarissoftware. Ook allerhande CAO bepalingen staan los van de salarissoftware. De software zorgt er alleen voor dat de ingevoerde componenten goed verwerkt worden.

Lees ook op de website van de belastingdienst "de nieuwsbrief loonheffingen",die geeft een aardige indruk van wat er komt kijken bij het voeren van een loonadministratie.

 

 

 

Bedankt, hier heb ik zeker wat aan!

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 48 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept