• 0

Kopen op Amazon? >> product uit China

Beste HL'ers!

 

Ik ben op zoek naar een product wat eigenlijk niet in Nederland te koop is maar wel bij onze vrienden in het oosten.

Ook op Amazon (.de & .co.uk) is dit product te vinden.

 

Als ik dit bijvoorbeeld in Duitsland koop ontvang ik dan een factuur van Amazon (incl. evt BTW of niet) en hoe zit het met mijn verantwoordelijkheid betreft de invoer vanuit China naar de EU? Of is Amazon aansprakelijk als verkopende partij?

 

Dank!

 

Bert!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bert,

 

in 2010 en 2011 ben je hier ook al met enigszins vergelijkbare vraagstellingen langs geweest. En eerlijk gezegd steeds met geweldige ideeën of kansen als inzet.

 

Weet je inmiddels werkelijk nog niet wat er BTW-technisch gebeurt als je als ondernemer in Duitsland inkoopt?

 

Zie voor een antwoord op jouw laatste vragen als informatiebron bijvoorbeeld productaansprakelijkheid van HL-partner Ondernemersplein:

 

Let op: Als u producten van buiten de EU importeert, wordt u juridisch gezien als de producent. Productaansprakelijkheid geldt alleen voor importeurs, niet voor agenten.

 

Wat heb je al die tijd ondertussen zelf als ondernemer uitgezocht? ???

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio,

 

Dit gaat over een ander product....

Maar dit is geen antwoord op mijn vraag.

 

Que BTW maakt mij dit niet uit daar is mijn boekhouder voor.

Het gaat mij erom dat ik een factuur ontvang van Amazon.

 

Ik koop iets BIJ Amazon in Duitsland.

Misschien duidelijker:

Ik koop kerstverlichting bij de Aldi in Duitsland en verkoop dit via een webshop in NL.

Aldi haalt dit uit China maar dat zal mij een zorg wezen. (= zij zijn verantwoordelijk).

 

Importeert Amazon dit dan naar de EU?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Highio,

 

Dit gaat over een ander product....

Maar dit is geen antwoord op mijn vraag.

 

Que BTW maakt mij dit niet uit daar is mijn boekhouder voor.

Het gaat mij erom dat ik een factuur ontvang van Amazon.

 

Ik koop iets BIJ Amazon in Duitsland.

Misschien duidelijker:

Ik koop kerstverlichting bij de Aldi in Duitsland en verkoop dit via een webshop in NL.

Aldi haalt dit uit China maar dat zal mij een zorg wezen. (= zij zijn verantwoordelijk).

 

Importeert Amazon dit dan naar de EU?

 

 

In dat geval ben en blijf jij aansprakelijk. Jouw klant heeft namelijk niets te maken met hoe, wat en waar jij importeert. Jij hebt er maar voor te zorgen dat het aan de wettelijke wet en regelgeving voldoet.

 

(sorry voor de dwingende toon, maar volgens mij in overeenstemming met die van de vraagsteller).

Link naar reactie
  • 0
In dat geval ben en blijf jij aansprakelijk.

 

Als we het hier hebben over de productaansprakelijkheid en productveiligheid van bij Aldi gekochte goederen: Nee

(voor zover Bert die producten niet onder een eigen merk of label verkoopt)

Als Bert koopt bij Aldi Duitsland is hij geen "producent" volgens de wet (art 6:185 Bw), maar een wederverkoper. Bert is wel verantwoordelijk voor de garantie

 

Jouw klant heeft namelijk niets te maken met hoe, wat en waar jij importeert. Jij hebt er maar voor te zorgen dat het aan de wettelijke wet en regelgeving voldoet.

Dat heeft de klant dus wel; iets kopen in Duitsland is geen import en daarom is niet Bert maar een andere partij als producent verantwoordelijk voor productaansprakelijkheid en productveiligheid.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat zei Amazon toen je ze dit vroeg? ;D

 

Amazon koopt niet alles zelf in, maar is ook een marktplaats. Als er iets staat als:

 

"Verkocht en verzonden door XXXX. Voor meer informatie, impressum, algemene voorwaarden en retourbeleid kun je op de naam van de verkoper klikken."

 

Dan zal het importeren dus niet door amazon zijn.

 

Zie bijv. https://www.amazon.de/QUMOX-1000CM-Strip-Leiste-Streifen/dp/B06XHB9HQD/

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Amazon china verkoopt eigen producten maar verleent ook een platform om voor particulieren en handelaren hun producten te verkopen op dezelfde website.

Amazon china is niet verantwoordelijk voor de invoerrechten daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

en Het is ook bijna onmogelijk om verhaal te halen in china bij een particuliere verkoper mocht er onderweg iets misgaan je kunt hooguit een negatief feedback achterlaten.

 

Amazon probeert zich nu ook op de nederlandse markt te richten via een amazon.nl waar voorlopig alleen nog maar boeken op verkocht worden, echter op de duitse website van Amazon staat nu een automatische nederlandse vertaler en verzend amazon zelf de producten naar nederland tegen een vast of gratis tarief dit geld echter nog niet voor alle particuliere verkopers tenzij ze gebruik maken van de verzend service van amazon.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.