• 0

Welk BTW-tarief voor ontwerp en productie?

Hallo allemaal,

 

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

Ik (eenmanszaak) heb een eventuele opdracht om een magazine ontwerp op te maken en te laten drukken. De opdrachtgever is een bedrijf gevestigd in Zuid Afrika. Met werknemers van dit bedrijf zal gecommuniceerd worden over het ontwerp, digitale concepten worden per internet verstuurd. De magazine zal uiteindelijk in Nederland gedrukt worden en geleverd aan een Belgisch adres. Ik geef de drukker t.z.t. de opdracht om direct te leveren aan het Belgische adres (weet nog niet of dit een particulier of zakelijk adres is). Er wordt voor ontwerp en druk een aparte prijs opgegeven.

 

Welk BTW tarief moet ik hanteren in mijn offerte? Heb de vragenlijst op de site van de belastingdienst ingevuld maar werd hier niet veel wijzer van, het betreft deels een digitale dienst en deels een goed...

 

Veel dank voor elk advies!

 

Mvg

 

Gijs

 

Learning all the time.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste gijzer,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Ik begrijp dat je een offerte wilt sturen voor ontwerp van een magazine en een offerte moet sturen voor drukken van een magazine. Word je dan ook inkoper van het drukwerk met alle risico's van dien?

 

Kun je geen factuur sturen voor ontwerp en begeleiding van een productie waarvan de factuur richting ZA gaat?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Highio,

 

Dank voor het welkom en je reactie!

 

Ja, er wordt een gecombineerde offerte verwacht met een prijs voor ontwerp en druk. Het drukwerk wordt inderdaad ingekocht en met een prima marge verkocht. Op zich zou het begeleiden van het drukwerk als dienst een prima idee zijn en de moeite waard om te overwegen, dank voor de suggestie.

 

Uiteraard toch benieuwd naar hoe de btw berekend moet worden in het eerste scenario, ws verstandig even met de belastingdienst te telefoneren.

 

 

Learning all the time.

Link naar reactie
  • 0

Hallo P.

 

Dank voor je reactie. Ik zal proberen wat duidelijker te zijn:

 

Ik ontwerp een magazine (ontwerp op maat gemaakt met Photoshop en Indesign) in opdracht van een bedrijf gevestigd in Zuid Afrika. Het Zuid Afrikaanse bedrijf wil het ontwerp t.z.t. ook laten drukken. Dit drukwerk koop ik in in Nederland en lever dit op aanwijzen van het Zuid Afrikaanse bedrijf af in België. De factuur voor de ontwerpdiensten en het drukwerk zal aan het Zuid Afrikaanse bedrijf gericht worden.

 

Hoop dat dit specifiek genoeg is, nogmaals dank voor het advies.

 

 

 

Learning all the time.

Link naar reactie
  • 0

Dat is mij nog niet bekend. Het kan iemand zijn die handelt namens de "Zuid Afrikaan" of het kan een kennis van de eigenaren van het bedrijf zijn. Ik weet het niet maar begrijp uit je vraag dat dit van belang is. Ik ga ernaar informeren.

 

PS. Ik koop niks in namens het Zuid Afrikaanse bedrijf. Ik koop in in Nederland namens mijn onderneming en verkoop dezelfde goederen weer aan het Zuid Afrikaanse bedrijf.

 

PPS. De Nederlandse drukker voorziet de pakbon met mijn bedrijfsgegevens als afzender.

Learning all the time.

Link naar reactie
  • 0

Ja, het is wel handig om te weten wie de goederen ontvangt in België. Hoe dan ook, dit is mijn visie op dit verhaal:

 

Als de goederen door de eindklant ("de Zuid-Afrikaan") werden besteld bij "de drukker" die dit vervolgens aflevert in België, dan verricht de leverancier een intracommunautaire levering en verricht de afnemer een intracommunautaire verwerving in België. En is dan ook daar BTW verschuldigd.

 

Dan moet de afnemer een BTW nummer aanvragen in België en dit doorgeven aan de leverancier.

De leverancier doet een ICP opgaaf.

 

En nu ga jij hier tussen zitten, schrijf je.

 

Dan zal jij, lijkt mij althans, zelf een BTW nummer in België moeten aanvragen en daar de intracommunautaire verwerving moeten verantwoorden.

 

Een alternatief is dat jij de leverancier bent (die dus de intracommunautaire levering verricht en opgaaf ICP doet), maar dan moet de drukker eerst aan jou leveren lijkt mij.

En de afnemer moet dan natuurlijk ook een Belgisch BTW nummer hebben.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo P,

 

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb vanmiddag ook even met de belastingdienst gebeld en haar antwoord kwam uit op jouw voorstelling: Indien Belgische ontvanger particulier is, 21% NL BTW tarief. Indien het Zuid Afrikaanse bedrijf ook een Belgisch BTW nummer heeft, BTW verleggen. Wanneer in België het drukwerk wordt ingekocht en verkocht moet je beschikken over een Belgisch BTW nummer.

 

Dank voor het meedenken!

Learning all the time.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.